Pidetään mielessä

Huijausviestit estettävä

  • 27 huhtikuu 2016
  • 15 kommenttia
  • 837 katselukerrat

Operaattorin pitäisi mielestäni pystyä estämään huijausviestien lähetys samalla tavalla kuin roskaposti voidaan suodattaa sähköposteista. Toki asiakkaan on halutessaan voitava ottaa vastaan myös huijausviestejä, mutta luulen ettei suurin osa niitä halua. Saanko kannatusta? Tällainen viesti on ollut liikkeellä jo 3 päivää, mutta operaattori ei nykyisin estä niitä mitenkään. http://www.k-ruoka.fi/k-kaupassa/varoitus-huijauskilpailusta/

15 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Joo onhan nuo huijausviestit kyllä ikävä vaiva.
Mikäli huijausviestit tulevan Elisan prepaid- liittymistä, niinkun nyt on tuntunut tulevan niin sillon kyllä operaattori puutttuu peliin. Suljemme jokaisen prepaid- liittymän numeron, joka tullaan ilmiantamaan. Prepaid- liittymiähän ei tämän kaltaiseen markkinointiin ole tarkoitettu. Joten rohkeasti vaan ilmiantamaan kaikki ne 046- alkuiset numerot, josta näitä viestejä tulee. :8
Ilmiannot voi tehdä vaikka yksityisviestillä meille: elisa.to/viestipalstatiimille
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Voiko abuse@elisa.fi -osoitteeseen myös ilmoittaa, jos jollakulla ei ole palsta-tunnusta tai halua sitä luoda?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Halutessaan voi sitten soittaa aspaan, ottaa yhteyttä chatin kautta, laittaa sähköpostia asiakaspalvelulle tai viestiä OmaElisan kautta.. 🙂 Emme ilmoita itsekään tuonne osoitteeseen näitä, joten en uskalla suoraa luvata että tuota kautta kannattaisi asiaa hoitaa. 🙂
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Tällä hetkellä meillä ei ole mahdollisuutta ennakkoon estää huijausviestejä, mutta jos tällainen mahdollisuus ilmaantuu, otetaan estomahdollisuus toki heti käyttöön. 🙂
Käyttäjätaso 7
Tällä hetkellä meillä ei ole mahdollisuutta ennakkoon estää huijausviestejä, mutta jos tällainen mahdollisuus ilmaantuu, otetaan estomahdollisuus toki heti käyttöön. :)

Siihen tarvittaneen aikamoinen ajatuspoliisi.

Käytännössä se tarkoittaisi, että kaikkien viestit kulkisivat tuollaisen "ajatuspoliisin" sensuurin läpi. Sitten kun ihan rehellisessä ja kiltissä viestissä sattuu olemaan kielletty sana, viesti ei mene eteenpäin. Kuka tahtoo?
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Minusta on melkoisen mahdoton ajatus, että operaattori ryhtyisi rajoittamaan liikennettä.

Minusta parempi ratkaisu on kunnollinen roskapostin suodatus roskalaatikkoon ja sieltä AVAAMATTA bittien taivaaseen.

Usein nämä viestit ovat suhteellisen helposti tunnistettavissa: Jos tarjous on liian hyvä ollakseen totta, se ei ole totta. Suomessa toimiva pankki ei lähesty suomalaista asiakastaan englanninkielisellä viestillä, on isojen hälytyskellojen paikka. Mitkään asialliset toimijat eivät kysele mitään henkilökohtaisia tunnuslukuja, yms. sähköpostissa. Ja jos jokin "pankki" pyytää heillä sattuneen teknisen vien johdosta menettämiään asiakastietoja sähköpostilla, on kyseessä aivan hölmö viesti - Finassivalvonta olisi tällaista pankkia tarkastaessaan ottanut siltä aikoja sitten toimiluvan pois. Jne, jne.

Ennen viestin avaamista kannatta aina miettiä, onko edes syytä tehdä tätä.
Olisi kiva jos vastaajat vaivautuisivat edes lukemaan alkuperäisen viestini. Tuossa joku Ekku antaa ohjeita sähköpostin roskapostisuodatukseen, kun aiheena oli SMS eli PUHELIMEN TEKSTIVIESTIEN suodatus, josta juuri sanoin että sen voi toteuttaa samaan tapaan kuin sähköpostin roskapostisuodatus. Mielestäni edelleen operaattorilla on vastuu siitä että myyvät liittymiä selkeästi roskaviestejä lähettäville yrityksille.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
Linkkiä avaamatta ei voi tietää, että kyse on tekstareista. Ehdotus taitaa olla mahdoton toteuttaa? Ehkä NSA:lla saattaisi olla joku kikka tähän? Tai verkkojen tekniikan toimittajalla? Konsulttiapua Pohjois-Koreasta, Kiinasta tai Iranista?
Käyttäjätaso 7
Olisi kiva jos vastaajat vaivautuisivat edes lukemaan alkuperäisen viestini. Tuossa joku Ekku antaa ohjeita sähköpostin roskapostisuodatukseen, kun aiheena oli SMS eli PUHELIMEN TEKSTIVIESTIEN suodatus, josta juuri sanoin että sen voi toteuttaa samaan tapaan kuin sähköpostin roskapostisuodatus. Mielestäni edelleen operaattorilla on vastuu siitä että myyvät liittymiä selkeästi roskaviestejä lähettäville yrityksille.

