YLE Areena ja Ruutu LG:n äly-tv:llä pätkäisee yhteyden.

  • 10 February 2019
  • 10 kommenttia
  • 3524 katselukerrat

  • Keskustelija
  • 5 kommenttia
Hei,

Minulle kytkettiin perjantaina Korttelikuitu (VDSL2) ja muuten tuntuu pelittävän varsin hyvin, mutta tänään huomasin, että jos yritän katsoa televisioni (LG webOS TV OLED55B6V) YLE Areena tai Ruutu -sovelluksilla mitä vain, niin parin sekunnin videon pyörittämisen jälkeen VDSL -yhteys katkeaa. Aiemmin viikolla, kun käytin vielä 4G-yhteyttä (myös Elisa, Huawein-modeemi), niin ei ollut mitään ongelmaa. Kun yhteys katkeaa, niin modeemi ei boottaa itseään ainakaan kokonaan, mutta VDSL-yhteys katkeaa ja modeemin oma web-käyttöliittymä takkuaa hetken. Ensisijaisesti epäilisin kyllä, että kyseiset sovellukset aiheuttavat modeemilleni (Zyxel VMG3925-B10B) jonkin virhetilanteen. Mutta toisaalta modeemin omissa logeissa ei ole mitään merkintää virheellisestä toiminnasta, vaan ainoastaan info VDSL-yhteyden katkeamisesta ja se sai miettimään, että onko vika sittenkin WANin puolella. Olen katsonut, että sekä televisiossa ja modeemissa on viimeisin saatavilla oleva ohjelmisto ja uudelleen käynnistänyt molemmat. PC:llä samaa yhteyttä käyttäen ei kumpikaan palvelu aiheuta ongelmia. Onko kukaan muu törmännyt kyseisen kaltaiseen ongelmaan? Tai voisiko joku Elisan päässä katsoa/kommentoida ongelmaa?

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

10 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +26
Tervetuloa OmaYhteisöön @sibe!

Ensimmäiseksi tuo modeemi kannattaisi resetoida, ihan varmuuden vuoksi. Eli esim. avatulla klemmarilla tai hammastikulla tms. painat modeemin takaa löytyvää reset -painiketta yhtäjaksoisesti kunnes modeemin valot sammuvat / välähtävät yhtä aikaa.

  • Sammuuko modeemista Internet / DSL -valot tai jompikumpi noista valoista silloin kun yhteys katkeaa?
  • Onko televisio langattomassa vai langallisessa verkossa? Oireileeko samalla tavalla molemmissa?
Jos mahdollista, testaa toista modeemia. Näin saat rajattua vian linjaan, modeemiin tai sisäverkkoon. Televisiossa itsessään tuskin vikaa on, jos aiemmin toiminut mobiililaajakaistalla normaalisti. Nuo Zyxelin modeemit ovat olleet toisinaan hyvinkin ongelmallisia laitteita, joten en yhtään ihmettelisi, jos näiden ongelmien takana olisi tuo modeemi.
Kiitos. Kun perjantaina otin modeemin käyttöön, niin asensin uusimman Firmwaren ja ruksasin samalla, että resetoi tehdasasetuksiin. Kokeilin kuitenkin vielä resetoida purkin uudelleen, mutta sillä ei ollut vaikutusta ongelmaan.

