Vastattu

ZTE MC801A jumittelee


Otsikon mukainen 5G-modeemi jumittelee jatkuvasti. Laite on ollut vasta muutaman päivän käytössä. Useimmiten jumitus tapahtuu kun dataa ei liiku vähään aikaan, ainoastaan Reset-pohjasta tai virtajohdon ulkoiluttaminen auttaa. Sitten myös laitteen Wifi jumittaa myös, siihen ei aina pääse liittymään. Mikä neuvoksi? Laite on varsin kriittinen, toimii yrityksessä kaupan kassalla….

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi roopeg 29 March 2021, 13:09

Katso alkuperäinen viesti

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

16 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Moi @exodusfin! Ehdottomasti kannattaa nyt lähteä asiaa tarkemmin tutkimaan vikapalvelun kautta. Jos laite ja sen liittymä on kuluttajapuolelta, voit varata täältä soittopyynnön vikapalveluun, jos kyseessä on yritysliittymä, löytyy apua täältä.

Alkuun kannattaa ainakin palautella tehdasasetukset laitteelle, ohje tähän jo moneen muuhun asiaan löytyy asiakastukisivuilta:slight_smile:

Kunniamerkki +2

Minulla sama laite ja pätkäisee n. kerran viikossa, joskus useammin. Joskus yhteys palaa nopeasti ja joskus pitää laite käynnnistää uudelleen, jotta toimii taas. Tiedä sitten onko tämä jotakin, jota voisi ohjelmistopäivityksellä parantaa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Minulla sama laite ja pätkäisee n. kerran viikossa, joskus useammin. Joskus yhteys palaa nopeasti ja joskus pitää laite käynnnistää uudelleen, jotta toimii taas. Tiedä sitten onko tämä jotakin, jota voisi ohjelmistopäivityksellä parantaa.

Ootko testannut auttaisko toi tehdasasetusten palauttaminen  edes hetkellisesti pidemmäksi aikaa?

Kunniamerkki +2

Minulla sama laite ja pätkäisee n. kerran viikossa, joskus useammin. Joskus yhteys palaa nopeasti ja joskus pitää laite käynnnistää uudelleen, jotta toimii taas. Tiedä sitten onko tämä jotakin, jota voisi ohjelmistopäivityksellä parantaa.

Ootko testannut auttaisko toi tehdasasetusten palauttaminen  edes hetkellisesti pidemmäksi aikaa?

 

Pitää kokeilla jos pätkiminen jatkuu.

Kunniamerkki +2

Näyttäisi siltä että 5G-signaali on huono, eilen pätkäisi yhteys ja muutin laitteen sijaintia hieman. Silloin signaalin voimakkuus oli palkeissa 5/5, ja verkon tilassa oli signaalin voimakkuus -85 dBm, mutta 5G:n kohdalla ei ollut tietoja, eli oli yhteys 4g:llä?

Nyt tänään pätki taas useamman kerran ja palkeissa voimakkuus 1-2 palkkia:

Signaalin voimakkuus -88 dBm
5G-signaalin voimakkuus  -115 dBm

Vaihdoin nyt asetuksista vain 4G:n käytettäväksi:

Signaalin voimakkuus -74 dBm

Eli 4g-signaalin voimakkuus näyttäisi olevan hyvä, mutta 5G on aika huono.

Käyttäjätaso 5

Näyttäisi siltä että 5G-signaali on huono, eilen pätkäisi yhteys ja muutin laitteen sijaintia hieman. Silloin signaalin voimakkuus oli palkeissa 5/5, ja verkon tilassa oli signaalin voimakkuus -85 dBm, mutta 5G:n kohdalla ei ollut tietoja, eli oli yhteys 4g:llä?

Nyt tänään pätki taas useamman kerran ja palkeissa voimakkuus 1-2 palkkia:

Signaalin voimakkuus -88 dBm
5G-signaalin voimakkuus  -115 dBm

Vaihdoin nyt asetuksista vain 4G:n käytettäväksi:

Signaalin voimakkuus -74 dBm

Eli 4g-signaalin voimakkuus näyttäisi olevan hyvä, mutta 5G on aika huono.

