Optimaaliset reititinasetukset nettipelaamiseen?

  • 19 marraskuu 2019
  • 12 kommenttia
  • 537 katselukerrat

Hei! Mulla on tuommonen ASUS DSL-AC56U reititin, johon vaihdoin joskus jo yli vuosi sitten siitä Elisa Viihteen peruslootasta. Olen miettinyt, että millä saisi nettipelaamisen mahdollisen sutjakaksi ilman että kaista urvahtaa, ja mitä kaikkia ominaisuuksia tämä kaistani tukee.

Kaistani on siis tuosta Elisa Viihde-paketista, vaikka en tosiaan ole katsonut mitään sillä TV-puolella ainakaan pariin vuoteen. Hinta kuitenkin on sama kuin pelkällä nettiliittymällä, niin en ole lähtenyt vaihtamaan.

Lähinnä siis aloitin tutkiskelun siksi, kun koin nettipelaamisessa pienestä pingistä huolimatta kummallista viivettä ja melkein jonkinlaista rubberbändaystä, esim. jos Call of Dutyssä ammut tyyppiä ja näyttäisi olevan osumat kohdillaan, niin sitten kuitenkin kuolet saamatta kuin pari hittiä ja kuolemareplayssä ammuit ehkä pari kutia siitä huolimatta että ruudullasi päräytit varmaan kymmenen.
Ongelma esiintyi muissakin peleissä kuin edeltämainitussa sarjassa, joka antoi aihetta epäillä ettei ongelma olekaan pelissä vaan kaistassa.

Ensin tosiaan vaihdoin reitittimen tuommoiseen hiukan pelaamisystävällisempään, ja sitten laitoin NIC-asetukseni kuntoon ja otin esim. Jumbo Framen ja Interrupt Moderationin pois päältä, ottaen myös useimmat offload-asetukset pois päältä (itselläni kuitenkin aika tehokas prosessori niin varmaan hoituu sujuvammin koneen puolella kuin reitittimessä, ja todennäköisesti aiheuttaa vähemmän härvää Windowsin oman networkkauksen puolella).

Pingit tippuivat hyviin lukemiin ja latausnopeudet pysyivät hyvin kunnossa, mutta tuota rubberbändäysperunaa silti vielä tapahtui aika usein, hiukan riippuen pelistä ja serveristä että kuinka usein ja kuinka pahasti.
Kokeilin kanssa pelata “Tier 1” VPN:n kautta joka nosti hiukan pingiä, mutta antoi mahdollisimman suoran reitityksen pelipalvelimille, väistäen toivottavasti mahdolliset ongelmapalvelimet matkan varrella. Se tuntui hiukan auttavan, mutta en osaa suoranaisesti sanoa oliko kyse oikeasta parannuksesta vai vaan placebo-vaikutuksesta.

Lopulta sitten päädyin lukemaan interleaving-ominaisuuksista kun ei muualta löytynyt oikein mitään selitystä (latausnopeudet ihan hyvät, pingi hyvä, kaista vakaa ja pystyn esim. streamaamaan helposti 6k bitratella ilman että tulee tukosta) ja muutamista muista DSL-asetuksista.

Luin muutamilta palstoilta, että Bitswap, DLA ja SRA saattavat kaikki vaikuttaa pelaamiskokemukseen. Pistin ne kaikki kokeeksi pois päältä ja iskin vielä G.fastin päälle ja ainakin tuntui, että pelaaminen olisi sujunut hiukan mukavammin seuraavan koko päivän: Pingi tuli alas vielä pari millisekuntia ja osumatarkkuus peleissä parani vastaamaan sitä, mitä ruudullani näin. Kuitenkin ehkä asetuksista johtuen tuossa keskiyöllä netti katkesi ja ei suostunut palaamaan päälle, ennen kuin reverttasin kyseiset asetukset entiselleen, ja epäilen että onko kyseessä kenties se, ettei kaistani tue G.fast ominaisuutta?

Eli sarja kysymyksiä, ja tässä referenssikuva DSL-asetuksista niin kuin ne laitteessani ovat nyt revertattuani ne siihen, mitä ne ovat pitkään jo olleet: https://i.imgur.com/IIP3iV1.png

Ovatko nuo kolme asetusta (Bitswap, DLA, SRA) sellaisia, jotka voin pitää poissa päältä? Tukeeko kaistani G.fastia, G.vectoria (Vector oli laittessani päällä defaulttina ja on ollut päällä jo kauan), olisiko noista mitään apua (mikä on etäisyyteni lähimmästä DSLAmista jne.) ja onko kaistassani päällä huomattava määrä Interleavingia, ja vaikuttaisiko se mahdollisesti verkkopelaamiseen?

