Vastattu

Huawei B715 porttiohjaus ei toimi

  • 22 elokuu 2019
  • 5 kommenttia
  • 729 katselukerrat

Tarkoituksena on siis saada tässä Huawei B715 reitittimessä tiettyjä portteja auki paria peliserveriä ja TeamTalk serveriä varten, mutta kun ei meinaa millään saada hommaa toimimaan. Elisan mobiililaajakaistan julkinen IP osoite on ostettu ja sain määritettyä purkkiin uuden APN profiilin internet4, jonka jälkeen julkinen IP pitäisi olla käytössä. Mutta kun avaan noita portteja tietokoneeseen, ja yritän yhdistää palvelimiin esim. iPhonen TeamTalk sovelluksella, jos kännykkä on verkon ulkopuolella ja laitan julkisen IP osoitteeni tohon host kenttään, niin sovellus näyttää vaan että connecting to server mutta mitään ei tapahdu, katson yleensä tuon IP osoitteen whatismyip.fi:stä tai ipchicken.comista. Yksi verkkopeli jota monesti pelaan käyttää UPNP porttiohjausta, joten porttiohjaus itse ei ole välttämätön, ja muut ovat voineet yhdistää peliserveriini. Mutta nämä sovellukset joille yritän nyt avata portteja ei tue UPNP porttiohjausta ja siksi se pitää manuaalisesti avata tuolle verkon sisäiselle koneelle.
Jos esimerkiksi kirjaudun reitittimen hallintapaneeliin IP osoitteella 192.168.100.1, käyttäjätunnuksella ja salasanalla, sitten asetukset / suojaus / virtuaalinen palvelin, teen porttimääritykset ja yritän yhdistää, joku tuntuu olevan aina vialla kun yhteys ei toimi. Jännä, että tuossa hallintapaneelissa tuota valikkoa ei ole nimetty porttiohjaukseen viittaavilla sanoilla.
Jos esim. haluan avata TCP ja UDP portit 10333, joka on TeamTalk serverini portti jota se käyttää, menen asetukset / suojaus / virtuaalinen palvelin / lisää, sitten laitan WAN porttikenttiin 10333 ja saman LAN porttikenttään, nimeksi vaikka Team Talk ja LAN IP osoitteekseni koneen IP osoitteen jonka saan windowsin komentokehotteesta ipconfig komennolla, sitten OK ja sitten käytä, ja TeamTalk serveri on päällä ja yhdistän puhelimella ulkoverkosta tohon verkon ulkoiseen IP osoitteeseen niin kännykkä näyttää vaan connecting to server eikä mitään tapahdu. Ja teamtalkin tietoliikenne on sallittu Windowsin palomuurista ja jos yhdistän siihen paikallisesta verkosta localhost osoitteella ja portilla 10333 niin homma toimii, mutta nyt olisi tarkoitus saada tuo portti avata niin että kaverit pystyis käyttään tuota serveriä.
Sama tuolle yhdelle peliserverille, jos yritän avata porttia 5555 TCP / UDP joita se käyttää, ja yritän yhdistää ulkoverkosta niin yhdistäminen ei onnistu.
Olen myös kokeillut DMZ:aa, mutta vaikka laitoin koneen IP osoitteen DMZ kenttään purkin DMZ asetuksissa ja kokeilen yhdistää ulkoverkosta niin homma ei toimi.
Onkohan vika siis jossain modeemin asetuksissa tai jotain? Palomuurit pitäisi olla kaikki OK, ja tuo peli joka käyttää UPNP porttiohjauksia on aina toiminut. Jännä että kun joudun tekemään porttiohjauksen ilman UPNP:tä niin homma ei tunnu toimivan sitten millään.
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi jesseleivo 9 lokakuu 2019, 14:28

Sain port forwardingin toimimaan, homman nimi oli lopulta se että koneen palomuurin asetukset oli säädetty päin hanuria, tietoliikenne ei siis ollut sallittu tarvittavien porttien läpi, ja sen takia port forward ei siis toimi. Ja kyllä, ei kannata pitää DMZ:a ja port forwardingia samaan aikaan päällä. Trigger portteja ei tarvita, mutta ennen kun tajusin, että kyse oli palomuurin asetuksista, laitin tarvittavat portit myös trigger portteina, josta ei tietenkään ollut apua, koska palomuuri esti tietoliikenteen joka tapauksessa.
Onkohan tässä nyt siis sama ongelma? Saattaa olla, että konsolissa / muussa kohdelaitteessa saattaa olla joku palomuuri tai joku muu asetus joka estää tietoliikenteen kyseisten porttien läpi. Port forwardingia tehtäessä on myös huomioitava kohdelaitteen verkon sisäinen IP osoite joka laitetaan sille tarkoitettuun kenttään port forwardingia tehtäessä. Ja wan ja lan portit ovat yleensä samoja, mutta on myös mahdollista asettaa WAN portin kautta tuleva tietoliikenne menemään toiseen WAN porttiin, itse käytän servereitä varten samaa WAN ja lan porttia.
Katso alkuperäinen viesti

5 kommenttia

Moi! Mulla sama ongelma. Sama reititin..
Ostin julkisen ip:n, muutin profiilin internet4.
Tein konsolille kiinteän ip:n.
Sain kun sainkin konsolin muutettua NAT 3:sta NAT 2:teen, mikä oli tarkoituskin. Mutta pelin sisällä täytyisi saada NAT kokonaan auki. Tässä kuitenkin onnistumatta.

