50Mbps 4G netti, mutta speedtest näyttää vain 2Mbps


Olen tilannut joku vuosi sitten 20€ 4G mobiililaajakaistan. Jatkusvasti se pysyy alle 10Mbps. Puhelimena Honor 7.

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

35 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
No voihan juku. Onko se siis joka paikassa huono yhteysnopeus vai esim. vaan kotona?
Laittaisitko sun asiakasnumeron profiiliin niin voidaan tutkia sun kotiosoitteen verkkoa?
Sama ongelma täällä. Juuri vasta vaihdoin uuden mobiililaajakaistaliittymän, eikä toimi esim. kotona yhtään sen paremmin kuin alle 1 Mbps:n netti.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +2
Sama ongelma täällä. Juuri vasta vaihdoin uuden mobiililaajakaistaliittymän, eikä toimi esim. kotona yhtään sen paremmin kuin alle 1 Mbps:n netti.

Laittaisitko sinäkin asiakasnumerosi profiiliisi, niin voin kurkata miltä verkon tilanne näyttää kotiosoitteessasi?
Mulla on kotona sama tilanne. 4G yhteyttä ei tahdo löytyä ja 3G toimii myös huonosti. Voiko tälle tehdä mitään? Asutaan kuitenkin parin kilometrin päästä keskustasta.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +2
Mulla on kotona sama tilanne. 4G yhteyttä ei tahdo löytyä ja 3G toimii myös huonosti. Voiko tälle tehdä mitään? Asutaan kuitenkin parin kilometrin päästä keskustasta.


Vaikuttaa 4G -katveelta, jos ongelmaa on kestänyt jo pidempään. Sekä katve -että ruuhkatilanteita pyritään korjaamaan verkon parannustöillä parhaamme mukaan. Katselin mobiiliverkon tilannetta nyt osoitteesi perusteella, joka oli asiakasnumerollasi, ja mitään vikatilannetta siellä ei verkossa näytä olevan ja aluetta palvelee useampikin tukiasema. Onko tuo ongelma pelkästään sisätiloissa vai myös ulkona?
Sisällä ei toimi 4G verkko ollenkaan. Ulkona toimii, mutta netin nopeus ei juurikaan muutu pihapiirissä. Onko tälle mitään tehtävissä vai pitääkö vain kärsiä? Eletään kuitenkin vuotta 2017.
Käyttäjätaso 7
Onko tälle mitään tehtävissä vai pitääkö vain kärsiä?

1) helpoin keino: testaa toimisiko jonkun muun operaattorin verkko paremmin
2) ulkoantenni katolle tai muuhun sopivaan / mahdolliseen paikkaan, jossa kuuluvuutta löytyy

Jos verkko ei toimi sisällä, on varsin todennäköistä että rakennus itsessään blokkaa vähän liian tehokkaasti radioaaltoja. Sille operaattori ei oikein mahda mitään.
Millasen antennin saa itse asentaa katolle? Luin jostain, että jotkut vahvistavat antennit sotkevat naapureitten tietoliikennettä ja vääränlaisesta antennista voi saada jopa sakot?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Kunhan antenni ei sisällä mitään ns. aktiivikomponentteja, niitä voi asentaa vaikka katon täyteen. Eli vahvistimia ei saa olla.
Suinpäin antennikauppaan ei kannata rynnätä, vaan ensin tulee selvittää mitä taajuuksia läheiset tukiasemat tarjoavat. Sitten sopivalle taajuudelle viritetty antenni (4 G verkoissa 2 antennia) mahdollisimman lyhillä kaapeleilla modeemiin ja tarkka suuntaus parasta tukiasemaa kohti. Palstalta löydät kyllä monia ohjeita, kunhan jaksat selailla keskusteluketjuja läpi. Tervetuloa mobiililaajakaistojen ja radioverkkojen ihmeelliseen ja hämmästytävään maailmaan, jossa mainosmiesten ja -naisten lupaukset sadoista megabiteistä sekunnissa ovat usein kaukana karusta todellisuudesta.
Käyttäjätaso 7
Kunhan antenni ei sisällä mitään ns. aktiivikomponentteja, niitä voi asentaa vaikka katon täyteen.

