Mobiilidata katoaa junaillessa Käpylä - Pasila välillä

  • 20 November 2020
  • 39 kommenttia
  • 1800 katselukerrat


Näytä ensimmäinen kirjoitus

39 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Hei. Olen veturinkuljettaja ja ajan paljon esimerkiksi Helsinki-Kerava väliä. Kuuntelen hyvin paljon musiikkia bluetooth kaiuttimesta. Käytössäni on One Plus 7 pro.

Pari viikkoa sitten alkoivat ongelmat. Verkko pätkäisee juurinkin tuohon 4G! tilaan, eikä pois lähde ilman toimenpiteitä. Katkoskohtia olen havainnut useimpia, ei pelkästään Käpylässä. Eikä siinä vielä mitään, musiikkipalvelu senkuin rallattaa (Deezer), eli verkko kuitenkin toimii jotenkin. Esimerkiksi nettiselain ei kuitenkaan yhdistä millekään sivulle.

Viimeksi 4G verkon tullessa markkinoille, oli samoja ongelmia Elisan verkossa. Tällöin vaihdoin DNA:lle ja ongelmat loppuivat. Tuolloin käytössäni oli Oneplus 5 (muistaakseni).

En todellakaan osaa sanoa, johtuuko tämä yksinomaan Elisan verkosta vai onko syypää OnePlus vai jopa molemmissa jotain häikkää.

Niin usein tätä kuitenkin tapahtuu (lähes jokainen lähijunareissu), että on alkanut ärsyttämään oikein huolella. Tehkääpä Elisa asialle pikaisesti jotain.

Olen aikaisemmassa duunissa ollut kehittämässä mm. 3G, 4G verkon tuotteita ja tiedän, että osin keskeneräisinä niitä laitetaan markkinoille (markkinapaineet, etc). Päivitykset sitten vuosien saatossa korjaavat ongelmia. Ettei vaan tämän 5G:n kanssa olisi käynyt samalla tavalla? Voisiko 5G sotkea 4G verkon toimintaa myös?

Moro @omiettin ja tervetuloa OmaYhteisöön! :) Jos pystyt, niin laita noista vaikka  tarkempaa listaa meille joko tähän ja asiakastiedot profiiliin tai sitten @OmaYhteisö-tiimi’lle yksärillä niin voidaan noista nostaa huomiota eteenpäin, etenkin jos noita tapahtuu useammissa paikoissa niin olisi tärkeää saada paikkoja ja esimerkkiaikoja ongelmahetkistä liittymänumeron kera tutkittavaksi, mitä tarkemmin sen parempi

Tänään matkustin aamun ruuhkajunan kyydissä. Kuuntelin bt kuulokkeilla musiikkia Deezer palvelusta, pelasin verkkopeliä. Tikkurilassa netti kyykkäsi. Puhelin siirtyi hetken päästä 4G! -tilaan. Deezer jatkoi musiikin soittamista. Muut nettiyhteydet eivät enää toimineet. OnePlussan 4G näytti yrittävän uplinkkiä. Downlink näytti olevan mykkä. Kello oli noin 08:36 ja Tikkurilan asema, R juna.
Käytin BT:n pois. Ei auttanut. Laitoin puhelimen lentokonetilaan ja takaisin. Netti palautui samantien toimivaksi.

Seuraavan kerran nettiyhteys meni samaan tilaan Pasilasta lähdön jälkeen Helsinkiin päin. Sama homma, BT pois ei auttanut, lentokonetila auttoi. Kello noin 08:47

Iltapäivä kello 13:31, Kerava. Minulla ei ollut BT päällä, en kuunnellut musiikkia, en käyttänyt nettiä. Satuin seuraamaan puhelinta ja juuri silloin 4G meni samaan tilaan. Uplink toimi, downlink ei. Esimerkiksi Facebook toimi vielä hetken, sen jälkeen ei sekään ja puhelin meni 4G! -tilaan.
Lentokonetila korjasi ongelman. R juna kohti Riihimäkeä, Keravan asema.

