Vastattu

Elisan yritysliittymät?

  • 10 heinäkuu 2016
  • 27 kommenttia
  • 4657 katselukerrat

Joskus aikanaan Elisan yrityspuolen puhelinmyyjä kaupitteli liittymiä sanoen että Elisan yritysliittymät ovat priorisoituja Saunalahden liittymiin verrattuna. Itsellä on nyt Elisan yritysboxiliittymä ja Saunalahden mobiililaajakaista. Nopeudet ovat kuitenkin aivan vastaavia toisiinsa nähden. Eli mikä nyt sitten on totuus? Saunalahden sopimus on päättymässä ja olen miettinyt seuraavaa mobiililaajakaistaa,
onko edes mitään järkeä maksaa Elisalle kalliimpia laskuja jos liittymät ovat kuitenkin samat?
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Ammattimies 25 heinäkuu 2016, 12:53

Yritysliittymissä on meillä käytössä ns. kapasiteetinhallinta. Kapasiteetinhallinnan avulla ruuhkatilanteissa liittymät saavat ruuhka-aikana verkosta enemmän kapasiteettia käyttöönsä. Tämä ei siis näy normaalissa käytössä, vaan verkon ruuhkatilanteissa.
Katso alkuperäinen viesti

27 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Tuskinpa niissä mitään priotisointia on oikeasti. Ehkä jotakin eroa voi olla, silloin kun verkko on oikein tukkeessa mutta pääasiallinen ero on että yritysliittymän voi ostaa y-tunnukselle ja Saunalahden liittymää ei.
Odotin kyllä että joku Elisalta sanoisi rehellisesti miten asia on. Kaikella kunnioituksella kimppikoo:ta kohtaan mutta näitä ehkä/tuskinpa vastauksia on jo liikaa kuultu Elisan myyjiltä ja muilta. Vähän ihmetyttää jos tuon kokoinen firma haluaa tehdä tuollaista harhaanjohtavaa markkinointia. Eli Elisa: What is the trueth?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Elisa Boxi -liittymässä ei ole datalle priorisointia.

Sen sijaan sellaisissa liittymissä kuin "Elisa Mobiililaajakaista Premium 4G" ja "Elisa Mobiililaajakaista Supreme 4G" data on priorisoitu.
Boxiliittymä tuli nyt tuon saiba-markkinoinnin vuoksi mutta se siitä. Mutta esim jos otan tuon 4G SUPREME:n yrittäjien tarjouksesta niin ONKO VARMAA ETTÄ SE ON PRIORISOITU?
Ja mitä se on käytännössä jos saunlahden nopeus on 4 megaa niin paljon priorisoidun liittymän?
Ja kiitos vain oikeita Elisan edustajien vastauksia.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
On varmaa, että SUPREME ja PREMIUM on priorisoituja, tarkistin eilen tuotespekseistä asian.

Käytännön nopeutta en lähde arvailemaan, siihen kun vaikuttaa niin moni tekijä.
ok, kiitokset!
Elisa Boxi -liittymässä ei ole datalle priorisointia.

Sen sijaan sellaisissa liittymissä kuin "Elisa Mobiililaajakaista Premium 4G" ja "Elisa Mobiililaajakaista Supreme 4G" data on priorisoitu.


Mikä mahtaa olla tilanne Yrityspaketti Premiumin kanssa?

Minullekin myytiin tuo Boxi Premium -liittymä priorisoitua dataa lupaamalla.
Foggy lue tuo ketju:
http://hopeinenomena.net/viewtopic.php?f=73&t=240778&sid=d540715e67906f53ccf29f0acd397157

Siinä heifez laittaa kolmanneksi vikassa viestissä aika kovaa juttua priorisoinnista.

Nyt tämän kusetus markkinoinnin jälkeen ELISALTA kannattaisi saada jotain oikeaa tietoa.
Nimittäin tekisi alkaa mieli purkaa kusetuksen takia soppari.