  • Kyllä, molemmat valoista sammuvat. Kun aloitan streamin katsomisen, niin DSL palaa jatkuvasti ja Internet valo alkaa vilkkua liikenteen tahdissa, kuten pitääkin. Mutta sitten hetken kuluttua molemmat sammuvat ja oikestaan heti perään DSL -valo alkaa vilkkua, kun modemii alkaa ottamaan uutta yhteyttä.
  • Televisio on johdon päässä. Setuppi minun päässäni on täsmälleen sama kuin ennen 4G-yhteyden kanssa, ainoastaan modeemi vaihtui. Langattomassa en ole kokeillut, mutta olettaisin että jos jompikumpi toimii huonommin, niin se olisi juuri tuo langaton.
Ei ole toista modeemia ainakaan nyt tähän hätään testattavaksi. Tässä asiaa tutkiessa television yhteen applikaatioon oli tullut päivitys ja sen lataamisessa ei ollut mitään ongelmaa. Lisäksi television selaimella surffaaminen ei aiheuta ongelmia (tulipa tehtyä tuollaistakin 1. kerran ikinä). Mutta Youtube-sovelluksella videoin katsominen katkoo myös yhteyden. Vaikuttaisi kovasti siis liittyvän streameihin tuo ongelma.
Luulen kyllä, että otan modemiin myyjään yhteyttä ja vaihdan Telewellin TW-EAV510AC -modeemiin. Telewellistä on ollut hyviä kokemuksia aiemmin ja harkitsin sitä nytkin jo alkujaan, mutta päädyin Zyxeliin, koska Elisaa myy sitä itse yhteyksilleen ja oletin heidän sen hyväksi havainneen.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22
Kuvauksen perusteella tuo saattaa olla ihan että Zyxelisi ei nyt jostain syystä jaksa streamien kuormaa tuolla kuten pitäisi 😕 Zyxelit on meillä hyväksi havaittuja olleet, toki tarjolla löytyy myös Huawein HG635 tällä hetkellä xDSL-pohjaisille yhteyksille 🙂 Toki makuasioista paha kiistellä, eli ymmärrän kyllä että kaikille ei Zyxel maistu, itselläni on samaa ollut TeleWellin kanssa aiempien kokemusten pohjalta 😅
Jännä kuitenkin, että täsmälleen samat palvelut toimivat PC:llä käytettäessä. Toki on mahdollista, että äly-TV -sovellukset streamaavat käyttäen eri tekniikka tms... Verkkoliikennettä snifferöimällähän sen näkisi. Mulla on nyt kuitenkin takaisinsoittopyyntö Elisan tuessa vetämässä, joten kohtapuoleen varmaan saan varmuuden tuolle vian aiheuttajalle. On sitten vähän "kättäpidempää", jos/kun mahdollisesti lähden modeemia palauttamaan myyjälle.
Henkimaailman hommiksi menee. Tuesta soitettiin minulle ja lähdettiin yhdessä tilannetta toistamaan. No sepä ei enään toistunut, ei Areenalla eikä Ruudulla. Eikä kaveri langanpäässä ainakaan tunnustanut tehneensä mitään ja sanoi kaikkien arvojen näyttävän varsin hyviltä. Olen ihan äimän käkenä 😃. Olin "onnistuneesti" toistanut vikatilanteen kuitenkin ennen soittoa useamman kerran eilen sekä tänään. No, mutta kiitos kaikille tähän aikaansa kuluttaneille. Jos ongelma vielä palaa, niin otan yhteyttä manaajaan.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +9
No jopas nyt 😃 Toivotaan että vika pysyy poissa eikä manaushommiin tarvitse ruveta.
Valitettavasti pahat henget ovat jo palanneet ja yhteys pätkii taas, kun yritän käyttää televisiolla suoratoistopalveluja. Youtube -sovellus on hieman vikasietoisempi eikä heitä hanskoja tiskiin ihan yhtä helposti kuin Areena ja Ruutu ja sain sillä kokeiltua tilannetta, että jatkan streamausta yhteyden uudelleen avauksen yli ja pisimmillään yhteys pysyi ylhäällä noin 3 minuuttia streamin pyöriessä. Ehkä tuli liian helposti luovutettua eilen Elisan teknisentuen kaverin ollessa puhelimen päässä. Joka tapauksessa olen sotkenut vyyhtiin jo Zyxelin tuenkin... kyselivät jo kerran lisätietoja tilanteesta, katsotaan tulisiko sieltä päin apuja.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13
Oliko tässä testattu, että tapahtuuko pätkimistä jos koneen/TV:n yhdistää Zyxel/Wlan- reitittimeen Ethernet- kaapelilla ?

Selityksestä kuitenkin sai sen käsityksen, että VDLS- linja putoaa / laite buuttaa ? Onko muuntaja kunnossa ? Onko mahdollisesti samassa piirissä, kun pistorasia modeemille on. Jotain paljon virtaa vieviä laitteita, kun pesukone, vedenkeitin tai muu saman kaltainen laite.

