Kysymys

paperilaskujen viivakoodi

  • 28 December 2014
  • 29 kommenttia
  • 5573 katselukerrat

en tiedä kuinka yleistä mutta omien laskujen maksamisen yhteydessä lähes ja aina saunalahden laskut saa kirjoittaa käsin, viivakoodin lukija ei vaan suostu lukemaan niitä..

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

29 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Siirry e-laskun käyttöön. Ei tartte skannailla, eikä kuljettaa paperia ympäri maata.
Käyttäjätaso 3
Onko sinulla ihan erillinen viivakoodinlukija, vai käytätkö pankkien mobiilisovellusten viivakoodinlukijaa? Itsellä ainakin toiminut tuo Osuuspankin mobiilisovelluksen viivakoodinlukija kaikissa mahdollisissa laskuissa ihan moitteetta.
Elisan laskuilla sama homma. Kaikki muut laskut kyllä toimii. Minulla on erillinen joskus aikanaan verkkokaupasta ostamani viivakoodin lukija. Yhtäkkiä alkoi kun viimeisimmät laskut elisalta tuli (meille niitä tulee elisalta muistaakseni 4 kpl / kuukausi).
en oo innostunut tuosta e-laskusta niin suuresti että alkaisin käyttää, muijakin noita laskuja makselee, en pelkästään minä. siis kyseessä on tommoinen erillinen lukija, ja aina, ja vain ainoastaan saunalahden laskut joutuu käsipelillä kirjottelee.. kuitenkin perivät maksua siitä hemmetin paperinpalasesta.
korjataampas, elän näemmä menneisyydessä.. elisan laskut nykyään mutta ollut ties niin kauan ku oon sen viivakoodinlukijan omistanut niin ei ole lukenut saunahden laskuja..
Käyttäjätaso 7
Elisan laskutusjärjestelmä ei tue viivakoodeja .... tai viivakoodinlukijoita

:smileyevil:
Minä en kyllä ymmärrä, en sitten pätkääkään, niitä ihmisiä, jotka urputtavat paperilaskuista. Suomessa toimii mitä mainioin E-laskusysteemi. Ei tarvitse huolehtia kirjoitusvirheistä, laskujen viivakoodinluvusta, paperisaasteesta eikä ylimääräisistä maksuista. Ei tarvitse huolehtia vanhojen laskujen hävittämisestä. Niitä kun ei mielellään heittäisi paperinkeräykseen.

Täytyy olla tosi kalkkeutunut juntti, jos kieltäytyy tekniikan tuomista eduista. Sanon tämän suoraan, enkä kaunistele sanojani.

Olen itse käyttänyt E-laskuja heti kun ne vaan olivat mahdollisia yksityisille kuluttajille. Yhtään virhettä tai ongelmaa en ole kohdannut. Ja mikä parhainta pankki pitää huolen arkistosta kuuden vuoden ajan. Minun täytyy vain käydä kaksi kertaa kuussa hyväksymässä nettipankissa saapuneet laskut ja samalla tarkistaa luottokorttilaskun veloitusten oikeellisuus. Ainoana miinuksena mainitsisin Elisan ja Saunalahden laskut, joissa ei ole minkäänlaista tunnusta laskun otsikkorivillä, mistä näkisi, minkä palvelun lasku on kyseessä. Pitää ottaa esille ko. lasku, että voi arvuutella palvelun nimen.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Olen samaa mieltä Timkemin kanssa tuosta e-laskusta. Olen käyttänyt sitä siitä asti, kun on ollut mahdollista, eikä mitään ongelmia ole esiintynyt. Valitettavasti on vielä joitain laskuttajia (mm. kirjakerhoja), jotka eivät käytä e-laskutusta, vaan lasku tulee kirjapaketin mukana ja se pitää syöttää käsin. Hankalaa!

