Vastattu

Määräaikaisuus


Hei, olen pitkäaikainen Elisan asiakas ja ostettuani uuden kesämökin olen törmännyt harmilliseen ongelmaan, että 4G ei pelitä tuolla juuri ollenkaan. Kotonani toimii kuin unelma.

Ajattelin käydä kokeilemassa onneani kilpailevalla operaattorilla, mutta törmäsin ongelmiin. Kotonani oleva Elisa Viihde jota olen pitänyt vuosikausia on määräaikainen, ei voida lopettaa. Puhelinliittymäni on omistani yrityksen omistustuksessa ja siinä on myös 24 kuukauden määräaikaisuus.

Olen toki itse nämä kaikki sopimukset tehnyt eikä sinänsä mitään valitettavaa niistä, ainoa ongelma on nyt tuo toimimattomuu kesämökillä.

Jokseenkin vaan hämmästyttää, kun televisio ja iltapäivälehdet ovat hintasaarnaajien höpötyksiä täynnä määräaikaisuuksista, joita pitäisi välttää kuin ruttoa eikä Elisalla tällaisia ole. Kuitenkin olen tilanteessa, jossa kaikki palveluni ovat määräaikaisia. Pyritäänkö tuolla kampanjoinnilla pilaamaan paitsi kilpailijoiden niin myös omaa mainetta? En aivan käsitä tätä ideaa.

Päädyin lopulta hankkimaan DNA:lta liikkuvan laajakaista mökille, ja sillä homma toimii kivasti. Suurta vahinkoa tässä ei ole tapahtunut, mutta nyt kun Elisa on kehoittanut olemaan laittamatta nimeä määräaikaiseen sopimukseen niin täytynee ottaa vinkistä vaari ja miettiä seuraavalla kerralla kun sopimusten uusimista tarjotaan.
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Dj_God 17 May 2019, 16:51

Katso alkuperäinen viesti

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

13 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Hei.

Määräaikaisia sopimuksia tulee välttää mobiilissa.

Kiinteässä ne ovat perusteltuja vain, jos sillä säästää kunnolla, tuolloinkin määräaikaisuus yleensä purkautuu jos muuttaa ja laajakaistaa ei voi siirtää. Ongelmia tulee, jos esim. saatavuus säilyy - mutta heikompana. Näin on käynyt kun esim. Viihde 100M kaapelimodeemi on siirretty uuteen käyttöpaikkaan, jossa olikin vain ADSL 24M. Tämä ei ole oikeuttanut sopimuksen purkuun. Voit kuvitella, että kyseistä asiakasta harmitti maksaa seuraavaa laskua 39,90 euroa, kun laajakaistasta lähti 80 Mbps samaan muuttoon. Mutta mitäpä sille voi ?

Viihteeseen kuuluu aina "nopein saatavilla oleva" laajakaista.

Puheliittymissä määräaikaisia sopimuksia on käytännössä mahdotonta purkaa, ellei nopeus ole jatkuvasti alle määritellyn rajan. Useimmiten alle 5 Mbps. Tuolloinkin nopeus saa laskea alle 5 Mbps tilapäisesti, eli nopeuden laskun, hitauden - tulee olla käytännössä jatkuvaa. Sopimuksen voi purkaa vasta ulkomaille muuttoon tai jos jää työttömäksi ansiotyöstä ja jää tiukille.

Minulla on DNA-puheliittymä määräaikaisena, mutta vain siksi, koska sain 12,90 euron perusliittymästä 6 euroa pois, eli maksan 6,90 kk. Ei toimi joka paikassa ihan niin kuin pitäisi, mutta täytyyhän sitä jossain liittymää pitää että saa ystävää moikata. Sinuna välttäisin määräaikaa Elisan, DNA:n ja Telian kanssa myös jatkossa, ellei sille ole perustetta.

Yksi peruste on hinta.

Jos liittymästäni lähti lähes 50 prosenttia pois ja määräaika tuli 6,90 euron lopputulemalle, niin ihan mielelläni olen kahleissa. Mutta mitä suosittelen sinulle? Oletko kokeillut lisäantennia mökillä? Hyvin usein heikko nopeus korjautuu sillä etenkin haja-asutusalueella.

