Miten parantaisit Elisan tuotteita ja palveluita. Kerro ideasi ja äänestä muiden ideoita!
Yhdessä Omayhteisön ketjussa tuli toivetta siitä, että tekstityskoko olisi isompi. Esimerkiksi ohjelmakuvauksien sekä tallenteissa jäljellä olevan ajan kohdalla teksti voisi olla isompaa. Tästä tuli mieleen, että onko mahdollisesti tekstityskokoon liittyen muillakin samankaltaisia toiveita? Tästä voisi kehittää myös esimerkiksi sellaisen, jos asetuksien puolelle laittaisi tekstikoko -valinnan, mistä käyttäjä voisi määrittää miten isolla haluaa tekstien näkyvän. Saako tämä kannatusta? 🙂
Kotiakulle käyttäjäkohtaiset web sivut. Ainoa näkymä asiakkaalle on tällä hetkellä puhelin. Olisi mukava päästä tietoihin käsiksi myös pöytätietokoneella.
Kun niitä ei kuitenkaan juuri kukaan katso vaan kelaa ne yli. Olen valmis pulittamaankohtuullisen summan jos verkkotallennus suodattaisi mainoskatkot pois. Mulla on youtube-premium enkä ikinä vaihtaisi takaisin ilmaiseen. Käytän sitä niin paljon ympäri vuorokauden. Öiksi laitan kuulumaan Relax-Sleep soundeja, koska enosaa nukkua hiljaisuudessa. Koko yön kestäviä rentoutusääniä sekä jazzia on youtubessatodella runsas valikoima. https://www.youtube.com/watch?v=Ck37iUsAlgY&t=2381shttps://www.youtube.com/watch?v=8mo9m391r4o EDIT: 12.11.2025. // Muokattu otsikon oikeinkirjoitusta. -eepuska
Hovimäki-sarjaa kaipaillaan katsottavaksi... Ei löydy mistään suoratoistopalvelusta, josko Elisa Viihde pystyisi auttamaan.
Hei, Käyttöhistoriatietoihin voisi laittaa myös koko vuoden tiedot. Lisäksi kun vuosia tulee lisää, niin vertailu eri vuosien välille. P.S. Miksi palautteen tuotealueella ei ole Kotiakkua mainittuna...
Lyhyesti kuuluvuuskarttaan 5.5 Advanced merkintä eriväreillä tietää missä toimii liittymä
Moi Voisiko Elisa ottaa jakeluunsa sekä k-tv että IPTV puolelle seuraavat musiikkikanavat jotka näkyy tällä hetkellä Astra 2G:ssä vapaasti:Now 70'sNow 80'sNow 90's & 00'sNow RockClubland TVThat's OldiesSyy ideaani on se, että Paramount aikoo sulkea KAIKKI musiikkikanavansa vuoden 2025 lopulla ja olisi hyvä saada jotain korvaavaa tilalle!
Miten Elisa voisi tunnistaa luotettavasti asiakkaan puhelimitse? Kysellään henkilötunnusta ja luotetaan siihen, että puhelinnumero täsmää asiakkaan kanssa. Okei. Vaaditaan joissain tapauksissa sopimuksen varmistus pankkitunnuksilla palvelussa. Okei. Siinäpä se. Eikö olisi aika parantaa tätäkin turvallisemmaksi? Jollakin tavalla, jota voisi tarvittaessa käyttää myös ihan paikanpäällä liikkeessä henkilöpapereiden silmämääräisen vilkaisun lisänä (on ollut paljon tapauksia, joissa väärillä henkilöpapereilla on avattu liittymiä jne. ihmisille), kun halutaan oikeasti varmistaa, että asiakas on se, joka hän väittää olevansa?!? Törmäsin tähän ehdotukseen netissä, krediitit tekijälle, ei minulle, lukaiskaapa:https://markusjansson.blogspot.com/2017/10/yksinkertainen-jarjestelma-ihmisten.html Tiivistettynä ja mukautettuna Elisan käyttöön:Asiakkaan pitäisi voida asettaa Elisan palveluihin asiointisalasana kirjautumalla luotettavasti OmaElisaan (pankkitunnukset tms) sisälle netin kautta. Käyttäjälle tehdään selväksi, että kyseinen asiointisalasana on eri asia kuin se salasana, jolla hän