Käyttöönotto on varsin yksinkertaista: Sopimus pankin kanssa e-laskujen vastaanotosta, jonka jälkeen voi verkkopankissa määritellä laskuttajat, joilta haluaa laskut e-laskuina. Pankki lähettää tiedon laskuttajalle. Verkkopankkiin tulleesta laskusta saa halutessaan ilmoituksen sähköpostiin tai (maksullisen) tekstiviestinä. Omaksi hommaksi jää vain laskun hyväksyminen, jolloin se siirtyy erääntyviin laskuihin ja sieltä maksuun eräpäivänä - jolloin tilillä on hyvä olla katetta :(

Ongelmiahan tässäkin voi olla, esimerkiksi häiriöt pankin järjestelmissä joko pankin omien söhläämisten takia tai vaikkapa palvelunestohyökkäysten johdosta...
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Minä myös samaa mieltä Timkemin ja Ekun kanssa. Vaihdoin vähän aikaa sitten sähkösopimusta, koska sinänsä hyvässä tarjouksessa olisi tullut lasku vain ja ainoastaan sähköpostilla. Ei e-laskumahdollisuutta. Kiitos, mutta kiitos ei.

Samoin minä olen käyttänyt e-laskuja heti alusta alkaen.

Tosin alkuperäisellä kysyjällä lienee se ongelma, että laskujen maksajia on kaksi. Jos tilit on samassa pankissa, niin tilisiirto näkyy heti, jolloin ei ongelmaa ole.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Hmmm...

Kyllä minulla on Saunalahden laskuissa myös ns. virtuaaliviivakoodi , jonka vain kopioi selaimella pankin palvelussa asianomaiseen kenttään ja kaikki toimii. Saunalahden laskuthan löytyvät myös Oma Elisasta sähköisinä , jolloin sen virtuaaliviivakoodin kopioiminen on helppoa.

Siis ymmärsin , että aloittajan ongelma koskee erillistä viivakoodinlukijaa , mutta voin toki olla väärässäkin ja en itse moisia virityksiä tarvitse , kun on se e-lasku käytössä.

Ja sitä en enää muuhun vaihda.  😉
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Arska kirjoitti:
Minä myös samaa mieltä Timkemin ja Ekun kanssa. Vaihdoin vähän aikaa sitten sähkösopimusta, koska sinänsä hyvässä tarjouksessa olisi tullut lasku vain ja ainoastaan sähköpostilla. Ei e-laskumahdollisuutta. Kiitos, mutta kiitos ei.

Samoin minä olen käyttänyt e-laskuja heti alusta alkaen.

Tosin alkuperäisellä kysyjällä lienee se ongelma, että laskujen maksajia on kaksi. Jos tilit on samassa pankissa, niin tilisiirto näkyy heti, jolloin ei ongelmaa ole.

Tosiaan kahden maksajankaan tapauksessa ei ole ongelmia ainakaan, jos tilit ovat samassa pankissa. Minulla ja huoneen hallituksella on jo reilusti yli 45 vuotta ollut yhteiset mukulat, aikanaan yhteiset velat ja edelleen yhteiset varat. Vaimon laskuja maksuun syöttäessäni ilmoitin pankin kautta laskuttajalle, että laskut tulkoot e-laskuina verkkopankkiini ja näin on tapahtunut siitä lähtien.

Huoneen hallitus siirtää aika ajoin vähän avustusta tililleni tuon johdosta :smileycheesy: Tämänkin saisi tarvittaessa automatisoitua..
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Ekku kirjoitti:
Arska kirjoitti:
Minä myös samaa mieltä Timkemin ja Ekun kanssa. Vaihdoin vähän aikaa sitten sähkösopimusta, koska sinänsä hyvässä tarjouksessa olisi tullut lasku vain ja ainoastaan sähköpostilla. Ei e-laskumahdollisuutta. Kiitos, mutta kiitos ei.

Samoin minä olen käyttänyt e-laskuja heti alusta alkaen.

Tosin alkuperäisellä kysyjällä lienee se ongelma, että laskujen maksajia on kaksi. Jos tilit on samassa pankissa, niin tilisiirto näkyy heti, jolloin ei ongelmaa ole.