Olen eilen tehnyt puhelimelle cache välimuistien poiston, tyhjentänyt BT ja Wifi välimuistit, ym. OnePlus ohjeiden mukaan.

Täällä myös Oneplus 7 pro ja samaa ongelmaa, kysyin oneplussalta neuvoa ja sanoivat että on yhteensopivuus ongelma 7 sarjan ja elisan verkon kanssa, vikaa tutkitaan..mutta on vissiin jo tutkittu aika kauan?

Eli ongelmasta pääsee eroon kun vaihtaa telialle..

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

Mä luulen, että nämä ongelmat johtuu OnePlus puhelinten heikosta signaalin vastaanotto kyvystä, eli huonosta antennista. Mä olen nyt pitänyt kotona puhelinta wifi-verkossa ja siinä toimii hyvin. Lisäksi puhelimen valmiusaika tuplaantui. Ja data on liikkunut mitä kiinteä yhteys antaa myöden. Vaikuttaa siltä että nää OnePlussat on ydinkeskustojen puhelimia, mutta ei heikompaan kenttään.

Mä luulen, että nämä ongelmat johtuu OnePlus puhelinten heikosta signaalin vastaanotto kyvystä, eli huonosta antennista. Mä olen nyt pitänyt kotona puhelinta wifi-verkossa ja siinä toimii hyvin. Lisäksi puhelimen valmiusaika tuplaantui. Ja data on liikkunut mitä kiinteä yhteys antaa myöden. Vaikuttaa siltä että nää OnePlussat on ydinkeskustojen puhelimia, mutta ei heikompaan kenttään.

Vika on pelkästään Elisan verkossa, muilla toimii ihan normaalisti

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

No, mulla on Telian verkko käytössä ja isoja ongelmia ollut. Nuo datayhteyden jumittamiset on hävinnyt, mutta puhelin heittää ilman mitään näkyvää syytä 3G verkon puolelle ja hetken kuluttua takaisin 4G: n puolelle. Ei tule tämän jälkeen enää 1+ puhelinta, kun tuntuu että ei nämä aivan täysin ole verkkojen kanssa yhteensopivia.

Käyttäjätaso 2

Kirjoittelin tästä samasta asiasta tuonne toiseen ketjuun aiheesta. Lisäksi mun kokemuksia löytyy myös matkapuhelinfoorumilta että iotech bbs:ltä. 

Tikkurilassa havaitsin tämän saman jutun torstaina. Sama tapahtuu kun nousee Tuusulanväylältä Kehä3:lle kohti länttä sekä Tuusulanväylällä kohti pohjoista mennessä. Paikkoja on varmasti muitakin. 

Tuo miksi osa palveluista toimii niin esimerkiksi useat äänikirjapalvelut ja spotify yms bufferoi todella paljon ennakkoon joten palvelu toimii hyvän aikaa vaikka nettiyhteys katkeaisi. 

Liittymää on säädetty ja olen puhelinta rassannut ja nollaillut verkkoasetuksia mutta siitä ei ollut kuin haittaa kun kaikki bt-laitteet joutuu naittamaan uudestaan. Pitää kokeilla niin että kun luuri on autoon yhdistettynä android autolla piuhalla niin ottaa bt pois päältä ja katsoo onko vaikutusta. Kokonaisuudessaan äärettömän ärsyttävä vika.

Moi,

 

Kuljen töihin junalla ja olen nyt huomannut monena päivänä samassa paikassa, etten pysty surffaamaan netissä puhelimella, kun yhteys katoaa. Mobiilidatan 4G kohdan perään tulee 4G!. Tämä tapahtuu aina Käpylä - Pasila välillä junaillessa, mikä on hyvinkin erikoista.

 

Olen palauttanut puhelimen tehdasasetuksille ja myös kokeillut beta käyttöjärjestelmää tuloksetta. Käytössäni on OnePlus 7 Pro. 

