Uuden Oma Elisan kautta voi aloittaa mobiililaajakaistan liittymätyypin vaihdon eli linkki johtaa suoraan Elisan verkkokauppaan , missä voi tilata liittymätyypin vaihdon oikeilla asiakastiedoilla.
Milloinka Oma Elisaan saadaan vastaava toiminto myös kiinteille laajakaistaliittymille. Lähinnä tarkoitan tyypinvaihdolla ADSL => VDSL ja päinvastoin. Tällä hetkellä Oma Elisan kautta onnistuu vain asennusosoitteen vaihto ja linkki siinäkin tapauksessa ohjaa Oma Saunalahteen. No siellä tosin on kohta "Tuotteiden päivitys" , mutta se tarjoaa vain sopimuksen uudistusta samanlaiseen kuin nykyinen eikä tyypin vaihtoa ADSL => VDSL , vaikka Elisan verkkokauppa tarjoaa myös VDSL:ää. Siis saatavuus on , mutta tyypinvaihtoa ei voi itsepalveluna käynnistää.
Jokohan olisi aika tuoda myös kiinteiden liittymien tyypinvaihdot itsepalveluun??
Kiinteän laajakaistan liittymätyypin vaihto uteen Oma Elisaan
Liity OmaYhteisöön
Onko sinulla jo tunnus? Kirjaudu sisään
Tervetuloa OmaYhteisöön!
Eikö sinulla ole vielä tunnusta? Luo OmaYhteisö-tunnus
Kirjaudu tai rekisteröidy Elisa Tunnuksella
tai
Anna OmaYhteisö-tunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle sähköpostitse ohjeet salasanan palauttamiseksi
Hmmm...
Niin eihän tämä tietenkään kaikille asiakkaille sovi , mutta varsin iso osa asiakkaista on sen verran valveutuneita , että ei tuo laitepuoli ole mikään ongelma. Itselläni on jo kaikki laitteet VDSL-yhteensopivia eikä osaamisestakaan homma jää kiinni.
Joten voisitteko tuoda sen vaihtomahdollisuuden edes meille teknisesti vähän edistyneimmille netin käyttäjille. Minusta on typerää estää se sillä verukkeella , että kaikki eivät asiaa osaa.
Hmmm...
Niin eihän tämä tietenkään kaikille asiakkaille sovi , mutta varsin iso osa asiakkaista on sen verran valveutuneita , että ei tuo laitepuoli ole mikään ongelma. Itselläni on jo kaikki laitteet VDSL-yhteensopivia eikä osaamisestakaan homma jää kiinni.
Joten voisitteko tuoda sen vaihtomahdollisuuden edes meille teknisesti vähän edistyneimmille netin käyttäjille. Minusta on typerää estää se sillä verukkeella , että kaikki eivät asiaa osaa.
Niin, tuo olikin villi veikkaus, että mahdollisesti siitä johtuen muutoksia ei ole voinut tehdä tähän mennessä itse. En siis sanonut sitä verukkeeksi tai perusteluksi. Toteutus olisi kyllä hankalaa vain osalle asiakkaista, milläs nyt sen tietää kuka osaa ja kuka ei. 😃 Mutta joo, tuokin ihan hyvä idea, että voisi nopeampaan/parempaan liittymään muutella itsekseen. Ja sitten vaikka saada jonkunlainen "Huom!" -kohta, että tarkistaa itse onko vanhassa modeemissa oikea tekniikka.
Minusta ei kuulosta kovinkaan järkevältä vaihto vain nopeampaan. Minulla oli tuo VDSL testitäytössä muutama vuosi sitten , mutta yhteys pätki silloisilla Elisan modeemeilla niin paljon , että oli pakko palata takaisin ADSL:ään.
No siitä on jo aikaa ja nykyisin minulla on ihan toiset laitteet , jotka toimivat paljon luotettavammin. Nähtävästi myös DSLAM:llä on päivityksiä tehty , koska VDSL-saatavuusvaihtoehto ensin poistui osoitteestani pian sen jälkeen , kun vaihdoin takasin ADSL:ään ja tuli takaisin tänä vuonna.