Kiitos jo etukäteen, haluaisin tämän homman selvitettyä kun välillä tuntuu että verkkopelaamisen pitäisi toimia moitteetta kaiken statistiikan mukaan jota näen, mutta kuitenkaan asia ei näin tunnu olevan.

 

Edit // Sanavalinta -Patomiäs


12 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Tervetuloa OmaYhteisöön @Dracoaeon!

 

Yleensä modeemissa kyllä riittää ihan oletusasetukset. Joissain tilanteissa toki pelin vaatimien porttien avaaminen saattaa helpottaa, mutta yleensä vain silloin, jos yhteyttä serverille ei saa muuten muodostettua.

 

Elisan DSL -yhteyksissä on kaikissa tuo interleaving -asetus päällä, eikä sitä saa pois. Hiukan se kyllä pingiä nostattaa, mutta saattaa auttaa pitämään linjan muuten vakaampana. Itse törmäsin joskus Elisan 50Mbit/s VDSL -yhteydellä Rainbow Six: Siege -pelissä ilmoitukseen “your connection is too slow” ja lensin matsista ulos. Sitten kun tilalle tuli toisen operaattorin linja, nopeustesteissä pingi tippui noin 10ms alaspäin nopeuden nelikertaistuessa. Enää en ole moiseen ilmoitukseen törmännyt.

 

Verkkopelaamisen kannalta ehkä oleellisinta on se, että kone/konsoli on langallisessa verkossa, mielellään CAT6 -kaapelilla kytkettynä ja modeemin ja pistorasian välinen johto on mahdollisimman lyhyt. Mikäli on pakko käyttää langatonta verkkoa, kannattaa 2,4GHz taajuutta välttää, koska se on huomattavasti ruuhkaisempi kuin 5GHz puoli. Tämä varsinkin silloin, jos asuu esim. kerrostalossa, jossa naapureiden langattomia verkkoja voi olla lukuisia.

 

Mitä itse peliin tulee.. Joissain peleissä, matsissa käytettävä serveri saattaa määräytyä sen mukaan, miltä alueelta on enemmistö pelaajista. Jos pelissä on vaikkapa 20 henkeä (10 vs 10) ja näistä 12 pelaa Euroopassa, käyttää peli ottelun aikana Euroopan palvelinta. Tällöin Euroopassa pelaavilla on pienempi pingi kuin niillä, jotka yhdistyvät tälle Euroopan palvelimelle muualta maailmasta. Enpä nyt sitten osaa suoraan sanoa, miten CODissa tämä menee, mutta se saattaa joissain peleissä vaikuttaa. Esimerkiksi Warface on tällainen peli.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Moro @Dracoaeon ja tervetuloa OmaYhteisöön munkin puolestani! :)

Varsin kattavasti oot jo noita asetuksia käynyt läpi ja hyvä kuulla että positiivista muutostakin on löytynyt :) Itsellä auttoi PUBGin kanssa ihan vain se että laitoin modeemin siltaan, sen perään erillinen reititin joka hoitaa QoS:n ja reititykset ja tämän perään kolmas reititin jotta sai WLANin vielä kämppään. Toki vielä olisi viilattavaa, mutta toistaiseksi tuntunut jo varsin hyvin riittävän tuokin säätö, suurin ongelma tuntui tulevan Bufferbloatista itsellä (kämppä täynnä elektroniikkaa) :sweat_smile:

Voisin tota linjaasi vähän vilkaista vektoroinnin osalta jos lisäät profiiliisi vielä asiakasnumerosi? G.Fastia ei ainakaan vielä löydy tarjolta mutta toi G.Vector (G.993.5) löytyy jo kohtalaisen hyvin ja laajeneekin vielä :blush:

Saako Inteno FG500 modeemissa jotenkin portteja 1-3 siltaavaan tilaan? Tiedän kyllä että portti 4 on valmiiksi siltaavassa tilassa, mutta se on jostain syystä mykistynyt täysin ja nyt piti laittaa wlan reititin muihin toimiviin portteihin mutta nämä ovat sitten reitittävässä tilassa ja käsittääkseni erillisen reitittimen hoitaessa liikennettä modeemin olis hyvä olla siltaava.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Saako Inteno FG500 modeemissa jotenkin portteja 1-3 siltaavaan tilaan? Tiedän kyllä että portti 4 on valmiiksi siltaavassa tilassa, mutta se on jostain syystä mykistynyt täysin ja nyt piti laittaa wlan reititin muihin toimiviin portteihin mutta nämä ovat sitten reitittävässä tilassa ja käsittääkseni erillisen reitittimen hoitaessa liikennettä modeemin olis hyvä olla siltaava.