 

Googletin myös asiaa ja löysin kolme vuotta vanhan jutun hieman samanlaisesta ongelmasta:

https://www.is.fi/digitoday/art-2000005398640.html

 

Saan vian korjattua, kun käytän puhelimen lentokonetilassa ja takaisin. Sen jälkeen puhelin toimii taas normaalisti, kunnes kuljen junalla Pasila - Käpylä välin Helsingissä.

 

Onkohan vika jossain mastossa, vai mikä on syynä? Tätä on jatkunut noin puolitoista viikkoa.

No terve, 

 

Minulla täysin identtinen ongelma. Juurikin Pasila-käpylä akselilla kusahtaa nettiyhteys joka kerta. Sama ongelma toistuu myös dösällä matkustaessa ja silloinkin pääsääntöisesti Käpylän suunnalla. Pieni ongelma, mutta kyllä se pitkässä juoksussa alkaa jo päähän ottamaan kun joka kerta pitää lentokonetilaa plärätä päälle ja pois. 

 

Lyhyesti. Sama laite, sama ongelma ja samassa paikassa. Eli vika on oneplussassa, elisassa tai kummassakin.

 

Edit. Alkanut myös samoihin aikoihin syksyllä.

Käyttäjätaso 2

Nyt näyttäisi että Android11-päivitys on auttanut. Tänään ei ole kertaakaan pätkinyt ns. Vakiopaikoissa. Eli so far so good.

Minulla samanlainen ongelma. Puhelimena Asus Rog Phone 2 ja olen laittanut merkille että Vantaan ja Tuusulan rajamailla yhteys jumittuu 4G tilaan mutta mikään ei toimi. Paikka tarkemmin Kulomäentie. En ole kokeillut vielä lentokonetilan vaihtamista päälle ja pois mutta korjaantuu kun käynnistää puhelimen uudelleen. Liittymänä myös Elisa. Pitäiskö tälle ongelmalle tehdä jotakin? Vai pitäskö vaihtaa operaattoria? 🤔

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Morjes @lanporo ja tervetuloa OmaYhteisöön! :blush:

Tässä ketjussa taisi kaikilla muilla olla ongelmia OnePlus -puhelimien kanssa, ja me olemmekin näistä sitten raportoineet laitevalmistajalle ja näitä ongelmia on saatu korjattua laitevalmistajan päivityksillä. Tämä Asuksen puhelimen keissi on siis sitten vähän eri tilanne :thinking:  alkoiko tuo ongelma yhtäkkiä ilman näkyvää selkeää syytä, vai vaihtuiko puhelin ja/tai SIM-kortti, vai onko tätä ollut jo pidempään? Puhelin kannattaa kokeilla kuitenkin käyttää lentotilassa ja pois ainakin kerran, mutta jos sitä tarvitsee usein tehdä niin sitten ei ole ihan normaalista tilanteesta ja käytöstä kyse.

Morjes @lanporo ja tervetuloa OmaYhteisöön! :blush:

Tässä ketjussa taisi kaikilla muilla olla ongelmia OnePlus -puhelimien kanssa, ja me olemmekin näistä sitten raportoineet laitevalmistajalle ja näitä ongelmia on saatu korjattua laitevalmistajan päivityksillä. Tämä Asuksen puhelimen keissi on siis sitten vähän eri tilanne :thinking:  alkoiko tuo ongelma yhtäkkiä ilman näkyvää selkeää syytä, vai vaihtuiko puhelin ja/tai SIM-kortti, vai onko tätä ollut jo pidempään? Puhelin kannattaa kokeilla kuitenkin käyttää lentotilassa ja pois ainakin kerran, mutta jos sitä tarvitsee usein tehdä niin sitten ei ole ihan normaalista tilanteesta ja käytöstä kyse.