Tämä tietysti koskee vain omakotitaloa. Taloyhtiössä voi todennäköisesti unohtaa kattoasennukset ja muutenkin pitää tarkistaa mitä yhtiön säännöissä sanotaan aiheesta.
50mb 4G ja speed test näyttää tasasesti noin 35kb/s .että nyt jossain mättää..
Käyttäjätaso 7
50mb 4G ja speed test näyttää tasasesti noin 35kb/s .että nyt jossain mättää..

Mahdollisesti. Paitsi siinä tapauksessa, jos tuo on käyttämäsi laitteen maksiminopeus. (Tai no... ehkä silloinkin voi sanoa, että jossain mättää...)

Niin että jos lähdetään perusteista: mikä laite ja mikä verkko? Onko toiminta ollut aina tuollaista, ja koskeeko se yhtä käyttöpaikkaa vai ilmeneekö laajemmalla alueella?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Kunhan antenni ei sisällä mitään ns. aktiivikomponentteja, niitä voi asentaa vaikka katon täyteen.

Tämä tietysti koskee vain omakotitaloa. Taloyhtiössä voi todennäköisesti unohtaa kattoasennukset ja muutenkin pitää tarkistaa mitä yhtiön säännöissä sanotaan aiheesta.


Oletan, että on kyse omakotitalosta. Kerrostaloissahan on useimmiten saatavilla oikeitakin liittymiä, kuten kaapelimodeemi, kuitu tai vdsl.
Kempele ristisuo. Samsung galaksy j5 16 ja tännään auvennut liittymä. entinen mokkula toiminut. Mutta ei tää puhelin.. Voiko olla vanhassa sim kortissa ongelmia? jokin 10v saunalahti. Mutta liittymä päivitetty maanantaina tähän 50Mb.
Käyttäjätaso 7
Voiko olla vanhassa sim kortissa ongelmia? jokin 10v saunalahti.

Todennäköisesti ei ymmärrä 4g-verkosta mitään.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13
🆒

Sitkeästi elää uskomus, että kun tilaan vaikka 50 tai 100Mbit/s mobiililiittymän niin saan liittymän sillä nopeudella. Eikä tätä mielikuvaa operaattorit halua hälventää ettei realiteetit haittaa myyntiä.

Sonotaan vielä kerran, että se vaikka 50Mbit/s on maksiminopeus, jonka voit saavuttaa optimaalissa olosuhteissa muutaman kummenen metrin päässä tukiasemmasta, jos se sama tukiasema palvelee samaan aikaan vain 2-3 muuta käyttäjää.

Se kyseinen tukiasema voi käytännössä maksimissaa laittaa ilmoille sellaiset 150-300Mbit/s. Siitä voi laskea jos tukiasema palvelee vaikka 100-200-300 yhtäaikasita Netfix (4K) HD- käyttäjää, joissa jokainen vie 8-21 Mbit/s kaistaa, että kuinka paljon kaistaa jää per käyttäjä. Se on ihan sama onko ostanut 50-100-150-300 Mbit/s mobiililittymän, niin sieltä ei saa yhtään enempää kun vaikka 150Mbit/s jaettuna alueen käyttäjien kesken. Lisäksi voi olla vielä tilanne, että tukieasemalla ei tule kuitua vaan se on mikrolinkin takana (jonka nopeus voi olla vaikka 32/32Mbit/s). Se on sitten sen kyseisen tukiaseman maksimi nopeus jaettuna alueen käyttäjien kesken.

Ruuhkan lisäksi mobiiliin nopeuteen vaikuttaa kuuluvuus (jos voi ulkoantenilla yrittää parantaa), sää, maasto/rakennusesteet, toiset tukiasemmat ja toki oman pään laitteet.

Sitten kun operaattorit lupaavat parannuksia ja ottavat niitä asiakasnumeroita ylös. Mitä sitten tapahtuu ? Monessa tapauksessa vastaus on vain copy/paste- pahoittelua. Miettikää tilannetta operaattorin puolelta. Jollain alueella on 20-30 asiakasta joilla on surkea kuuluvuus (katvetta yms). Oikein millään konstilla ei saa kelvollista yhteyttä. Tilanne on sama kaikkien kolmen suuren operaattorin asiakkailla (koska kaikkie tukiasemmat ovat samassa mastossa ja samoin suuunnattu). Korjaako operaattori(t) tilannetta. No eivät korjaa, koska ei kannata korjata 20-30 asiakkaan takia. Operaattori saa näiltä asiakkailta ehkä 100-300€ kk- liittymämaksuja yhteensä. Investointi uusi tukiasema, kuidun vienti sille, luvat, rakenaminen yms. Maksaa helposti kymmeniä tuhansia euroja !! Investointia ei tulisi maksettua takaisin kymmeniin vuosiin > Sataan vuoteen!!