Tosiaan kahden maksajankaan tapauksessa ei ole ongelmia ainakaan, jos tilit ovat samassa pankissa. Minulla ja huoneen hallituksella on jo reilusti yli 45 vuotta ollut yhteiset mukulat, aikanaan yhteiset velat ja edelleen yhteiset varat. Vaimon laskuja maksuun syöttäessäni ilmoitin pankin kautta laskuttajalle, että laskut tulkoot e-laskuina verkkopankkiini ja näin on tapahtunut siitä lähtien.

Huoneen hallitus siirtää aika ajoin vähän avustusta tililleni tuon johdosta :smileycheesy: Tämänkin saisi tarvittaessa automatisoitua..

No, me olemme tehneet asian vielä helpommaksi vuosien yhdessä olon aikana. Velkojen, maksujen, varojen ja viiden tenavan koulimana. Meillä on tilit samassa pankissa ja molemmilla on käyttöoikeus toisen tiliin, jolloin esim. e-laskujen maksaminen on helppo hoitaa haluamaltaan tililtä.

Se haittapuoli tässä systeemissä on, että vaimo näkee baarilaskut. Tosin viimeksi olen käynyt yksin baaribissellä lokakuussa kaverin baarissa, iso tuoppi 1,50 € :D

Mutta jokainen hoitakoon asian omalla tavallaan. Tämä on meille ehdottoman meille ylivoimaisesti helpoin systeemi.
No tää ei nyt auttanut paljoakaan, kysymykseni olikin että onko muilla ongelmia Elisan laskujen viivakoodien kanssa. Ja kyllä, alan käyttää kyllä sitä E-laskupalvelua viimeistään sinä päivänä kun ei paperilaskuja enään saa.
Ekku kirjoitti:
Käyttöönotto on varsin yksinkertaista: Sopimus pankin kanssa e-laskujen vastaanotosta, jonka jälkeen voi verkkopankissa määritellä laskuttajat, joilta haluaa laskut e-laskuina. Pankki lähettää tiedon laskuttajalle. Verkkopankkiin tulleesta laskusta saa halutessaan ilmoituksen sähköpostiin tai (maksullisen) tekstiviestinä. Omaksi hommaksi jää vain laskun hyväksyminen, jolloin se siirtyy erääntyviin laskuihin ja sieltä maksuun eräpäivänä - jolloin tilillä on hyvä olla katetta :(
Tuolla vaivalla mikä siinä on kun lähtee selvittelemään miten homma tehdään ja sitten sen tekee makselee paperilaskuja rutiinilla aika monta kuukautta.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
kuupo kirjoitti:
Ekku kirjoitti:
Käyttöönotto on varsin yksinkertaista: Sopimus pankin kanssa e-laskujen vastaanotosta, jonka jälkeen voi verkkopankissa määritellä laskuttajat, joilta haluaa laskut e-laskuina. Pankki lähettää tiedon laskuttajalle. Verkkopankkiin tulleesta laskusta saa halutessaan ilmoituksen sähköpostiin tai (maksullisen) tekstiviestinä. Omaksi hommaksi jää vain laskun hyväksyminen, jolloin se siirtyy erääntyviin laskuihin ja sieltä maksuun eräpäivänä - jolloin tilillä on hyvä olla katetta :(
Tuolla vaivalla mikä siinä on kun lähtee selvittelemään miten homma tehdään ja sitten sen tekee makselee paperilaskuja rutiinilla aika monta kuukautta.

Tuo tapa, minkä mainitsin on ns. "kertarytinän" tapa eli hakee pankkinsa e-laskuttajien listalta ne, joilta laskuja saa ja ilmoittaa haluavansa täst'edes näiltä e-laskuja.

Toinen helpompi tapa (?) on ns. "jatkuvan kitinän" tapa eli ilmoittaa vain pankille haluavansa e-laskuja ja jää odottelemaan saapuvia paperilaskuja. Jos paperilaskuttaja on myös e-laskuttaja, saa laskun syötön jälkeen pankin järjestelmästä tiedon mahdollisuudesta e-laskuun tämän laskuttajan osalta. Ja tarttuu halutessaan mahdollisuuteen joko heti tai aikojen päästä kyllästyttyään viimein paperilaskuihin.

