SS kurjuus


Uusittuani Elisa/Saunalahden (miksi pitää olla kaksi liiketunnusta?) nettiyhteydet olen joutunut kokemaan sen kaiken kurjuuden mihin mm. sähköpostitilien ja muiden systeemien päivittäminen johtaa. Koko systeemi on täynnä käyttäjätunnusta,salasanaa,mobiilitunnusta ym. krumeluuria jotka eivät kuitenkaan toimi jokaisella reititysvaihtoehdolla vaikka kuinka tallennan ne em. yhtiöiden salaisiin tietopankkeihin. Aivan kuten tämä OmaYhteisökin vaatii.

OmaGuru toimii hyvin mutta ei puutu eo. ongelmien poistamiseen.

Yhtiöissä tulisi ison luudan lakaista ja poistaa kaikki se roska mitä IT-ihmiset sinne innolla lisäävät muka entisten ongelmien poistamiseksi. Pelkistäminen on ratkaisu.
Moro @Nelonen ja tervetuloa OmaYhteisöön! 🙂 Kiitos ideastasi, tämä on varsin oleellinen asia ja tämän suhteen myös koitamme parhaamme tehdä selkiyttäksemme tunnusongelmaa 🙂 Tällä hetkellä meillä on jo pitkään palvellut Elisa Tunnus jolla voit kirjautua useimpiin palveluihimme 🙂 OmaYhteisössä tuolla kirjautuminen on myös mahdollista, mutta tämän ohella on haluttu pitää perinteisempi erillisen käyttäjätunnuksen luonti myös. Sähköpostitileihin ei Elisa Tunnus valitettavasti yletä, tämä johtuu ihan tietoturvasta sillä monesti perheenjäsenillä on omat sähköpostit yhden tilauksen kautta ja tämä loisi tilanteen jossa Elisa Tunnuksella kirjautumalla pääsisi käytännössä noihin kaikkiin sisälle. Suorilta en nyt keksi mitään oleellista mihin tuolla Elisa Tunnuksella ei pääsisi, mutta siltä varalta että muistini ei pidä niin jätän tämän vielä keskusteluun kommentoitavaksi enkä merkkaa että tämä olisi jo toteutettu 🙂
Minulla näyttää olevan aktiivisena Elisa/Saunalahden kanssa seitsemän (7) sopimusta. Kaikki samalle fyysiselle yksityiselle henkilölle, näille 7lle sopimukselle löytyy viisi (5) eri asiakasnumeroa. Ehkä tässäkin olisi kehittämisen/yksinkertaistamisen paikka. Jos asiakkaita ei tunnisteta asiakasnumerolla, niin sitten se olisi syytä poistaa kokonaan.



Onneksi sentään kaikki nämä sopimukset ja asiakasnumerot on nähtävissä yhden ja saman Oma Elisa-tunnuksen kautta.
Minulla näyttää olevan aktiivisena Elisa/Saunalahden kanssa seitsemän (7) sopimusta. Kaikki samalle fyysiselle yksityiselle henkilölle, näille 7lle sopimukselle löytyy viisi (5) eri asiakasnumeroa. Ehkä tässäkin olisi kehittämisen/yksinkertaistamisen paikka. Jos asiakkaita ei tunnisteta asiakasnumerolla, niin sitten se olisi syytä poistaa kokonaan.



Onneksi sentään kaikki nämä sopimukset ja asiakasnumerot on nähtävissä yhden ja saman Oma Elisa-tunnuksen kautta.


Käytännössä nuo erilliset asiakasnumerot tarjoavat sen, että saat laskut meiltä viidellä eri laskulla. Laskut tulevat siis aina asiakasnumerokohtaisesti ja osalle asiakkaille tämä on hyvinkin tärkeä ominaisuus että saa eri palveluita eri laskuilla siinä missä toiset tahtovat taas saada kaiken yhdellä ja samalla laskulla 🙂 Asiaksnumero on yksilöivä tieto siinä missä moni muukin ja sitä voidaan käyttää hyvin yhtenä tunnistetietona kun asiakkaan henkilöllisyydestä halutaan olla varmoja 🙂
Täydennyksenä tuohon "ss kurjuus" aloituspalaan tulee myös todeta että ongelmat jäävät myös suurelta osin omiin laitteisiin ja niiden räätälöimisyrityksiin. Niitä ovat omat tietokoneet, älykännykät joita käytän puhumiseen, lisättyjen sovellutusten käyttöön (esim VR) ja toimiminen mobiilireitittimenä esim omalle fläppärille. Varsinkin älykännyköiden käyttöohjekirjat ovat aika pelkistetysti laadittuja ja niiden avulla asetusten räätälöinti on hankalaa koska melkein kaikki tulee kaivaa esiin ketjukirjeperiaatteella. Varsinaisesta reitittimestä tulee tietää vähintään verkon nimi ja verkon salasana. No, tuo nimi kyllä tulee esiin yhteyksiä etsittäessä ja myös tieto onko se salattu eli lukittu vai ei. Sovellutusten (esim VR ja Helsingin seudun paikallisliikenne) käyttöongelmat ovat tietenkin ao. yhtiöiden sisäisiä mutta pahasti ulospäin näkyviä. Onneksi netti on kaveriapua tulvillaan.