Myykö myynti organisaatio edelleenkin samoin pullshit puhein näitä liittymiä?

Tuossa kopio minulle myydyn myyjän meilistä:

Hei,
Priorisoitu data tarkoittaa sitä, että samassa verkossa olevista käyttäjistä teidän liittymänne saa ”enemmän” liikennettä.
Saunalahti käyttää Elisan verkkoa, joten myöskään nopeuden puolesta näillä ei ole eroa. Tietenkin ruuhkaisella alueella teidän liittymä tulisi olemaan nopeampi.

VAU!!!!!!!!!
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Yritysliittymissä on meillä käytössä ns. kapasiteetinhallinta. Kapasiteetinhallinnan avulla ruuhkatilanteissa liittymät saavat ruuhka-aikana verkosta enemmän kapasiteettia käyttöönsä. Tämä ei siis näy normaalissa käytössä, vaan verkon ruuhkatilanteissa.
Hei Ammattimies,
tarkoitatko nyt yrityksen puhe- vai mobiililaajakaistaliittymiä? Ylempänä sakarialanne kirjotti että boxiliittymissä ei ole priorisointia (=kapasiteetinhallintaa). Ja oman kokemuksen mukaan ei ole,
tänäänkin nopeudet ovat olleet n 2 megaa koko ajan täällä ruuhkautuneella alueella.

Sanoisin kyllä että on aika härskiä myydä noita boxiliittymiä suoraan sanottuna valehtelemalla.
Mutta ei siitä sen enempää koska ei kuulu tämän alueen aiheeseen.

Mutta jos meillä olisi nyt esim SUPREME-mobiililaajakaista, niin olisiko nopeus sitä samaa noin 40 megan
nopeutta kuin normaalisti Sauniksen liittymäällä 10 kuukautta vuodessa pois lukien juhannuksen ja elokuun puolikuun välisen ajan?
Käyttäjätaso 7
Mutta jos meillä olisi nyt esim SUPREME-mobiililaajakaista, niin olisiko nopeus sitä samaa noin 40 megan nopeutta kuin normaalisti Sauniksen liittymäällä

Onko 40 megan nopeudessa jotain vikaa? Eiköhän ne erot näy lähinnä silloin, kun nopeudet ovat luokkaa 0,4-4 megaa. Ja siis nimenomaan silloin, kun ne ovat tuota luokkaa ruuhkan takia, eikä esim. huonon kuuluuvuuden takia.

Myös DNA myy yrityspuolella ns. priorisoituja liittymiä extrahinnalla.
Lueppa nyt tiedonjyvä ajatuksella koko viesti uudestaan...
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Eli tuo kapasiteetinhallinta toimii niin, että ruuhkatilanteissa data toimii paremmin. En osaa tarkalleen nopeuksia sanoa, että millaisia pitäisi ruuhkatilanteessa sillä saada, mutta sen ideana on nimenomaan taata ruuhkatilanteissa peruskäyttö, kuten sähköpostit jne. mitkä ovat usein kriittisiä työtilanteissa.

Kapasiteetinhallinnalla nimenomaan ideana on, että kapasiteetinhallinnan myötä nopeampia tiedonsiirtoyhteyksiä käyttävät asiakkaat saavat korkeampia tiedonsiirtonopeuksia verkon ruuhkatilanteissa.

Tuo siis ei rajoitu pelkästään mobiililaajakaistaliittymiin, vaan kaikkiin yrityspuolen mobiililiittymiin.
Höh hööö... Elisan Supreme 4g liittymä lupaa jopa 150mt/s vauhtia. (tiedän että teoreettinen)
Noh, kellotin vauhdin lähes 5 megaa... Voi jestas. Ei kait noin pahasti päin hanuria voi enempää mainostaa?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Kyllä se varmasti JOSSAKIN päin mobiiliverkkoa kellottaakin tuon maksimin. Mutta koska kyse on mobiiliverkosta, niin nopeus josta maksat on 5 Mbit/s ja loppu siihen päälle on sitten plussaa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1
Näyttää silti, että porukalla on vaikeuksia ymmärtää mobiilin netin sielunelämää. :?