Ei ole vaikeaa, mielestäni 🙂.
Käyttäjätaso 7
Ekku kirjoitti:

Ei ole vaikeaa, mielestäni 🙂.

Herrasväelle tuntuu kuitenkin olevan vaikeaa ymmärtää, että aloittajan ongelma ei ole siinä, miten saisi e-laskun käyttöön, vaan siinä, miten saisi paperilaskun toimimaan niin kuin kuuluu.

Ei kai e-laskun (tai edes omaelisassa olevan sähköisen laskun) olemassaolo ole mikään puolustus sille, että paperilaskun viivakoodi ei toimi?

(itselle Elisan lasku menee verkkopankkiin, mutta en oleta sen olevan kaikille sopivin ja ainoa oikea tapa vastaanottaa laskuja)
Jos kyse on siitä, että käytössä oleva viivakoodinlukija ei pysty lukemaan Saunalahden laskujen viivakoodia, niin eikö olisi syytä mennä kauppaan ja ostaa kunnollinen lukija. Homma hoituu paremmin kuin kitistä täällä palstalla. Tuskinpa muutaman henkilön valitukset johtavat mihinkään muutokseen Saunalahden miljoonien laskujen layoutissa.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Timkem kirjoitti:
Jos kyse on siitä, että käytössä oleva viivakoodinlukija ei pysty lukemaan Saunalahden laskujen viivakoodia, niin eikö olisi syytä mennä kauppaan ja ostaa kunnollinen lukija. Homma hoituu paremmin kuin kitistä täällä palstalla. Tuskinpa muutaman henkilön valitukset johtavat mihinkään muutokseen Saunalahden miljoonien laskujen layoutissa.

Jos se viivakoodinlukija kerran lukee kaikki muut laskut, muttei Elisan ja Saunalahden, voisi ko. firma kyllä laittaa sen maksullisen paperilaskun kuntoon. Viallisen ja toimivan viivakoodin tulostamisessa paperille ei ole mitään eroa työmäärässä tai kustannuksissa.
Minä printtasin Elisan viimeisimmän laskun ja kokeilin puhelimen L930 kahdella viivakoodinlukijalla ja ne tunnistivat välittömästi viivakoodin. Toisella lukijalla en kerinnyt vielä kohdistaa kunnolla kun se jo luki koodin. Tuolla välittömästi sanalla tarkoitin todella tunnistusajan pyörivän yhden sekunnin paikkeilla siitä kun kamera oli tarkentanut kuvan. Kolmantena Microsoftin Bingin lukija ei tunnistanut koodia.

Lukaisin taannoin (useita vuosia sitten) testin TMssä, jossa vertailtiin useita viivakoodinlukijoita. Silloin oli melkein kaikilla lukijoilla vaikeuksia pankkien leveiden viivakoodien kanssa. Puhelimen kameratesti antoi kyllä syytä miettiä, onko vika viivakoodissa vai lukijassa. Itse tarkistaisin asian ennen kuin osoitan sormella vain toista.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Sinäkin muuten osoitit sormella vain toista, kun käskit mennä kaupaan ostamaan uuden viivakoodinlukijan... Vika tosiaan voi olla kummassa vaan, muttei sinne kauppaankaan kannata ensimmäiseksi mennä. ;)
Kumpi on helpompi, kokeilla uutta viivakoodinlukijaa vai saada Elisa tekemään muutoksia laskutusjärjestelmässään?

Aikaisemmin viivakoodit laskuissa ovat olleet 10,5 cm pitkiä. Elisan laskujen koodi on 8,2-8,4 cm pitkä. Tämä tietää sitä, että lukijan vastaanottavan kameran/anturin resoluutio pitää olla parempi.