kirjautuu palveluun sisälle ja nämä salasanat eivät missään nimessä saa olla samat! Itse asiassa asiointisalasanan ei tarvitse edes olla kovin vahva, asiointisalasana voi olla jokin hyvinkin yksinkertainen, tyyliin “kakku” tai “olut”...kun taas palveluun sisällekirjautumisen salasanan tulee tietenkin olla todella vahva (yli 18 merkkiä pitkä, numeroita, merkkejä, jne.). Asiointisalasanaa ei tallenneta mihinkään koskaan selkokielisenä, eikä se siten näkyisi selkokielisenä myöskään Elisan työntekijöille lainkaan missään tilanteessa, sen sijaan, he saisivat “haaste-vaste-systeemillä” “kokeilla” tiettyä salasanaa ja järjestelmä kertoisi työntekijälle vain ja ainoastaan, onko kyseisen asiakkaan asiointisalasana oikea vai väärä. Kaikki yritykset kokeilla asiointisalasanaa lokitettaisiin tarkasti, jotta kävisi ilmi, kuka on koettanut salasanaa ja missä tarkoituksessa. Luonnollisesti kokeiltua asiointisalasanaa ei tietenkään lokiteta mihinkään. Koska ko. asiointisalasanan tietää vain ja ainoastaan asiakas, asiakas voidaan melko luotettavasti tunnistaa sen avulla. Asiointisalasana ei turvallisuussyistä näkyisi selkokielisenä edes asiakkaalle itselleen OmaElisassa, mutta hän voisi halutessaan muuttaa sen toiseksi aina OmaElisa kautta (Ja jos hän ei tiedä vanhaa asiointisalasanaa, pitäisi suorittaa vahva sähköinen tunnistautuminen ns. pankkitunnukset). Asiakas voisi myös OmaElisa kautta varmistaa, että muistaako hän asiointisalasanansa oikein samalla “haaste-vaste-systeemillä”, jolla koko juttua käytetäänkin ja tällöin systeemi kertoisi asiakkaalle vain, muistiko hän asiointisalasanansa oikein vaiko ei. Asiakas voi siis helposti muuttaa asiointisalasanaansa, jos hän vaikkapa epäilee, että Elisan työntekijä, jolle hän on joutunut sen kertomaan, voisi käyttää sitä jotenkin väärin tai joku toinen asiakas on esimerkiksi liikkeessä kuullut hänen asiointisalasanansa. Paranoidi asiakas voi vaikka muuttaa sitä joka kerta, kun on kerran käyttänyt sitä ja näin ollen taata erittäin korkea turvallisuuden taso. Koska tämän asiointisalasanan ei tarvitse olla monimutkainen, sen vaihto ja jopa vanhojen salasanojen kierrättäminen on mahdollista ja silti systeemi on melko turvallinen.Kun asiakas sitten asioisi puhelimitse Elisan kanssa, hän kertoisi työntekijälle hetunsa, jotta hänet voisi yksilöidä ja sitten asiakas kertoisi tuon asiointisalasanan ja työntekijä syöttäisi sen systeemiin ja systeemi kertoisi, että asiointisalasana on todellakin oikea ja näin ollen henkilö on tunnistettu. Mikäli asiointisalasana on väärä, systeemi kertoisi senkin ja tietenkin pistäisi jonkinsortin pienen hälytyksen asiasta, tallentaen automaattisesti kaikki tiedot ko. puheluun tai tapaamiseen liittyen (mistä numerosta soitettu, milloin, miksi asiakkaaksi on yritetty tunnistautua, mihin tarkoitukseen tai missä liikkeessä ja kenelle työntekijälle mihin aikaan tunnistautumista on yritetty). Työntekijä ei tietenkään saa tallettaa kerrottua asiointisalasanaa mihinkään paperiin tms. mistään syystä. Mikäli joku hakkeri saa hakkeroitua koko asiakkaiden tietokannat Elisan palvelimilla, hän ei saa kuitenkaan välittömästi kaikkia asiointisalasanoja haltuunsa, koska jokainen niistä on