Modeemissa palaa punainen valo ja puhelinpalvelusta sanotaan, että omaguruun

  • 6 lokakuu 2017
  • 17 kommenttia
  • 2750 katselukerrat

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
Kyseessä on Elisalta hankittu modeemi Huawei B315. Jossa takuu on käsittääkseni voimassa. Ostettu toukokuussa 2016.

Soitin siis numeroon 010 190 240, mikä löytyy https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/
Modeemin resetointi eii näyttänyt auttavan. Mobiiliyhteys toimii muutenkin kovin huonosti täällä asunnossani, mutta tabletin sim-korttiyhteydellä kyllä pääsi nettiin. Latausnopeus n. 5Mit/s ja lähetysnopeus n. 1Mbit/s tänään aamupäivällä. Illalla varmaan vielä huonommin.

Että silleen.
Että pitäisi ihan omaguru rahastukseen mennä kun asiakaspalvelija sanoi, ettei Elisa vastaa mitään laitevioista tai siihen tulleista päivityksistä. Tuollainen laajakaistamodeemi on melkoisen kallis peli, joten sen olettaisi kestävän ja takuun vastaavan vioista. Siihen vielä omagurua ja tosi kalliiksi tulee internetti.

17 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Kokeile toimiiko sillä tabletin kortilla jos laitat sen huaweihin.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Voisi myös kokeilla kirjaantua siihen Huawein hallintasivulle ja katsoa, mitä tapahtuu. Saattaisi olla, että laite haluaa käyttäjän syöttävän PIN-koodin, jos se on esimerkiksi päivittynyt, mutta tuota ei voi indikoida punaisesta valosta pelkästään, se valon väri vain kertoo, että netti ei toimi, mutta ei syytä siihen.
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
Modeemin hallintasivuun http://192.168.100.1/html/home.html ei pääse langattomasti tietokoneelta tai tabletista. Eikö sen pitäisi onnistua vaikka nettiyhteyttä ei olisikaan?

Ethernet kaapelin kautta pääsee ja siellä kertoi jotakin että Internetyhteyksiä ei ole käytettävissä. Sisään kirjautuminen menee näköjään ihan admin, admin periaatteella, joten tehdasasetuksiin resetointikin tuli siis suoritettua.

Minusta tässä ei kai muuta ole tehtävissä kuin palauttaa laite Elisan Tampereen myyntipisteeseen tutkittavaksi? Ja mitään maksuja siitä en kyllä suostu maksamaan, se on aivan saletti. Paremminkin toisinpäin.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Oliko mahdollisuutta kokeilla toisella SIM-kortilla ?
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
En oikein uskalla. Tuo day1:sen ikoni viittaa nin paljon hakkerikriminaaleihin ja haluaisin pitää sen tabletin sim-kortin siinä vain.

Minulla on siis jo tietokoneessani sellainen ongelma josta raportoin tuossa postissa, kiinteässä yhteydessä: https://palsta.elisa.fi/laajakaistaliittymaet-10/onko-4g-mobiili-turvallisempi-kuin-laajakaista-507620
Tuo VDSL2 yhteys on nopea mutta katkeaa käytännössä hetkessä, kun menen johonkin aikuischattiin https://chaturbate.com/ sivustolla. Ei siis kaikissa mutta joissakin. Auttaa vain verkkosovittimen vianmääritys, mikä nollaa sovittimen ja sitten taas toimii.

Kun sitä tänään esiintyi, niin halusin käyttää mobiiliyhteyttä, jonka siis sitten totesin ei toimivaksi. Kyllä toimi vielä pari päivää sitten. Ja tuo Elisan henkilö sanoi, että mobiiliyhteyteni on voimassa, minkä itse myös omaelisasta totesin.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
En oikein uskalla. Tuo day1:sen ikoni viittaa nin paljon hakkerikriminaaleihin ja haluaisin pitää sen tabletin sim-kortin siinä vain.

Kuka tahansa voi tuohon kuvakkeeseen laittaa mitä tahansa. @day1 on hyvä tyyppi.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Jos vika on SIM-kortissa, ei laitteen takuu sitä korvaa, sen takia vinkki on kokeilemisen arvoinen.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Jos valo heittää punaiselle, tarkoittaa se = SIM-korttia ei ole tunnistettu tai PIN-koodia kysytään tai ei ole kuuluvuutta.

