50Mbps 4G netti, mutta speedtest näyttää vain 2Mbps
Olen tilannut joku vuosi sitten 20€ 4G mobiililaajakaistan. Jatkusvasti se pysyy alle 10Mbps. Puhelimena Honor 7.
Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.
Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.
Sivu 2 / 2
Onkohan Hämeenlinnan alueella tehty kuluneiden parin viikon aikana jotain muutoksia kun netti toimii lähinnä öisin ja silloinkin vähän puolitehoilla. Mokkulassa 4G 50mb kuukausipaketti joka yleensä toiminut 20-45mb nopeudella sisään, joskus iltaisin pudonnut vähän kun verkossa ruuhkaa mutta palautunut taas normaaliksi. Nyt kuitenkin nopeudet jatkuvasti 1-4mb speedtestin mukaan vaikka mokkulasoftan palkit näyttää täysiä ja 4G verkko aktiivisena, häiriökartassa tai tiedotteissa ei kuitenkaan ole ollut mitään mainintaa. Laite ollut kokoajan samassa paikkaa ikkunan ääressä jossa se toiminut parhaiten, pistin ensin verkon ruuhkautumisen tai huonon sään piikkiin mutta ei ole koskaan aikasemmin kestänyt paria viikkoa nuo häiriöt.
Kannattaa olla vikailmoituksiin yhteydessä, pitää tutkia liittymänumeron ja tarkan osoitteen perusteella. Vikapalvelun tavoitat numerosta 010 190240 (pvm/mpm), OmaElisan "asiakaspalvelu"-välilehdeltä viestin kautta, tai palstan yksityisviestillä htts://elisa.fi/palstatiimi.
Vielä kerran suurella fontilla mainokseen kirjoitettu 50 Mbit/s tai 100Mbit/s ei ole nopeuslupaus. Se on teoreettinen maksininopeus, joka on saavutettavissa optiimaalisssa olosuhteissa (käytännössä näköetäisuuden päässä tukiasemsta ja tukiaseman alueella on vain yksi päätelaite jota palvellaan.
Mobiili netti on kyseisen tukiaseman alueella jaettu muiden käyttäjien kesken. Siis vaikka kuuluvuus olisi täydellinen, niin 100Mbit/s (nopeus) / 10 (käyttäjälle) on enää 10Mbit/s per käyttäjä ja niin edelleen. 800Mhz- taajuudella tukiasemmalta tulee vain 70Mbit/s, joka taas jaettuna 10:llä on .... Niin ja käyttäjiä voi olla enemmänkin kuin 10 ja sää/maastoesteet/rakennukset voivat aiheuttaa katvetta. Näin kuuluvuustakaan ei ole optimaalinen. Jolloin nopeus laskee huonon kuuluvuuden takia.
T: Tuokki
Mobiili netti on kyseisen tukiaseman alueella jaettu muiden käyttäjien kesken. Siis vaikka kuuluvuus olisi täydellinen, niin 100Mbit/s (nopeus) / 10 (käyttäjälle) on enää 10Mbit/s per käyttäjä ja niin edelleen. 800Mhz- taajuudella tukiasemmalta tulee vain 70Mbit/s, joka taas jaettuna 10:llä on .... Niin ja käyttäjiä voi olla enemmänkin kuin 10 ja sää/maastoesteet/rakennukset voivat aiheuttaa katvetta. Näin kuuluvuustakaan ei ole optimaalinen. Jolloin nopeus laskee huonon kuuluvuuden takia.
T: Tuokki
Osaatteko sanoa mistä johtuu, että pingit semmosta 150-180 lähes kokoajan. Aiemmin ollut sellaista 20-25. Nopeus kuitenkin tasainen 40M muutamaa poikkeusta lukuunottamatta(viihde pikselöitynyt/kuva pysähtynyt). Pistin jo vikakyselyä... Reititin B525, signaalit 1-3 tolppaa
Helsingissä pitäisi olla kyllä kiinteää laajakaistaa tarjolla mobiilin tilalle. Kiiteä yhteys voisi toimia paremmin ja täten helpottaa pelaamista ja suoratoistopalvelujen käyttöä.
pidä ikkuna hieman raollaan niin yhteyden pitäisi toimia paremmin.tämä neuvo koskee kaikkia sisätiloissa tapahtuvaa 3 ja 4g verkon liikennettä.
meillä 0,4-0,6 ja myös 50M netti. niin syvältä et otan kohta kaikki elisalta pois ja sanon hyvästit vuosien asikkuudelle
Käyttäjätaso 7
Asiakasuskollisuudesta ei palkita, ja missään nimessä ei kannata jumittaa toimimattomassa palvelussa kun vaihtoehtoja on olemassa. Mutta ennen radikaaleja toimenpiteitä kannattaa varmistaa missä on vika.
Helppo tapa on testata prepaidilla tai kaverilta lainatulla sim-kortilla, toimiiko kilpailevan firman liittymä omilla laitteilla & omilla käyttöpaikoilla paremmin kuin nykyinen liittymä.
Hei.
Mobiililaajakaista ei ole sama asia kuin kiinteä laajakaista.
Olennaista on ymmärtää, että alun perin liikkuva laajakaista oli tarkoitettu liikkuvaan ja usein tilapäiseen käyttöön, esim. kodin ulkopuolella. Nyt sitä käytetään myös korvaamaan kiinteitä laajakaistoja.
Jos alueellasi on erityisen paljon Elisan asiakkaita 4G-tuen liittymillä ja -laitteilla, kaista voi pitkälti tukehtua siihen, että noin 100 henkilöä yrittävät saman aikaan katsella kissavideoita YouTubesta HD-laadulla.
Mitä olet tehnyt asian eteen?
1. Jätä Elisalle vikailmoitus ja ehkä siellä korjataan tilanne, laitetaan pyyntö toivelistalle kapasiteetin lisäykseksi.
2. Kokeile toimiiko 3G-verkko nopeammin. Koska suurin osa älypuhelimista ja liittymistä ovat operaattoreilla 4G-tuella, päätelaite valitsee aina tämän sen nopeudesta riippumatta. 3G-pakotus voi tuoda nopeamman yhteyden.
3. Vaihda operaattoria, jos mikään ei auta tai parannusta ei ole tulossa lähiaikoina.
Muista kuitenkin nämä asiat: toisella operaattorilla voi olla sama ongelma, jos ei nyt niin tulevaisuudessa - kun moni muu vaihtaa epätoimivasta Elisasta alueellasi. Älä myöskään katso maksiminopeuksia, vaan kaikki 4G:t ovat 5 Mbps -yhteyksiä, joiden ylittäminen mahdolliseen liittymässä olevaan maksiminopeuteen on bonusta. Maksiminopeuden näet laskusta, mutta tämä ei kerro toteutuvaa nopeutta.
Jos haluat varman ja tasaisen tien nettiin, kannattaa hommata kiinteä laajakaista. Siinä nopeudeksi useimmiten luvataan vähintään puolet. Tämä on runsaasti enemmän kuin mobiilin 5 Mbps.
Sivu 2 / 2
Liity OmaYhteisöön
Onko sinulla jo tunnus? Kirjaudu sisään
Tervetuloa OmaYhteisöön!
Eikö sinulla ole vielä tunnusta? Luo OmaYhteisö-tunnus
Kirjaudu tai rekisteröidy Elisa Tunnuksella
tai
Anna OmaYhteisö-tunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle sähköpostitse ohjeet salasanan palauttamiseksi