T: Tuokki
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +11
🆒

Sitkeästi elää uskomus, että kun tilaan vaikka 50 tai 100Mbit/s mobiililiittymän niin saan liittymän sillä nopeudella. Eikä tätä mielikuvaa operaattorit halua hälventää ettei realiteetit haittaa myyntiä.

Sonotaan vielä kerran, että se vaikka 50Mbit/s on maksiminopeus, jonka voit saavuttaa optimaalissa olosuhteissa muutaman kummenen metrin päässä tukiasemmasta, jos se sama tukiasema palvelee samaan aikaan vain 2-3 muuta käyttäjää.

Se kyseinen tukiasema voi käytännössä maksimissaa laittaa ilmoille sellaiset 150-300Mbit/s. Siitä voi laskea jos tukiasema palvelee vaikka 100-200-300 yhtäaikasita Netfix (4K) HD- käyttäjää, joissa jokainen vie 8-21 Mbit/s kaistaa, että kuinka paljon kaistaa jää per käyttäjä. Se on ihan sama onko ostanut 50-100-150-300 Mbit/s mobiililittymän, niin sieltä ei saa yhtään enempää kun vaikka 150Mbit/s jaettuna alueen käyttäjien kesken. Lisäksi voi olla vielä tilanne, että tukieasemalla ei tule kuitua vaan se on mikrolinkin takana (jonka nopeus voi olla vaikka 32/32Mbit/s). Se on sitten sen kyseisen tukiaseman maksimi nopeus jaettuna alueen käyttäjien kesken.

Ruuhkan lisäksi mobiiliin nopeuteen vaikuttaa kuuluvuus (jos voi ulkoantenilla yrittää parantaa), sää, maasto/rakennusesteet, toiset tukiasemmat ja toki oman pään laitteet.

Sitten kun operaattorit lupaavat parannuksia ja ottavat niitä asiakasnumeroita ylös. Mitä sitten tapahtuu ? Monessa tapauksessa vastaus on vain copy/paste- pahoittelua. Miettikää tilannetta operaattorin puolelta. Jollain alueella on 20-30 asiakasta joilla on surkea kuuluvuus (katvetta yms). Oikein millään konstilla ei saa kelvollista yhteyttä. Tilanne on sama kaikkien kolmen suuren operaattorin asiakkailla (koska kaikkie tukiasemmat ovat samassa mastossa ja samoin suuunnattu). Korjaako operaattori(t) tilannetta. No eivät korjaa, koska ei kannata korjata 20-30 asiakkaan takia. Operaattori saa näiltä asiakkailta ehkä 100-300€ kk- liittymämaksuja yhteensä. Investointi uusi tukiasema, kuidun vienti sille, luvat, rakenaminen yms. Maksaa helposti kymmeniä tuhansia euroja !! Investointia ei tulisi maksettua takaisin kymmeniin vuosiin > Sataan vuoteen!!


T: Tuokki


Eli ratkaisuna, rakentakaa #kuitu:a itse! Operoikaa verkkonne itse niin saatte rahallenne vastiketta.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13
🆒

Sonotaan vielä kerran, että se vaikka 50Mbit/s on maksiminopeus, jonka voit saavuttaa optimaalissa olosuhteissa muutaman kummenen metrin päässä tukiasemmasta, jos se sama tukiasema palvelee samaan aikaan vain 2-3 muuta käyttäjää.

T: Tuokki


Ei se nyt ihan noinkaan mene että pelkästään maston juurella voi saada nopeita yhteyksiä, kyllä usemman sadankin metrin päästä voi saada nopean yhteyden vaikka 100Mbit/s (jos liittymä ei rajaa hitaammaksi) jos tukiaseman solussa/keilassa ei ole montaa lataamassa nopeasti jotain netistä. Tietysti nopeus on jaettua samassa keilassa olevien kesken.
Käyttäjätaso 7
Ei se nyt ihan noinkaan mene että pelkästään maston juurella voi saada nopeita yhteyksiä, kyllä usemman sadankin metrin päästä voi saada nopean yhteyden vaikka 100Mbit/s (jos liittymä ei rajaa hitaammaksi) jos tukiaseman solussa/keilassa ei ole montaa lataamassa nopeasti jotain netistä. Tietysti nopeus on jaettua samassa keilassa olevien kesken.

