Blog

Matkaviestintäverkon kuuluvuus ja sen toimivuuden parantaminen

  • 20 August 2019
  • 26 kommenttia
  • 2501 katselukerrat
Matkaviestintäverkon kuuluvuus ja sen toimivuuden parantaminen
Käyttäjätaso 2
Internetyhteyden ja niiden kautta toimivien laitteiden käytön lisääntymisen myötä, internetyhteyden nopeudet ja toimivuus ovat nousseet suureksi ja jopa ei niinkään miellyttäväksi puheenaiheeksi. Mobiililaajakaistoihin, eli SIM-kortin avulla toimiviin liittymiin kohdistuu kiinteitä yhteyksiä enemmän pettymyksiä.

Olet varmaankin miettinyt, miten puhelinliittymäsi verkossa oikein toimii, miksi matkapuhelin ei toimi kaikkialla tai minkä vuoksi reititin toimii tuolla paremmin kuin tässä. Minkä takia naapurilla yhteys toimii paremmin, mitä meillä?

Mobiiliverkko on moniosainen kokonaisuus, mihin vaikuttaa paljon erinlaisia asioita. Nämä ovat myös sellaisia, ettei niitä tule normaalisti ajatelleeksikaan. Nyt kuitenkin erinlaisten älylaitteiden yleistyttyä ja kaiken tekemisen siirtyessä verkon puolelle tehtäväksi, on hyvä hetkeksi istahtaa alas ja tutustua hieman, että mikä se mobiiliverkko oikein nyt on ja mikä sen toimivuuteen oikein vaikuttaa. Kun tekniikan tuntee hieman paremmin on silloin myös helppo ennakoida ja kokeilla asioita, millä voi parantaa liittymien toimivuutta.

SIM-kortilla toimivien laitteiden, kuten puhelimien, tablettien, reitittimien tai nettitikkujen toiminta perustuu radioaaltoihin, jolloin data liikkuu ilmateitse. Nettiyhteytesi puhelimella tai reitittimellä muodostuu siitä, kun tukiasemalta lähtevät radiosignaalit kohtaavat laitteesi. Laite on saanut hyvän signaalin ja kaikki on hyvin - voit huoletta nyt surffata verkossa!

Kuitenkaan aina tilanteet eivät mene näin ihanteellisesti vaan internetyhteyden kanssa esiintyy ongelmia. Mobiiliverkkojen ongelmia on helppo yrittää tunnistaa myös itse ja muutamien vinkkien avulla vianaiheuttajan voi selvittää itse.

Vika voi johtua laajemmasta häiriötilanteesta verkon puolelta, milloin esimerkiksi alueella olevista tukiasemista yksi tai useampi on alhaalla. Yleensä verkkoviasta johtuvat ongelmat näkyvätkin käyttäjillä niin, että samassa osoitteessa olevat muut liittymät sekä laitteet eivät toimi ja yhteydet toimivat heti paremmin toisessa osoitteessa.
Laajoista vioista operaattorit ilmoittavat omilla häiriötiedotteillaan tai -kartoilla. Mikäli epäilet, että kyseessä on laajempi vika kannattaakin ensin kurkata, onko vika jo operaattorilla tiedossa. Joskus kaikista vioista ei kuitenkaan nosteta erillistä tiedotetta, mikäli vika ei kosketa suurta asiakasmäärää. Mikäli häiriökartalle tai -tiedotteisiin asiasta ei ole nostettu tiedotetta, kannattaa olla yhteydessä oman operaattorin asiakaspalveluun. Välttämättä vika ei ole vielä noussut operaattorille asti tietoon, joten yhteydenottosi on tärkeää, että vika saadaan nopeasti korjauksen alle!

Ongelman voi aiheuttaa myös liittymässä oleva vikatilanne. Tämä kohta tuleekin yleensä heti mieleen ensimmäisenä, jos muilla laitteilla saman operaattorin liittymät toimivat normaalisti. Vika on kuitenkin hyvä vielä varmistaa testaamalla SIM-korttia laitteesta vielä toisella laitteella, sillä ongelmien juurisyy voikin osoittautua laitteeseen. Mikäli SIM-kortti ei toimi myöskään toisella laitteella, on todennäköisesti silloin liittymän puolella jotain ongelmaa.
Jos liittymä kuitenkin lähtee toimimaan toisella laitteella taas normaalisti, ongelmat rajautuvat silloin käytössä olevaan laitteeseen. Tämä ei tarkoita, että laite olisi viallinen vaan ongelma voi hyvinkin johtua myös laitteen asetuksista. Ennen uuden laitteen ostoa, kannattaakin varmistaa että laitteen asetukset ovat oikein.

Koska datankäyttö on yleistynyt hyvin paljon ja suurin osa käyttäjistä ovat uusien laitteiden ja niiden vaatimuksien myötä siirtyneet käyttämään 4G verkkoa, voi ongelmien taustalla vaikuttaa myös muiden käyttäjien ja laitteiden aiheuttama liikenteen määrä verkossa. Käyttäjät eivät aina välittämättä saa käyttöönsä suurinta mahdollista siirtonopeutta, jos verkossa on samaan aikaan paljon muita käyttäjiä.

