Kysymys

Langallinen yhteysongelma Xbox Onen ja kaapeliyhdyskäytävän välillä

  • 14 January 2016
  • 7 kommenttia
  • 1711 katselukerrat

Hei!



Kuvaan tässä tilanteen ja tehdyt toimenpiteet ensin, jotta päästään siihen missä itse olen tällä hetkellä.



Ongelmana siis yhteyden muodostaminen LANGALLISESTI Xbox Onen ja kaapeliyhdyskäytävän/reitittimen kanssa. Langaton yhteys konsolin ja reitittimen välillä toimii eikä katkeile ollenkaan. Laite on merkkiä ja mallia Cisco EPC3928AD.



Tilanne on se, että yhteydet muiden asunnossa olevien laitteiden (puhelimet ja PC:t  sekä Elisa Viihde-boxi) ja reitittimen välillä toimivat sekä langattomasti että langallisesti. Ainoa, mikä takkuaa on Xbox One - konsolin ja reitittimen välinen langallinen yhteys, joka pätkii tasaisin ja hyvin lyhyin väliajoin. Se tapahtuu niin, että yhteys on ensin kunnossa, NAT-tyyppi avoin ja kaikki palvelut käytettävissä. Tämän jälkeen reitittimen ethernet-portin valo sammuu ja yhteys menetetään. Lyhyen ajan kuluttua yhteys palautuu ja valo syttyy uudelleen. Tämä katkos kestää kuitenkin niin kauan, että yhteys Microsoftin servereihin menetetään ja näin ollen online-pelin/-sovelluksen käyttö keskeytyy.



Mitä olen tehnyt asialle. Seuraavassa lista toimenpiteistä, jotka on jo kokeiltu ilman tulosta. 



Ihan ensiksi käynnistin uudelleen vuoronperään sekä konsolin että yhteyslaitteen useamman kerran. Sitten laitoin reitittimen tehdasasetuksille painamalla pitkään reset-nappulaa laitteen takana. Tämän jälkeen (xboxin teknisen tuen neuvoilla) nollasin konsolin MAC-osoitteen ja käynnistin molemmat laitteet uudelleen. Laitevikojen mahdollisuuden eliminoimiseksi vaihdoin kaapeleita ja portteja sekä testasin toisessa osoitteessa konsolin ethernet-portin toimivuuden, vikaa näistäkään ei löytynyt. Myös reitittimen portit testasin muilla laitteilla eikä niistäkään löytynyt vikaa. Yritin jopa portin uudelleenohjausta (portforwarding) syöttämällä manuaalisesti Xbox liven vaatimat portit reitittimen asetuksiin, painamalla jokaisen kohdalla enable ja käynnistämällä molemmat laitteet uudelleen, tuloksetta.



Näistä ainakin itse päättelin että on ainoastaan yksi syypää ja kaksi mahdollisuutta ratkaisuksi, kertokaa te jos on jotain muitakin mahdollisuuksia. Päättelin että vika on ehdottomasti reitittimen päässä ja vika voi olla joko asetustekninen tai sitten yksinkertaisesti kyseinen laite ei ole yhteensopiva Xbox Onen kanssa langallisesti yhdistettynä. Ongelma sinänsä ei ole niin paha, kun langaton yhteys konsoliin sentään pelaa, mutta olisihan tuo hyvä laittaa kuntoon, jotta yhdistäminen suurempia nopeuksia vaativiin verkkopeleihin voitaisiin tehdä ethernet-porttien kautta.



Kiitos jo etukäteen vastauksista!



EDIT: Nyt pätkäisi myös WLAN-verkossa konsolin kanssa, joten vika sekä langallinen/langaton.

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

7 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Hei Ponakka, ja tervetuloa palstalle!



Muista modeemeista onkin ollut Xboxiin liittyvää keskustelua, mutta ei vielä tästä. Olihan Xboxissa viimeisimmät ohjelmistopäivitykset (aikaisemmin tämä oli ainakin vian aiheuttaja eräällä asiakkaalla)? Muita ilmeisiä juttuja ei nyt tule mieleen.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Kävitte varmasti nämäkin läpi Xbox -tuen kanssa, mutta linkkaan nyt vielä varmuuden vuoksi. Kannattaa tsekata läpi.



- Xbox Onen verkkoasetukset



- Yhteyden muodostaminen Xbox Onella Xbox Liveen ei enää onnistu



- Xbox Onen yhteys Xbox Liveen katkeilee satunnaisesti



Tosiaan kannattaa katsoa, että kaikki päivitykset konsoliin on varmasti asennettu.
Kokeilin ohjelmistopäivitystä ja kävi ilmi, että konsoli päivittää lepotilassa itse itsensä aina kun uusi päivitys on saatavilla. Viimeisin päivitys oli parin viikon takaa, kuitenkin paljon sen jälkeen, kun ongelma alkoi. Todella mystinen ongelma kyseessä. Langaton verkkopelaaminen ja median toisto (esim. Netflix) toimii suurelta osin (pätkäissyt nyt pari-kolme kertaa), mutta langallinen alkaa pätkimään samantien kun lyön yhteyden kiinni. Olisiko teillä muita ideoita?



EDIT: Xboxin vianmäärityslista on käyty läpi samalla, kun päättelimme tuen kanssa onko ongelma konsolissa ja täten laitevalmistajan takuunalainen. Ei ratkaisua sillä saralla.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Oletko kokeillut tehdä porttiohjauksia? Vinkkejä löytyy täältä.



Jos tuokaan ei auta, on ongelma todennäköisesti modeemin firmwaren ja konsolin välisessä yhteistyössä joka toimii yhtä hyvin kuin ay-liikkeiden ja hallituksen väliset neuvottelut yhteiskuntasopimuksesta. Eli melko nihkeästi.



Syynä todennäköisesti ei ole modeemissa oleva rautavika, koska tällöin mikään laite ei toimisi kunnolla kyseisessä portissa. Ohjelmistovikaa epäilen enemmän, koska se ei olisi Elisan laitteilla ensimmäinen kerta kun Xbox ja modeemi eivät kommunikoi keskenään.



Onko sinulla mahdollisuutta testata konsolin verkkoyhteyksiä jossain muualla, vaikkapa ystävän, tuttavan, perheenjäsenen tai naapurin luona? Tämä auttaisi rajaamaan vikaa.
Ponakka, saitko tähän ratkaisua? Minulla on sama ongelma, yhteys katkeilee vähän väliä Cisco EPC3928 modeemin kanssa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Saisikohan tuohon modeemin määriteltyä DMZ:n Xboxille?
IP passthrough ja DMZ, molemmat kokeiltu, ei auta. Veikkaan, että modeemissa on vikaa.