Tosin suurimmassa(?) osassa maata teoreettinen maksiminopeus sille ainoalle käyttäjälle on reilu 70 megaa.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +4
Vaihdoin Elisan vuosi sitten Moi 6 euron/kk liittymään jossa on 100 mbit/s max nopeus ja hyvin on toiminut. Muutamia alueita jossa antaa alle 10 mutta ne ovat harvassa. Otin kesän ajaksi rajattoman datan käyttöön yhdellä painahduksella ja liittymän hinta nousi 12 euroa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13
Kuten aikaisemmin todettiin, niin mobiili netti liittymä ei ole mustavalkoinen "totuus", että toimisi aina huonosti tai hyvin. Radiotekniikan takia toteutuvat nopeudet ovat kaikkia väliltä 0 -> lähes se liittymän maksiminopeus.

Minusta asian ydin ei ole siinä, että joku saa hyvää nopeutta ja toinen ei. Asian ydin on se, että operaattori myy liittymiä tyyliin 50/100/150Mbit/s- liittymä. Tästä tulee asiakkaille kuva, että nämä nopeudet ovat sitä mitä liittymästä pitäisi saada.

Myös se on ongelma, että porukka katsoon vain hintaa ja tätä valheellista nopeuslupausta ja tekevät sen perusteella hankintapäätöksiä / vertailuja vaikka mobiili vs. kiinteä. Eivätkä halua investoida kiinteään (kuitu) nettiyhteyteen koska nopeus (on paperila) huonompi ja hinta mahdollisesti korkeampia.

Tilanne tuskin muuttuu niin kauan kun sitä ei lainsäädännöllä estetä. Mitä tykkäisi autolla, jonka luvataan kulkevan 100km/t tunnissa, mutta todellisuudessa sillä pääsisi näin lujaa vain 5-10% ajoajasta ?!

Kokonaan toinen kysymys on, että millaista nopeutta tarvitaan tänään ja vaikka 10- vuoden päästä ? Tutustukaan Nielsenin lakiin. Tiedonsiirron kapasiteetin tarve on tuplaantunut viimet 30 vuotta kahden vuoden välein. Jos siis tänään pärjäämme 50Mbit/s- yhteydellä, niin 10 vuoden päästä yhteyden kapasiteetin tarve on 2Gbit/s. Siinä mielessä tuntuu, että operaattorien ADSL- VDSL päivitykset ovat sama kun pissisi pakkasella housuun. Miten VDLS:stä saa sitten lisää nopeutta puhelinkuparin yli. Ei oikein mitenkään 🙂 4G:llä ei näillä nopeusvaateilla tee mitään. 5G voi tähän vastata, mutta kun nopeutta tarvitaan lisää niin taajuutta pitää kasvattaa tästä seuraa singnaalin läpäisykyvyn ja kantaman vähentyminen. Nykyisistä 4G kilometreistä satoihin ja jopa vain kymmeniin metreihin, jos 5G:stä halutaan Giga- nopeuksia. Tukiasemmia pitäisi olla jokaisessa valotolpassa kadun varsilla ! Ei taida totetutua maaseudulla tai kaupunkien ydinkestojen ulkopuolella.

T: Tuokki
mitäs täs ny pitäis si tehä ku alkaa ottaan tää pannuun: maksan 30e/kk 100mbit/s netistä ja maksimi nopeus on joka päivä alle neljänneksen tästä mistä maksan. en ole vielä kertaakaan nähnyt speedtestissä menevän yli 25mbit/s. Jos ei täälä kuulu nämä nopeudet ja myyjät tyrkyttävät tonnin setelin ilmeellä nii kyllä lähtee tarjoaja nopiaa vaihtoon. onko sitte mahdollista jos vaihdan nettini vaikka 50mbit/s nopeuteen nii tippuuko jo nykyinen hidas verrattuna mitä maksan nopeus taas alle neljänneksen?