Kyllä me luettiin, ilmeisesti paremmin kuin itse teit. Aloituksessasi kirjoitit "Operaattorin pitäisi mielestäni pystyä estämään huijausviestien lähetys". Lähetyksen estäminen on ihan eri asia kuin vastaanottajapään saapuvien viestien suodatus - sekä teknisesti että varsinkin sananvapauden, kirjesalaisuuden yms. pikkupikkujuttujen osalta. Saapuvien sähköpostien suodatus tehdään vastaanottajan toiveesta / suostumuksella. Sen sijaan yksikään huijausviestien lähettäjä ei taatusti tilaa itselleen lähetettävien viestien suodatusta, joten se toimisi vain laajamittaisena pakottavana ennakkosensuurina.

Huijarifirmat käyttää usein prepaid-liittymiä. Mutta noin muutenkin, ei operaattorin tehtävä ole tutkia onko joku yritys "huijarifirma" tai ei. Se on poliisin hommia.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
sen verran on riesaksi paisunut kaikki roskat mitä tulee s-postin ja viesteinä, että sais olla prepaiditkin jotenkin nimettyinä, ainakin niin että operaattori näkisi kenelle kuuluu. Moisia "nimettömiä" ei tarttis olla ollenkaan jaossa. Toimia vois muuten samaan tapaan.
Käyttäjätaso 7
Tällä hetkellä meillä ei ole mahdollisuutta ennakkoon estää huijausviestejä, mutta jos tällainen mahdollisuus ilmaantuu, otetaan estomahdollisuus toki heti käyttöön. :)

Siihen tarvittaneen aikamoinen ajatuspoliisi.

Miksi SMS-spämmiä ei voitaisi "estää" kuten mailispämmiä?
Kysehän on suodattamisesta, jolloin häiriö on pienempi.
Käyttäjätaso 7
Miksi SMS-spämmiä ei voitaisi "estää" kuten mailispämmiä?
Kysehän on suodattamisesta, jolloin häiriö on pienempi.

ks. vastaukseni eilisillalta.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1
Spammin ja huijausviestien suodattamiseen on olemassa sekä ilmaisia, että kaupallisia palveluita. Nämä suodattavat roskapostit siten, että suodatus on lähes 100%:n

Itse en muista edes koska olen viimeksi saanut roskapostia / huijausviestin (siitä on vuosia ellei vuosikymmen). Tilanne on sama sekä yritys, että yksityisessä postissani.

"Ilmaisista" palveluista esimerkisi googlen postipalvelu on todella tehokas. Kaupallisia ratkaisuja löytyy sitten pilvin pimein googlaamalla.

T: Tuokki
Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki
Spammin ja huijausviestien suodattamiseen on olemassa sekä ilmaisia, että kaupallisia palveluita. Nämä suodattavat roskapostit siten, että suodatus on lähes 100%:n

Itse en muista edes koska olen viimeksi saanut roskapostia / huijausviestin (siitä on vuosia ellei vuosikymmen). Tilanne on sama sekä yritys, että yksityisessä postissani.

"Ilmaisista" palveluista esimerkisi googlen postipalvelu on todella tehokas. Kaupallisia ratkaisuja löytyy sitten pilvin pimein googlaamalla.

T: Tuokki

Minulla myös Gmail on plokannut spämmit kokonaan.... 🆒
-En muista milloin viimeksi sain roskapostia.... :8
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Olisi kiva jos vastaajat vaivautuisivat edes lukemaan alkuperäisen viestini. Tuossa joku Ekku antaa ohjeita sähköpostin roskapostisuodatukseen, kun aiheena oli SMS eli PUHELIMEN TEKSTIVIESTIEN suodatus, josta juuri sanoin että sen voi toteuttaa samaan tapaan kuin sähköpostin roskapostisuodatus. Mielestäni edelleen operaattorilla on vastuu siitä että myyvät liittymiä selkeästi roskaviestejä lähettäville yrityksille.

Tapanani ei tosiaan ole avata linkkejä, joita laitetaan esimerkeiksi huijausviesteistä, spammeistä tai muista vastaavista asioista.

Osallistu keskusteluun