Vastattu

ADSL-modeemi ei löydä IP-osoitetta

  • 16 June 2016
  • 9 kommenttia
  • 4258 katselukerrat

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +6
Jo pidemmän aikaa ADSL-modeemiani (ZyXEL AMG1312-T10B) on piinannut sitkeä ongelma. Jos modeemi on ollut virrattomana esim. sähkökatkoksen vuoksi, modeemi kyllä käynnistyy uudelleen ja löytää ADSL-linjan mutta IP-osoitteen saaminen saattaa viedä aikaa useamman tunninkin.

Tätä ongelmaa on selvitelty myös Elisan teknisen vikapalvelun kanssa mutta mitään selkeää syytä tähän ei ole oikein koskaan löytynyt. Modeemissa on käytössä valmistajan tarjoama viimeisin firmware ja purkkia on käytetty tehdasasetuksissa yms. Mikään ei tuo apua tilanteeseen. Mielenkiintoisinta on se, että kun laitan saman piuhan päähän n. 10 vuotta vanhan käyttämättömän "vara"modeemin (A-Link RR24), IP-osoite löytyy välittömästi.

Tällä viikolla paloi sitten hihat tuohon modeemiin ja koska takuuta purkilla vielä oli jäljellä, marssin ostopaikkaan ja sain matkaani uuden identtisen purkin.

Uusi purkki tulille ja tarkistin, että tässä purkissa oli viimeisin firmware sisässä jo valmiina.
Sama ongelma jatkuu tälläkin yksilöllä...

Perehtyessäni hieman tarkemmin yhteyden perusasetuksiin modeemissa havaitsin, että asetukset pitäisi kyllä olla kohdallaan mutta virtakatkoksen jälkeen IP-osoite löytyy vasta, kun käy uudemman kerran yhteysasetussivulla. Muuttamatta mitään asetuksia painaa vain Apply-painiketta niin jostain syystä asetukset menevät nyt kohdilleen. Tämän sain tänään toistettua monta kertaa peräkkäin.

Vaikuttaa siis vahvasti siltä, että valmistajan tarjoamassa uusimmassa firmwaressa on jokin bugi joka aiheuttaa sen, että modeemin käynnistyessä se käynnistyykin jollain muilla asetuksilla kuin mitä väittää. Tarkemmin ajateltuna nämä IP-osoitteen ongelmat alkoivat heti sen jälkeen, kun aikoinani päivitin edelliseen purkkiin uusimman ohjelmiston.

Tarkastelin Elisan tukisivuilta ADSL-asetuksia ja koitin laittaa ne yhteneväisiksi purkissani (termit hieman vaihtelevat Elisan ohjeistuksen ja purkin käyttöliittymän välillä).

Kysymys kuuluukin: Osaako joku (Elisan edustaja?) suoriltaan sanoa, onko asetuksissani jotain pielessä kun vertaatte oheisen kuvakaappauksen asetuksia purkistani Elisan sivuilla ilmoitettuihin?

Suora lainaus Elisan tukisivuilta:
"VPI: 0
VCI: 100
Protokolla: RFC 2684 (aiemmin RFC 1483) Bridged
Framing: LLC/SNAP
Kättelyprotokolla: G.DMT (kun liittymän nopeus on 256Kbits-8Mbits) ja
ADSL2+ (kun liittymän nopeus on yli 8Mbits)
VDSL2+ (VDSL-liittymissä)"


Kaikki apu otetaan kiitollisuudella vastaan!

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi nettiukko 22 June 2016, 05:20

Katso alkuperäinen viesti

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

9 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Ei noissa kyllä mitään ihmeellistä ole, tärkeimmät asetukset on tuo kättelyprotokolla sekä VPI- ja VCI-arvot ja nämä kaikki ovat oikein. 🙂 Kyllä tuo siltä kuulostaa, että modeemin firmiksessä jotain olisi ongelmana. Ainakaan meidän puolella ei IP:n kanssa voi ongelma olla kun sillä vanhalla varamodeemilla IP löytyi heti, mutta sitten tämä kyseinen malli ja firmis käyttäytyvät näin.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +12
tästä tuskin hirveästi apua.

käytätkö modeemia "bridge" moodissa? jos näin niin "nat" pitää sammuttaa modeemista.

minulla on sama modeemi mutta eri operaattori, käytän modeemia täysin "bridge" moodissa ja silloin pitää olla "nat" käännös pois päältä. "nat" toiminto yleensä tarvitaan reitittävässä moodissa. joten älä kytke "nat":ia pois päältä jos reitittävä moodi on käytössä.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +6
Kiitos vastauksistanne Red ja lasselusse!

Päädyttiin siis samaan lopputulokseen eli vika on modeemin ohjelmistossa, aika hyvinhän tässä olen jo saanut kaikki muut vaihtoehdot suljettua pois!

Pitää laittaa ZyXEL:n tukeen tuosta vielä viestiä ja kysellä olisiko korjaavaa ohjelmistoa saatavilla. Hirveästi en apuun tuolta usko, koska nykyinen (ei toimiva) ohjelmistopäivitys on julkaistu jo melkein vuosi takaperin. Kyllähän purkki on vielä aktiivisessa myynnissä mutta välttämättä korjaavaa softaa tuohon ei enää tule...