sit tääki ku yritettiin kysyä elisalta että miksi eivät myy meille kiinteää laajakaistaa vaikka naapurilla samassa talossa sellainen on (rivari kämppä)? ensin piti n 2h soitella ympäriinsä että miksi ei ja vastausta ei saatu KUNNES ''vahingossa'' asiakaspalvelusta sanottiin ''ehkä se voi johtua myös siitä että emme enää vain halua myydä niitä enään.'' eikö sitäkin olisi voinut heti sanoa suoraan vaan rahastetaan tahalteen asiakkailta maksullisessa numerossa.
Käyttäjätaso 7
mitäs täs ny pitäis si tehä ku alkaa ottaan tää pannuun: maksan 30e/kk 100mbit/s netistä ja maksimi nopeus on joka päivä alle neljänneksen tästä mistä maksan. en ole vielä kertaakaan nähnyt speedtestissä menevän yli 25mbit/s. Jos ei täälä kuulu nämä nopeudet ja myyjät tyrkyttävät tonnin setelin ilmeellä nii kyllä lähtee tarjoaja nopiaa vaihtoon. onko sitte mahdollista jos vaihdan nettini vaikka 50mbit/s nopeuteen nii tippuuko jo nykyinen hidas verrattuna mitä maksan nopeus taas alle neljänneksen?

100M-liittymän nopeuksien vaihteluväli on sopimusehtojen mukaan 5...100 Mbit/s eli olet kyllä sopimuksen haarukassa. Ilmeisesti nopeus ei kuitenkaan tipu alle 5 Mbit/s yli 4 tunnin ajaksi?

http://saunalahti.fi/attachment/content/Palvelukuvaus-Saunalahti-Mobiililaajakaista.pdf?_ga=2.114019207.1205541.1501853049-318214418.1501853049

Suosittelen vaihtamaan liittymän halvempaan esim. 50M. Se ei poikkea 100M:stä muuten kuin , että siinä on nopeus rajattu enintään 50 Mbit/s. Jos käytännön nopeudet ovat alle tuon rajan , niin mikään ei muutu verrattuna nykyiseen paitsi hinta.
mitäs täs ny pitäis si tehä ku alkaa ottaan tää pannuun: maksan 30e/kk 100mbit/s netistä ja maksimi nopeus on joka päivä alle neljänneksen tästä mistä maksan. en ole vielä kertaakaan nähnyt speedtestissä menevän yli 25mbit/s. Jos ei täälä kuulu nämä nopeudet ja myyjät tyrkyttävät tonnin setelin ilmeellä nii kyllä lähtee tarjoaja nopiaa vaihtoon. onko sitte mahdollista jos vaihdan nettini vaikka 50mbit/s nopeuteen nii tippuuko jo nykyinen hidas verrattuna mitä maksan nopeus taas alle neljänneksen?

100M-liittymän nopeuksien vaihteluväli on sopimusehtojen mukaan 5...100 Mbit/s eli olet kyllä sopimuksen haarukassa. Ilmeisesti nopeus ei kuitenkaan tipu alle 5 Mbit/s yli 4 tunnin ajaksi?

http://saunalahti.fi/attachment/content/Palvelukuvaus-Saunalahti-Mobiililaajakaista.pdf?_ga=2.114019207.1205541.1501853049-318214418.1501853049

Suosittelen vaihtamaan liittymän halvempaan esim. 50M. Se ei poikkea 100M:stä muuten kuin , että siinä on nopeus rajattu enintään 50 Mbit/s. Jos käytännön nopeudet ovat alle tuon rajan , niin mikään ei muutu verrattuna nykyiseen paitsi hinta.


Tulin huomanneeksi tämän, että yhteytemme pitäisi olla 200mbit/s ja vaihteluvälin on luvattu olevan 10-200mbit/s... viimeiset 4h netti on näyttänyt tältä: https://puu.sh/x2k6K/ad3f902647.png . Otin asiakaspalveluun yhteyttä jossa kerrottiin että sopimuksemme on määräaikainen, eli sitä ei voi muuttaa? Tähän en ollut tietoisesti lupautunut silloin kun puhelimitse liittymä tilattiin.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
200M mobiililaajakaistoja meillä ei taida olla myynnissä, saatikaan sitten määräaikaisia sellaisia (ellei ole osana tuplalaajakaistaa tms). Voin tarkistaa mitä tuolle kuuluu, jos laitat meille yksityisviestin asiakasnumerosi ja käyttöosoitteen kera tästä: https://elisa.fi/palstatiimi. Kiitos!