Hienoa jos DNA toimii. Käytä sitä ja sano Elisan 4G irti kun kahleet helpottavat.

Nyt soi Sub Sonik - Raw Is My Legacy (Radio Edit).
Lisäantennit itse asiassa löytyy jo, hirveää stressiä tuosta en ottanut kun Elisalta kyselin niin ilmoittivat suoraan että nyt ei kovin hyvältä näytä.

Ei minulla sinällään mitään määräaikaisuuksia vastaan ole, olenhan sellaisiin suostunut. Eikä muutenkaan mitään valitettavaa Elisan palveluista, tyytyväinen asiakas olen ollut. Hintakaan ei suuri ongelma ole, maksan kyllä mielelläni toimivista palveluista.

Isoin ihmetykseni vain on tämä, että näyttävästi mainostetaan ettei ole määräaikaisuuksia eikä niitä kannata tehdä. Oma puheliittymäni, liikkuva laajakaistani sekä kiinteä kodin netti + viihde ovat kuitenkin kaikki määräaikaisia. Kiinnostaisi kovasti tietää mikä tässä on logiikka. 🙂
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Sitä olen itsekin ihmetellyt!

Monia määräaikaisia ollut ihmisillä, joita tunnen Elisalle. Ja sitten televisiossa puhutaan kun muut vangitsevat vuosiksi asiakkaiksi. Anteeksi, mutta juuri tätä samaa Elisallakin tehdään.

Ystävälläni paketoitiin DNA Mokkulakaista ja DNA Puheliittymä halvemmaksi, mutta nyt ongelma on siinä, että hän muutti vihdoin omaan kämppään ja saa Elisalta eurolla 50 Mbps korttelikuidun kuukaudeksi kerrallaan. Hän maksaa edelleen keskikesään asti 17 euroa 150 megan 4G:stä. Kaikki alkoi siitä kun tuntui kurjalta maksaa 150 megan netistä normaalihintaa joka on 29,90 euroa eli hieman liikaa. Tällaisia tilanteita ei määräaika huomioi ollenkaan.

Operaattori ei tilanteessa jousta, heiltä puuttuu sydän!

Suosittelen odottamaan loppua määräaikaiselle ja sano irti sitten.

Juuri sitä samaa kaverikin on odottanut jo puoli vuotta, että pääsee turhasta 17 euron laskusta eroon! Sillä mitä se on maksanut hyllyllä puoli vuotta maanneesta mokkulasta, saisi Elisan €1 korttelikuitua 50M lähes yhdeksäksi vuodeksi... siitäpä illan naurut vaikkei naurattaisikaan.

Nyt soi D-Sturb - Open Your Eyes (Radio Edit).
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +26
Hei, olen pitkäaikainen Elisan asiakas ja ostettuani uuden kesämökin olen törmännyt harmilliseen ongelmaan, että 4G ei pelitä tuolla juuri ollenkaan. Kotonani toimii kuin unelma.

Päädyin lopulta hankkimaan DNA:lta liikkuvan laajakaista mökille, ja sillä homma toimii kivasti. Suurta vahinkoa tässä ei ole tapahtunut, mutta nyt kun Elisa on kehoittanut olemaan laittamatta nimeä määräaikaiseen sopimukseen niin täytynee ottaa vinkistä vaari ja miettiä seuraavalla kerralla kun sopimusten uusimista tarjotaan.


Vaikuttaa siltä, että Elisan puolelta mökkisi on katvealueella. DNA:n tukiasema on todennäköisesti huomattavasti suotuisammalla sijainnilla mökkiisi nähden ja tästä syystä DNA:n liittymä toimii mökillä paremmin. Noista katvealueista kannattaa ehdottomasti tehdä ilmoitus Elisalle, vaikka yhteydenottolomakkeen avulla. Ilmoitukset katvealueista menee Elisan verkkosuunnitteluun, joka sitten ajan kanssa käy noita läpi ja pyrkii paikkailemaan katveita tavalla tai toisella. Henkeä ei kuitenkaan kannata lähteä pidättämään korjauksien osalta.

