Kysymys

Tekstiviestit eivät lähde

  • 9 March 2015
  • 6 kommenttia
  • 8173 katselukerrat

SMS:t eivät lähde puhelimestani. Tai voi olla että lähtevät puhelimesta, mutta saavutavatko viestikeskusta, sitä ne tiedä. Viestin lähetyksen jälkeen viesti jää "Lähetetään" -tilaan. Vaihdoin viestikeskuksen numeroksi +358451100100. Vanha oli +358508771015. Kumpi on oikea vai molemmat? Välissä puhelin on uudelleenkäynnistetty, otettu akkua irti ja sim-kortinkin käytin pois. Viestejä on lähetetty eri numeroihin, joissa kaikissa ei voi olla sms vastaanottoestoa. Lähetin omaan numeroonkin, mutta jäi "lähetetään" -tilaan. Tämä sms -vika tuli aivan yht' äkkiä.

Minulle päin viestit tulevat perille aivan normaalisti. Onkohan vika raudassa (Samsung Galaxy S3  3G-malli) vai liittymässä?

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

6 kommenttia

Käyttäjätaso 4
  • Tervetuloa Palstalle! :D

    Viestikeskuksen numero riippuu siitä onko sinulla Elisan vai Saunalahden liittymä? Saunalahden tekstiviestikeskuksen numero on +358451100100. Saunalahden Prepaid-liittymissä käytetään Elisan tekstiviestikeskuksen numeroa +358508771010.

    Osoitteesta http://asiakastuki.saunalahti.fi/ohje/364/ löydät vielä lisätietoa aiheesta.

    Monesti puhelimen uudelleenkäynnistys viestikeskuksen numeron lisäämisen jälkeen auttaa.
  • Ei auta mikään noista. Minulla on Saunalahden MegaReilu 3G liittymä (ei Prepaid). Miksi tuo vanha viestikeskuksen nro pelitti aina näihin päiviin asti?
    Olen siis kokeillut eri viestikeskuksen nroilla (pääasiassa tuolla Saunlahden nrolla +358451100100) ja uudelleenkäynnistyksillä ja akunpoistoilla jne. aina siinä välissä. Mutta mikään ei auta. Asensin Play-kaupasta Textra-nimisen sovelluksen ja se tuntuu toimivan. Tuo ei taida käyttää viestin välitykseen viestikeskusta vaan jotain web-palvelinta? No, en osaa sanoa. Tuo on nyt ainakin ensiapu asiaan. Voi olla että asennan puhelimen käyttiksen uudelleen ja katsotaan palauttaako se sitten puhelimen oman Viestit-softan toimivuuden tai sen lähetystoiminnon kuntoon.
    Käyttäjätaso 4
    Tarkistin vielä liittymäsi tiedot tiedoissasi olevalta asiakasnumerolta. Normaalilta näyttää! Onko sinun mahdollista testata sim-korttia toisella puhelimella? Tämä rajaisi ongelman pois laitteesta tai sen asetuksista, jos ei toisellakaan puhelimella toimi.

    Sovellukset käyttävät datayhteyttä, joten tuo viestikeskuksen numero ei niihin vaikuta. Hyvä kuitenkin, että saat ainakin sovelluksen kautta viestejä lähetettyä!.Toki tutkitaan tämä tekstiviestiongelmakin kuntoon 🙂
    Testattu jo aiemmin ja nyt uudelleen, että SIM-kortti toimii normaalisti toisessa puhelimessa eli sms:t lähtee aivan normaalisti. Vika on nyt puhelimen asetuksissa tms.
    Googlaamalla löysin ongelman mahdolliseksi aiheuttajaksi sen, että ”Tekstiviestinrajoitukset” 200 viestiä keskustelua kohden on ylittynyt ja pitäisi vapauttaa tilaa tai lisätä tuota ”Tekstiviestinrajoitukset” –kohtaa reilusti/riittävästi. Kasvatin ”Tekstiviestinrajoitukset” –kohtaa 200 -> 800 viestiin (ja poistin paljon viestejä) ja ”Multimediaviestirajoituksen” 100 viestiin. Tosin mms:iä en lähettele juuri koskaan, mutta varmuuden vuoksi tuonkin tein. Ei tuonut ratkaisua ongelmaan.

    Tiedoksi, että puhelimeni on rootattu, jos sillä on merkitystä tässä asiassa. Tosin käyttis on edelleen Stock ROM. Miksikö roottaus? Siksi, että vain sillä mahdollistui se, että pystyy poistamaan puhelimen muistia ja akkua syövät Samsungin pakkosyöttämät tietyt sovellukset (joita en koskaan tarvitse). Koska takuuaika mennyt jo umpeen, niin ei roottaus vaikuta takuuseenkaan.

    Testasin vielä lähetyksen Textra-sovelluksella siten, että kytkin mobiilidatan pois. Eli että käyttääkö tuo Textra-sovellus jotenkin mobiilidataa sms:n lähetykseen. Lähetin viestin siis itselleni omaan nroon ja se tuli perille – heti. Eli ei mielestäni käytä mobiilidataa vaan Textran kautta lähetetyt sms:t menee muuta kuin mobiilidatan kautta (olenko väärässä?). Textran asetuksia kävin kurkkaamassa, mutta en löytänyt sieltä mitään ”Viestikeskuksen” numeroakaan.

    Voi olla, että Androidissa oleva ”Viestit” –sovellus on nyt ristiriidassa jonkun toisen viestin lähetykseen käytettävän sovelluksen kanssa (Whatsapp tms.). Tällaistakin ongelmaa löytyi googlatessa.

    En jaksa nyt toistaiseksi temppuilla tämän asian kanssa enempää, koska sms lähetys toimii toisella sovelluksella. MMS:t lähtee ja tulee perille –testattu. Seuraava kokeilu olisi sitten asentaa Stock Rom uudelleen tai joku Firmware, mutta se onkin sitten monen tunnin pyöritys varmuuskopiointeineen jne., joten en nyt ihan heti siihen ryhdy. Jos löydän ratkaisun tähän sms ongelmaan, niin laitan sen sitten tänne.

    Joku voi kysyä, että miksikö en vain käytä ainoastaan Whatsappia tai muuta viestittelyyn. Siksi, että lähi/kaveripiirissä on vielä monia ihmisiä, jotka eivät käytä kyseisiä sovelluksia ja joilla ei ole edes mobiilidataa tai älypuhelinta, joka vaaditaan noihin. Toki itsekin toivon, että kyseiset henkilöt siirtyisivät ASAP älypuhelin/mobiilimaailmaan, mutta joillekin vanhemmille henkilöille kynnys on liian suuri.
    http://yritysten-asiakastuki.elisa.fi/ohje/92/

    Liittyisikö tähän?
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +3
    Androideissa tullut vastaan viesti ongelmia ainakin google hangoutsin kautta joka jotenkin mystisesti tulee joskus päälle oletusviesti softaksi. Eipä sillä sinänsä pitäisi ihmeemmin olla väliä mitä softaa käyttää jos jokin toimii. Outoa kyllä jos oletussofta ei toimisi, mutta muut toimii. Hangouts ainakin pois jos sellainen vielä on laitteella olemassa.