Oliko laitteessa uusin mahdollinen firmware (=sisäinen ohjelmisto) ? Pystyykö linjaa kokeilla "lainalaitteella" toimiiko samalla tavalla ? Onko linjassa ollut aikaisemmin ollut ADSL- modeemi. Toimiko se OK ?

Viimeinen konsti on, että operaattori tarkistaa linjan. Elisa laittaa linjna seurantaan, että pätkiikö ?

T: Tuokki
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +26
Oliko tässä testattu, että tapahtuuko pätkimistä jos koneen/TV:n yhdistää Zyxel/Wlan- reitittimeen Ethernet- kaapelilla ?
Selityksestä kuitenkin sai sen käsityksen, että VDLS- linja putoaa / laite buuttaa ? Onko muuntaja kunnossa ? Onko mahdollisesti samassa piirissä, kun pistorasia modeemille on. Jotain paljon virtaa vieviä laitteita, kun pesukone, vedenkeitin tai muu saman kaltainen laite.

Oliko laitteessa uusin mahdollinen firmware (=sisäinen ohjelmisto) ? Pystyykö linjaa kokeilla "lainalaitteella" toimiiko samalla tavalla ? Onko linjassa ollut aikaisemmin ollut ADSL- modeemi. Toimiko se OK ?

Viimeinen konsti on, että operaattori tarkistaa linjan. Elisa laittaa linjna seurantaan, että pätkiikö ?

T: Tuokki


Tuossa aiemmin jo todettiin, että modeemi pudottaa nettiyhteyden alas ja käytössä on nimenomaan langallinen verkko. Sama kokoonpano on toiminut täysin ilman mitään ongelmia mobiililaajakaistalla ja Huawein mobiilireitittimellä. Nyt kun tilalle on tullut VDSL ja Zyxelin modeemi, ovat ongelmat alkaneet nimenomaan silloin, kun materiaalia toistetaan LG:n television kautta. PC:llä toistettaessa ongelmia ei ole.

Tämä on se kuva, minkä minä olen asiasta saanut.

@sibe
  • Onko tämä ongelma kaikissa modeemin LAN -porteissa (1-4)? Viallinen portti modeemissa voisi olla yksi syypää tähän ongelmaan.
  • Onko RJ45 -kaapelia kokeiltu vaihtaa toiseen? Myös modeemin ja pistorasian välinen kaapeli kannattaa vaihtaa uuteen (pituus mielellään max. 2-3 metriä).
  • Testaa langatonta yhteyttä - Toistuuko ongelma?
  • Onko PC myös langallisen yhteyden päässä?
Jos tuota yhteyden putoamista ei tapahdu langattomassa verkossa, on modeemin LAN -portit (yksi tai useampi) jollain tapaa rikki -> modeemi vaihtoon. Jos yhteys putoaa myös langallisessa verkossa, on tilanne kinkkisempi. Tällöin veikkaan, että modeemi ei jostain syystä jaksa pureskella television suoratoiston aiheuttamaa kuormaa ja tiputtaa linjan tästä syystä.

Mikäli ongelma olisi itse linjassa, olisi ongelmia todennäköisesti myös koneella toistettaessa. Jos esim. Youtubesta tai vastaavasta palvelusta laittaa HD tai Full HD -tasoista videota pyörimään, pitäisi sen aiheuttaa vastaavaa pätkimistä, mikäli vika olisi itse linjassa.

Minkälaisia nopeuksia tuo VDSL -linja antaa? Testit kannattaa tehdä speedtestillä siten, että kone on langallisessa verkossa ja muut verkkoa käyttävät laitteet on sammutettu tai irrotettu verkosta testin ajaksi.
Voinen tänään illalla testata vielä tuon, että laitan television käyttämään langatonta verkkoa. Speedtestillä kokeiltuna nopeus on muistaakseni ollut joka kerta vähintään 70Mbps. Ja ping jotain 13-15ms luokkaa.

Olisin varmaan jo sen modeemin vaihdatuttanutkin muuten, mutta kun sotkin Zyxelin tuen mukaan, niin olen antanut heille aikaa, josko sieltä tulisi vaikka joku korjaus vikaan. Ongelmaan on olemassa kuitenkin tosiaan workaround, kun pystyn noita palveluita PC:llä katsomaan, niin voinen odottaa vielä ensi viikkoon.