Toteutettu

Kiinteän laajakaistan liittymätyypin vaihto uteen Oma Elisaan


Käyttäjätaso 7
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • 4775 kommenttia
Uuden Oma Elisan kautta voi aloittaa mobiililaajakaistan liittymätyypin vaihdon eli linkki johtaa suoraan Elisan verkkokauppaan , missä voi tilata liittymätyypin vaihdon oikeilla asiakastiedoilla.

Milloinka Oma Elisaan saadaan vastaava toiminto myös kiinteille laajakaistaliittymille. Lähinnä tarkoitan tyypinvaihdolla ADSL => VDSL ja päinvastoin. Tällä hetkellä Oma Elisan kautta onnistuu vain asennusosoitteen vaihto ja linkki siinäkin tapauksessa ohjaa Oma Saunalahteen. No siellä tosin on kohta "Tuotteiden päivitys" , mutta se tarjoaa vain sopimuksen uudistusta samanlaiseen kuin nykyinen eikä tyypin vaihtoa ADSL => VDSL , vaikka Elisan verkkokauppa tarjoaa myös VDSL:ää. Siis saatavuus on , mutta tyypinvaihtoa ei voi itsepalveluna käynnistää.

Jokohan olisi aika tuoda myös kiinteiden liittymien tyypinvaihdot itsepalveluun??

16 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +1
Ideasi on sinänsä hyvä, mutta nuo tekniikanvaihdot saattavat välillä tuoda vähän mutkia matkaan kun laitevaihtoja täytyy usein tehdä. Asiakkaat eivät tätä aina välttämättä heti itse huomaa, että tarvitsevat uuden modeemin ja sen suhteen sitten saattaa syntyä ylimääräistä sekaannusta. Uskoisin että tämä on yksi syy siihen, miksi tekniikan vaihtoja ei vielä ole itse voinut tehdä. Mutta, mitä mieltä muut ovat? Olisiko tämä muutos hyvä saada?
Käyttäjätaso 7
Ideasi on sinänsä hyvä, mutta nuo tekniikanvaihdot saattavat välillä tuoda vähän mutkia matkaan kun laitevaihtoja täytyy usein tehdä. Asiakkaat eivät tätä aina välttämättä heti itse huomaa, että tarvitsevat uuden modeemin ja sen suhteen sitten saattaa syntyä ylimääräistä sekaannusta. Uskoisin että tämä on yksi syy siihen, miksi tekniikan vaihtoja ei vielä ole itse voinut tehdä. Mutta, mitä mieltä muut ovat? Olisiko tämä muutos hyvä saada?

Hmmm...

Niin eihän tämä tietenkään kaikille asiakkaille sovi , mutta varsin iso osa asiakkaista on sen verran valveutuneita , että ei tuo laitepuoli ole mikään ongelma. Itselläni on jo kaikki laitteet VDSL-yhteensopivia eikä osaamisestakaan homma jää kiinni.

Joten voisitteko tuoda sen vaihtomahdollisuuden edes meille teknisesti vähän edistyneimmille netin käyttäjille. Minusta on typerää estää se sillä verukkeella , että kaikki eivät asiaa osaa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Mun mielestä vaihtomahdollisuus voisi olla esillä, silloin kun yhteystyyppiä olisi mahdollisuus vaihtaa nykyistä nopeampaan/parempaan, ei hitaampaan/huonompaan. Eli suomeksi, esim. ADSL -> VDSL mahdollisuus tarjolle, mutta ei VDSL -> ADSL.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +1
Ideasi on sinänsä hyvä, mutta nuo tekniikanvaihdot saattavat välillä tuoda vähän mutkia matkaan kun laitevaihtoja täytyy usein tehdä. Asiakkaat eivät tätä aina välttämättä heti itse huomaa, että tarvitsevat uuden modeemin ja sen suhteen sitten saattaa syntyä ylimääräistä sekaannusta. Uskoisin että tämä on yksi syy siihen, miksi tekniikan vaihtoja ei vielä ole itse voinut tehdä. Mutta, mitä mieltä muut ovat? Olisiko tämä muutos hyvä saada?

Hmmm...

Niin eihän tämä tietenkään kaikille asiakkaille sovi , mutta varsin iso osa asiakkaista on sen verran valveutuneita , että ei tuo laitepuoli ole mikään ongelma. Itselläni on jo kaikki laitteet VDSL-yhteensopivia eikä osaamisestakaan homma jää kiinni.