Väännetään siis rautalankaa....

Jos sinulla on 150 Mbit/s kuluttaja tai yritysliittymä voi saada "lähes" huippunopuden jos...

1. Päätelaitteesi tuke tätä nopeutta (molemmat liittymät)
2. Olet optimaalisssa paikassa lähellä tukiasemaan (molemmat liittymät)
3. Olet (lähes) ainoa yhtäaikainen käyttäjä kyseisen tukiaseman alaueella (molemmat liittymät)

Jos kuuluvuus on huono (ei optimaalinen)

1. Molemmat liittymät ovat yhtä hitaita (tähän EI VOIDA liittymätyyppillä vaikuttaa)

Jos alueella on ruuhaa....

1. Molemmat liittymät hidastuvat
2. Kuluttajaliittymän nopeus saattaa mennä 5 MBit/s alle
3. Yritysliittymässä on "raja", jolla pyritään pitämään nopeus vaikka vähintää siinä 5-10 Mbit/s
5. Priorisoidullakaan yritysliittymällä ei voi saada tilanteessa mitään yli 100 Mbit/s nopeuksia
6. Massatapahtumissa voivat molemmat antaa alle 5Mbit/s tai ovat ihan jumissa. Priorisoinnista ei välttämättä ole mitään hyötyä jos verkko on todella täysin tukossa.

Yritysliittymä on kalliimpi, jos käyttää paljon dataa, koska niissä on käytössä ns. "ämpärimalli". Dataa voi käyttää vaikka 5Gigaa per kk, jos menee yli niin maksaa lisää.

T: Tuokki

Ps. Tuossa on aiheesta keskustelua (asiaa selventävän kuvan kanssa)

https://palsta.elisa.fi/laajakaistaliittymat-10/mobiilis-vs-kiintea-yhteys-501657
Tämähän on nykyään kiellettyä, niin harrastaako Elisa vieläkin tätä verkossaan?

Telia myy kiellettyä 4g-liittymää – rikkoo internetin tärkeää periaatetta
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Tämähän on nykyään kiellettyä, niin harrastaako Elisa vieläkin tätä verkossaan?

Telia myy kiellettyä 4g-liittymää – rikkoo internetin tärkeää periaatetta

Kiellettyä ja kiellettyä... Vastikään DNA otti käyttöön nopeampien KULUTTAJAliittymien priorisoinnin hitaampien ohi. Tästä voi lukea tarkemmin palvelukuvauksista. Vain ja ainoastaan Telian priorisoinnista valitettiin, noh koska Teliahan nyt aina on paha ja media ottaa Telian mielellään hampaisiinsa. Elisa ja DNA saavat tehdä samaa, eikä yhtikäs ketään kiinnosta. Näin se on.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Koska muokkaus ei jostain syystä onnistunut, niin uutta viestiä. Tosiaan, priorisointia saa tehdä verkossa radioresurssien jaon perusteella, viestintäviraston kannanotto on tässä: https://www.viestintavirasto.fi/attachments/toimialatieto/Verkkoneutraliteettikannanotto_mobiililaajakaistaliitymista.pdf

Joten DNA noudattaa tuota ohjetta. Eli Elisakin voi toimia niin jos haluaa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Elisan tiskillä sanoi yritysasiakkaalle, että yritysliittymien priorisointi on kiellettyä, kuluttajien ohi EU-lainsäädännön/direktiivin nojalla. Tiedä sitten onko oikeaa tietoa, mutta samaistun.

Minulla on hitain DNA 1M/1M enkä ole huomannut sen olevan täysin toimimaton ruuhka-alueillakaan, vaikka heidän palveluehdoissa kerrotaankin, että kalliimpi liittymä saattaa olla nopeampi ruuhka-alueella. Minä en tähän samaistu, vaan liittymä on aina 1M.