Syy heikkoon toimivuuteen tai kuuluvuuteen voi aiheutua myös, jos käyttöpaikka jää verkkojen peittoalueen ulkopuolelle, eli niin sanottuun katveeseen. Katveet ovat yleensä haastavia korjata, sillä maastonmuodot voivat esimerkiksi estää radiosignaaleiden pääsemistä käyttöpaikkaan asti. Yleensä katveen korjaamiseksi auttaa uusien tukiasemien rakentaminen alueelle.

Katve voi esiintyä myös sisätiloissa, milloin naapurirakennukset, oman talon rakenteet tai esimerkiksi energiatehokkaat selektiivilasit blokkaavat radiosignaaleita tehokkaasti. Ongelman laajuutta onkin hyvä kokeilla rajata itse testaamalla, toimiiko laite paremmin ulkona tai sisätiloissa.

Tästä päästäänkin jälleen radioaaltoihin ja niiden toimivuuteen. Radioaallot ovat nimittäin herkkiä, eli signaalit eivät läpäise hyvin kovinkaan paksuja esteitä, milloin sillä on tapana heijastua kohtaamastaan pinnasta. Tämän lisäksi, toimivuuteen vaikuttaa käyttäjän sijainti tukiasemaan nähden ja tukiasemien tiheydestä. Miten tukiasemassa olevat antennit ovat suunnattuina, päätelaitteet, väliin jäävät rakennukset ja maastonmuodot, käytössä olevasta verkkotekniikasta (2G, 3G 4G) sekä käyttäjämäärä.

Tiedonsiirtonopeuteen voivat vaikuttaa myös esimerkiksi palveluiden käyttöön tarkoitettujen laitteistojen suorituskyky, virustorjunta- ja palomuuripalveluiden sekä muiden käytössä olevien ohjelmistojen aiheuttama kuormitus tai langattoman lähiverkkoyhteyden käyttö. Jopa sääolosuhteet voivat vaikuttaa yhteyksien toimivuuteen.

Kuten huomaat, tuohon toimivuuteen vaikuttavia asioita on hyvin paljon. Tämän vuoksi myös mobiililaajakaistaliittymien nopeuksien vaihteluvälit ovat hyvin laajoja.

Alla olevasta taulukosta näet nopeuden vaihteluvälit eri tekniikoittain: Päätelaitteesi valitsee käyttöösi aina parhaan käytettävissä olevan verkon ja suurimmalla osalla modeemeista voi käytettäviä taajuuksia vaihtaa toiseen.


5G
Teoreettinen maksiminopeus; 1000 Mbit/s
Arvioitu nopeus; 10-1000 Mbit/s
4G LTE*
Teoreettinen maksiminopeus; 600 Mbit/s
Arvioitu nopeus 5-600 Mbit/s
3G
Teoreettinen maksiminopeus; 35 Mbit/s
Arvioitu nopeus; 0,4 - 35 mBIT/S
2G
Teoreettinen maksiminopeus; 0,25 Mbit/s
Arvioitu nopeus; 0,05 - 0,25 Mbit/s

* Elisan 4G liittymien arvioitu vaihteluväli riippuu liittymätyypistä. Liittymät ovat nimettyjä niiden teoreettisen maksiminipeuden mukaan, joten esimerkiksi Huoleton Premium 300M liittymän normaali vaihteluväli on 5 - 300 Mbit/s

** On myös hyvä muistaa, että yleensä liittymän nimellisnopeus tarkoittaa sen maksiminopeutta, eli teoreettista nopeutta minkä liittymä voi parhaimmillaan saavuttaa.


Tiedonsiirtonopeus on asymmetrista eli tiedonsiirtonopeus siirrettäessä tietoa verkosta laitteelle päin (DL = download ) on eri kuin siirrettäessä tietoa laitteelta verkkoon (UL = upload ).

Voit tarkistaa alueesi kuuluvuuden ja käytössä olevan tekniikan oman operaattorisi kautta heidän omalla kuuluvuuskartallaan, minne verkkojen peittoalueet ovat arvioitu. Internetyhteytesi nopeutta voit myös mitata erinlaisien nopeustestien avulla. Nopeustestit kannattaa aina tehdä verkkopiuhan kautta, sillä langattomasti yhteysnopeudet ovat heikompia, mitä piuhan kautta saa.


Mobiililiittymän toimivuutta on kuitenkin mahdollista kokeilla parantamaan myös itse ja monesti nämä ovat nopeampi oikotie onneen, kuin jäädä odottamaan sitä, että operaattori tekisi alueella muutostöitä tai verkon parannuksia. Kuuluvuus voi olla nimittäin pienestä kiinni, milloin kuuluvuutta voi yrittää parantaa muutamilla toimenpiteillä.

Jos käytöstäsi löytyy mobiilireititin ja käytät yhteyttä langattomasti WLAN-yhteyden kautta. Varmista, että reititin olisi sijoitettu mahdollisimman keskeiselle paikkaa langatonta verkkoa käyttäviin laitteisiin nähden. Vältä väliin jääviä seiniä, esteitä ja häiriöitä aiheuttavia laitteita. Reitittimen sijaintia on hyvä testata myös toisessakin paikassa, sillä toimivuuden kannalta tässä voi olla hyvinkin pieni ero.