Joo kyllä muilla taisi olla OnePlussat mutta itselläni tuo asuksen pelipuhelin. Sitä on kestänyt nyt noin reilu puolisen vuotta jos ihan hirveästi en puhu palturia ja se alkoi yllättäin. Eli ei johtunut esim päivityksestä tms. Puhelin ei ole vaihtunut mutta sim kortti vaihdettiin tämän ongelman takia (josta vielä itse jouduin maksamaan) mutta vika ei korjaantunut. Joskus yhteys katkeaa lähes heti uudelleen käynnistyksen jälkeen jonka vuoksi saatan käynnistää muutamankin kerran uudestaan. Joskus taas kerta uudelleenkäynnistys riittää. Sitten saattaa mennä taas kaksi viikkoa ilman ongelmia kun jälleen sama tapahtuu. Kotona pitämällä wlanissa tarpeeksi kauan yhteys saattaa myös palautua kun kytkee wlanin pois takaisin mobiilidatalle.

 

Puolisollani on sama liittymä kuin itselläni mutta Samsung Galaxy S10e ja hänellä ei tätä ongelmaa ole. Rogissa pitäisi vielä kaiken lisäksi olla hyvät antennit ja muut specsit kohdillaan mobiilidatan toimivuuden edistämiseksi.

 

Kollegani jolla sama puhelin on myös havainnut että Vantaan ja Tuusulan rajalla mobiilidata saattaa katkeilla.

Käyttäjätaso 5

Morjes @lanporo ja tervetuloa OmaYhteisöön! :blush:

Tässä ketjussa taisi kaikilla muilla olla ongelmia OnePlus -puhelimien kanssa, ja me olemmekin näistä sitten raportoineet laitevalmistajalle ja näitä ongelmia on saatu korjattua laitevalmistajan päivityksillä. Tämä Asuksen puhelimen keissi on siis sitten vähän eri tilanne :thinking:  alkoiko tuo ongelma yhtäkkiä ilman näkyvää selkeää syytä, vai vaihtuiko puhelin ja/tai SIM-kortti, vai onko tätä ollut jo pidempään? Puhelin kannattaa kokeilla kuitenkin käyttää lentotilassa ja pois ainakin kerran, mutta jos sitä tarvitsee usein tehdä niin sitten ei ole ihan normaalista tilanteesta ja käytöstä kyse.

Joo kyllä muilla taisi olla OnePlussat mutta itselläni tuo asuksen pelipuhelin. Sitä on kestänyt nyt noin reilu puolisen vuotta jos ihan hirveästi en puhu palturia ja se alkoi yllättäin. Eli ei johtunut esim päivityksestä tms. Puhelin ei ole vaihtunut mutta sim kortti vaihdettiin tämän ongelman takia (josta vielä itse jouduin maksamaan) mutta vika ei korjaantunut. Joskus yhteys katkeaa lähes heti uudelleen käynnistyksen jälkeen jonka vuoksi saatan käynnistää muutamankin kerran uudestaan. Joskus taas kerta uudelleenkäynnistys riittää. Sitten saattaa mennä taas kaksi viikkoa ilman ongelmia kun jälleen sama tapahtuu. Kotona pitämällä wlanissa tarpeeksi kauan yhteys saattaa myös palautua kun kytkee wlanin pois takaisin mobiilidatalle.

 

Puolisollani on sama liittymä kuin itselläni mutta Samsung Galaxy S10e ja hänellä ei tätä ongelmaa ole. Rogissa pitäisi vielä kaiken lisäksi olla hyvät antennit ja muut specsit kohdillaan mobiilidatan toimivuuden edistämiseksi.

 

Kollegani jolla sama puhelin on myös havainnut että Vantaan ja Tuusulan rajalla mobiilidata saattaa katkeilla.