Elisalle tilasin numeronsiirron ja myyjä sanoi että 1M-liittymässä Elisalle ei käytännössä ole vaihteluväliä, vaan se on aina 1M 4G. Paitsi jos on 2G-verkossa, mikä harvinaista.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Semmoista ruuhkaa saa tosissaan etsiä, ettei tule edes megaa läpi. Noh eipä sillä nopudella paljoa digitaalista sisältöä voi nauttia. Paitsi jos on aikaa odottaa päivätolkulla latautumista. Hyötykäyttöön se auttavasti riittää.

Tuo viestintäviraston linjaus on ihan pätevä. Nopeusluokittain saa radioresursseja jakaa enemmän maksavalle enemmän.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Kyllä sillä tulee toimeen, minulla on kotona 50 Mbps Saunalahden kotikuitu, eihän tämä kuitu ole, mutta toimii ja mukaan tarvitsen vain netin jolla lukea sähköpostit ja kuunnella Google Musiikkia. Sekin muuten onnistuu PÄTKIMÄTTÄ suorana ilman välimuistia 320K MP3 -laadulla.

YouTubekaan ei minulla bufferoi, kun olen asettanut mobiilisoftassa, ettei yritä HD-laatua mobiiliverkossa ja tuolloin 480P-puskurointi alkaa PÄTKIMÄTTÄ. En asu netissä, kun kotoa poistun. Elisan myyjäkin sanoi, että on hienoa, kun joku vielä megan liittymiä ottaa.

Ei kaikki ole varmaan nettiin koukussa, eiväthän kaikki Ferrariakaan tarvitse Suomessa, jos ei sitä pääse missään käyttämään. 4G-verkossa toki joku alue jossain voi tarjota maksimi nopeudet, mutta hinnat eivät sovi minulle, enkä halua maksaa turhiasta paketeista.

En ole huomannut, että DNA priorisoisi liittymääni pohjalle. Se on toiminut ana. Ainoastaan yhden kerran ei toiminut yhteydet, mutta soitin saman tien ILMAISEEN numeroon ja fixattiin tukiasema. Olin silloin metsässä kuuntelemassa DJ THT:ta. Oli joku vika siinä, en tiedä mikä.

Mutta noin Elisan myyjä minun kuullen toiselle asiakkaalle sanoi, etteivät voi priorisoida kuluttajia yritysliittymien taakse. Nyt vielä kun lisättäisiin siirtoraja, kuten DNA:lla, 100 Gt liikennöintisuositus 4G:lle niin saadaan kuormittajat pois tai maksamaan enemmän. On väärin, että minä maksan 12,90 liittymästä ja siirrän 10-15 Gt, kun jotkut toiset siirtävät 100-150 Gt.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Niin, käyttäjää ei voida vain tuotteen perusteella priorisoida, mutta esim. 600M liittymästä maksava voidaan laittaa 1 ja 50M liittymistä maksavien edelle. Ja Elisa näin käytännössä tekee, APN QCI -arvoa voidaan määrittää välillä 9-6, ja noissa on vielä sitten vasteaika/pakettihävikki -toleranssit. Asia on selitetty esim. täällä: http://www.rfwireless-world.com/Tutorials/LTE-QoS.html ja sitten tarkemmin alan kirjallisuudessa.

1M toki riittää kuvailemaasi käyttöön. Minullakin on kotonani nopeat yhteydet, joilla käyttö sujuu, mutta kun reissun päällä pitää bitti liikkua ihan työ/harrastusasioissa, niin alkaa ahdistamaan useamman gigan upload/download 1M liittymällä. Ei ole aikaa odottaa tuntikaupalla esim. jonkin videon tai lokin uppaamista pilveen taikka vastaavasti latautumista.