En ole varma, onko tuossa laitteessa Elisan firmiksellä taajuuslukkoa (todennäköisesti ei), mutta kannattaa kokeilla ainakin lukittaa laite 3G -verkkoon. Joskus se voi toimia paremmin kuin 4G. Ja jos on mahdollista taajuuslukittaa, niin kokeilla kaikki vaihtoehdot läpi. Eli 800 / 1800 /2600MHz.

Tuli tuossa mieleen, että jos sulla on Lenovon läppäri ja sillä netti hyytyy ainakin Wifin kautta, linkin takana olevat ohjeet auttavat. https://support.lenovo.com/fi/fi/solutions/ht502846?CID=ww:lenovosocial:20x9m6&Source=social_eservices&Medium=TWITTER&Term=eServices_&Content=20170527_20170527152131&linkId=38079056

Mulla jumitti Lenovon läppärin wifin mikä tahansa wifiä enemmän kuormittava toiminta. Apuna siihen oli juuri noiden ohjeiden noudattaminen, muistaakseni 1. metodi auttoi. Voi olla yleisemminkin Intelin WIFI-adaptereiden ongelma.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1
Modeemin hallintasivuun http://192.168.100.1/html/home.html ei pääse langattomasti tietokoneelta tai tabletista. Eikö sen pitäisi onnistua vaikka nettiyhteyttä ei olisikaan?

Tuo tarkoittaa, että Wlan- yhteys koneen ja modeemin välillä ei myöskään toimi. Ettei vaan se olisi myös "kuollut", kun olet tehnyt "resetoinnin".

Ethernet kaapelin kautta pääsee ja siellä kertoi jotakin että Internetyhteyksiä ei ole käytettävissä. Sisään kirjautuminen menee näköjään ihan admin, admin periaatteella, joten tehdasasetuksiin resetointikin tuli siis suoritettua..

Onhan laskut maksettu yms, jos yhtäkkiä on yhteys kadonnut. Voi olla myös, että modeemi ei saa yhteyttä tukiasemaan. Oletko siirtänyt modeemin paikkaa ja kokeillut vaikka ikkunan lähellä. Joskus voi myös käydä niin, että "mobiilihidaskasta" katkeaa, kun operaattori muuttaa tukiaseman suuntausta tai jopa poistaa käytöstä jonkin tukiaseman.

Minusta tässä ei kai muuta ole tehtävissä kuin palauttaa laite Elisan Tampereen myyntipisteeseen tutkittavaksi? Ja mitään maksuja siitä en kyllä suostu maksamaan, se on aivan saletti. Paremminkin toisinpäin.

Tuo voi olla hyvä ideä. Simmiä voi toki kokeille jossain muussa laitteessa, että toimiiko. En lähtökohtaisesti usko, että 4G/Wlan- reititin on tässä tapaukssa oikeasti rikki.

T: Tuokki
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
To sakarialanne:
Huomasin että tabletissa oleva SIM-kortti (Mobiililaajakaista Tablet 4G = "reissuliittymä") on pienintä kokoa ja Huawei b315-s22 mobiilireitittimeen vaaditaan seuraava koko. Joten testaus ei onnistu.

To Purnipsi:
Menee varmaan liian vaikeaksi minulle. Vikahan minulla korjaantuu nollamalla Vianmäärityksen kautta Lahiverkkoyhteys-sovitin, ei siis Langaton verkkoyhteys. Ja liittyy siis kiinteään laajakaistaan jota käytän ethernet-kaapelin kautta, jotta saan kaiken nopeuden hyödynnettyä. Mahdollisesti ja varsin todennäköisesti myös Mobiili-yhteydessä sama vika. Kuitenkin nuo toimenpiteet tai mikä niistä menee yli minun kärsivällisyyteni, ainakin nyt. Mutta pidän ohjeesi mielessä.

To Tuokki:
Punainen valo paloi siis modeemissani jo ennen resetointia.
Kyllä, laskut on maksettu :)

Kaikille kysymys:
Eikö tuohon modeemiin pitäisi saada langattomasti tietokoneella tai tabletilla hallintasivulle yhteys vaikka internetyhteys ei toimisikaan? Nyt pääsee vain verkkokaapelin kautta. Kyllä ennen pääsi, mutta silloin ei ollut mitään punaista valoa.