Useimmilla mobiilireittitimillä on mahdollista valitsemaan käytettävän taajuuden, milloin kannattaa laitteen hallintasivujen kautta testata eri taajuuksia ja varmistamaan, ettei laite olisi pakotettuna vain tietyllä taajuudella. Mikäli mahdollista, liittymän toimivuutta on hyvä testata välillä verkkokaapelin avulla, sillä piuhan kautta yhteys on monesti nopeampi ja tasalaatuisempi, mitä langattomasti.

Jos talossasi on useita eri kerroksia tai talosi on iso ja nettiä halutaan käyttää kaikissa sen huoneissa ilman huolta ongelmista, tutustu langatonta verkkoa tukeviin lisälaitteisiin tai tilaa kotiverkkoasiantuntija avuksesi.

Jos mobiilireitittimelle tehtävistä toimenpiteistä ei ollut oikotietä onneen, kannattaa harkita erillisen lisäantennin hankkimista.

Lisäantenneita on monenlaisia. Ensimmäisenä kannattaa varmistaa, sisältyykö mobiilipäätelaitteeseesi omat lisäantennit. Mikäli laitteen mukana tulleet erilliset antennit eivät ole käytössä – voi näiden lisääminen jo parantaa tilannetta sisäverkossa.

Edullisin vaihtoehto laadun parantamiselle on pöytäantenniratkaisu. Pöytäantenni on ympärisäteilevä antenni ja se on tarkoitettu työpöydälle tai esim. näytön päälle (klipsillä asennettava versio). Antenni on suuntaamaton eli se kaappaa signaalit joka suunnasta. Pöytäantenni on toimiva ratkaisu erityisesti kaupunkiympäristössä ja kerrostaloissa.

Mikäli pöytäantennista ei ole riittävää apua, kannattaa harkita ulkoantennin hankintaa.
Ulkoantenni on pöytäantennia tehokkaampi ratkaisu huonolla kuuluvuusalueella. Antenni voidaan suunnata tukiasemaa kohti ja saavuttaa näin parempi kuuluvuus. Ulkoantennit muistuttavat televisioantenneja ja ne kiinnitetäänkin televisioantennin tavoin esimerkiksi seinään. Antennin valinnassa, suosittelemme kysymään apua myyjältä.

Alapuolella vielä koottu hieman lisätietoa erinlaisista antenneista;

Suunta-antenni sopii rakennuksiin nettikäyttöön
Suunta-antenni toimii parhaiten rakennuksiin, kun antennin halutaan osoittavan lähettävää tukiasemaa kohti.

Pystypolarisaatio-/Lineaariantenni sopii parhaiten ns. pöytäpuhelimeen
Antennissa on käytössä vain yksi antennikaapeli ja tämän osalta käyttötarkoitus sopii ainoastaan puhekäyttöön ns.pöytäpuhelinten (GSM) signaalin vahvistukseen.

Ympärisäteilevä antenni on hyvä hankinta veneisiin tai autoihin
Ympärisäteilevää antennia suosittelemme vahvistamaan mobiililaajakaistan kuuluvuutta, kun yhteyttä käytetään liikkuvassa kohteessa eli esimerkiksi autossa tai veneessä. Matkapuhelimissa on käytössä ympärisäteilevät antennit.


Mikäli matkaviestintäverkko ei kuulu lainkaan, puhelimen voi saada toimimaan lisäantennin tai WiFi-verkon ja sitä tukevan liittymän ja puhelimen avulla. Operaattoreiden WiFi-puhelut parantavat puheluiden toimivuutta sellaisissa rakennuksissa, joissa mobiiliverkon kuuluvuus sisätiloissa on heikko. WiFi-puhelulla voit soittaa ja vastaanottaa puheluita omalla liittymälläsi laajakaistan WiFi/WLAN-verkkoa käyttäen. Puhelut toimiakseen vaativat WiFi- ja 4G-puheluita tukevan puheliittymän sekä WiFi- ja 4G-puhelutuen puhelimelta. Lisäksi WiFi- ja 4G-puheluiden tulee olla aktivoituna liittymälle. WiFi- ja 4G- puheluista lisää täällä.

Kuuluvuuden parantamisesta kannattaa vielä ihan lukaista Viestintäviraston sivuilta kattava tietopaketti matkaviestintäverkon kuuluvuuden parantamiseksi. 😊

Toivottavasti tästä artikkelista ja kirjoittamistani vinkeistä olisi teille apua!

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

26 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Onkohan tämä nyt ihan totta??

"3G
Teoreettinen maksiminopeus;35 Mbit/s
Arvioitu nopeus; 5-35 Mbit/s"

Saa varmaan valittaa, jos ei 3G anna yli 5 Mb? 0.4 Mb se oli aiemmin se minimi, sekin on kyllä liian vähän, miettikää nyt vähän itsekin tekeekö 0.4 Mb netillä mitään?! 5 Mb olisi kyllä...

Nyt soi Outbreak - Riot In The Streets (Edit).
Käyttäjätaso 7
http://saunalahti.fi/attachment/content/Palvelukuvaus-Saunalahti-Mobiililaajakaista.pdf?vngagetrans=2cf4Plcc6J&_ga=2.13889279.952756100.1566364586-1667316409.1566364586
Käyttäjätaso 2
Onkohan tämä nyt ihan totta??