Minulla näyttää olevan aktiivisena Elisa/Saunalahden kanssa seitsemän (7) sopimusta. Kaikki samalle fyysiselle yksityiselle henkilölle, näille 7lle sopimukselle löytyy viisi (5) eri asiakasnumeroa. Ehkä tässäkin olisi kehittämisen/yksinkertaistamisen paikka. Jos asiakkaita ei tunnisteta asiakasnumerolla, niin sitten se olisi syytä poistaa kokonaan.



Onneksi sentään kaikki nämä sopimukset ja asiakasnumerot on nähtävissä yhden ja saman Oma Elisa-tunnuksen kautta.
Käytännössä nuo erilliset asiakasnumerot tarjoavat sen, että saat laskut meiltä viidellä eri laskulla. Laskut tulevat siis aina asiakasnumerokohtaisesti ja osalle asiakkaille tämä on hyvinkin tärkeä ominaisuus että saa eri palveluita eri laskuilla siinä missä toiset tahtovat taas saada kaiken yhdellä ja samalla laskulla 🙂 Asiaksnumero on yksilöivä tieto siinä missä moni muukin ja sitä voidaan käyttää hyvin yhtenä tunnistetietona kun asiakkaan henkilöllisyydestä halutaan olla varmoja :)


Kyllä saan laskuja vähän väliä, joka ei ole mitenkään tärkeä ominaisuus. Tälle asiakkaalle olisi tärkeä ominaisuus saada kaikki palvelut laskutettuna yhdellä laskulla.



Eikö myös sopimusnumero liene yksi tunnistetiedoista?



Kaikki sopimukset yhdelle asiakasnumerolle ja laskutus asiakkaan toiveen mukaan joko asiakasnumerolla TAI sopimusnumerolla. Meneekö liian vaikeaksi?




Minulla näyttää olevan aktiivisena Elisa/Saunalahden kanssa seitsemän (7) sopimusta. Kaikki samalle fyysiselle yksityiselle henkilölle, näille 7lle sopimukselle löytyy viisi (5) eri asiakasnumeroa. Ehkä tässäkin olisi kehittämisen/yksinkertaistamisen paikka. Jos asiakkaita ei tunnisteta asiakasnumerolla, niin sitten se olisi syytä poistaa kokonaan.



Onneksi sentään kaikki nämä sopimukset ja asiakasnumerot on nähtävissä yhden ja saman Oma Elisa-tunnuksen kautta.
Käytännössä nuo erilliset asiakasnumerot tarjoavat sen, että saat laskut meiltä viidellä eri laskulla. Laskut tulevat siis aina asiakasnumerokohtaisesti ja osalle asiakkaille tämä on hyvinkin tärkeä ominaisuus että saa eri palveluita eri laskuilla siinä missä toiset tahtovat taas saada kaiken yhdellä ja samalla laskulla 🙂 Asiaksnumero on yksilöivä tieto siinä missä moni muukin ja sitä voidaan käyttää hyvin yhtenä tunnistetietona kun asiakkaan henkilöllisyydestä halutaan olla varmoja :)
Kyllä saan laskuja vähän väliä, joka ei ole mitenkään tärkeä ominaisuus. Tälle asiakkaalle olisi tärkeä ominaisuus saada kaikki palvelut laskutettuna yhdellä laskulla.



Eikö myös sopimusnumero liene yksi tunnistetiedoista?



Kaikki sopimukset yhdelle asiakasnumerolle ja laskutus asiakkaan toiveen mukaan joko asiakasnumerolla TAI sopimusnumerolla. Meneekö liian vaikeaksi?