Epäilen jopa hieman jotakin kiusantekoa Elisan päästä, jos voivat SIM-kortin jotenkin mitätöidä etänä. Minulle oli siis luvattu ilmainen kuukausi. Lasku tulee aina noin 11. päivä kuukautta ja syyskuun lasku on siis maksettu. OmaElisa näyttää liittymän olevan voimassa ja toistaiseksi hintaan 17,90€/kk 5.5.2018 asti.
Käyttäjätaso 7
Kaikille kysymys:
Eikö tuohon modeemiin pitäisi saada langattomasti tietokoneella tai tabletilla hallintasivulle yhteys vaikka internetyhteys ei toimisikaan? Nyt pääsee vain verkkokaapelin kautta. Kyllä ennen pääsi, mutta silloin ei ollut mitään punaista valoa.

Epäilen jopa hieman jotakin kiusantekoa Elisan päästä, jos voivat SIM-kortin jotenkin mitätöidä etänä. Minulle oli siis luvattu ilmainen kuukausi. Lasku tulee aina noin 11. päivä kuukautta ja syyskuun lasku on siis maksettu. OmaElisa näyttää liittymän olevan voimassa ja toistaiseksi hintaan 17,90€/kk 5.5.2018 asti.


Modeemin hallinta kyllä normaalisti toimii sekä ethernetillä että WLAN:lla , vaikka verkkoyhteys mobiiliverkkoon on poikki. Jos nyt ei toimi WLAN:lla , niin viittaisi laitevikaan , kun resetointikaan ei näyttäisi auttavan. Toki myös SIM-kortti on saattanut särkyä ja modeemi on mennyt johonkin ihme tilaan sen vuoksi.

Jos liittymä näkyy aktiivisena Oma Elisassa , niin ei siinä mitään ongelmaa pitäisi olla. Ei Elisa sulje liittymiä kuin maksamattomien laskujen vuoksi tai jos liittymää käytetään roskapostin välittämiseen tai jos asiakas itse irtisanoo sen.
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
Kiitos vastauksestasi Sokrates. Tänään huomasin etta WLAN merkkiosoitin palaa ja pääsin laitehallintaan langattomasti. Myös tabletilla. Eilen en päässyt.

Kirjauduin sisään ja painoin sinistä linkkiä: 'Yhteysasetus', jolloin vasta se kysyi pin koodia ja kertoi että kaksi yritystä jäljellä. Miksi vain kaksi, eikö normaali ole aina 3?

No annoin sitten 1234, ei oikea, sitten yksi yritys jäljellä ja 0000 kelpasi.
Välittömästi sen jälkeen netti alkoi pelata. Hitaasti, koska kuuluvuus on 2/5 palkkia ja RSRQ -14dB. Mutta siis viimeinkin toimii. Kyllä tässä muutamia tunteja meni ihmetellessä.

Ettei tässä nyt vaan ollut Elisalta joku rahastusyritys? Laittaa asiakkaat ymmälle ja turvautumaan OmaGuruun.
Käyttäjätaso 7
No annoin sitten 1234, ei oikea, sitten yksi yritys jäljellä ja 0000 kelpasi.
Välittömästi sen jälkeen netti alkoi pelata.

Ettei tässä nyt vaan ollut Elisalta joku rahastusyritys? Laittaa asiakkaat ymmälle ja turvautumaan OmaGuruun.


No hyvä kun lähti toimimaan. :)

Resetoinnissa modeemi palaa tehdasasetuksiin ja niissä ilmeisesti PIN-koodikysely on päällä. Itselläni ei ole ko. Huaweita , mutta suosittelen ottamaan modeemin asetuksista sen PIN-koodikyselyn kokonaan pois päältä , jos siellä vain sellainen asetus on.

PS. Toki se on ihan normaalia , että Elisa tuputtaa ottamaan yhteyttä ryöstöhinnoiteltuun OmaGuruun. No siihen ei pidä sortua , sillä esim. täältä palstalta saa ohjeita ihan ilmaiseksi.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
@Jarmo_P

Omaguruun soittaminen on vain yksi vaihtoehto, ei toki pakollista. Elisan tukisivuilla on yleisimmät häiriötilanteet ja vinkit aika hyvin listattuna.

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/mobiililaajakaista/ohje/huawei-B315/ ja siellä kohta Vianselvitys kertoo miten tuo "punaisen merkkivalon" ongelma useimmiten ratkaistaan.

Laitteiden asetusten hienosäätö ei ole ns. normaalia asiakaspalvelua vaan kuuluu sinne Omaguru-kategoriaan. Jos asiakaspalvelu neuvoisi kaikkia käyttäjiä kaikissa mahdollisissa tilanteissa, näkyisi se pitkinä jonoaikoina ja kaikille kalliimpina palveluiden kuukausimaksuina.

