Voisitte vielä kehittää tuota päiväveloitusta siten, että sen aikalaskuri käynnistyisi kuluttajan datakäytön vuorokautisesta aktivoitumisesta ja jatkuisi siitä 24 h. Nythän käyttövuorokauden veloitus katkeaa aina kalenterivuorokauden vaihtuessa, vaikka vuorokauden datakäyttö olisi aloitettu esimerkiksi vasta klo 23.46 . Toki kerran vuodessa normaaliaikaan siirryttäessä kuluttaja saa luukuttaa dataa 25 tuntia yhdellä päiväveloituksella.
Peruste: Ehdotukseni parantaisi kuluttajan asemaa datan päiväveloituksen osalta lataus- ja prepaid -liittymätyypeissä.
Datakäytön päiväveloitus 24 tunnin mittaiseksi aloitushetkestä
Liity OmaYhteisöön
Onko sinulla jo tunnus? Kirjaudu sisään
Tervetuloa OmaYhteisöön!
Eikö sinulla ole vielä tunnusta? Luo OmaYhteisö-tunnus
Kirjaudu tai rekisteröidy Elisa Tunnuksella
tai
Anna OmaYhteisö-tunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle sähköpostitse ohjeet salasanan palauttamiseksi
Toki latausliittymissä on myös " maks. 9,90e/kalenterikuukausi" hinnoittelu datassa, joten silloin yli 15päivää kuussa dataileva henkilö ei enää maksa 0,66e/päivä veloitusta erikseen. 🙂
On myös totta, että monen mobiilikäyttäjän erilaiset some-sovellukset ja sähköpostit päivittävät etusivuaan ja sisältöään ennalta määriteltyinä ajankohtina (ellei käyttäjä itse määrittele ja erikseen kiellä), joten päiväveloitus lävähtäisi joka tapauksessa kuukauden jokaiselle päivälle. Prepaid-käyttäjän kannattanee siis edelleen valita datapaketti..
Ideani palvelisi lähinnä sellaista käyttäjää, joka ei säännöllisesti someta, vaan katsoisi esimerkiksi ukkostutkaa kesäaikaan mökillä.
Onko tämä sama venkoilu läsnä myös tablet-liittymissä vai meneekö ne edes 24H jaksoissa?
Sarkasmivaroitus: Elisan tuotekehitystiimi pohtii- mutta tää on aina ollut näin, eikä palveluidenkäyttäjät muutama ikävää lukuunottamatta ole kiinnittäneet asiaan lainkaan huomiota. Miksi siis muuttaa toimivaa käytäntöä, kun vaihtoehtoinen rahastustapa kuukausimaksullinen data on tarjolla? (Hymiö tähän pehmentämään ivaani)
Näen pienen ristiriidan seuraavassa:
1. Saunalahti Norppa -latausliittymän ominaisuusluettelossa mainitaan päiväkattohinnaksi 0,66 e/päivä ja maks. 9,90 e/kalenterikuukausi.
https://kauppa.saunalahti.fi/#!/puheliittymat/latausliittymat
2. Toimitusehtojen alla saatavassa 1.6.2014 päivätyssä hinnastossa mainitaan Saunalahti latausliittymästä puolestaan: "Tiedonsiirto maks. 0,66 e/vuorokausi".
http://saunalahti.fi/attachment/content/Saunalahti_Latausliittymien_hinnasto.pdf
Saattaisin korjata jälkimmäisen totuudenmukaisempaan muotoon: "Tiedosiirto maks. 0,66 e/kalenterivuorokausi" tai sitten oikeasti laskuttaa 24 tunnin jaksoissa.
Voisi elisa silti pitkän tähtäimen tahtotilana pyrkiä data-aikakaudelle ja kohti universaalia 24 tunnin mittaista veloitusjaksoa. Varsinkin, kun hinnankorotusten jälkeen pitäisi olla pätäkkää palkata taloon pari koodaria lisää.
OT: Kielen merkityksestä http://www.hs.fi/ura/a1305982113832
Ja onko se nyt varmasti sitten kalenterivuorokausikaan? 26.09.2016 minulta on veloitettu tuplamaksu 1,32 €.
En ole vielä kerryttänyt riittävästi aineistoa voidakseni varmasti sanoa, mikä on vian syy. Mutta epäilen vahvasti kesäaikaa. Ilmeisesti vuorokauden kattohinta on kesäisin voimassa kello 22:59:59 asti ja talvisin kello 23:59:59 asti.
Lisäksi 13.09.2016 saldoa on nipsaistu 0,66 €, vaikka liittymässä oli Mobiililaajakaista Perus 2M käytössä.
Ja kyllä, sammutin reitittimestä virrat pois ennen Oma Saunalahteen kirjautumista ja Mobiililaajakaista Perus 2M poiskytkentää. Saunalahden veloituksissa on jonkinlaista jälkikäyntiä.
Veloitukset liittymältäni 26.09.2016 ovat siis oikein. Oma Elisa vain esittää nämä tiedot harhaanjohtavalla tavalla silloin, kun internet-yhteys on auki yhtäjaksoisesti vuorokauden vaihteen yli.
13.09.2016 veloitusten jälkikäynnistä lähetin Palstatiimille yksityisviestin.