Toimisi tuokin idea, mutta silloin ei jäisi esimerkiksi mahdollisuutta laskuttaa Viihdettä ja tietoturvaa omissa nimissä ja firman nimille kirjata laajakaistaa ja matkapuhelinta pitäen sopimukset omassa omistuksessa 🙂 Jos haluat vähemmän erillisiä laskuja, niin Liittymät samalle laskulle-ohje auttaa 🙂






Minulla näyttää olevan aktiivisena Elisa/Saunalahden kanssa seitsemän (7) sopimusta. Kaikki samalle fyysiselle yksityiselle henkilölle, näille 7lle sopimukselle löytyy viisi (5) eri asiakasnumeroa. Ehkä tässäkin olisi kehittämisen/yksinkertaistamisen paikka. Jos asiakkaita ei tunnisteta asiakasnumerolla, niin sitten se olisi syytä poistaa kokonaan.



Onneksi sentään kaikki nämä sopimukset ja asiakasnumerot on nähtävissä yhden ja saman Oma Elisa-tunnuksen kautta.
Käytännössä nuo erilliset asiakasnumerot tarjoavat sen, että saat laskut meiltä viidellä eri laskulla. Laskut tulevat siis aina asiakasnumerokohtaisesti ja osalle asiakkaille tämä on hyvinkin tärkeä ominaisuus että saa eri palveluita eri laskuilla siinä missä toiset tahtovat taas saada kaiken yhdellä ja samalla laskulla 🙂 Asiaksnumero on yksilöivä tieto siinä missä moni muukin ja sitä voidaan käyttää hyvin yhtenä tunnistetietona kun asiakkaan henkilöllisyydestä halutaan olla varmoja :)
Kyllä saan laskuja vähän väliä, joka ei ole mitenkään tärkeä ominaisuus. Tälle asiakkaalle olisi tärkeä ominaisuus saada kaikki palvelut laskutettuna yhdellä laskulla.



Eikö myös sopimusnumero liene yksi tunnistetiedoista?



Kaikki sopimukset yhdelle asiakasnumerolle ja laskutus asiakkaan toiveen mukaan joko asiakasnumerolla TAI sopimusnumerolla. Meneekö liian vaikeaksi?
Toimisi tuokin idea, mutta silloin ei jäisi esimerkiksi mahdollisuutta laskuttaa Viihdettä ja tietoturvaa omissa nimissä ja firman nimille kirjata laajakaistaa ja matkapuhelinta pitäen sopimukset omassa omistuksessa 🙂 Jos haluat vähemmän erillisiä laskuja, niin Liittymät samalle laskulle-ohje auttaa :)




Tuo prosessi sopijan vaihtoineen on kyllä harvinaisen omituinen.

Kuudessa sopimuksessa mainitaan, että sopijan vaihtoa ei voi tehdä. Sitten kuitenkin todetaan, että sen sopijan vaihdon voi tehdä.

Yhdistämisessä sopijan vaihto tehdään itselle ja sivulle tuodaan se ainoa sopimus, jossa vaihtoestettä ei ole, mutta ei kuitenkaan pystytä tuomaan sopimuksen tietoja.



Kyllä, samalla sivulla voidaan vaihtaa toiselle sopijalle.

Jos haluaa Elisalta yksinkertaisempaa palvelua, niin se täytyy tehdä mahdollisimman monimutkaisesti ja vaikeasti. Kiitos ei, en lähde kokeilemaan kepillä jäätä. Sen verran karvaita kokemuksia on viime vuotisesta muutosta, jossa mikään ei lähtenyt toimimaan ilman lukuisia yhteydenottoja. Aina asiakkaassa oli vika, todellisuudessa Elisa oli yhdistänyt talojakamossa huoneistot sikinsokin väärään kytkimeen.
Miksi älykännykkä piippailee yötä päivää. Nyt kun olen Huavei Y6 Pro:ta käytellyt matkatietsiakn reitittimenä niin se on alkanut olla aktiivinen kaiken aikaa. Yhtään puhelua, tekstiviestiä tai sähköpostia ei ole tullut eli syy ei ole niissä. Tässä 3.6 joku nilviäinen oli onnistunut kaappaamaan kuukkeli sähköpostini ja masinoinut siihen jopa salasanani jostain ihmeen paikasta. Kuukkeli ja FS tosin pelastivat tilanteen joten selvisin laatimalla uuden hankalamman salasanan.



Mutta miksi piippailee?