On kauppoja, joissa on 14-30 pv palautusoikeus, jos ei ole tyytyväinen tuotteeseen. Tilaa vaikka postitse n. 50 egen lukijan ja kokeilee kotona. Jos ei toimi, niin palauttaa hyvällä syyllä (ei lue Elisan laskujen viivakoodia). Eräässä suuressa elektroniikkaliikkeessä on internetin tuotehaussa asiakkaiden arvostelupisteet auttamassa valintaa. Ehkä siitä saa jonkinlaista osviittaa.
Timkem kirjoitti:
Kumpi on helpompi, kokeilla uutta viivakoodinlukijaa vai saada Elisa tekemään muutoksia laskutusjärjestelmässään?

Aikaisemmin viivakoodit laskuissa ovat olleet 10,5 cm pitkiä. Elisan laskujen koodi on 8,2-8,4 cm pitkä. Tämä tietää sitä, että lukijan vastaanottavan kameran/anturin resoluutio pitää olla parempi.

totaa.. kyllähän tuo viivakoodi näyttää olevan ihan saman kokoinen ja levyinen kuin muissakin laskuissa..
Sama homma täällä, Saunalahden viivakoodi ei toimi, muitten kylläkin.

Jos Saunalahti ei halua viivakoodia ja tai paperilaskua käytettävän, siitä voisi ilmoittaa suoran asiakkaille niin asiakas voi vaihtaa operaattoria.

Pyöritän yritystä ja joutuisin kuitenkin printtaamaan e-laskut kirjanpitäjälle joten paperilasku toimivampi.

Tulevaisuudessa en myöskään halua olla riippuvainen nettipankista joten vastustan e-laskuja tästäkin syystä. On varmaa että e-laskujen maksaminen muuttuu kalliimmaksi siinä vaiheessa kun paperi on enimmäkseen syrjäytetty. Varsinkin yritykset  joutuvat maksamaan korkeampaa hintaa tileistään ja maksuistaan. On naurettavaa että samanlaisen tilin pyörittämisestä yritys maksaa enemmän kuin kuluttaja. Pankit on sitä itteensä...
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Itse maksan laskut e-laskuna, mutta kokeilin huvikseni avata sähköpostin liitteenä tulleen Elisan laskun PDF tiedoston tietokoneeni näytölle. Tämän jälkeen avasin Nordea nettipankkiapplikaation kännykkääni ja kokeilin kännykkäkameralla lukea viivakoodin tietokoneen näytöltä. Toimii.

Elisan laskujen viivakoodi ainakin minun tapauksessani oli aivan ehjä ja sisälsi kaikki laskun tiedot. Olisin saanut laskun maksettua skannatun viivakoodin avulla.

Oma valistunut arvaukseni on, että paremman viivakoodinlukijan hankkiminen on ratkaisu tähän pulmaan.

Seuraavaksi helpoin ratkaisu lienee vaihtaa operaattoria. Kannattaa pyytää kilpailijoilta viivakoodilaskuja kokeiltavaksi ennen kuin lähtee irtisanomaan nykyistä sopimusta sikäli kun hallussa olevan viivakoodinlukijan kyvykkyys lukea operaattorin lähettämän laskun viivakoodi on merkittävä kriteeri operaattorin valinnassa. :smileycheesy:
Käyttäjätaso 7
jusvuori kirjoitti:
Itse maksan laskut e-laskuna, mutta kokeilin huvikseni avata sähköpostin liitteenä tulleen Elisan laskun PDF tiedoston tietokoneeni näytölle. Tämän jälkeen avasin Nordea nettipankkiapplikaation kännykkääni ja kokeilin kännykkäkameralla lukea viivakoodin tietokoneen näytöltä. Toimii.

Mitähän tekemistä näytöllä ties minkäkokoisena näkyvän viivakoodin toimivuudella on paperille tietyssä koossa, tietyllä laadulla printatun viivakoodin toimimisen kanssa? Kun se paperilaskun ongelma voi olla esim. huono painojälki?

Jos tämän ketjun "neuvojilta" kysyisi tietä sairaalaan, saisi todennäköisesti reittiohjeet varaosaliikkeeseen...