Isoin ihmetykseni vain on tämä, että näyttävästi mainostetaan ettei ole määräaikaisuuksia eikä niitä kannata tehdä. Oma puheliittymäni, liikkuva laajakaistani sekä kiinteä kodin netti + viihde ovat kuitenkin kaikki määräaikaisia. Kiinnostaisi kovasti tietää mikä tässä on logiikka.

Eipä Elisalla taida olla määräaikaisena enää kuin Elisa Viihde (ja siihen mahdollisesti kuuluva laajakaista). Tämä siis kuluttajaliittymissä. Tilannetta yritysliittymien osalta en lähde sen enempää kommentoimaan, koska niistä ei ole kokemuksia.

Elisa Viihteen sopimustahan ei ole pakko uusia, se jatkuu automaattisesti toistaiseksi voimassaolevana heti kun määräaikaisuus on mennyt umpeen. Tällöin myös liittymän voi irtisanoa silloin kun siltä tuntuu, irtisanomisaika huomioiden. Elisa saattaa tyrkyttää uutta määräaikaisuutta, jonka mukana tulee esim. leffalippuja Viihteen vuokraamoon tai vaikkapa lisää tallennustilaa tms.

Nyt ei sitten kannata sotkea liittymän määräaikaista tarjoushintaa itse sopimuksen sitovuuteen. Itselläni on melko tuore liittymäpäivitys käytössä. Itse liittymä on voimassa toistaiseksi, mutta liittymän tarjoushinta on määräaikainen. Kun tarjous loppuu, sama liittymä jatkaa normaalilla hinnalla. Vaikka liittymässä olisi määräaikainen tarjous, voi sen irtisanoa milloin tahansa, jos itse liittymä ei ole määräaikainen.

Nämä voi ja kannattaa tarkistaa OmaElisasta.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
@Dj_God juurikin näin eli oikeilla jäljillä olet. Kuluttajaliittymät eivät ole määräaikaisia vaan ainoastaan Elisa Viihde + laajakaista silloin, kun kyse on kiinteästä laajakaistasta, josta saa tuntuvan etuhinnan osana sopimusta. Tällöin määräaikaisuus koskee tätä kokonaisuutta.

Mikäli määräaika sinällään huolestuttaa niin vahva suositus yhteydenotosta asiakaspalveluun sen tiimoilta. Asioista keskustellaan aina tilanteen mukaan, mutta lähtökohtaisesti määräaika on määräaika. Näistä kuitenkin kerrotaan sopimusta tehtäessä ja myös tilausvahvistuksella on selkeä ilmaisu asiasta.

Mikäli oma tilanne vaatii määräajan suhteen tarkastelua niin silloin oikea tie eteenpäin on yhteydenotto asiakaspalveluun. Tarkoitus ei kuitenkaan ole vangita asiakasta ja väkisin missä tilanteessa hyvänsä pitää kiinni määräajasta. Toki näissä kannattaa aina muistaa myös oma puoli asiasta eli miksi määräaikoja ylipäätään on tehty ja yleisin syy on se, että määräaikaisuuden myötä asiakas saa jonkinlaisen rahallisen edun. Aika usein tulee itselle vastaan tarjouksia, joissa esim. ensimmäiset kuukaudet veloituksetta tai -50 % esim. 4 kuukauden ajan.

Kun annetaan rahan arvoista etua niin silloin on hyvä on sitoutua toinen toisiimme vähän pidemmäksi aikaa 🙂 Itsekin olen sitoutunut ihan tietoisesti yhden operaattorin palveluun kahdeksi vuodeksi, koska se on ainoa paikka, josta voin katsoa suosikkijoukkueeni liigakiekkoa. Kun sitouduin tähän kahdeksi vuodeksi niin sain runsaat avausedut ja erittäin kilpailukykyisen kuukausimaksun, joka olisi erikseen ostettuna nostanut hintaa merkittävästi. Tiedän itse myös sen, että jos näissä ei olisi ollut määräaikoja niin todennäköisesti olisin lyönyt paketin poikki heti, kun Liigakausi päättyi. Edut unohtuvat aika herkästi ainakin itsellä.