Kiitos kattavista lisätiedoista. Yhtä temppua terävää voisi vielä kokeilla tuon mobiilidatan toimivuuden tasaamiseksi ja tuo toimi on laitteen verkkoasetusten nollaus. Se tehdään tuolla ASUS-puhelimella suunnilleen tätä reittiä: Asetukset → Järjestelmä → Nollaa → Nollaa verkkoasetukset (mobiilidata, wi-fi ja bluetooth). 🛠

 

Itselläni tuo asetus on ratkaissut kinkkisimmätkin mobiilidatan pulmat mm. OnePlus:illa ja HTC:n puhelimilla. Tuo toimenpide on hieman jämäkämpi versio tuosta lentotilan nappaamisesta tai puhelimen uudelleenkäynnistyksestä. 💡

Morjes @lanporo ja tervetuloa OmaYhteisöön! :blush:

Tässä ketjussa taisi kaikilla muilla olla ongelmia OnePlus -puhelimien kanssa, ja me olemmekin näistä sitten raportoineet laitevalmistajalle ja näitä ongelmia on saatu korjattua laitevalmistajan päivityksillä. Tämä Asuksen puhelimen keissi on siis sitten vähän eri tilanne :thinking:  alkoiko tuo ongelma yhtäkkiä ilman näkyvää selkeää syytä, vai vaihtuiko puhelin ja/tai SIM-kortti, vai onko tätä ollut jo pidempään? Puhelin kannattaa kokeilla kuitenkin käyttää lentotilassa ja pois ainakin kerran, mutta jos sitä tarvitsee usein tehdä niin sitten ei ole ihan normaalista tilanteesta ja käytöstä kyse.

Joo kyllä muilla taisi olla OnePlussat mutta itselläni tuo asuksen pelipuhelin. Sitä on kestänyt nyt noin reilu puolisen vuotta jos ihan hirveästi en puhu palturia ja se alkoi yllättäin. Eli ei johtunut esim päivityksestä tms. Puhelin ei ole vaihtunut mutta sim kortti vaihdettiin tämän ongelman takia (josta vielä itse jouduin maksamaan) mutta vika ei korjaantunut. Joskus yhteys katkeaa lähes heti uudelleen käynnistyksen jälkeen jonka vuoksi saatan käynnistää muutamankin kerran uudestaan. Joskus taas kerta uudelleenkäynnistys riittää. Sitten saattaa mennä taas kaksi viikkoa ilman ongelmia kun jälleen sama tapahtuu. Kotona pitämällä wlanissa tarpeeksi kauan yhteys saattaa myös palautua kun kytkee wlanin pois takaisin mobiilidatalle.

 

Puolisollani on sama liittymä kuin itselläni mutta Samsung Galaxy S10e ja hänellä ei tätä ongelmaa ole. Rogissa pitäisi vielä kaiken lisäksi olla hyvät antennit ja muut specsit kohdillaan mobiilidatan toimivuuden edistämiseksi.

 

Kollegani jolla sama puhelin on myös havainnut että Vantaan ja Tuusulan rajalla mobiilidata saattaa katkeilla.

Kiitos kattavista lisätiedoista. Yhtä temppua terävää voisi vielä kokeilla tuon mobiilidatan toimivuuden tasaamiseksi ja tuo toimi on laitteen verkkoasetusten nollaus. Se tehdään tuolla ASUS-puhelimella suunnilleen tätä reittiä: Asetukset → Järjestelmä → Nollaa → Nollaa verkkoasetukset (mobiilidata, wi-fi ja bluetooth). 🛠

 

Itselläni tuo asetus on ratkaissut kinkkisimmätkin mobiilidatan pulmat mm. OnePlus:illa ja HTC:n puhelimilla. Tuo toimenpide on hieman jämäkämpi versio tuosta lentotilan nappaamisesta tai puhelimen uudelleenkäynnistyksestä. 💡

Jees tein tuon toiminnon. Jatketaan seurantaa miten mobiiliverkko toimii. Mä en itseasiassa löytänyt itse tuota nollaus valikkoa joten kiitos avusta sen löytymiseksi. Koodailen tänne lisää mikäli ongelma jatkuu :)

Osallistu keskusteluun