Tarkistelin tuota osoitteesi aluetta, niin siitä kieltämättä on matkaa meidän lähimpään 5G:tä tukevaan tukiasemaan joka voi nyt nämä vaikeudet aiheuttaa 5G-verkon pyörittämisessä. 😓 Nyt jos 5G ei vielä aluetta kata niin suosittelen pitämään laitteen 4G:ssä jos toimivuus on parempaa. 5G kuuluvuus päivittyy reaaliajassa tälle sivulle: https://elisa.fi/kuuluvuus/

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Näyttäisi siltä että 5G-signaali on huono, eilen pätkäisi yhteys ja muutin laitteen sijaintia hieman. Silloin signaalin voimakkuus oli palkeissa 5/5, ja verkon tilassa oli signaalin voimakkuus -85 dBm, mutta 5G:n kohdalla ei ollut tietoja, eli oli yhteys 4g:llä?

Nyt tänään pätki taas useamman kerran ja palkeissa voimakkuus 1-2 palkkia:

Signaalin voimakkuus -88 dBm
5G-signaalin voimakkuus  -115 dBm

Vaihdoin nyt asetuksista vain 4G:n käytettäväksi:

Signaalin voimakkuus -74 dBm

Eli 4g-signaalin voimakkuus näyttäisi olevan hyvä, mutta 5G on aika huono.

 

5G-signaalin voimakkuus ei ole riittävä stabiiliin käyttöön. Mahdollisesti rakennus jonkun verran vaimentaa signaalia. Voit testata rakennuksen vaikutuksen signaalin vaimentumaan viemällä hetkeksi aikaa laitteen parvekkeelle/terassille tai ulos. Jos signaali paranee merkittävästi kannattaisi varmaan vaihtaa ulkolaitteeseen tai sitten jää odottelemaan, kunhan 5G-tukiasemaa ilmestyy lähemmäksi käyttöpaikkaa.

Missä päin on käyttöpaikka?

Kunniamerkki +2

Näyttäisi siltä että 5G-signaali on huono, eilen pätkäisi yhteys ja muutin laitteen sijaintia hieman. Silloin signaalin voimakkuus oli palkeissa 5/5, ja verkon tilassa oli signaalin voimakkuus -85 dBm, mutta 5G:n kohdalla ei ollut tietoja, eli oli yhteys 4g:llä?

Nyt tänään pätki taas useamman kerran ja palkeissa voimakkuus 1-2 palkkia:

Signaalin voimakkuus -88 dBm
5G-signaalin voimakkuus  -115 dBm

Vaihdoin nyt asetuksista vain 4G:n käytettäväksi:

Signaalin voimakkuus -74 dBm

Eli 4g-signaalin voimakkuus näyttäisi olevan hyvä, mutta 5G on aika huono.

 

5G-signaalin voimakkuus ei ole riittävä stabiiliin käyttöön. Mahdollisesti rakennus jonkun verran vaimentaa signaalia. Voit testata rakennuksen vaikutuksen signaalin vaimentumaan viemällä hetkeksi aikaa laitteen parvekkeelle/terassille tai ulos. Jos signaali paranee merkittävästi kannattaisi varmaan vaihtaa ulkolaitteeseen tai sitten jää odottelemaan, kunhan 5G-tukiasemaa ilmestyy lähemmäksi käyttöpaikkaa.

Missä päin on käyttöpaikka?

 

Jyväskylä, xxxxx. Laite on ikkunan edessä, minulla on ns. ranskalainen parveke, eli pelkkä ovi jonka saa auki. Pitää kokeilla ovi auki tuota.

 

Edit: Muokattu osoite pois. -Keinotekoinen

Mulla on sama modeemi ja tekee ihan samaa. Nyt pääsin jopa 17 päivää ilman, että huomasin pätkimistä. Mutta tulihan se taas. Katsoin vikatilanteen aikaan laitteen hallintaliittymästä Network Informationit, kaikki 5g-tiedot olivat tyhjiä, siis nämä:

5G Signal Strength
5G Connected Band
5G PCI
5G SINR
5G RSRP
5G Connected Status
 
Ulkoisesti purkissa paloi kaikki valot kuten normaalisti. Ja tolppia se käyttää 4/5 kuten aina. Laite ei mene jumiin, yhteys vain katoaa. Kun käytin purkin 4g:llä (siis vaihdoin 4G ja heti takas 5G:lle), niin yhteys palasi. CellID vaihtui tuossa operaatiossa. Buuttaamalla tai tekemällä tuo tiputus 4G:lle korjaa tilanteen heti mutta aikaisemmista tapauksista oppineena odottamalla n. 20min yhteys olisi palannut muutenkin.
 