Paikallishallinnasta pitäisi muistaakseni kyllä saada. Mikäli sieltä ei löydy mitään mikä mahdollistaisi sen, niin ainahan toki voi sitten perässä olevan reitittimen pistää pyytelemään osoitteet “isännältä” ja siten kiertää mahdolliset kahden päälekkäisen sisäverkon ongelmat :)

Moro @Dracoaeon ja tervetuloa OmaYhteisöön munkin puolestani! :)

Voisin tota linjaasi vähän vilkaista vektoroinnin osalta jos lisäät profiiliisi vielä asiakasnumerosi? G.Fastia ei ainakaan vielä löydy tarjolta mutta toi G.Vector (G.993.5) löytyy jo kohtalaisen hyvin ja laajeneekin vielä :blush:

Kiitos! Kävin pistämässä asiakasnumeron profiiliin! Sitten vielä sellanen kysymys että mikä on G.INP ja onko se joku asia joka pitäisi kanssa tarkastaa?
 

Tervetuloa OmaYhteisöön@Dracoaeon!

Verkkopelaamisen kannalta ehkä oleellisinta on se, että kone/konsoli on langallisessa verkossa, mielellään CAT6 -kaapelilla kytkettynä ja modeemin ja pistorasian välinen johto on mahdollisimman lyhyt. Mikäli on pakko käyttää langatonta verkkoa, kannattaa 2,4GHz taajuutta välttää, koska se on huomattavasti ruuhkaisempi kuin 5GHz puoli. Tämä varsinkin silloin, jos asuu esim. kerrostalossa, jossa naapureiden langattomia verkkoja voi olla lukuisia.

 

Mitä itse peliin tulee.. Joissain peleissä, matsissa käytettävä serveri saattaa määräytyä sen mukaan, miltä alueelta on enemmistö pelaajista. Jos pelissä on vaikkapa 20 henkeä (10 vs 10) ja näistä 12 pelaa Euroopassa, käyttää peli ottelun aikana Euroopan palvelinta. Tällöin Euroopassa pelaavilla on pienempi pingi kuin niillä, jotka yhdistyvät tälle Euroopan palvelimelle muualta maailmasta. Enpä nyt sitten osaa suoraan sanoa, miten CODissa tämä menee, mutta se saattaa joissain peleissä vaikuttaa. Esimerkiksi Warface on tällainen peli.

Kiitoksia!

Tosiaan, pelaan ethernet-piuhalla suoraan kiinni reitittimessä, ja ei ole muita laitteita jotka käyttäisi kaistaa, kun puhelimella on erillinen 4G-liittymä. Langaton verkko on käytössä PS4-konsoliani varten muttei oikeastaan ikinä ole peli käynnissä koneella samaan aikaan kun pleikkari päällä. QoS ei kai täten ole kovin tärkeä, kun ei koneellakaan ole koskaan niin paljon tuubaa samaan aikaan auki että olisi lähelläkään käyttää koko nopeutta.

Portit on itselläni avattuina ja DNS-servereinä käytössä Googlen palvelimet (8.8.8.8. ja 8.8.4.4.) . Onko CAT5 vs. CAT6 kaapelilla suurikin ero? 

