Miksi ottaa e-lasku käyttöön - onko siitä mitään hyötyä?
Itse pyrin e-laskutusta aina käyttämään mikäli sellainen vain on mahdollista, sillä se on hyvin usein varmin ja nopein tapa hoitaa laskut pois. Tässä muutamia selkeitä hyötyjä e-laskun käytössä:
- Kun lasku toimitetaan suoraan verkkopankkiisi, laskun tiedot - kuten saajan tilinumero ja viitenumero - ovat automaattisesti oikein, eikä näppäilyvirheitä pääse syntymään.
- Laskun maksu vaatii sinulta vain muutaman napin painalluksen.
- Voit valita itsellesi sopivan veloitustavan oman pankkisi tarjoamista vaihtoehdoista. Esimerkiksi hyväksyt jokaisen saapuvan laskun erikseen, asetat ne veloittumaan tililtäsi automaattisesti eräpäivänä tai veloittumaan tililtäsi automaattisesti erikseen määrittelemääsi eurorajaan saakka.
- Laskut arkistoituvat automaattisesti verkkopankkiisi. E-lasku sisältää aina myös sähköisen kopion varsinaisesta laskudokumentista.
- E-laskusta ei koidu sinulle ylimääräisiä laskun toimitusveloituksia.
- E-lasku on turvallinen laskutustapa: valitsemalla e-laskun voit välttyä joutumasta esim. sähköpostilaskuhuijauksen uhriksi.
Miten ja missä otan e-laskun käyttöön?
E-laskun tulee aina ottaa itse käyttöön omassa verkkopankissa. E-laskusopimuksen tekoon vaaditaan laskun viitenumero, joten sopimuksen voi tehdä verkkopankissa vasta ensimmäisen laskun saatuaan jollain muulla laskutustavalla. Kaikki e-laskutukseen liittyvä hallinnointi (luominen ja peruuttaminen) tapahtuu siis aina oman pankin kautta.
Käytännössä e-laskusopimuksen käyttöönotto hoituu seuraavasti:
- Kirjaudu verkkopankkiisi ja etsi verkkopankkisi valikoista kohta "E-lasku", "E-laskusopimukset" tai "Tee e-laskusopimus" ja klikkaa sitä.
- Hae laskuttaja nimellä. Elisan laskut löydät nimellä ELISA OYJ.
- Täytä verkkopankkisi pyytämät laskun maksamiseen liittyvät tiedot (laskun tunnistetieto on Elisalla laskun viitenumero) ja hyväksy sopimus.
- Tämän jälkeen saat valitsemasi laskuttajan laskut jatkossa suoraan verkkopankkiisi.
Mitäs jos e-laskut ei tule perille vaikka e-laskusopimus on verkkopankista tehty?
- Useimmiten syy tähän löytyy väärin näppäillystä viitenumerosta - jos e-laskusopimus löytyy, klikkaa sopimus auki ja tarkista, että sopimuksen tunnistetiedosta löytyy tismalleen oikea viitenumero. Vaikka useat verkkopankit tarkistavat viitenumeron oikeellisuuden, kaikkia näppäilyvirheitä ei tarkistus aina onnistu huomaamaan ja e-laskusopimus voi väärällä viitteellä mennä läpi.
- Voi myös käydä niin e-laskusopimus on tehty samaan aikaan kun lähetämme laskua. Näin ollen esim. paperilasku voi vielä tulla viikkokin sen jälkeen kun e-laskusopimus on tehty pankissa. E-laskusopimus on siis voimassa, mutta uusin lasku on ehtinyt jo lähetykseen minkä vuoksi ei ole e-laskuna ehtinyt muodostua.