Määräaikaisuus sitoo myös palveluntarjoajaa eikä ainoastaan asiakasta eli määräajan puitteissa ei voi nostaa hintaa tai muuttaa merkittävästi sisältöä. Tästä onneksi tuli ihan lakikin, kun aikaisemmin erilaiset ohjelmakirjastot olivat lähes aina määräaikaisia ja sitten palveluntarjoaja kesken kaiken muutti sisältöä silleen, että esim. jalkapallo tippui koko valikoimasta. Eli parhaimmillaan määräaika on win-win-tilanne.
@Dj_God juurikin näin eli oikeilla jäljillä olet. Kuluttajaliittymät eivät ole määräaikaisia vaan ainoastaan Elisa Viihde + laajakaista silloin, kun kyse on kiinteästä laajakaistasta, josta saa tuntuvan etuhinnan osana sopimusta. Tällöin määräaikaisuus koskee tätä kokonaisuutta.

Mikäli määräaika sinällään huolestuttaa niin vahva suositus yhteydenotosta asiakaspalveluun sen tiimoilta. Asioista keskustellaan aina tilanteen mukaan, mutta lähtökohtaisesti määräaika on määräaika. Näistä kuitenkin kerrotaan sopimusta tehtäessä ja myös tilausvahvistuksella on selkeä ilmaisu asiasta.

Mikäli oma tilanne vaatii määräajan suhteen tarkastelua niin silloin oikea tie eteenpäin on yhteydenotto asiakaspalveluun. Tarkoitus ei kuitenkaan ole vangita asiakasta ja väkisin missä tilanteessa hyvänsä pitää kiinni määräajasta. Toki näissä kannattaa aina muistaa myös oma puoli asiasta eli miksi määräaikoja ylipäätään on tehty ja yleisin syy on se, että määräaikaisuuden myötä asiakas saa jonkinlaisen rahallisen edun. Aika usein tulee itselle vastaan tarjouksia, joissa esim. ensimmäiset kuukaudet veloituksetta tai -50 % esim. 4 kuukauden ajan.

Kun annetaan rahan arvoista etua niin silloin on hyvä on sitoutua toinen toisiimme vähän pidemmäksi aikaa 🙂 Itsekin olen sitoutunut ihan tietoisesti yhden operaattorin palveluun kahdeksi vuodeksi, koska se on ainoa paikka, josta voin katsoa suosikkijoukkueeni liigakiekkoa. Kun sitouduin tähän kahdeksi vuodeksi niin sain runsaat avausedut ja erittäin kilpailukykyisen kuukausimaksun, joka olisi erikseen ostettuna nostanut hintaa merkittävästi. Tiedän itse myös sen, että jos näissä ei olisi ollut määräaikoja niin todennäköisesti olisin lyönyt paketin poikki heti, kun Liigakausi päättyi. Edut unohtuvat aika herkästi ainakin itsellä.

Määräaikaisuus sitoo myös palveluntarjoajaa eikä ainoastaan asiakasta eli määräajan puitteissa ei voi nostaa hintaa tai muuttaa merkittävästi sisältöä. Tästä onneksi tuli ihan lakikin, kun aikaisemmin erilaiset ohjelmakirjastot olivat lähes aina määräaikaisia ja sitten palveluntarjoaja kesken kaiken muutti sisältöä silleen, että esim. jalkapallo tippui koko valikoimasta. Eli parhaimmillaan määräaika on win-win-tilanne.


Saatoin ilmaista itseäni hieman huonosti, tarkoitukseni ei ollut kritisoida itse määräaikaisuutta, kerroinhan että olen itse sellaisen selvästi hyväksynyt. Tarkoitukseni oli ilmaista ihmetykseni Elisan mainontaan ”puheliittymät aina ilman määräaikaisuutta!”, ”hintasaarnaaja on löytynyt, oli tehnyt 2 vuoden määräaikaisen sopimuksen” ja ”kannattaa miettiä mihin nimensä laittaa” jne. Mielestäni on äärimmäisen hämmentävää toimintaa, kun Elisa kuitenkin itse tekee ihan täysin vastaavaa. Kuluttajaliittymät toki Elisa Viihdettä lukuunottamatta voivat olla määräajattomia, mutta voisin kuvitella että meitä yritysasiakkaitakin on sen verran reilusti että kannattaisi vähän miettiä tuota mainostusta.

