Vastattu

Uusi puhelin on rikki ja nyt odotan jo 3 viikkoa huoltoa!

  • 30 syyskuu 2020
  • 7 kommenttia
  • 506 katselukerrat

Hei! Ostin Nokia puhelin Elisalta elokuussa verkokauppasta. 

Kolmen viikon kuluttua mikrofoni lakkasi toimimasta.
Vein sen Elisalle ja he kertoivat minulle, että takuukorjausta tehdään 2-3 viikkoa. Se oli 12.9.2020.
Nyt kukaan ei tiedä missä puhelimeni on ja milloin saan sen takaisin.
Mcare vastaa "emme tiedä", myöskään Nokia ei voi auttaa.

Ostin puhelimen Elisalta ja haluan saada sen takaisin korjauksesta tai toisen saman puhelimen.
En ymmärrä, miksi minun on odotettava useita kuukausia uutta puhelinta, joka rikkoi syystäni.

Mun puh **********

Edit. Puh. nro piiloon    /JJesseJ

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi JJesseJ 30 syyskuu 2020, 12:59

Moikka @Maria Antoshulskaya tervetuloa OmaYhteisöön. 

Valitettavasti laitteidein huoltoajoissa vieläkin on viivettä ja niitä ei olla ihan täysin saatu kirittyä kiinni. Jos veit puhelimen 12.9 meidän myymälään niin se on varmastikin sieltä lähtenyt seuraavalla viikolla (14. päivä aikaisintaan) kohti huoltoyhtiötä. 
Tässä kohtaa pyytäisinkin nyt kärsivällisyyttä ja jos puhelimesta ei kuulu vielä tämänkään viikon jälkeen mitään niin laitatko meille silloin yksityisviestiä tätä kautta OmaYhteisö-tiimi niin selvitetään, että mikä siinä sitten oikein kestää. 

Katso alkuperäinen viesti

7 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Moikka @Maria Antoshulskaya tervetuloa OmaYhteisöön. 

Valitettavasti laitteidein huoltoajoissa vieläkin on viivettä ja niitä ei olla ihan täysin saatu kirittyä kiinni. Jos veit puhelimen 12.9 meidän myymälään niin se on varmastikin sieltä lähtenyt seuraavalla viikolla (14. päivä aikaisintaan) kohti huoltoyhtiötä. 
Tässä kohtaa pyytäisinkin nyt kärsivällisyyttä ja jos puhelimesta ei kuulu vielä tämänkään viikon jälkeen mitään niin laitatko meille silloin yksityisviestiä tätä kautta OmaYhteisö-tiimi niin selvitetään, että mikä siinä sitten oikein kestää. 

Ok, odotan seurava viikko ja jos ei ole mitään tietoa, kirjoitan teille.

Kiitos!

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1

Hei,

Kilpailu- ja kuluttajavirasto on katsonut kohtuulliseksi huoltoajaksi 14 vrk. Sen jälkeen voi vaatia kaupan purkua, sillä huoltamisen voi olettaa olevan mahdotonta. Tai ainkin suoraan uuden vastaavan laitteen tarjoamista.

 

https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/tavaran-vika-tai-puute/korjaukset/

Korjauksen kestoaika ja sijaislaite

Kuluttajansuojalain mukaan tavaran virheen korjaus on tehtävä kohtuullisessa ajassa. Missään ei kuitenkaan määritellä, miten pitkä tuo kohtuullinen korjausaika on. Kohtuullista korjausaikaa määriteltäessä otetaan huomioon tavaran välttämättömyys taloudessa ja kuluttajan tilanne sen käyttäjänä. Kohtuullinen korjausaika on yleensä korkeintaan kaksi viikkoa. Esimerkiksi:

  • viihde-elektroniikan laitteet eivät kuulu kodin välttämättömimpiin laitteisiin, mutta niidenkään korjaus ei saisi kestää useita viikkoja.

 

Jos sijaislaitetta ei ole annettu, eikä korjausta ole mahdollista tehdä kohtuullisessa ajassa, kuluttaja voi vaatia

  • hinnanalennusta tai tuotteen välitöntä vaihtamista virheettömään. Kuluttaja voi myös vaatia kaupan purkamista, jos virhe ei ole vähäinen.

-- > jos mikrofoni ei toimi puhelimessa, niin vika ei ole vähäinen - sitä ei voi käyttää puhumiseen! 