Serverit on juu vaihtelevia, mutta olen aika hyvin onnistunut huomaamaan mikä on omassa päässä ja mikä on palvelimen päässä, se lagi on jotenkin erilaista. Servun lagista yleensä ainakin on joku indikaattori pelissä (joku symboli tai pingi nousee tjsp.) ja tuntuu vaikuttavan kaikkiin pelaajiin ja yleensä on aika ilmeistä, kun taas tuo omalla puolella oleva ongelma vaikuttaa vain omaan pelaamiseen ja on hankalampi huomata muulloin kuin ampuessa. Siegessä ja Overwatchissa esimerkiksi toimii hitreg paremmin, ja COD:MWssä, Black Ops nelosessa ja PUBGissa huonommin. Sitten on sellaset pelit kuten Escape From Tarkov jonka serverit ovat niin räkäkännissä vuorokauden ympäri ettei siitä viitsi edes vetää mitään johtopäätöksiä. :D

Se VPN-jekku jota kokeililn oli siis juurikin tuota varten, että esim. CoDissa pääsisin pelaamaan yleensäottaen paremmilla saksalaisilla servereillä kuin geograafisesti lähempänä olevilla venäläisillä palvelimilla jolla oli sitten enemmän lagista kansaa pelaamassa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

CAT5(e) ja CAT6(a) kaapeleiden suurin ero on tiedonsiirron kapasiteetissa. Mitä suurempi CAT-luokka, sitä enemmän dataa kaapelissa kulkee kerralla.

 

Kannattaa lukaista oheinen Wikipedian artikkeli. Tuossa on käsitelty myös erilaisia suojauksia kaapeleissa. Tosin kotikäytössä tarve suojaukselle on vähän niin ja näin.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Parikaapeli

Käyttäjätaso 7

Sitten vielä sellanen kysymys että mikä on G.INP ja onko se joku asia joka pitäisi kanssa tarkastaa?
 

https://www.draytek.co.uk/support/guides/kb-what-is-vdsl-vectoring-sra-and-ginp

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

@Dracoaeon kiitos asiakasnumerosta :) Tarkistin linjaasi ja ja… Oikeastaan noilla DSL puolen säädöillä ei pitäis olla merkitystä tohon toimivuuteen mikäli nyt oikein katsoin tuota laitetta ja miten siinä hallinta toimii. Varmistaisin vielä että eihän sulla oo nyt siis DSL puolelle kytketty johto vaan WAN? 

@Dracoaeon kiitos asiakasnumerosta 🙂 Tarkistin linjaasi ja ja… Oikeastaan noilla DSL puolen säädöillä ei pitäis olla merkitystä tohon toimivuuteen mikäli nyt oikein katsoin tuota laitetta ja miten siinä hallinta toimii. Varmistaisin vielä että eihän sulla oo nyt siis DSL puolelle kytketty johto vaan WAN? 

On joo WAN seinässä.

Elikkäs, koska tämä ongelma on ollut olemassa jo edellisessäkin kämpässä missä oli VDSL kuparit ja sekä tällä laitteella että sillä Viihteen mukana tulleella defaulttiboksilla on esiintynyt juttua ja edelleen tässä asunnossa, niin kyseessä todennäköisesti tuo Interleaving joka on siis aina kaistassa päällä?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5

@Dracoaeon kiitos asiakasnumerosta 🙂 Tarkistin linjaasi ja ja… Oikeastaan noilla DSL puolen säädöillä ei pitäis olla merkitystä tohon toimivuuteen mikäli nyt oikein katsoin tuota laitetta ja miten siinä hallinta toimii. Varmistaisin vielä että eihän sulla oo nyt siis DSL puolelle kytketty johto vaan WAN? 

On joo WAN seinässä.

Elikkäs, koska tämä ongelma on ollut olemassa jo edellisessäkin kämpässä missä oli VDSL kuparit ja sekä tällä laitteella että sillä Viihteen mukana tulleella defaulttiboksilla on esiintynyt juttua ja edelleen tässä asunnossa, niin kyseessä todennäköisesti tuo Interleaving joka on siis aina kaistassa päällä?

Valitettavasti näin ja Elisa ei poista interleavingia enää edes pyynnöstä. Sen voin kuitenkin kertoa, että 4G-verkolla pelaaminen olisi todennäköisesti vieläkin takkuisampaa mobiilin takia.

Valitettavasti vain oikeassa valokuituyhteydessä vasteaika on speedtestillä alle 10 ms.

Testattu työpaikalla Telian 100M/100M kuidulla ja peittoaa kaikki aiemmin kokeilemani tekniikat.

Nyt soi D-Sturb - Anything (Radio Edit).

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Tuo interleaving liittyy vain DSL-yhteyksiin.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Tuo interleaving liittyy vain DSL-yhteyksiin.

Juurikin näin, eli ei koske @Dracoaeon enää sulla yhteyttä. Joku muu siis nyt yhtälössä sakkaa…

Osallistu keskusteluun