Korostan nyt kuitenkin vielä, että olen tyytyväinen Elisalta saamaani palveluun eikä ole erikseen tarvetta määräaikoja ruveta purkamaan, tarpeen tullen olen valmis tekemään uudenkin määräaikaisuuden, mutta kyllähän tuolle valheelliselle mainonnalle kannattaisi tehdä jotain. Tämä vain oma mielipiteeni.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15
Viimeksi kun yrittivät tuota määräaikainen liittymä -kampanjaa, valitti muistaakseni DNA MAO:een ja MAO kielsi kampanjan käytön: https://www.markkinaoikeus.fi/fi/index/paatokset/markkinaoikeudellisetasiat/markkinaoikeudellisetasiat/1512478949531.html

Eli mm. "määräaikainen liittymävankeus" oli kiellettyjen listalla.

Ehkä se kertoo jotain jostain moraalista, kun mainoksessa kerrotaan jotain ja todellisuudessa sitten saatetaan sitouttaa käyttäjää. Kannattaa siis lukea kaikki sopimuspaperit tarkasti, vaikka kuinka myyjä tiskillä tai puhelimessa painostaisi tekemään hankintapäätöksen.

Määräaikaisestakin pääsee kyllä eroon jos käy niin, että käyttöpaikassa 4G toimii alle luvatun minimin (eli 5Mbps) tai jotenkin muuten käyttökokemus on onneton.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
@koistinen9 juu ymmärsin sinut väärin. Tuohon aiheeseen minulla ei oikein ole taas mitään sanottavaa. Mainostus on välillä onnistunutta ja välillä vähemmän onnistunutta - näin se taitaa mennä vähän kaikilla. Kuluttajaliittymien osalta tämä pitää aina paikkansa - ohjelmakirjastojen ja Viihteen kanssa ei. Yritysasiakkaita palvelevan Elisan puolesta minä en osaa sanoa mitään.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Morjesta kaikille.:) vähän tuohon mainontaan liittyen niin määräaikaisuuksia koskeva mainonta liittyy kuluttaja-asiakkaiden matkapuhelinliittymiin, joille Elisa ei tarjoa määräaikaisia sopimuksia, koska näemme, että mobiililiittymissä vapaa kilpailu ilman määräaikaisuuden rajoitteita varmistaa asiakkaille parhaat palvelut ja edulliset hinnat. Tämä on myös tutkitusti kuluttaja-asiakkaiden suosima sopimusmalli (IRO Research, 4/2019, tiedote ja tutkimustiivistelmä).
Kun taas Elisa Viihteessä on määräaikainen sopimus, koska sopimuksen yhteydessä asiakas saa veloituksetta arvokkaan digiboksin.
Yrittäjäasiakkaille on tarjolla voimassa olevien matkapuhelinliittymien lisäksi myös määräaikaisia liittymäsopimuksia.
Myyntitilanteessa asiakkaan tarve pyritään aina selvittämään mahdollisimman kattavasti ja valitsemaan asiakkaalle sopivin vaihtoehto.

Toivottavasti tämä vähän avasi sitä meidän mainontaa. Ja kiitos palautteesta mainoksia kohtaan! 🙂
@Dj_God juurikin näin eli oikeilla jäljillä olet. Kuluttajaliittymät eivät ole määräaikaisia vaan ainoastaan Elisa Viihde + laajakaista silloin, kun kyse on kiinteästä laajakaistasta, josta saa tuntuvan etuhinnan osana sopimusta. Tällöin määräaikaisuus koskee tätä kokonaisuutta.

Tämä ei pidä paikkaansa. Minä maksan nyt Viihteestä Laajakaistalla 39,90e/kk, eli netin hinnaksi jää tuossa 20e/kk. Nettinä on Saunalahti Korttelikuitu 100 M. Sopimus on määräaikainen 24 kk. No kävinpä nyt katsomassa tältä sivulta noita nettiliittymien hintoja: https://elisa.fi/kauppa/nettiliittymat/kiinteat-laajakaistat

Joo, "listahinta" on tuntuvasti kalliimpi kuin tuo 20e/kk - mutta kas kummaa: ensimmäiset 24 kk se maksaakin vain 18,90e/kk, eli VÄHEMMÄN kuin mitä minä siitä nyt maksan osana Viihdettäni (myöskin ensimmäiset 24 kk). Kaiken lisäksi tuosta erillisestä nettiliittymästä saa S-bonusta - toisin kuin Viihteestä Laajakaistalla - minä en tästä nettiliittymästäni saa bonusta lainkaan, koska "se nyt vaan on näin", sanottiin asiakaspalveluista (ei noilla sanoilla, mutta kuitenkin).