Sovellus käyttää upnp:tä joka mulla käytössä.
Siitä huolimatta, ei sovellus saa tarvittavaa porttia auki.
DMZ ei tuntunut vaikuttavan mihinkään.
Niin ja reitittimen palomuuri on pois käytöstä.

Kesti tunti tajuta, että port forwarding tehdään virtuaalinen palvelin kohdasta...

Avasin kaikki tarvittavat portit manuaalisesti ja kaiken pitäisi olla kunnossa, mutta sovellus ei edelleenkään pääse vapaasti läpi ja siksi koko sovelluksen nettiominaisuudet toimii viiveellä ja huonosti.
Sovellus itse sanoo yrittäneensä päästä portista UDP 3074 läpi avatakseen Natin, mutta ei siinä onnistunut.

Kyseinen portti kuitenkin on auki. Julkinen ip palvelu ostettu ja asennettu. Konsolilla kiinteä ip. Upnp käytössä..

Ei varmaan hyödytä pitää DMZ ja port forwardingia samaan aikaan päällä? Jostain muistelisin, että se ei ole hyvä idea? Luulisi että toinen kiilaisi toisen tilanteen mukaan? Tällä ei kuitenkaan tuntunut olevan vaikutusta.

WAN ja LAN porttikenttiin kuuluu siis laittaa sama portti?

Meillä oli teiltä kiinteä laajakaista jossa portforwarding toimi hyvin ja sain NATin avattua ongelmitta.
Mutta nyt tällä mobiililaajakaistalla ei tunnu onnistuvan millään.

Täytyykö modeemissa ottaa "siltaava tila" käyttöön? Tai avata portit myös "trigger" portteina tuon virtuaalinen palvelin kohdan lisäksi?
Olisi hienoa saada vähän infoa ja apua tähän..
Sain port forwardingin toimimaan, homman nimi oli lopulta se että koneen palomuurin asetukset oli säädetty päin hanuria, tietoliikenne ei siis ollut sallittu tarvittavien porttien läpi, ja sen takia port forward ei siis toimi. Ja kyllä, ei kannata pitää DMZ:a ja port forwardingia samaan aikaan päällä. Trigger portteja ei tarvita, mutta ennen kun tajusin, että kyse oli palomuurin asetuksista, laitin tarvittavat portit myös trigger portteina, josta ei tietenkään ollut apua, koska palomuuri esti tietoliikenteen joka tapauksessa.
Onkohan tässä nyt siis sama ongelma? Saattaa olla, että konsolissa / muussa kohdelaitteessa saattaa olla joku palomuuri tai joku muu asetus joka estää tietoliikenteen kyseisten porttien läpi. Port forwardingia tehtäessä on myös huomioitava kohdelaitteen verkon sisäinen IP osoite joka laitetaan sille tarkoitettuun kenttään port forwardingia tehtäessä. Ja wan ja lan portit ovat yleensä samoja, mutta on myös mahdollista asettaa WAN portin kautta tuleva tietoliikenne menemään toiseen WAN porttiin, itse käytän servereitä varten samaa WAN ja lan porttia.
Siis on mahdollista asettaa WAN portista tuleva tietoliikenne menemään eri LAN porttiin, mutta itse käytän samaa WAN ja LAN porttia. Entisessä vastauksessa oli kirjoitusvirhe.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Onko siinä kännykässäsi Saunalahden liittymä? Jos on, niin sellaista "ominaisuutta" on ollut aiemmin, että Saunalahden liittymistä ei liikenne kulje Saunalahden julkisiin mobiiliverkon osoitteisiin. Tai joskus jossakin päin maata kulkee, mutta ei kaikkialla.
Juu kännykässä saunalahti prepaid, jolla rajoitukseton 4G paketti päällä. Ongelmana oli siis että koneen palomuuri oli säädetty päin hanuria. Kun määritin sen oikein ja port forwarding oli määritetty oikein ja ohjattu portti vastasi serverin käytämää porttia, kännykkä yhdisti myös ulkoisesti, eli pois omasta wifiverkosta ja 4G kehiin niin homma toimi, eli yhteydet serveriin pelaa.

Osallistu keskusteluun