Skip to main content

Vakuusmaksun periminen sovitusta tilauksesta

  • 24 November 2020
  • 7 kommenttia
  • 1515 katselukerrat

Laitetaan Elisan surkea palvelu vielä julkisesti nähtäväksi. Tilasin uuden puhelimen 12kk osamaksulla ja tilausvaiheessa sain viestin, että osamaksu ei ole mahdollinen koska minulla olisi maksamattomia laskuja Elisalle tjsp. Laitoin viestiä asiakaspalveluun, sillä en ole ikinä tilannut mitään Elisalta ja luottotietoni ovat moitteettomat. Elisalta soitettiin minulle ja pahoiteltiin tilannetta ja asiakaspalvelijan mukaan ei ollut mitään syytä, miksi sivusto herjasi näin ja tilaus hoidettiin puhelimitse loppuun. Tein vielä tilausvahvistuksen netissä ja pari päivää myöhemmin palasin Elisan sivuille katsomaan miksen ole saanut seurantakoodia.

Kävi ilmi, että minun pitäisi maksaa 1050 euron vakuusmaksu, koska minulla ei ole muita tilauksia aikaisemmin Elisalta. Eli ensin olen saanut tiedon puhelimitse, että kaikki kunnossa ja myöhemmin ei enää olekaan. 

Sanomattakin selvää, että 1050 euron vakuusmaksu on järjetön, ottaen huomioon sen, että käsittääkseni sen saisi takaisin vasta maksettua koko laitteen. Kumoaa siis osamaksun hyödyn siltä kannalta, että asiakas voi pitää rahansa sijoituksissa. Suosittelen muita “uusia asiakkaita” kääntymään esim. DNA:n puoleen.

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

7 kommenttia

Elisan asiakaspalvelusta saamani vastaus:

“Hei, siinä tapauksessa teidän kannattaa maksaa se vakuusmaksupyyntö niin tilaus lähtee välittömästi eteenpäin. Huomautan edelleen että vakuusmaksun saa siis takaisin itselleen sen jälkeen, kun puhelin on maksettu kokonaan pois, eli se ei ole varsinaisesti "lasku". Ystävällisin terveisin, Santeri Elisa asiakaspalvelu”

Suorastaan sanaton miten huonoa palvelua täältä voi saada :D Kerroin vaihtavani vanhempani nimissä olevan liittymän kilpailijalle samalla kun tilaan heiltä puhelimeni, mutta ei näitä hessuja paljon tunnu kiinnostavan. 

Käyttäjätaso 5

Ikävä kuulla, että tällainen tunne asiakaspalvelusta on tullut ja pahoittelen sitä tässä kohtaa. :disappointed_relieved:  Vakuusmaksujen muodostuminen ei ole niin yksiselitteinen juttu ja vakuusmaksujen muodostumiseen on useampia mahdollisia syitä, kuten tällä ohjesivulla kerrotaan: https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/laskutus/ohje/vakuusmaksu/

  • Kun luotolla maksettavien laitteiden yhteenlaskettu summa on suuri
  • Tilaajalla on aikaisempia erääntyneitä avoimia laskuja tai maksuhistoriassa laskujen maksussa on ollut viivettä
  • Emme pysty varmistamaan osoitetietoja
  • Tilaajalla on merkintöjä luottotiedoissa
  • Tilaajalla ei ole vakituista osoitetta Väestörekisterissä tai maassaoloaika on lyhyt, jolloin maksuhistoriatietoja ei voida kohtuudella selvittää

 

Miksi tarjoatte osamaksua laitteeseen jonka hinta on liian iso?

DNA:lta sain aluksi saman vastauksen tilatessa, pyydettiin soittamaan asiakaspalveluun ja sieltä selvisi että raja on 1300 euroa ja meni minuutti ja se nostettiin 1400 euroon ja sain tilattua puhelimeni ja vaihdettua liittymäni kymmenessä minuutissa. Elisalta ei tullut edes yritystä tarkastaa syytä, miksi tilaus ei mennyt järjestelmässä läpi. Olettaen, että 1300 euron raja on teillä sama, olisin saanut tilattua kokoa pienemällä muistilla vastaavan puhelimen. :D 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

Jos vakuusmaksuja pitää maksaa, niin on ehdottomasti syytä vaatia Elisaa asettamaan vastaavan suuruisen pankkitakauksen. Elisan mahdollisessa yrityssaneeraus tai konkurssitilanteessa vakuusmaksu ei välttämättä palaudu.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Jos vakuusmaksuja pitää maksaa, niin on ehdottomasti syytä vaatia Elisaa asettamaan vastaavan suuruisen pankkitakauksen. Elisan mahdollisessa yrityssaneeraus tai konkurssitilanteessa vakuusmaksu ei välttämättä palaudu.

Melko kaukaa haettua tuo konkurssi.

Vakuusmaksun kanssa ei tarvitse ruveta “säätämään”, kun ostaa laitteen kertamaksulla.

Jos jollakulla on varaa maksaa 1000 euron vakuusmaksu, lienee hänellä varaa laittaa sama raha kertamaksuun.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

Ei konkurssi niin kaukaa haettu ole, oma työnantaja oli aikoinaan muutaman tunnin päässä konkasta ja kyseessä on monta kertaa Elisaa suurempi firma.

Jos osamaksun kokonaisuudessaan on yhtä edullinen kuin kertamaksu, ilman muuta kannattaa osamaksu koska tällöin saat periaatteessa ilmaista lainaa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Tarkennus. Kyse on luottokaupasta, ei osamaksusta. Olennainen ero on siinä, että luottokaupassa omistusoikeus siirtyy asiakkaalle kun hän on vastaanottanut laitteen. Osamaksussa omistusoikeus siirtyy kun kauppahinta on maksettu.