Joten voisitteko tuoda sen vaihtomahdollisuuden edes meille teknisesti vähän edistyneimmille netin käyttäjille. Minusta on typerää estää se sillä verukkeella , että kaikki eivät asiaa osaa.


Niin, tuo olikin villi veikkaus, että mahdollisesti siitä johtuen muutoksia ei ole voinut tehdä tähän mennessä itse. En siis sanonut sitä verukkeeksi tai perusteluksi. Toteutus olisi kyllä hankalaa vain osalle asiakkaista, milläs nyt sen tietää kuka osaa ja kuka ei. 😃 Mutta joo, tuokin ihan hyvä idea, että voisi nopeampaan/parempaan liittymään muutella itsekseen. Ja sitten vaikka saada jonkunlainen "Huom!" -kohta, että tarkistaa itse onko vanhassa modeemissa oikea tekniikka.
Käyttäjätaso 7
Mun mielestä vaihtomahdollisuus voisi olla esillä, silloin kun yhteystyyppiä olisi mahdollisuus vaihtaa nykyistä nopeampaan/parempaan, ei hitaampaan/huonompaan. Eli suomeksi, esim. ADSL -> VDSL mahdollisuus tarjolle, mutta ei VDSL -> ADSL.

Minusta ei kuulosta kovinkaan järkevältä vaihto vain nopeampaan. Minulla oli tuo VDSL testitäytössä muutama vuosi sitten , mutta yhteys pätki silloisilla Elisan modeemeilla niin paljon , että oli pakko palata takaisin ADSL:ään.

No siitä on jo aikaa ja nykyisin minulla on ihan toiset laitteet , jotka toimivat paljon luotettavammin. Nähtävästi myös DSLAM:llä on päivityksiä tehty , koska VDSL-saatavuusvaihtoehto ensin poistui osoitteestani pian sen jälkeen , kun vaihdoin takasin ADSL:ään ja tuli takaisin tänä vuonna.

Minusta pitäisi ainakin siinä tapauksessa , että VDSL:ää ei saa toimimaan kunnolla , olla mahdollista palata takaisin ADSL:ään ja mieluiten itsepalvelun kautta säilyttäen kaikki muut liittymän palvelut (sähköpostit jne).
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Minusta pitäisi ainakin siinä tapauksessa , että VDSL:ää ei saa toimimaan kunnolla , olla mahdollista palata takaisin ADSL:ään ja mieluiten itsepalvelun kautta säilyttäen kaikki muut liittymän palvelut (sähköpostit jne).

Ensisijaisesti pitäisi selvittää, millä se VDSL saadaan toimimaan kunnolla, olkoon se vika päätelaitteessa, kaapeleissa tai dslam-portissa ja vasta viimeisenä vaihtoehtona paluu takaisin ADSL:ään. Ei ole tahtotilana myydä ADSL:ää sellaisille alueille, joissa on VDSL-saatavuus.
Käyttäjätaso 7
Minusta pitäisi ainakin siinä tapauksessa , että VDSL:ää ei saa toimimaan kunnolla , olla mahdollista palata takaisin ADSL:ään ja mieluiten itsepalvelun kautta säilyttäen kaikki muut liittymän palvelut (sähköpostit jne).

Ensisijaisesti pitäisi selvittää, millä se VDSL saadaan toimimaan kunnolla, olkoon se vika päätelaitteessa, kaapeleissa tai dslam-portissa ja vasta viimeisenä vaihtoehtona paluu takaisin ADSL:ään. Ei ole tahtotilana myydä ADSL:ää sellaisille alueille, joissa on VDSL-saatavuus.


Ymmärrän , että muutaman vuoden takaiset kokemukseni VDSL:stä eivät välttämättä enää ole ajan tasalla. Tilanne oli kuitenkin silloin sellainen , että osoitteeseeni ilmestyi VDSL-saatavuus ja vaihdoin liittymäni ADSL => VDSL. No kuten edellä jo kerroin , niin ei se VDSL toiminut useista laitevaihdoista , DSLAM-portin vaihdoista ja kaapeleiden muutoksista huolimatta. Lopulta Elisan taholta nostettiin kädet pystyyn ja todettiin , että emme saa yhteyttä toimimaan ja tarjottiin paluuta takaisin ADSL:ään. Siis liittymälleni tehtiin kyllä ihan kaikki mitä silloin oli tehtävissä , mutta huonoin tuloksin.