Siltaavaa moodia en ole koskaan käyttänyt ja en tiedä toimisiko se Elisan/Saunalahden ADSL:n kanssa. Reitittävä vaihtoehto on minulle huomattavasti loogisempi ja tutumpi. Olisiko siltaavasta vaihtoehdosta jotain olennaista hyötyä? Tämä ei kuitenkaan nyt selitä tämän modeemin kanssa vastaan tulleita ongelmia.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Siltaavana yhteys tulee mahdollisimman suoraan verkosta ilman, että laite alkaa sitä muokkaamaan sisäverkkoa varten. Tämä rajoittaa kuitenkin ettei modeemin lisäksi yhteyttä voi käyttää samaan aikaan kuin 4 muulla laitteella kun modeemi varaa itselleen yhden julkisen osoitteen verkosta. Voin sanoa että meillä on aikoinaan ollut vähän samanlaista yhdellä toisella Zyxelin modeemilla tietyssä laajakaista tekniikassa. Se korjattiin laitepäivityksellä ja silloinkin piti käydä painamassa apply tai missä tahansa tilassa save asetuksissa niin sai ip:n vasta. Tästä on aikaa varmaan parisen vuotta. En muista olikohan malli ehkä Zyxel vmg3326 tai P2812-hnu.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +6
... Voin sanoa että meillä on aikoinaan ollut vähän samanlaista yhdellä toisella Zyxelin modeemilla tietyssä laajakaista tekniikassa. Se korjattiin laitepäivityksellä ja silloinkin piti käydä painamassa apply tai missä tahansa tilassa save asetuksissa niin sai ip:n vasta. Tästä on aikaa varmaan parisen vuotta. En muista olikohan malli ehkä Zyxel vmg3326 tai P2812-hnu.
Kyllähän tämä selkeästi vastaavalta oireelta vaikuttaa. Toivottavasti tähän vielä saadaan korjaus valmistajalta. Ikävintä tässä on se, että kun asutaan haja-asutusalueella niin sähkökatkojen jälkeen joutuu aina erikseen ruuvaamaan modeemia, jotta sen saa linjoille takaisin 😠
Käyttäjätaso 7

Kyllähän tämä selkeästi vastaavalta oireelta vaikuttaa. Toivottavasti tähän vielä saadaan korjaus valmistajalta. Ikävintä tässä on se, että kun asutaan haja-asutusalueella niin sähkökatkojen jälkeen joutuu aina erikseen ruuvaamaan modeemia, jotta sen saa linjoille takaisin :@


Kannattaisiko mieluummin investoida UPS:iin , koska haja-asutusalueella sähkökatkot ja ukonilmat voivat särkeä modeemin mallista ja versiosta riippumatta. Yhden modeemin hinnalla saa jo ihan kelvollisen UPS:n ja se ratkaisee ainakin sähkökatko-ongelmat.

Itselläni näitä on ollut käytössä jo monta vuotta ja ei valittamista.

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/0730/msvx/APC-Back-UPS-ES-400VA-UPS-kotiin
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +6

Kyllähän tämä selkeästi vastaavalta oireelta vaikuttaa. Toivottavasti tähän vielä saadaan korjaus valmistajalta. Ikävintä tässä on se, että kun asutaan haja-asutusalueella niin sähkökatkojen jälkeen joutuu aina erikseen ruuvaamaan modeemia, jotta sen saa linjoille takaisin :@


Kannattaisiko mieluummin investoida UPS:iin , koska haja-asutusalueella sähkökatkot ja ukonilmat voivat särkeä modeemin mallista ja versiosta riippumatta. Yhden modeemin hinnalla saa jo ihan kelvollisen UPS:n ja se ratkaisee ainakin sähkökatko-ongelmat.

Itselläni näitä on ollut käytössä jo monta vuotta ja ei valittamista.

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/0730/msvx/APC-Back-UPS-ES-400VA-UPS-kotiin

Kiitos vinkistä, ups:a olen kyllä harkinnutkin tänne. Saisi kaikki herkimmät laitteen sen taakse suojaan. Täytyy koputtaa puuta, 10 vuoden aikana ei sähkökatkot ole ainakaan suoraan mitään rikkoneet. Ukonilmalla otan yleensä modeemin ja tietotekniikkahärpäkkeet pois sähköverkosta. Kyllähän ups antaisi vielä paremman suojan laitteilleni:D
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +6
Päivitystä tähän tapaukseen:

Laitoin IP-ongelmasta kyselyä vielä ZyXEL:n tukeen ja sain pikaisesti vastauksen sähköpostiini, että vika on heillä tiedossa. Vika on kuitenkin ilmaantunut vain joissain laiteyksilöissä/liitymissä ja syy on jossain hyvin syvällä raudassa, joka kommunikoi operaattorin keskuksen kanssa.

ZyXEL:n tuki ehdotti modeemin vaihtoa korvaavaan malliin VMG-1312-B10A. Tämä on muuten sama laite nykyisen kanssa, mutta sisältää tuen myös VDSL-liittymille.

Uusi modeemi on jo Postissa matkalla. Täydet pojot ZyXEL:n tuen toiminnalle :D
Olisi pitänyt olla suoraan tuonne yhteydessä jo aiemmin asiasta...
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Hei kiva kun kävit huikkaamassa ratkaisua! 🙂