"3GTeoreettinen maksiminopeus;35 Mbit/s
Arvioitu nopeus; 5-35 Mbit/s"

Saa varmaan valittaa, jos ei 3G anna yli 5 Mb? 0.4 Mb se oli aiemmin se minimi, sekin on kyllä liian vähän, miettikää nyt vähän itsekin tekeekö 0.4 Mb netillä mitään?! 5 Mb olisi kyllä...

Nyt soi Outbreak - Riot In The Streets (Edit).


http://saunalahti.fi/attachment/content/Palvelukuvaus-Saunalahti-Mobiililaajakaista.pdf?vngagetrans=2cf4Plcc6J&_ga=2.13889279.952756100.1566364586-1667316409.1566364586


Hyvä, että olitte tarkkasilmäisiä! Tässä tosiaan minulla sattui kirjoitusvirhe 3G:n vaihteluvälissä. Oikeastihan se alkaa sieltä 0,4 - 35 Mbit/s. Kiitos huomautuksesta! 😊
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Hyvä, että olitte tarkkasilmäisiä! Tässä tosiaan minulla sattui kirjoitusvirhe 3G:n vaihteluvälissä. Oikeastihan se alkaa sieltä 0,4 - 35 Mbit/s. Kiitos huomautuksesta! 😊

Mitä tekee 0.4 Mb -netillä? Pitäisikö se lupaus 3G-verkossa olla vähän inhimillisempi? 0.4 Mb -netillä ei toimi juuri mikään. Laittakaa edes 1 Mb/s -lupaus, vai eivätkö operaattorit luota omiin 3G-verkkoihin? Minusta tuo 3G:n minimilupaus on täysin naurettava, korjatkaa!

Nyt soi Type 41 - Ascension (XiJaro & Pitch Remix).
Käyttäjätaso 7
Minusta tuo 3G:n minimilupaus on täysin naurettava, korjatkaa!
Niinpä.

Ihan samaa voi sanoa myös 4G:stä ja 5G:stä. Minimien pitäisi olla moninkertaiset , että niissä olisi jotakin järkeä. Vai mitä sanotte 5G:n 10...1000Mbit/s? Onko tosiaan satakertainen vaihteluväli tarpeen???
Käyttäjätaso 2
Tämähän siinä juuri on, kun tekniikan lisäksi vaihteluväliin vaikuttaa niin monet eri tekijät, mihin välttämättä operaattorit eivät voi vaikuttaa. Esim. juuri käyttäjämäärät, rakennukset mitkä jäävät käyttöpaikan ja tukiasemien välille, laitteet, etäisyys yms. Eihän tuolla 0,4 Mbit/s nopeudella nykypäivänä kauheasti vaikkapa Netflixiä katsella, mutta sitä varten liittymiä, laitteita ja tekniikoita kehitelläänkin jatkuvasti muuttuvan ympäristön mukaisesti. 😊
Käyttäjätaso 7
Tämähän siinä juuri on, kun tekniikan lisäksi vaihteluväliin vaikuttaa niin monet eri tekijät, mihin välttämättä operaattorit eivät voi vaikuttaa.
No jopas nyt jotakin. 😊

Operaattori juurikin on se taho , joka voi verkon kapasiteettiin vaikuttaa , ei kukaan muu.

Satakertaiset tai jopa suuremmat vaihteluvälit (esim. 4G:n 5...600 Mbit/s) eivät ole asiakkaan kuluttajansuojan kannalta järkeviä , varsinkin , kun liittymiä markkinoidaan niillä teoreettisilla maksimeilla , joita ei saavuteta käytännössä koskaan ja 99% asiakkaista ei ole ikinä kuullutkaan nopeuksien vaihteluväleistä. Kaiken lisäksi Elisa verkkokartallaan lupaa mm. 300 Mbit/s peittoa , vaikka aika monessa paikassa se teoreettinen maksimi on 225 Mbit/s eli ei edes teoriassa ole käyttöpaikalla mahdollista saavuttaa liittymän maksimia.

No niin kauan kun viranomaiset sallivat tällaisen harhaanjohtavan markkinoinnin , niin asiaan tuskin mitään korjausta tulee. Fakta kuitenkin on , että operaattorit härskisti käyttävät asiakkaiden tietämättömyyttä hyväkseen.
Käyttäjätaso 2

Tämähän siinä juuri on, kun tekniikan lisäksi vaihteluväliin vaikuttaa niin monet eri tekijät, mihin välttämättä operaattorit eivät voi vaikuttaa.No jopas nyt jotakin. 😊


Operaattori juurikin on se taho , joka voi verkon kapasiteettiin vaikuttaa , ei kukaan muu.


Kapasiteettiinhän operaattori voi tottakai omalla panoksellaan vaikuttaa, mutta noiden verkkojen parannuksillekin tai uusien tukiasemien rakentamiseen pitää saada luvat. :(


kun liittymiä markkinoidaan niillä teoreettisilla maksimeilla , joita ei saavuteta käytännössä koskaan ja 99% asiakkaista ei ole ikinä kuullutkaan nopeuksien vaihteluväleistä. joita ei saavuteta käytännössä koskaan ja 99% asiakkaista ei ole ikinä kuullutkaan nopeuksien vaihteluväleistä

Ymmärrän kyllä tästä aiheutuvan huolesi ja operaattoreiden asiakaspalvelussahan liittymiä käydessä tulisikin aina asiakkaalle selventää tuo vaihteluväli ja sen merkitys. ⚠️
Käyttäjätaso 7
Kapasiteettiinhän operaattori voi tottakai omalla panoksellaan vaikuttaa, mutta noiden verkkojen parannuksillekin tai uusien tukiasemien rakentamiseen pitää saada luvat.