En väitä, etteikö 1M riittäisi JOIHINKIN käyttötarkoituksiin, mutta kovin rajallista sen sopivuus ja käytännöllisyys on. Jos vähänkin enemmän on nopeutta tarpeen saavuttaa (eikä todellakaan vaadi jatkuvaa netissä roikkumista tai koukussa oloa), niin tulee äitiä ikävä. Ymmärrät varmasti hyvin, mistä on kyse. Se on hyvä, jos olet löytänyt omaan käyttöösi sopivan tuotteen. Kuten mainitsin, niin tuossa 1M liittymässä ei mahdollinen matalempi priorisointi tunnu paljoa missään. Korkeintaan jos satut jonnekin paikkaan, jossa on aivan yks kaks ylättäen valtava ihmismassa, eikä tukiasema riitä, niin siloin voinee päästä kovempaa jollain toisella liittymällä. Mutta tälläiseen törmääminen lienee todella harvinaista.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Minä olen käyttänyt julkisia Wifi-verkkoja, kun tarvitsen enemmän dataa, esim. kerran olin fysioterapeutin odotustilassa ja siellä oli 100M/10M yhteys jolla teki paljon. Toki kaikki eivät pärjää 1 megalla ja julkisilla Wifi-verkoilla, mutta siksi suotakoon heille mahdollisuus 600M liittymään. Paunun bussissa oli matkalla Helsinkiin 150M DNA 4G, johon liityin.

Ei ole kuitenkaan oikein, että tien päällä satoja gigatavuja lähettävä 600M MAXX asiakas maksaa saman verran, tai vähemmän, liittymästään kuin operaattorin 1M tai 50M pitkäaikais asiakas.

Minä kannatan siirtoraja priorisointia, hinta priorisoinnin sijasta, näin se joka käyttää mobiilidataa kohtuullisesti myös sitä saa - verrattuna sellaiseen joka maksaa ehkä enemmän ja samalla käyttää enemmän - jopa teratavuittain kuukaudessa 4G-verkossa.

4G- tai tuleva 5G-verkko ei ole suunniteltu tuollaiseen käyttöön, että siirretään leffoja, sarjoja, videoeditointeja tai muita isoja tiedostoja jatkuvasti jonnekin tien päällä.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Jos saat jo 1M liittymällä koko ajan 1M, niin eihän silloin tarvetta priorisoinnille ole?

Itse en kannata priorisointeja, korkeintaan maantieteellisesti rajatuille alueille. Eli kaupungeissa ja alueilla, jossa operaattoreilla on tarjota vaikka VDSL2 tai KAMO -liittymiä, niin siellä voisi mobiilille laittaa datakattoa käyttöön. On kahelia, että kun kiinteässä olisi kunnon dataa saatavilla, niin mennään mobiilin kanssa ja ihmetellään, miksi se ei sitten toimi. Yksi keino voisi olla kiinteän yhteyden entistä aggressivisempi hinnoittelu.

Vapaissa wifeissä on aina tietoturvakysymys ja tarve puljata VPN-palveluiden kanssa, jotka taas monesti, erityisesti latenssikriittisissä palveluissa, aiheuttavat ongelmia ja turhaa viivettä.

4G ja 5G rakentaminen "kiinteä langaton" idealla ei suinkaan ole mahdotonta. Se on aivan mahdollista silloin, jos operaattori voi tietää, kuinka paljon potentiaalisia asiakkaita alueella on. Silloin verkko voidaan optimoida niin, että tietty palvelun laatu voitaneen melko varmasti taata jokaiselle asiakkaalle. Asiaan tietenkin kuuluu se, että päätelaitteet ovat kaikki kyllin kehittyneitä, eli toisin sanoen operaattorin toimittamia, rakennuksen ulkoseinään asennettavia. Antenni/modeemi sinne seinään ja edelleen PoE:lla virta sekä data sisällä olevaan yksikköön. Tässä olisi myös olennaista tarjota nopeusrajatonta liittymää, sillä kun käyttäjä saa ladattua datan nopeasti verkosta, nin resurssit vapautuvat edelleen muille käyttäjille.

Osallistu keskusteluun