Onko sinulla ongelmia hybridilaajakaistasi kanssa? Tästä artikkelista löydät kätevät ohjeet siihen, miten voit rajata vikaa tarkemmin ja korjata ongelmia!
Toimenpiteet vian rajaamiseksi
Käynnistä laitteesi uudelleen
Ensimmäisenä kannattaa lähteä liikkeelle helpoimmasta - laitteen käynnistämisestä uudelleen. Sammuta laite n. 10-15 sekunnin ajaksi, ja laita laite uudelleen päälle.
Palauta modeemi tehdasasetuksille
Joskus käyttämääsi laitteeseen saattaa tulla tilapäisiä häiriöitä, tai laitteen asetukset voivat estää toimivuuden. Tässä vaiheessa kannattaakin palauttaa modeemi tehdasasetuksille. Elisa Kotiboksi Hybridillä eli Huawei HA35-modeemilla reset-reikä löytyy laitteen takaosasta LAN-porttien oikealta puolelta, 4G Hybridimodeemi DN9245W -laitteella reset-reikä löytyy taas LAN-porttien vasemmalta puolelta. Resetointi tapahtuu painamalla laitteen takana olevaan Reset-koloon painamalla esim. klemmarilla tai kuulakärkikynällä n. 10 sekunnin ajan. Huomioithan, että tämä nollaa laitteeseen itse tehdyt asetusmuutokset!
Mitä valoja laitteessa palaa?
Kun laite on käynnistetty uudelleen ja modeemi on resetoitu, kannattaa tarkistaa mitä valoja laitteessa palaa. DN9245W -laitteella DSL-valon pitäisi palaa kiinteästi vihreänä, Internet-valon palaa kiinteästi vihreänä (tai vilkkua, jos tiedonsiirto käynnissä) ja MODE-valon palaa turkoosina. Kun BONDING-valo palaa turkoosina, on hybridi-toiminto käytössä, eli laitteesi hyödyntää sekä DSL- että LTE-yhteyttä samanaikaisesti. Toki myös POWER-valon pitää palaa tasaisesti!
HA35-laitteella DSL-valon pitäisi palaa myös tasaisesti vihreänä. Internet-valon pitäisi myös palaa vihreänä tai vilkkua, jos siirtää dataa nettiin. Turkoosi MODE-valo kertoo siitä, että laite on yhdistynyt 4G-verkkoon. SIGNAL-valo kertoo siitä, kuinka vahvaa signaalia laite saa mobiliverkossa. HA35-laitteella voit tarkistaa laitteen hallinnasta, että bonding eli hybridi-toiminto on päällä. Bonding-tilan pitää olla muodossa Up.
DN9245W -laitteen käyttöoppaan löydät täältä!
HA35 -laitteen käyttöoppaan löydät täältä!
Vian rajaaminen
Kun olet tarkistanut, että Bonding eli hybridi-toiminto on päällä, seuraavaksi rajataan vikaa tarkemmin. Tämä onnistuu helposti - kokeillaan yhteyttä ilman SIM-korttia, sekä tämän jälkeen ilman DSL-johtoa. Käytännössä siis toimivuutta kokeillaan pelkällä mobiiliyhteydellä sekä sen jälkeen pelkällä kiinteällä yhteydellä. Tee samalla nopeustesti - mikäli saat heikommat nopeudet pelkällä SIM-kortilla, johtuu vika todennäköisesti mobiiliverkosta. Jos taas saat heikommat nopeudet pelkällä DSL-johdolla, johtuu vika todennäköisesti kiinteästä laajakaistayhteydestä.
UKK eli usein kysytyt kysymykset
Yhteysnopeudet ovat Hybridiominaisuudella hitaammat kuin pelkällä kiinteällä laajakaistalla. Mitä teen?
-Kirjaudu ensin laitteen hallintasivulle. Tämän jälkeen mene HA35-modeemilla kohtaan Internet->Internet-asetukset->Mobile. Jos IPv6 -tila ei ole “yhdistetty” tilassa, poista asetuksista mobiiliyhteys käytöstä ja laita se takaisin päälle reittiä Mobile → Muokkaa → Ota yhteys käyttöön -täppä pois → tallenna → Ota yhteys käyttöön -täppä päälle → Tallenna. Tämän jälkeen tarkista, onko IPv6 tilassa “yhdistetty”. Jos ei, ota yhteys Elisaan.