 

  • korjauksen viivästymisestä aiheutuneiden kulujen korvaamista, jos korjattavaa laitetta ei voi käyttää pitkään aikaan. Esimerkiksi jos kameraa korjataan kuukausi ja kuluttaja joutuu lomamatkalla turvautumaan kertakäyttökameraan tai pyykkikoneen korjauksen pitkittyessä vaatteet on pestävä pesulassa.
  • korvausta siitä, että ei voi hyödyntää ostamaansa tavaraa. Korvauksiin käyttöhyödyn menetyksestä on oikeus vain, jos myyjä on toiminut huolimattomasti ja haitta on merkittävä. Hyvitystä käyttöhyödyn menetyksestä voi vaatia, vaikka suoranaista taloudellista vahinkoa ei olekaan syntynyt.

Älä suostu odottamaan tyhjää. Jos ole luottokortilla ostanut, niin ehkä voi kääntyä luottoyhtiön puoleen, kun tuotetta ette edes ole saaneet kunnolla käyttöönne.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4

Tuo KKV:n linjaus on pätevä normaalina aikana, mutta se ei osaa ottaa huomioon koronan aiheuttamaa epidemiaa ja globaalia “poikkeustilaa”, jonka takia mm. komponenttien toimituksissa on ollut merkittäviä viivästyksiä. Tämä taas on aiheuttanut sen, että huolloissa jonot kasvavat ja nyt kun tilanne alkaa normalisoitumaan, yritetään noita jonoja kuroa umpeen. MCare ei ole ainoa huolto, jolla on jopa huolestuttavan pitkiä jonoja.

 

Toki eihän ne kuluttajan oikeudet mihinkään katoa, mutta olisi toki toivottavaa, että myös asiakaskunta osaisi huomioida nämä normaalista poikkeavat olosuhteet ja ymmärtäisivät sen, että tähän maailman aikaan osa asioista ei tapahdu samalla tavalla sormia napsauttamalla kuin esim. vuosi takaperin. 

Käyttäjätaso 4

Kuten KKV:n sivutkin kertoo niin kuluttajansuojalain mukaan tavaran virheen korjaus on tehtävä kohtuullisessa ajassa mutta missään ei kuitenkaan määritellä, miten pitkä tuo kohtuullinen korjausaika on. Mitään tarkkaa päivärajaa ei ole siis kiveen hakattu minkä jälkeen sen ylittävät huoltoajat olisivat automaattisesti kaikki liian pitkäkestoisia. Siihen, missä ajassa asiakas saa puhelimensa (tai muun laitteen) takaisin, vaikuttaa myös mm. se onko laite lähetetty huoltoon itse vai myymälän kautta. KKV:nkin mukaan tilannetta lievittää se, jos asiakas saa huollon ajaksi korvaavan laitteen, ja tämmöisen pyrimme tarjoamaan vuokralaitteella Elisan myymälöistä. Toki niitäkin on rajallinen määrä per myymälä eli emme voi aina taata että vuokralaite riittäisi jokaiselle, jos saman myymälän kautta on lähetetty samoihin aikoihin paljon puhelimia huoltoon.

Huoltojen tavallinen kesto ennen nykyistä maailmantilannetta oli noin 1-3 viikkoa riippuen mallin yleisyydestä, varaosien saatavuudesta ja vian luonteesta, joskus ennenkin on ollut hyvin harvakseltaan kuukaudenkin tai yli kestäneitä huoltoja mutta ne olivat todella poikkeuksellisia tilanteita. Nyt tänä vuonna tilanne on ollut haastava mm. noiden seikkojen takia mitä Dj_God mainitsi, minkä lisäksi alkuvuodesta Elisan edellinen pääsääntöinen huoltokumppani meni valitettavasti konkurssiin ja jätti koko Suomeen ja kaikille operaattoreille sekä jäljelle jääville huoltoyhtiöille aikamoisen tyhjiön täytettäväksi. :confused:  Tilanne on ollut todella kurja kyllä ihan kaikille osapuolille. Nyt onneksi huoltotilanne on alkanut vihdoin vähän hellittämään.

Käyttäjätaso 3

Kuten KKV:n sivutkin kertoo niin kuluttajansuojalain mukaan tavaran virheen korjaus on tehtävä kohtuullisessa ajassa mutta missään ei kuitenkaan määritellä, miten pitkä tuo kohtuullinen korjausaika on.

:confused:

“ Kilpailu- ja kuluttajavirasto on katsonut kohtuulliseksi huoltoajaksi 14 vrk. “

No mikäs se tämän 14vrk jälkeen tulee ?  Sielläko se kohtuullinen huoltoaika vielä vain jatkuu ?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1

Myyjä on vähän puun ja kuoren välissä, mutta hyvää asiakaspalvelua olisi kuitenkin toimia kohtuullisessa ajassa. Yleensä sitkeys palkitaan. Painetta Elisalle vaan, sillä liikevoitolla mitä yritys tekee ei pitäisi olla ongelmia.

Osallistu keskusteluun