Kiva, että ongelma ratkesi ja seuraavan kerran kun jokin asia askarruttaa tai kaipaat jeesiä, pistä tänne Palstalle viestiä niin pähkäillään yhdessä muiden aktiivien kanssa.

Huawein mobiilireitittimistä useimpia voi hallita Android-laitteiden Huawei HiLink sovelluksella. Itselläni kävi taannoin niin, että B315 päivittyi ja tuo puhelimen sovellus herjasi "saman tien" Wifi-verkkoon liittyessäni, että "Anna PIN-koodi" ja se ongelma selvisi heti. Perinteisesti laitteita hallitaan PC:n kautta.
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
Sain seuraavanlaisen tekstiviestin 28.9:
"Hei päivitä nyt Huawei b315 mobiilireittittimesi ...."

Tarkastin silloin tuolta antamaltasi sivulta ja minulla näytti olevan silloin viimeisin versio, elikkä tuo nettisivu ei ehkä ollut ajan tasalla.
Nyt se lienee sivun mukainen.

Selaimen kautta kirjautuessa en saanut mitään PIN-koodi kyselyä. Mahdollisesti javaskriptit/popupit estetty sivulta. Ainoastaan kun itse viimeisenä yritysratkaisuna painoin sitä yhteysasetus-linkkiä. Mahdollisesti ohjetta voisi hieman fixata, jos hallinta toimii muilla yhtä epäselvästi.

Noihin mobiilisovelluksiin suhtaudun varovaisuudella, mutta hyvinhän se sinun tapauksessa Sakari toimi, kun heti ilmoitti toisin kuin selainhallinta, joka käsittääkseni myös toimii tabletilla.

Noh toivottavasti tämä keskustelu auttaa myös muita, etteivät omaguruun joudu turvautumaan.
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
Minun varmaan kannattaa tuo mobiililaajakaista varayhteytenä sulkea tämän kuukauden jälkeen ja vaihtaa vuorokausimaksulliseen Mobiililaajakaista Tablet 4G yhteyteen? Yritin tabletin mikrosimmin ympärille laittaa Mini kehystä, muttei se mennyt tuohon B315 reitittimeen enää. Hajosi vain ja jäi pelkkä nanosim käteen.

No se ja mikrokehys suostui menemään tablettiin takaisin ja vielä toimii siellä..

Tämän hintahan on avausmaksu 3,90€ ja kiinteä kuukausimaksu 2,99€ ja 1€ kultakin käyttövuorokaudelta. Ainut probleema lienee irroitusvaihe, että saa sieltä minisimmin tai minkä nyt laite vaatii, eikä pienempää.

Voisikohan tuota tilattaessa suoraan valita pelkän minisimmin?

Tullee myös Elisan yhteyden kokeilijoille paljon halvemmaksi kuin Saunalahden prepaid-yhteys, jos he jo omistavat mobiilireitittimen.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Eikös nuo kaikki tule nykyisin trio-sim kortteina? Sitten pitää todella varovaisesti taittaa vain mini-sim -kortti irti. Itse olen puljannut paljon noiden kanssa ja varovaisuutta noudattaen onnistuu kyllä nano-SIM -kortin kiinnittäminen kehyksiin mikro-SIM -kortiksi. Pitää vaan katsoa, että on aivan tasaisesti kiinni. Tietenkin näpertelyt omalla vastuulla, mutta enpä ainakaan itse ole saanut mitään vielä hajoamaan. Jos on hyvin herkkä, niin ehkä sellainen laadukas ohut teippi auttaa pitämään noita kiinni.

Ehkä suurin ero prepaidin ja laskutettavan liittymän välillä on se, ettei prepaidiin voi saada internet4 -palvelua, eli julkista vaihtuvaa IPv4 -osoitetta. Tämä tulee kysymykseen sellaisessa käytössä, jos sulla on jokin laite tai palvelin, johon pitää ulkovekosta päin päästä kiinni. Esim. valvontakameroita, pelikonsoli, pelit (yleensä vanhemmat pelit, jossa pelaajan kone ylläpitää pelipalvelinta). Näiden toiminta voi häiriintyä tai olla täysin toimimatonta ilman tuota julkista vaihtuvaa osoitetta. Toki on mahdollisuuksia kiertää tuota rajoitusta, mutta niitä en lähde tässä listaamaan. Mutta jos tiedät, että sulla on jokin tuollainen tarve, niin voi olla, että prepaid ei sulle sovellu.

Osallistu keskusteluun