Netti hidastuu iltaisin! Miksi näin?
-Mikäli yhteys hidastuu iltaisin tai johonkin tiettyyn kellonaikaan, on todennäköisesti kyseessä mobiiliverkon ruuhkautuminen. Tässä tapauksessa kannattaakin ensin ottaa laitteesta hetkeksi DSL-portista johto irti, ja tehdä nopeustestejä pelkällä SIM-kortilla. Mikäli nopeudet jäävät tuolloin alhaiseksi, on ruuhka todennäköisin aiheuttaja. Ota tässä tapauksessa yhteys Elisaan, jotta tilanne voidaan tarkistaa.
Haluaisin julkisen IP-osoitteen käyttöön, mutta netti lakkaa toimimasta, jos muutan APN-osoitteeksi internet4. Mikä neuvoksi?
-Hybridilaajakaistan APN on internet ja laite saa tämän avulla automaattisesti julkisen IP-osoitteen. Et tarvitse erillistä lisäpalvelua käyttäessäsi hybridilaajakaistaa.
Netti hidastui yllättäen, mistä on kyse?
-Tee ensin nopeustesti, tämän jälkeen tee nopeustestit ilman DSL-portissa olevaa piuhaa sekä ilman SIM-korttia. Mikäli toimivuus on selvästi heikompaa esimerkiksi pelkän mobiiliverkon yli, on suositeltavaa testata toimivuus myös puhelinliittymän nettiyhteydellä (jos käytössä Elisan 4G-liittymä). Mikäli yhteys toimii heikosti myös puhelimella tai sinulla ei ole mahdollisuutta testata puhelimella toimivuutta, ota yhteys Elisaan - äkillinen toimivuuden heikentyminen viittaa yleiseen häiriötilanteeseen. Mikäli yhteys toimii heikosti pelkän puhelinjohdon kanssa, testaa toimivuutta tarvittaessa toisella piuhalla ja käynnistä laite uudelleen ja palauta laite tehdasasetuksille. On myös suositeltavaa kokeilla toimivuutta toisesta puhelinpistokkeesta vianrajauksen vuoksi. Jos yhteys toimii edelleen heikosti, ota yhteys Elisaan, niin tarkistetaan tilanne!
Hybridimodeemini lakkasi toimimasta, minne toimitan laitteen huoltoon?
-Itse hybridimodeemilaitteen vikaantuessa ota yhteys Elisan asiakaspalveluun. Voit halutessasi varata myös soittoajan häiriöpuolellemme.
Hybridiyhteyteni on toiminut heikosti jo pidempään, kiinteä laajakaista yksinään toimii hyvin. Miten voin rajata ongelman aiheuttajan?
-Ensin otetaan puhelinjohto irti DSL-portista, jotta päästään testaamaan yhteyttä pelkällä mobiiliyhteydellä. Katso ensin, kuinka paljon SIGNAL-portissa palaa kuuluvuustolppia. Mikäli kuuluvuustolppien määrä on heikko, on kyse siitä, ettei laite saa kunnollista signaalia mobiiliverkkoon. Voit halutessasi testata toimivuutta eri puolilla taloa, mistä saat vahvimman signaalin. Mikäli signaalinvoimakkuus jää heikoksi ja tilanne on kestänyt jo pidempään, on todennäköisesti kyse katvealueesta. Suosittelemme ilmoittamaan asiasta Elisalle, jotta voimme viedä asiasta palautetta eteenpäin.
Ping nousee, kun pelaan nettipelejä. Mitä voin tehdä?
-Jos koet pingin kanssa haasteita pelatessa, voit ohjata liikenteen kulkemaan ainoastaan kiinteään yhteyteen. Tämä onnistuu tästä näkymästä:
Apua saat toki myös OmaYhteisöstä sekä Elisan asiakaspalvelusta!