Ymmärrän kyllä tästä aiheutuvan huolesi ja operaattoreiden asiakaspalvelussahan liittymiä käydessä tulisikin aina asiakkaalle selventää tuo vaihteluväli ja sen merkitys.

Juu luvat tarvitaan aina kaikkeen rakentamiseen , mutta aniharvassa on ne tapaukset , että lupia ei ole saatu. Rakentamisen aikatauluihin luvitus vaikuttaa , mutta eipä juurikaan muuhun.

Itse olen keskimääräistä tietoisempi noista vaihteluväleistä , mutta tavan asiakkaat eivät. Kun olen myyntipisteellänne vieraillut , niin siellä ei kyllä ole sanallakaan mainittu vaihteluväleistä , vaan asiakkaalle tyrkytetään surutta nopeinta ja kalleinta liittymää ihan riippumatta siitä , onko sellaista asiakkaan käyttöpaikalla teidän verkossanne saatavilla ja pystyykö asiakkaan päätelaite siihen.

Ei tässä riitä , että pitäisi kertoa sitä tai tätä , vaan viranomaisten pitäisi kieltää "tyhjänmyynti" ja sanktioida se. Ei se muuten muutu.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Juu luvat tarvitaan aina kaikkeen rakentamiseen , mutta aniharvassa on ne tapaukset , että lupia ei ole saatu. Rakentamisen aikatauluihin luvitus vaikuttaa , mutta eipä juurikaan muuhun.


Todetaan tähän, että "syöpäpelkoisia" ja "masto pilaa maiseman -ajattelijoita" on todella paljon ja lupia sijoittaa tukiasemia juuri sinne, minne haluaisimme, emme suinkaan aina saa, jolloin joudutaan keksimään uusi paikka, joka ei tarjoakaan niin hyvää kuuluvuutta/peittoa kuin ensisijainen paikka olisi tarjonnut.
Käyttäjätaso 7

Juu luvat tarvitaan aina kaikkeen rakentamiseen , mutta aniharvassa on ne tapaukset , että lupia ei ole saatu. Rakentamisen aikatauluihin luvitus vaikuttaa , mutta eipä juurikaan muuhun.
Todetaan tähän, että "syöpäpelkoisia" ja "masto pilaa maiseman -ajattelijoita" on todella paljon ja lupia sijoittaa tukiasemia juuri sinne, minne haluaisimme, emme suinkaan aina saa, jolloin joudutaan keksimään uusi paikka, joka ei tarjoakaan niin hyvää kuuluvuutta/peittoa kuin ensisijainen paikka olisi tarjonnut.

Juu kieltämättä kaikenlaista kiusaa rakentamisessa on , mutta ei läheskään aina kapasiteetin lisäämiseen tarvita uutta tolppaa , vaan riittää , kun lisätään olemassa olevaan uusia taajuuksia / soluja. No myös tukiasemalle joskus pitää kaivaa kuitua.

Mites olette ajatelleet ne 5G-tukiasemat saada järjestettyä sillä mainostetulla "tukiasema joka lampputolpassa"-periaatteella??
Käyttäjätaso 2


Mites olette ajatelleet ne 5G-tukiasemat saada järjestettyä sillä mainostetulla "tukiasema joka lampputolpassa"-periaatteella??


Eiköhän näillekin ajallaan paikkansa löydy! Mitä olen työni puolesta nyt seurannut verkonparannuksia eri alueilla, niin aika pitkältihän noita olemassa olevia tukiasemia ollaan saatu hyvin hyödynnettyä. Myös 5G- tekniikan kohdalla. 🙂 Tässä kohtaa on tosin vielä hyvä muistaa, että 5G verkko on vielä alkuvaiheessa ja vasta tulevaisuudessa ( 2020-luvun aikana ja jälkeen) se alkaa olemaan normaalia arkea. 🙂
Käyttäjätaso 7


Mites olette ajatelleet ne 5G-tukiasemat saada järjestettyä sillä mainostetulla "tukiasema joka lampputolpassa"-periaatteella??
Eiköhän näillekin ajallaan paikkansa löydy! Mitä olen työni puolesta nyt seurannut verkonparannuksia eri alueilla, niin aika pitkältihän noita olemassa olevia tukiasemia ollaan saatu hyvin hyödynnettyä. Myös 5G- tekniikan kohdalla. 🙂 Tässä kohtaa on tosin vielä hyvä muistaa, että 5G verkko on vielä alkuvaiheessa ja vasta tulevaisuudessa ( 2020-luvun aikana ja jälkeen) se alkaa olemaan normaalia arkea. :)

Juu epäilemättä kaikki järjestyy aikanaan. 😊

Se kuitenkin , jos palataan vähän keskustelussa taaksepäin , on ihan operaattoreista kiinni rakennetaanko sitä kapasiteettia riittävästi , että päästäisiin noista asiakkaille kohtuuttomista vaihteluväleistä eroon vai pitääkö asiakkaiden tehdä jokin "ryhmäkanne" viranomaisille. Kapasiteetin lisäyksessä ei tarvitse odotella 5G:tä.
Käyttäjätaso 2

Se kuitenkin , jos palataan vähän keskustelussa taaksepäin , on ihan operaattoreista kiinni rakennetaanko sitä kapasiteettia riittävästi , että päästäisiin noista asiakkaille kohtuuttomista vaihteluväleistä eroon vai pitääkö asiakkaiden tehdä jokin "ryhmäkanne" viranomaisille. Kapasiteetin lisäyksessä ei tarvitse odotella 5G:tä.