Ja ainiin, tuo erillinen 18,90e/kk netti ei sido mihinkään, toisin kuin tämä kalliimpi Viihde Laajakaistalla, joka sitoo *kahdeksi vuodeksi*.

Mikäli määräaika sinällään huolestuttaa niin vahva suositus yhteydenotosta asiakaspalveluun sen tiimoilta. Asioista keskustellaan aina tilanteen mukaan, mutta lähtökohtaisesti määräaika on määräaika. Näistä kuitenkin kerrotaan sopimusta tehtäessä ja myös tilausvahvistuksella on selkeä ilmaisu asiasta.


Tämäkin pitää paikkansa vain osittain. Elisahan ei missään nimessä halua tuoda määräaikaisuutta liian näkyvästi esille. Kun nyt vaikka menet tänne Viihteen myyntisivulle, niin eipä siellä kerrota sanallakaan mistään määräaikaisuudesta: https://elisa.fi/viihde/

Minulle Viihde myytiin sähköpostitse, ja kun nyt vanhoja viestejä tutkin, niin aluksi määräaikaisuudesta ei kerrottu lainkaan, jossain vaiheessa oli sitten yhden viestin lopussa mainittu yhdellä lauseella. Jos haluttaisiin olla avoimia, niin se mainittaisiin aina kun puhe on hinnasta, eli tyyliin "39,90e/kk (24 kk määräaikaisuus)". Ja tämä siis myös tuolla myyntisivulla! Miksei siellä mainita asiasta hintojen yhteydessä mitään? Voiko siihen olla yhtään mitään muuta syytä kuin yrittää ujuttaa niitä määräaikaisuuksia asiakkaille? Jos on, niin kerro toki.

Tähän asti olen ollut niin sinisilmäinen, etten ole kokenut tarpeelliseksi syynätä jokaista pientä pränttiä isojen operaattoreiden kanssa toimiessa (eikä siihen esim. DNA:n kanssa koskaan ollut tarvettakaan), mutta Elisa on avannut silmäni. Kyllä, itseään pitää syyttää kun tuo yksi sivulause pääsi menemään ohitse ja epähuomiossa kahdeksi vuodeksi Viihteeseen Laajakaistalla sitouduin, mutta suoraan sanottuna koen tulleeni vähintäänkin puoliksi kusetetuksi, enkä tämän takia jo ihan periaatteesta aio Elisan asiakkaana tuon määräaikaisuuden umpeuduttua jatkaa. Vaihtoehtojakin onneksi on.

Mikäli oma tilanne vaatii määräajan suhteen tarkastelua niin silloin oikea tie eteenpäin on yhteydenotto asiakaspalveluun. Tarkoitus ei kuitenkaan ole vangita asiakasta ja väkisin missä tilanteessa hyvänsä pitää kiinni määräajasta. Toki näissä kannattaa aina muistaa myös oma puoli asiasta eli miksi määräaikoja ylipäätään on tehty ja yleisin syy on se, että määräaikaisuuden myötä asiakas saa jonkinlaisen rahallisen edun. Aika usein tulee itselle vastaan tarjouksia, joissa esim. ensimmäiset kuukaudet veloituksetta tai -50 % esim. 4 kuukauden ajan.


Edelleen, itse en efektiivisesti ole saanut tästä diilistä minkäänlaista rahallista etua, vaan päin vastoin: erikseen nettiliittymä olisi jopa halvempi, ja siitä saisi S-bonusta.