Siis lienee ymmärrettävää , että luottamukseni Elisaan ei ole järin korkealla. Tarkoitan , että vaikka saatavuushaku tarjoaa VDSL:ää , niin ei se tarkoita , että se toimii takuuvarmasti ja tätä taustaa vasten olisi asiakkaalla oltava mahdollisuus palata takaisin sellaiseen tekniikkaan , joka todistetusti toimii.
Käyttäjätaso 7
Mun mielestä vaihtomahdollisuus voisi olla esillä, silloin kun yhteystyyppiä olisi mahdollisuus vaihtaa nykyistä nopeampaan/parempaan, ei hitaampaan/huonompaan. Eli suomeksi, esim. ADSL -> VDSL mahdollisuus tarjolle, mutta ei VDSL -> ADSL.

Olisiko Elisalla tähän aiheeseen vähän virallisempaa kantaa vai onko asia jo kokonaan unohdettu?

Onhan mobiililiittymienkin liittymätyypin vaihto Oma Elisassa , niin miksei sitten kiinteiden liittymien ainakin niille , joilla tekniikka on hallussa.
Asiaa ei olla unohdettu, se on kehityksen alla ja muutoksia on tulossa tulevaisuudessa. Se, millaisia muutoksia sekä aikataulu selviää myöhemmin.
Käyttäjätaso 7
Asiaa ei olla unohdettu, se on kehityksen alla ja muutoksia on tulossa tulevaisuudessa. Se, millaisia muutoksia sekä aikataulu selviää myöhemmin.
Kuukausi mennyt taas. Jokos tästä aiheesta olisi jotakin konkreettista kerrottavaa?
Käyttäjätaso 2
Eipä ole vielä. Aikataulua ei ole antaa, mutta kehitystä liittymätyypin vaihtoihin on tulossa asiakkaan verkkokauppaan. Nyt joudutaan vielä odottelemaan...
Käyttäjätaso 1
Tää olisi hyvä mutta siihen vaan pitää laittaa ns varoitus että asiakas on itse vastuussa että laitteet vastaa uutta nopeutta/teknologiaa.
Tietysti myös että "olethan yhteydessä asiakaspalveluun ellet ole varma asiasta"yms
Käyttäjätaso 7
Eipä ole vielä. Aikataulua ei ole antaa, mutta kehitystä liittymätyypin vaihtoihin on tulossa asiakkaan verkkokauppaan. Nyt joudutaan vielä odottelemaan...

Kuukausi on mennyt taas. Mikä on tilanne tämän asian osalta?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Tässä kuussa ei ole kuulunut asian tiimoilta mitään. Ei tosin voi olla kaukana, koska on jo sisäisessä käytössä samassa systeemissä, ja toimii ok.
Käyttäjätaso 7
Tässä kuussa ei ole kuulunut asian tiimoilta mitään. Ei tosin voi olla kaukana, koska on jo sisäisessä käytössä samassa systeemissä, ja toimii ok.

Jaahas. Huomasin , että Elisan verkkokauppaan on ilmestynyt uuden kiinteän liittymän tilauksen lisäksi vaihtoehto "Päivitä nykyisen liittymäsi nopeutta tai osoitetta". Oma Elisassa ei kiinteän liittymän vaihdosta kuitenkaan ole mitään vastaavaa linkkiä kuten mobiililiittymissä on.

Onko tarkoitus vielä tuoda myös Oma Elisaan samanlaiset linkit kuin mobiililiittymille on vai onko tarkoitus kiinteän liittymän päivitys hoitaa verkkokaupan kautta kokonaisuudessaan myös jatkossa?

Jos päivitän nykyisen kiinteän liittymäni esim. ADSL => VDSL , niin säilyvätkö kaikki nykyisen liittymän lisäpalvelut kuten mm. sähköpostiosoitteet ennallaan?
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +1
Kiinteän laajakaistan nopeuden ja osoitteenmuutos on nyt mahdollista tehdä suoraan verkkokaupan kautta, ensin OmaElisan tunnuksilla sisäänkirjautuen. Sisäisessä käytössä ollut työkalu on toiminut samalla tavalla ja uskon ettei tähän tilausputkeen ole tulossa muutosta mobiilinetin/puhelinliittymän päivityksen kaltaiseksi.

Muutokset jatkossa verkkokaupan kautta, ei vaikuta laajakaistan lisäpalveluihin 🙂

Osallistu keskusteluun