Aina kannattaa ja pitääkin olla yhteydessä omaan operaattoriin, jos alueen kuuluvuus on heikkoa tai ongelmia ilmaantuu liittymissä. Kaikkia tekniikoitahan parannellaan jatkuvasti eri puolilla Suomea, mutta kaikkia katve-alueita tai verkossa aiheutuneita muutoksia ei operaattorit saa välttämättä koskaan tietääkään, ellei niitä nosteta esille!  Tämän olisin ehkä voinut tuohon artikkeliinkin kirjoittaa.... 🤔
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Jos verkkoa parannetaan kapasiteetin osalta, miksi MINIMInopeudet eivät nouse?

0.4 Mbps -minimi vaikka 1 Mbps? Valituksiako siellä pelätään.

Nyt soi Code Black - About The Music (Original Edit).
Käyttäjätaso 2
Jos verkkoa parannetaan kapasiteetin osalta, miksi MINIMInopeudet eivät nouse?

0.4 Mbps -minimi vaikka 1 Mbps? Valituksiako siellä pelätään.


Vaihteluvälien ylä- ja alarajat ovat katsottu niin, että toimivuuteen vaikuttavat tekijät ovat otettu huomioon. Koska matkapuhelinverkko on niin altis häiriötekijöille, pitää myös normaalin käyttäytymisen ilmoittaa kohtuullisesti. Mutta sitten kun ajattelee tuota asiaa sellaiselta kannalta, että kuinka monella suomalaisella on vielä käytössään 3G liittymä ja miten sieltä 2007-luvulta 3G verkkoja ollaan ennätetty kehittämään, niin aika harvassa tapauksessa nopeudet jäävät tuonne minimiin. 🙂
3G verkossa käyttäjiä ei ole enää niin paljoa, mitä nyt vaikkapa 4G verkossa ja verkon peittoalue on laaja. Näin ollen nopeudethan ovat parantuneet.👍🏻
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +5

Jos verkkoa parannetaan kapasiteetin osalta, miksi MINIMInopeudet eivät nouse?

0.4 Mbps -minimi vaikka 1 Mbps? Valituksiako siellä pelätään.
3G verkossa käyttäjiä ei ole enää niin paljoa, mitä nyt vaikkapa 4G verkossa ja verkon peittoalue on laaja. Näin ollen nopeudethan ovat parantuneet.👍🏻

Toki nopeuksien 3G verkossa voidaan katsoa parantuneen etenkin siellä, missä on ollut käytössä pelkästään 900 MHz 3G, kun käyttäjiä siirtyy 4G verkkoon. 2100 MHz taajuutta ollaan kuitenkin kovalla vauhdilla siirtämässä 3G käytöstä 4G käyttöön (mikä on kyllä mielestäni erittäin positiivinen asia) niin tämä taas voi toisaalta huonontaa nopeuksia 3G verkossa niillä kenellä vielä sattuu olemaan pelkkä 3G liittymä. Elisan Huawei verkkoalueella ilmeisesti 3G DC on käytössä myös 900 MHz taajuudella, millä saa lisänopeutta 3G verkkoon, kun 2100 MHz taajuus on kokonaan siirretty LTE käyttöön.

Elisahan näyttää monessa paikassa tekevän tätä 2100 MHz taajuusalueen siirtoa 3G tekniikasta 4G tekniikkaan järkevällä tavalla niin, että siirretään kerralla koko taajuusalue tukiasemassa LTE käyttöön. Jos lähistöllä vielä 2100 MHz 3G tukiasemia, niin ottavat pelkän latauskaistan käyttöön. Uppikaista ilmeisesti aiheuttaisi häiriöitä 3G verkkoon.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Juu kieltämättä kaikenlaista kiusaa rakentamisessa on , mutta ei läheskään aina kapasiteetin lisäämiseen tarvita uutta tolppaa , vaan riittää , kun lisätään olemassa olevaan uusia taajuuksia / soluja. No myös tukiasemalle joskus pitää kaivaa kuitua.


Otetaan esimerkiksi omaa kotiosoitetta palveleva tukiasema. Kierrän tukiaseman "ympäri" 500 metrin säteellä ja saan mittaustuloksia väliltä 20-400Mbit/s ja aikahaarukka on 1-2 tuntia. Kapasiteetista homma ei ole kiinni, vaan kenties maaston muodoista tai muista katveista.

Mitä operaattori voi tehdä ? Ei ihan hirveästi. Mitä asiakas voi tehdä ? Laittaa ulkoantennin ja toivoa, että signaali tulisi hänelle vahvempana. Mitä muuta asiakas voi tehdä ? Kokeilla toista operaattoria, josko heidän tukiasemien antennit mastossa olisivat suotuisammin suunnattuja.