Kun annetaan rahan arvoista etua niin silloin on hyvä on sitoutua toinen toisiimme vähän pidemmäksi aikaa 🙂 Itsekin olen sitoutunut ihan tietoisesti yhden operaattorin palveluun kahdeksi vuodeksi, koska se on ainoa paikka, josta voin katsoa suosikkijoukkueeni liigakiekkoa. Kun sitouduin tähän kahdeksi vuodeksi niin sain runsaat avausedut ja erittäin kilpailukykyisen kuukausimaksun, joka olisi erikseen ostettuna nostanut hintaa merkittävästi. Tiedän itse myös sen, että jos näissä ei olisi ollut määräaikoja niin todennäköisesti olisin lyönyt paketin poikki heti, kun Liigakausi päättyi. Edut unohtuvat aika herkästi ainakin itsellä.

Määräaikaisuus sitoo myös palveluntarjoajaa eikä ainoastaan asiakasta eli määräajan puitteissa ei voi nostaa hintaa tai muuttaa merkittävästi sisältöä. Tästä onneksi tuli ihan lakikin, kun aikaisemmin erilaiset ohjelmakirjastot olivat lähes aina määräaikaisia ja sitten palveluntarjoaja kesken kaiken muutti sisältöä silleen, että esim. jalkapallo tippui koko valikoimasta. Eli parhaimmillaan määräaika on win-win-tilanne.


Viihdehän on käytännössä vain alusta, ne sisällöt pitää sitten ostaa erikseen (esim. Viasat, C More, jne), joten en nyt ihan ymmärrä, että miltä "sisällön merkittävältä muuttamiselta" tarkalleen ottaen olen nyt 24 kk ajan suojattuna?

Ja ainiin: operaattorihan siis kuitenkin VOI tuotetta määräaikaisuuden aikana muuttaa, siitä vain seuraa asiakkaalle oikeus irtisanoa se. Asiakas taas ei voi sanoa, että "maksan tästä eteenpäin 10e/kk vähemmän. Tämän muutoksen johdosta voitte kuitenkin halutessanne irtisanoa tämän sopimuksemme." Eli kyllä se on lopulta hyvin yksisuuntainen kahle - operaattori kyllä pääsee siitä halutessaan eroon.
-
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +9
Laajakaistoihin saattaa välillä olla tarjolla joitain etuhintoja, ja nämä kampanjat kestävät yleensä tietyn ajan. Tällä hetkellä on Haukatut Hinnat vielä meneillään ja siinä on tarjous juuri tuolle laajakaistalle 18,90e/kk. On siis mahdollista että yksittäisten kampanjoiden takia laajakaistan saattaa saada halvemmalla yksinään.

Siihen miksi nettisivulla ei heti ensimmäisen hinnan kohdalla sanottu että 24 määräaikaisuus, niin taitaa nämä asiat olla vähän ylempänä kuin mitä me kirjoitellaan, eli siihen ei vastausta voida antaa. Mutta kyllähän siis itse sopimusta tehtäessä tulee kertoa että se on määräaikainen, sekä tilausvahvistuksella se tulee näkyä. Toiset varmaan ilmaisevat myyntitilanteessa selkeämmin määräaikaisuudet kuin toiset, mutta silti se tulee mainita. Jos määräaikaisuutta ei ole mainittu, niin totta kai myyntitilanne tarkistetaan ja katsotaan ja sopimus on mahdollista purkaa jos tätä määräaikaisuuta ei ole kerrottu.

Mitä tulee merkittäviin muutoksiin sopimusten osalta, niin varmasti esimerkkinä vaikkapa tallennusominaisuuden poistuminen olisi aika merkittävä muutos palvelussa. Tämä on vain siis esimerkki, lähinnä kollega halusi avata ehkä että mitä tuo määräaikaisuus operaattorin näkökulmasta myös tarkoittaa. JJesseJ myös avasi vähän lisää että esimerkiksi tuo digiboksi on Viihteen tapauksessa yksi syy miksi siinä on määräaikaisuus.

Lisäksi Rantomeister tuolla kirjoittelikin, niin mikäli se tilanne määräajan suhteen tarkastelua, niin asiakaspalveluun voi aina olla yhteydessä. Mikäli haluat tarkistella oman sopimuksesi tilannetta, voit myös laitella meille päin yksityisviestiä täältä.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5