Eli laite saattaa tehdä tätä useamminkin mutta se tapahtunee välillä huomaamatta. Voiko tälle asialle tehdä mitään vai pitääkö vaihtaa Huaweihin?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Mulla on sama modeemi ja tekee ihan samaa. Nyt pääsin jopa 17 päivää ilman, että huomasin pätkimistä. Mutta tulihan se taas. Katsoin vikatilanteen aikaan laitteen hallintaliittymästä Network Informationit, kaikki 5g-tiedot olivat tyhjiä, siis nämä:

5G Signal Strength
5G Connected Band
5G PCI
5G SINR
5G RSRP
5G Connected Status
 
Ulkoisesti purkissa paloi kaikki valot kuten normaalisti. Ja tolppia se käyttää 4/5 kuten aina. Laite ei mene jumiin, yhteys vain katoaa. Kun käytin purkin 4g:llä (siis vaihdoin 4G ja heti takas 5G:lle), niin yhteys palasi. CellID vaihtui tuossa operaatiossa. Buuttaamalla tai tekemällä tuo tiputus 4G:lle korjaa tilanteen heti mutta aikaisemmista tapauksista oppineena odottamalla n. 20min yhteys olisi palannut muutenkin.
 
Eli laite saattaa tehdä tätä useamminkin mutta se tapahtunee välillä huomaamatta. Voiko tälle asialle tehdä mitään vai pitääkö vaihtaa Huaweihin?


Olitko varmistanut, että reitittimessä on uusin ohjelmistopäivitys asennettuna? https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/mobiililaajakaista/ohje/zte-5g-mc801a/

Lisäätkö myös asiakasnumeron profiiliisi, niin voidaan katsoa vielä yhteyden puolta tarkemmin. :)

Minulla oli myös ZTE MC801A:n jumitteluita iltaisin noin kuukausi sitten. Minä ratkaisin ongelman laittamalla purkin asetuksista boottaamaan sen joka yö (oletusasetus taisi olla boottaus kerran viikossa).

Minulla sama juttu. Monesti jumitus tulee kun on esimerkiksi katsottu hetki jotain sarjaa Netflixistä ja lopetetaan katsominen hetkeksi - netti lakkaa toimimasta. Eli tuntuu, että kun isompi kuormitus loppuu niin menee “jumiin”. Boottaus auttaa. Tänään juttelinkin vikapalvelun kanssa, eikä ainakaan tukiasemasta vikaa löytynyt. Kokeilen vielä siirtää laitetta, mutta en usko, että olisi kyse siitä. Tarkistelin, että ohjelmistopäivityskin olisi uusin mahdollinen.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Minulla sama juttu. Monesti jumitus tulee kun on esimerkiksi katsottu hetki jotain sarjaa Netflixistä ja lopetetaan katsominen hetkeksi - netti lakkaa toimimasta. Eli tuntuu, että kun isompi kuormitus loppuu niin menee “jumiin”. Boottaus auttaa. Tänään juttelinkin vikapalvelun kanssa, eikä ainakaan tukiasemasta vikaa löytynyt. Kokeilen vielä siirtää laitetta, mutta en usko, että olisi kyse siitä. Tarkistelin, että ohjelmistopäivityskin olisi uusin mahdollinen.



Moi @emilian! Tervetuloa OmaYhteisöön.

Hmm, onpas erikoista kyllä. Olitko tuota koittanut tehdasasetuksille vielä palauttaa?  Ohjeet täällä kohdassa "Vianselvitys ja huolto-ohjeet".

Juu kertaalleen oon kokeillut resetoida, mutta ei vaikuttanut

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Juu kertaalleen oon kokeillut resetoida, mutta ei vaikuttanut

 

Okei, ikävä kuulla. Kannattaa toki vielä kokeilla tuota laitteen siirtämistä. 

Oliko sulla toista Elisan 5G-liittymää (esim. puhelimessa) samassa osoitteessa, esiintyykö siinä vastaavia ongelmia?

Ei oo toista 5G laitetta. Mutta sama juttu jatkuu, menee jatkuvasti jumiin jos lopetetaan käyttö hetkeksi ja yrittää sitten jatkaa. On nyt useamman kerran resetoitu ja bootattu laitetta. Boottauksella lähtee aina toimimaan, eli vaikuttaa siltä että nuo ohjelmistopäivitykset ei ole auttaneet yhtään.