suolattu ja käytetty salasananluontialgoritmin läpi. Koska kuitenkin myös muita tunnistautumiskeinoja käytetään tämän lisäksi (hetu, puhelinnumero tai paikanpäällä henkilökortti) ei kyseessä ole silti mikään katastrofi. Tekninen toteutus:Asiakkaan asiointisalasana suolataan 256 bittisellä satunnaisella datalla (siis jokaisella asiakkaalla tietenkin oma satunnainen 256 bittinen suola joka vaihtuu joka kerta, kun asiointisalasanaa vaihdetaan) ja asiointisalasanasta ja tuosta 256 bittisestä suolasta tehdään BKDF2 SHA-256 tiiviste vaikkapa 100000 iteraatiolla (tai vaihtoehtoisesti käytetään ArgonID joka on tuoreempi ja turvallisempi). Suola ja yllä mainitulla tavalla suolasta ja asiointisalasanasta luotu kryptografinen tiiviste tallennetaan asiakkaan tietoihin “systeemiin”. (TÄMÄ VAIHE VOIDAAN TEHDÄ TAI JÄTTÄÄ TEKEMÄTTÄ RIIPPUEN SIITÄ, MITEN TURVALLINEN “SYSTEEMISTÄ” HALUTAAN) Suola ja tiiviste allekirjoitetaan digitaalisesti jollain Elisan PKI-avaimella tai sitten asiakkaan PKI-avaimella, joka on Elisan allekirjoittama, näin vaikeutetaan hakkerien yms. työtä esim. tuon asiointisalasanan korvaamalla toiseksi jne. tietämättä asiakkaan omaa salausavainta. Asiakkaan PKI-salausavain (yksityinen avain siis) voidaan tallentaa asiakkaan tietoihin salattuna asiakkaan PALVELUN SALASANALLA, jotta tätä PKI-yksityistä avainta ei voi kukaan sieltä napata ja käytellä väärin tietämättä asiakkaan palvelun salasanaa. Työntekijä syöttää asiakkaan antaman salasanan, jolloin järjestelmä nappaa asiakkaan tiedoista suolan ja laskee annetusta salasanasta ja suolasta mainitulla salasananluontialgoritmilla tuloksen ja vertaa sitä asiakkaan tietoihin tallennettuun tiivisteeseen. Mikäli tiivisteet täsmäävät, asiakas on tunnistettu. Aina kun asiakas muuttaa asiointisalasanaansa (vaikka muuttaisi sen samaksi mikä se nyt on), luodaan uusi satunnainen 256 bittinen suola ja tämä suola ja näistä laskettu tiiviste luonnollisesti ylikirjoittavat "systeemiin" tallentut ko. tiedot. Olipas pitkä selostus. Mutta miltä kuulostaa? Asiointisalasana turvalliseen asiointiin puhelimitse ja liikkeissäkin henkilöpapereiden rinnalle. Turvallinen systeemi. Oikeasti turvallinen systeemi. Silti helppo ja yksinkertainen ainakin asiakkaalle. Tietenkin voihan tästä tehdä jonkun “puukotetun” versionkin, jossa asiakkaan asiointisalasana tallennetaan selkokielisenä tietoihin ja Elisan työntekijät voivat nähdä sen sieltä ja varmistella sitä kautta asiakkaan identiteetin - tämä on kuitenkin mielestäni liian epäturvallinen tapa ja mahdollistaa Elisan työntekijöiden ko. tietojen väärinkäytön liian helposti, vesittäen koko ajatuksen perinpohjaisesti! Ei näin siis, vaan kunnon toteutuksella, jonka juuri tuossa pitkälti kuvasin.
Onko sinulla jo tunnus? Kirjaudu sisään
Eikö sinulla ole vielä tunnusta? Luo OmaYhteisö-tunnus
Anna OmaYhteisö-tunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle sähköpostitse ohjeet salasanan palauttamiseksi
Pahoittelut, tarkistamme vielä tiedoston sisältöä varmistaaksemme, onko sen lataaminen turvallista. Ole hyvä ja yritä uudestaan muutaman minuutin kuluttua.
OKPahoittelut, virusskannerimme havaitsi, että tämän tiedoston lataaminen ei ole turvallista.
OK