Blog

E-lasku - mitä se tarkoittaa ja mitä tulee ottaa huomioon?

  • 13 kesäkuu 2019
  • 0 kommenttia
  • 2036 katselukerrat
E-lasku - mitä se tarkoittaa ja mitä tulee ottaa huomioon?
Käyttäjätaso 3
  • OmaYhteisön moderaattori
  • 311 kommenttia
Ajattelinpa näin torstaisen iltapäivän ratoksi kirjoitella pienen infopaketin e-laskuista 😊 Käyn hieman artikkelissa läpi mitä se e-lasku käytännössä tarkoittaa, miten sen saa otettua käyttöön ja mistä mahdolliset ongelmatilanteet useimmiten voivat johtua.

Miksi ottaa e-lasku käyttöön - onko siitä mitään hyötyä?

Itse pyrin e-laskutusta aina käyttämään mikäli sellainen vain on mahdollista, sillä se on hyvin usein varmin ja nopein tapa hoitaa laskut pois. Tässä muutamia selkeitä hyötyjä e-laskun käytössä:

  • Kun lasku toimitetaan suoraan verkkopankkiisi, laskun tiedot - kuten saajan tilinumero ja viitenumero - ovat automaattisesti oikein, eikä näppäilyvirheitä pääse syntymään.
  • Laskun maksu vaatii sinulta vain muutaman napin painalluksen.
  • Voit valita itsellesi sopivan veloitustavan oman pankkisi tarjoamista vaihtoehdoista. Esimerkiksi hyväksyt jokaisen saapuvan laskun erikseen, asetat ne veloittumaan tililtäsi automaattisesti eräpäivänä tai veloittumaan tililtäsi automaattisesti erikseen määrittelemääsi eurorajaan saakka.
  • Laskut arkistoituvat automaattisesti verkkopankkiisi. E-lasku sisältää aina myös sähköisen kopion varsinaisesta laskudokumentista.
  • E-laskusta ei koidu sinulle ylimääräisiä laskun toimitusveloituksia.
  • E-lasku on turvallinen laskutustapa: valitsemalla e-laskun voit välttyä joutumasta esim. sähköpostilaskuhuijauksen uhriksi.
Ja onhan se toki myös ympäristöystävällinen paperilaskuun verrattuna 🌳

Miten ja missä otan e-laskun käyttöön?

E-laskun tulee aina ottaa itse käyttöön omassa verkkopankissa. E-laskusopimuksen tekoon vaaditaan laskun viitenumero, joten sopimuksen voi tehdä verkkopankissa vasta ensimmäisen laskun saatuaan jollain muulla laskutustavalla. Kaikki e-laskutukseen liittyvä hallinnointi (luominen ja peruuttaminen) tapahtuu siis aina oman pankin kautta.

Käytännössä e-laskusopimuksen käyttöönotto hoituu seuraavasti:

  • Kirjaudu verkkopankkiisi ja etsi verkkopankkisi valikoista kohta "E-lasku", "E-laskusopimukset" tai "Tee e-laskusopimus" ja klikkaa sitä.
  • Hae laskuttaja nimellä. Elisan laskut löydät nimellä ELISA OYJ.
  • Täytä verkkopankkisi pyytämät laskun maksamiseen liittyvät tiedot (laskun tunnistetieto on Elisalla laskun viitenumero) ja hyväksy sopimus.
  • Tämän jälkeen saat valitsemasi laskuttajan laskut jatkossa suoraan verkkopankkiisi.
Tässä kohtaa on hyvä huomioida, että mikäli saat meiltä useampia laskuja eri asiakasnumeroilla, muista tehdä e-laskusopimus jokaiselle asiakasnumerolle erikseen (mikäli haluat saada kaikki Elisan laskut e-laskuina). Eri asiakasnumeroilla on eri viitenumero, eli käytä siis aina sen asiakasnumeron laskuviitettä jolle olet tekemässä e-laskusopimusta.

Mitäs jos e-laskut ei tule perille vaikka e-laskusopimus on verkkopankista tehty?

  1. Useimmiten syy tähän löytyy väärin näppäillystä viitenumerosta - jos e-laskusopimus löytyy, klikkaa sopimus auki ja tarkista, että sopimuksen tunnistetiedosta löytyy tismalleen oikea viitenumero. Vaikka useat verkkopankit tarkistavat viitenumeron oikeellisuuden, kaikkia näppäilyvirheitä ei tarkistus aina onnistu huomaamaan ja e-laskusopimus voi väärällä viitteellä mennä läpi.
  2. Voi myös käydä niin e-laskusopimus on tehty samaan aikaan kun lähetämme laskua. Näin ollen esim. paperilasku voi vielä tulla viikkokin sen jälkeen kun e-laskusopimus on tehty pankissa. E-laskusopimus on siis voimassa, mutta uusin lasku on ehtinyt jo lähetykseen minkä vuoksi ei ole e-laskuna ehtinyt muodostua.
Tähän artikkeliin saa erittäin mielellään esittää kysymyksiä ja tarkennuksia mikäli jotain jäi itseltäni mainitsematta (hyvin mahdollista), tai muuten vain kaipaa tarkennusta johonkin mieltä askarruttavaan asiaan e-laskun osalta! 🤓


Keskustelussa ei ole vielä kommentteja.

Vastaa ensimmäisenä!

Osallistu keskusteluun