Minusta pitäisi ainakin siinä tapauksessa , että VDSL:ää ei saa toimimaan kunnolla , olla mahdollista palata takaisin ADSL:ään ja mieluiten itsepalvelun kautta säilyttäen kaikki muut liittymän palvelut (sähköpostit jne).
Ensisijaisesti pitäisi selvittää, millä se VDSL saadaan toimimaan kunnolla, olkoon se vika päätelaitteessa, kaapeleissa tai dslam-portissa ja vasta viimeisenä vaihtoehtona paluu takaisin ADSL:ään. Ei ole tahtotilana myydä ADSL:ää sellaisille alueille, joissa on VDSL-saatavuus.
Ensisijaisesti pitäisi selvittää, millä se VDSL saadaan toimimaan kunnolla, olkoon se vika päätelaitteessa, kaapeleissa tai dslam-portissa ja vasta viimeisenä vaihtoehtona paluu takaisin ADSL:ään. Ei ole tahtotilana myydä ADSL:ää sellaisille alueille, joissa on VDSL-saatavuus.
Ymmärrän , että muutaman vuoden takaiset kokemukseni VDSL:stä eivät välttämättä enää ole ajan tasalla. Tilanne oli kuitenkin silloin sellainen , että osoitteeseeni ilmestyi VDSL-saatavuus ja vaihdoin liittymäni ADSL => VDSL. No kuten edellä jo kerroin , niin ei se VDSL toiminut useista laitevaihdoista , DSLAM-portin vaihdoista ja kaapeleiden muutoksista huolimatta. Lopulta Elisan taholta nostettiin kädet pystyyn ja todettiin , että emme saa yhteyttä toimimaan ja tarjottiin paluuta takaisin ADSL:ään. Siis liittymälleni tehtiin kyllä ihan kaikki mitä silloin oli tehtävissä , mutta huonoin tuloksin.
Siis lienee ymmärrettävää , että luottamukseni Elisaan ei ole järin korkealla. Tarkoitan , että vaikka saatavuushaku tarjoaa VDSL:ää , niin ei se tarkoita , että se toimii takuuvarmasti ja tätä taustaa vasten olisi asiakkaalla oltava mahdollisuus palata takaisin sellaiseen tekniikkaan , joka todistetusti toimii.
Olisiko Elisalla tähän aiheeseen vähän virallisempaa kantaa vai onko asia jo kokonaan unohdettu?
Onhan mobiililiittymienkin liittymätyypin vaihto Oma Elisassa , niin miksei sitten kiinteiden liittymien ainakin niille , joilla tekniikka on hallussa.
Kuukausi mennyt taas. Jokos tästä aiheesta olisi jotakin konkreettista kerrottavaa?
Tietysti myös että "olethan yhteydessä asiakaspalveluun ellet ole varma asiasta"yms
Kuukausi on mennyt taas. Mikä on tilanne tämän asian osalta?
Jaahas. Huomasin , että Elisan verkkokauppaan on ilmestynyt uuden kiinteän liittymän tilauksen lisäksi vaihtoehto "Päivitä nykyisen liittymäsi nopeutta tai osoitetta". Oma Elisassa ei kiinteän liittymän vaihdosta kuitenkaan ole mitään vastaavaa linkkiä kuten mobiililiittymissä on.
Onko tarkoitus vielä tuoda myös Oma Elisaan samanlaiset linkit kuin mobiililiittymille on vai onko tarkoitus kiinteän liittymän päivitys hoitaa verkkokaupan kautta kokonaisuudessaan myös jatkossa?
Jos päivitän nykyisen kiinteän liittymäni esim. ADSL => VDSL , niin säilyvätkö kaikki nykyisen liittymän lisäpalvelut kuten mm. sähköpostiosoitteet ennallaan?
Muutokset jatkossa verkkokaupan kautta, ei vaikuta laajakaistan lisäpalveluihin 🙂