Kysymys

Luottokauppapuhelimeen uusi kuitti

  • 26 February 2015
  • 9 kommenttia
  • 1727 katselukerrat

Ostin jokin aika sitten puhelimen käytettynä, alkuperäisen omistajan tietoja ei ole tallessa. Mukana ei tullut kuittia, eikä se silloin mitään haitannut. Nyt kuitenkin luurin kanssa ollut ongelmia huollossa, ja todennäköisesti soppaan kaivataan kuluttaja-asiamiestä. Eilen soittelin alustavasti, ja oli kyllä sitä mieltä että jonkinlainen tosite ostopäivästä pitäis olla, vaikka kyseessä LG G3 joka ei ikuisuuksia ole markkinoilla ollut.

Käväisinpäs sitten ElisaShopitissa, koska luuri hankittu kuulemma sieltä. Mutta, kuittia ei kuulemma voi saada koska luottokauppa. Onko tilanne siis tosiaankin se, että kuittia on mahdoton saada tässä tapauksessa? Voiko joku selvittää IMEIn kautta omistajan ja pyytää lähettämään kuitin vai miten tässä pitäis toimia? 

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

9 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Oman kokemuksen perusteella saat kuitin helpoiten ottamalla yhteyttä puhelimen myyjään (siihen keneltä sinä puhelimen hankit) ja pyydät häntä toimittamaan sinulle kuitin. Alkuperäisen ostajan pitäisi pystyä tulostamaan takuutodistus OmaElisasta sekä kirjoittamaan sinulle tarvittaessa kuitin puhelimen myynnistä.
Tämän tekisinkin hyvin mielelläni, ja tiedän että henkilö saa helposti uuden kuitin mutta kun ei ole mitään tietoja tästä alkuperäisestä omistajasta. Sikäli siis ollaan umpikujassa asian suhteen.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Jos sinulla on hallussasi puhelin, josta sinulla ei ole ostokuittia eikä takuutodistusta etkä edes tiedä keneltä olet sen ostanut, ollaan hyvin lähellä sitä tilannetta että puhelin joudutaan tulkitsemaan varastetuksi ellet pysty antamaan mitään todisteita siitä, että puhelin ylipäätään olisi sinun.

Ymmärrän hyvin, että huollossa suhtaudutaan puhelimeen hyvin varauksella.
Tietysti mulla on puhelimesta pakkaus jne, ja yhteystiedot henkilölle jolta olen puhelimen ostanut, mutta kuten sanottu, alkuperäisen omistajan tiedot ovat kateissa. Ostettu Torista, joten ei ole jälkiä jäänyt.

Huollossa ei myöskään ole "suhtauduttu varauksella" vaan rikottu puhelin. 

Kai ne olisi eilen Shopitissa osanneet sanoa jos puhelin olis varastettu? Itsehän ainakin luottokauppapuhelimesta ilmoittaisin heti myyjälle, uskon että en ole ainoa.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Mulla on sellainen muistikuva, että takuun antajalla (tässä tapauksessa todennäköisesti puhelimen valmistaja) on mahdollisuus takuuehdoissa rajoittaa takuu koskemaan vain puhelimen ensimmäistä ostajaa. En tietenkään tiedä, onko tässä tapausessa tehty näin. Jos takuuta ei ole rajattu, takuun siirtyminen uudelle omistajalle vaatii sitä, että uusi omistaja saa itselleen alkuperäisen ostokuitin ja takuutodistuksen.

Jos viallinen puhelin on alle puoli vuotta vanha, siihen sovelletaan takuusta riippumatta niin sanottua virheolettamaa, ja tyypillisesti myyjä korvaa tuotteen. Ilman takuuta yli puoli vuotta vanhan tuotteen osalta sinulla on velvollisuus osoittaa, että vika oli tuotteessa ostohetkellä (silloin kun alkuperäinen ostaja hankki tuotteen).

Takuu voi siirtyä sinulle myös ilman kuittia, jos myyjällä on asiakkaan yhteystiedot sisältä sähköinen rekisteri ja myyjälle ilmoitetaan puhelimen omistajan vaihdoksesta välittömästi sen jälkeen kun puhelin on vaihtanut omistajaa.

Toivottelen joka tapauksessa onnea sen suhteen, että saat asian hoidettua.
Tässä kun ei ole kyse edes takuusta, joten eipä ollut edellenkään vastauksestasi mitään hyötyä. 

Selvennetään vielä: Laitteesta on vahingossa rikottu sim-kortinlukija, jonka jälkeen lähetetty itse maksettavaan korjaukseen. Huoltoliike kuitenkin toiminut virheellisesti, ja laite enemmän rikki kuin sinne saapuessa. Eivät suostu korjaamaan vikaa, joten asia siirtynee kuluttaja-asiamiehelle. Koska kyseessä on nyt huollon jäljiltä emolevyvika, tulisi pystyä osoittamaan laitteen ikä syystä X, ja tämän vuoksi olisi tarve jonkinlaiselle tositteelle ostoajankohdasta.

Näin siis ohjeisti kuluttaja-asiamies kun soitin.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Pahoittelen hyödyttömyyttäni, story of my life. :smileycheesy:

Et siis tarvitse minkäänlaista todistusta omistussuhteesta vaan ainoastaan dokumentin, joka osoittaa laitteen iän. Yksi vaihtoehto voisi olla kysellä valmistajalta sarjanumeron perusteella valmistushetki. Se ei ole tietenkään sama kuin ostopäivä, mutta olisiko riittävä?

Toinen vaihtoehto on, että kaivat myyjän kautta alkuperäisen ostajan yhteystiedot ja otat häneen suoraan yhteyttä. Olettaen siis, että se keneltä hankit puhelimen tietää keneltä hän on sen hankkinut.

Kolmas vaihtoehto voisi olla se, että Elisa kirjoittaa sinulle todistuksen laitteen ostohetkestä ja jättää todistuksesta alkuperäisen ostajan nimen pois, jos laki määrää, että he eivät saa sitä paljastaa sinulle.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
ansmi kirjoitti:
Tässä kun ei ole kyse edes takuusta, joten eipä ollut edellenkään vastauksestasi mitään hyötyä. 

Selvennetään vielä: Laitteesta on vahingossa rikottu sim-kortinlukija, jonka jälkeen lähetetty itse maksettavaan korjaukseen. Huoltoliike kuitenkin toiminut virheellisesti, ja laite enemmän rikki kuin sinne saapuessa. Eivät suostu korjaamaan vikaa, joten asia siirtynee kuluttaja-asiamiehelle. Koska kyseessä on nyt huollon jäljiltä emolevyvika, tulisi pystyä osoittamaan laitteen ikä syystä X, ja tämän vuoksi olisi tarve jonkinlaiselle tositteelle ostoajankohdasta.

Näin siis ohjeisti kuluttaja-asiamies kun soitin.

Saatko valmistajalta/maahantuojalta selville valmistus- tai maahantuontiajankohtaa?
No mutta hei, nyt oli jo jotain apua! Laitankin LG:n tukeen viestiä, josko sieltä voisi jotain apua tulla.

Edellinen omistaja olisi kovin halukas auttamaan mutta kun ei tietoja löydy niin ei löydy, osti siis puhelimen Torin kautta jolloin ei jää mitään tietoja mihinkään :/

Mieluusti toki ottaisin mainitsemasi kaltaisen paperin Elisalta josta selviää nimenomaan pelkkä imei ja ostopäivä, jos kyseinen onnistuu. Odotellaan siis jonkun vastausta vielä 🙂