Ei kukaan operaattori pysty palvelemaan kaikkia potentiaalisia asiakkaita, joten on hienoa, että on valinnanvaraa.

Elisalla, DNA:lla ja Telialla on hyvät verkot, kokeilemalla löytyy se itselle parhaiten toimiva.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Elisa on tehnyt sen jo, ei määräaikaisia sopimuksia. Näin ollen Elisa voisi korottaa miniminopeuksia. Miniminopeuksilla tarkoitan vaihteluvälin minimiä. Se on liian alhainen 3G:lle 0.4 Mbps alkaen, kun tämänkin palstan mukaan 3G-verkosto on kehittynyt. Samalla tuon 5G:n vaihteluväli 10-1000 on aika kirjava. DNA elää määräaikaisilla sopimuksilla (minullakin on sellainen, ilman sitä ei tarjouksia saa) ja 5 Mbps on 4G:lle aika heikko, puhumattamaan 0.4 Mbps 3G. Jos ei ihan syrjässä asu, niin toteutuu, ja määräaikaisen sopimuksen purku on tuolloin varsin haastavaa DNA:n sopimuksissa ja ne tehdään siellä jopa 24 kk ajaksi. Siksi suosittelen Elisan liittymiä, koska vaikka ne eivät lupaa enempiä, ei sentään häitä ole kahden vuoden soppareihin. Toisin kuin tuolla pinkillä DNA:lla. Siellä on pakko naimisissa olla.

Monelle 7 megan 4G on täysin riittämätön, mutta jos se on vain ajoittain noin hidas, ja yli 5 Mbps - niin mitä on tehtävissä - kun on solminut määräaikaisen tietoliikennesopimuksen? Maksaa pitää, siksi minusta vaihteluvälit ovat täysin riittämättömiä mobiilissa nykyajan palveluihin. 5 megalla ehkä Quora pyörii, mutta ei sillä mitään leffoja katsella kahdelta laitteelta kerrallaan. Lisäksi kun MINIMINOPEUS olisi isompi, toisi se myös operaattoreille painetta kehittää verkostojaan kaikin mahdollisin keinoin. Nyt ei ole pakko, kunhan tulee 0.4 Mb.

Onko se oikein ja tekeekö sellaisella 3G:llä mitään? 0.4 Mb ja 3G -lupaus on niin 2009-lukua, kun tämä verkosto alkoi vasta laajenemaan kunnolla. 2020 pistäkää 1M minimiksi.

Nyt soi Steve Buzz - Monsterize (DJ Gollum Radio Edit).
Käyttäjätaso 7
Mitä operaattori voi tehdä ? Ei ihan hirveästi. Mitä asiakas voi tehdä ? Laittaa ulkoantennin ja toivoa, että signaali tulisi hänelle vahvempana. Mitä muuta asiakas voi tehdä ? Kokeilla toista operaattoria, josko heidän tukiasemien antennit mastossa olisivat suotuisammin suunnattuja.

Ei kukaan operaattori pysty palvelemaan kaikkia potentiaalisia asiakkaita, joten on hienoa, että on valinnanvaraa.


Minä olen yrittänyt lähestyä tätä asiaa kuluttajansuojanäkökulmasta. Ongelma on , että operaattorit markkinoivat liittymiään maksiminopeuksilla ja jättävät kertomatta , että ei niitä saavuteta oikein koskaan.

Mitä operaattorit voi tehdä??

Lopettakaa harhaanjohtava markkinointi ja myykää liittymiänne niillä käytännössä saaavutettavilla nopeuksilla. Annan esimerkin:

Nykyinen liittymä 300M

Markkinoikaa sitä vaihteluvälillä 5...100 Mbit/s.

Sekin on parempi kuin 5...300 Mbit/s , joka on kohtuuton asiakkaan näkökulmasta. Jos maitoa myytäisiin samalla periaatteella , niin mikä meteli siitä syntyisi , kun asiakas saisi litran asemesta alle desin maitoa.

Siis kyse on siitä , että jos jotakin luvataan markkinoinnissa , niin se täytyy pystyä myös toimittamaan.

Toki se on tosiasia , että nykyisten vaihteluvälien minimit eivät enää riitä sujuvaan netinkäyttöön ja niitä tulisi nostaa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15
Ehkä se puhdas vaihteluvälin alin nopeus on huono mittari toimivuudelle, sillä kun tuo verkosta enää toteutuu, on monesti muitakin haasteita. Olkoot sitten hitauden aiheuttaja:

  • Ruuhka
  • Heikko kuuluvuus
  • Ruuhka, heikko kuuluvuus, häiriöt
Tuo on varsinainen oravanpyörä, sillä heikonkin kuuluvuuden (lue katve) alueella nopeudet voivat olla rauhalliseen aikaan hyviä, kun saatat saada kaikki verkon resurssit. Olkoot nopeus sitten 10MHz kaistalla vaikka 30-40Mbps. Sitten kun illalla tulee ruuhka-aika, niin saat enää 50 RB:stä 5-10, niin ongelmat ovat taattuja. Koska juuri sinulle toimivan yhteyden tae oli reipas määrä resursseja, niiden poistuttua jäljelle jää enää rippeet. Sanottakoot sitten se alle 5Mbps. Monesti myös häiriöt kasvavat kuorman, mahdollisten naapurisolujen kuorman yms. myötä ja koska ei ole ylimääräisiä radioresursseja kompensoimaan tätä tilannetta, ilmenee packet lossia yms. ja homma takkuaa.
Käyttäjätaso 7
Ehkä se puhdas vaihteluvälin alin nopeus on huono mittari toimivuudelle, sillä kun tuo verkosta enää toteutuu, on monesti muitakin haasteita. Olkoot sitten hitauden aiheuttaja:

  • Ruuhka
  • Heikko kuuluvuus
  • Ruuhka, heikko kuuluvuus, häiriöt

Juu mobiiliverkon toimivuus on monen asian summa. Aika moneen asiaan kuitenkin tukiaseman kapasiteetti vaikuttaa , mm. ruuhka-aikaan. No ei kuitenkaan kaikkea saa silläkään paikattua ja tarvitaan monenlaisia parannuksia verkkoon , mutta kun se maksaa , niin operaattorit eivät suuriin satsauksiin kerralla ole halukkaita.

Siltikään ei pitäisi antaa markkinoinnissa katteettomia lupauksia nopeuksista.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

Ehkä se puhdas vaihteluvälin alin nopeus on huono mittari toimivuudelle, sillä kun tuo verkosta enää toteutuu, on monesti muitakin haasteita. Olkoot sitten hitauden aiheuttaja:

  • Ruuhka
  • Heikko kuuluvuus
  • Ruuhka, heikko kuuluvuus, häiriöt
Juu mobiiliverkon toimivuus on monen asian summa. Aika moneen asiaan kuitenkin tukiaseman kapasiteetti vaikuttaa , mm. ruuhka-aikaan. No ei kuitenkaan kaikkea saa silläkään paikattua ja tarvitaan monenlaisia parannuksia verkkoon , mutta kun se maksaa , niin operaattorit eivät suuriin satsauksiin kerralla ole halukkaita.

Siltikään ei pitäisi antaa markkinoinnissa katteettomia lupauksia nopeuksista.

Olen samaa mieltä, että todelliset vaihteluvälit tulisi tulla selkeästi myyntitilanteessa ilmi tekniikasta ei niin hyvin perillä oleville. Mutta kun eihän se sitten kuulosta hienolta myydä "hidasta"... En ole ollut viime aikoina myymälöissä ostoaikeissa, joten en tiedä, miten liittymiä tarkalleen kaupataan. Mut sivukorvalta olen kuullut, että kovasti sitä huippua markkinoidaan, joka sitten hyvin harvoin toteutuu.

Tarkoitin kommentillani sitä, että silloin kun ollaan siellä vaihteluvälin pohjalla, on yhteys yleensä muistakin syistä kuin vain datanopeudesta johtuen epävakaa ja jopa käyttökelvoton. Joka paikkaan ei toki laajennoksia voida tehdä, mut onneksi nykyään on monitaajuusradioita yms, joilla asennustyön määrä pienenee. Esimerkiksi DNA on ottanut hyvinkäällä käyttöön Ericssonin uusinta rautaa. Osassa saitteja tarvitaan vain kaksi radioyksikköä, toinen hoitaa LTE 1800+2100MHz (4x4 MIMO) ja toinen GSM+UMTS 900, LTE 700+800MHz. Eli siis kolmitaajuusradio on kyseessä. Rauta ei tietenkään ilmaista ole, mutta onneksi se koko ajan kehittyy, joten pienemmällä vaivalla saadaan enemmän. 4x4 MIMO:a on kovinkin vähän Suomessa käytössä, mut siitä saattaisi olla erityistä hyötyä solujen raja-alueilla ja vanhemmatkin päätelaitteet hyötyvät 4x2 - käytöstä.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Pakkohan sitä on huippua markkinoida, kun ei ole enää mitään pienempää. DNA minimi 1 Mbps tai 0.25 Mbps, sitten siirrytään jo 100 megaan... järki? Elisalla sama tilanne, tiskin alta voi saada Huoleton 10M... Elisalla ei listahinnoissa 1 ja 50 välissä ole mitään. Eivät kaikki tarvitse 600 megan nettejä. Vaikka miten kova alennus olisi, niissähän on laskuvaraa, toisin kuin pienemmissä liittymissä. Verkotkin hyvät, miksi 3G-minimi alkaa 0.4 Mbps, se vain poistaa vastuun!!! Kun minimit ihan minimissä, operaattori pesee kätensä.

Nyt soi Code Black - Visions (Original Edit).
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15
Yli 10v 1M ADSL:ää käytettyäni en kyllä mitään 1M liittymää suosittele kenellekään. Jos yhtään nettiä käyttää. 10M jo riittää melkein kaikkeen käyttöön (pl erittäin raskas videoiden katselu), ja jos lataat tiedostoja netistä tai upit niitä pilveen. Tärkeintä vain on, että ollaan 4G LTE -verkossa, jossa viiveet ovat järjestäen verkon topologiasta johtuen matalempia kuin 3G:ssä.

3G vaihteluvälin minimi lienee jäännettä ja osaltaan siitä, kun verkossa saattaa olla noita aivan ensimmäisiä 3G-päätelaitteita, joilla ei 384 kb/s nopeampaan pääse. Ettei kukaan vaan pääse sanomaan, että luvataan vaikka 1M, mut laite ei anna sitä.