Vastattu

Sony KD55XE7096 ääni ongelma

  • 11 January 2019
  • 20 kommenttia
  • 5832 katselukerrat

Moi, hankin otsikon mukaisen television noin viikko sitten ja on ilmennyt seuraavanlainen ongelma. Kun televisio ja viihde ovat olleet esim. yön yli pois päältä, niin television käynnistäessä tulee pelkästään kuva, mutta ei ääntä. Äänen saa kuulumaan, kun ottaa viihteestä kokonaan virtajohdon pois ja laittaa päälle. Ongelmaa ei tule, jos tv ja viihde ovat olleet esim. muutaman tunnin vain pois päältä. Vanhan tv:n kanssa vastaavanlaista ongelmaa ei ollut missään vaiheessa, joten luulisin ainakin ettei esim. HDMI johdossa ole ainakaan vika.

Onko vastaavanlaisia ongelmia ollut muilla?

Kiitos
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Dj_God 15 January 2019, 12:12

Katso alkuperäinen viesti

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

20 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +26
Ensimmäiseksi kokeilisin vaihtaa HDMI -liitäntää televisiossa. Lisäksi, jos HDMI-CEC on käytössä, ota se pois käytöstä.
Kiitos vastauksesta.

Lyhyellä testailulla tuo ei vielä ole auttanut. Otin pois Bravia syncin ja olen kokeillut eri hdmi sisääntuloja. Esim playstationin kanssa ei tätä ongelmaa ole. Tuo ongelma tuntuisi kyllä vahvasti liittyvän nyt tuohon aikaan kuinka kauan tv on ollut suljettuna, koska silloin tuota ongelmaa ei ole, jos tv ollut pois päältä vain muutaman tunnin.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +26
Kannattaa kokeilla resetoida tuo digiboksi myös. Ongelma saattaa olla myös siinä päässä, ei välttämättä itse televisiossa. Lisäksi digiboksin äänenvoimakkuus olisi hyvä olla täysillä ja säädät sen sitten televisiosta sopivaksi.

Eikä missään nimessä haittaa, että testaat myös toista HDMI -kaapelia.

Tuon television käyttöohjeet löytyy täältä. Kannattaa tsekata nuo television AV -asetukset vielä läpi. Ohessa Sonyn checklist (lontooksi), mikäli television kaiuttimista ei tule ääntä tai äänenvoimakkuus on alhainen.
https://www.sony.com.my/electronics/support/articles/00023579
Hei,

LG OLED55C8 55" Smart 4K Ultra HD OLED -televisio hankittu ja aika lailla sama ongelma. Välillä puuttuu ääni ja välillä ääni ja kuva kun ovat pidempään pois päältä. Korjaantuvat viihteen virtajohdon irroittamisella. Digiboksi on hyvin lämmin vaikka ei ole päällä.

-Perttu
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +26
Vaikuttaa liittyvän siis jollain tapaa tuohon Viihteen laitteeseen tuo ongelma. Jos kerran useammalla eri televisiolla alkaa olemaan samaa ongelmaa. Kannattaa kokeilla tuota digiboksin resetointia. Jos sekään ei auta, yhteyttä Elisan asiakaspalveluun ja sitä kautta uutta laitetta tilalle.
https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/

Onko tuolle digiboksille tullut jotain päivityksiä, joiden jälkeen tämä ongelma olisi alkanut? Softabugi voisi olla myös tuon takana ja silloin ei välttämättä edes laitevaihto auta, koska uusi digiboksi hakee saman viallisen softan itseensä ja sitten ollaan taas lähtöpisteessä.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22
Ite en lähtisi vielä vetämään isompia johtopäätöksiä, sillä jos ongelma olis softapuolella niin kohdentuisi se todennäköisesti ennemminkin johonkin tiettyyn piirisarjaan tai jos se olisi laajempi niin ei itelläkään välttämättä olis hirveesti viestitulvan alta aikaa täällä kirjoitella :)

Mutta joo, jotain hämminkiä tuolla tuntuu tapahtuvan, tuo lämpeneminen @Fin10725 tapauksessa voi liittyä ihan joko antennisignaalin tai langattoman verkon virheilyyn mitä boksi joutuu korjailemaan jotta se toimisi kunnolla. Onko boksi siis verkkopiuhalla kiinni vai langattomasti ja onko kanavilla ollut mitään ongelmia kuvan laadussa? Oliko boksille kaikki temput tehty?
Ite en lähtisi vielä vetämään isompia johtopäätöksiä, sillä jos ongelma olis softapuolella niin kohdentuisi se todennäköisesti ennemminkin johonkin tiettyyn piirisarjaan tai jos se olisi laajempi niin ei itelläkään välttämättä olis hirveesti viestitulvan alta aikaa täällä kirjoitella :)

Mutta joo, jotain hämminkiä tuolla tuntuu tapahtuvan, tuo lämpeneminen @Fin10725 tapauksessa voi liittyä ihan joko antennisignaalin tai langattoman verkon virheilyyn mitä boksi joutuu korjailemaan jotta se toimisi kunnolla. Onko boksi siis verkkopiuhalla kiinni vai langattomasti ja onko kanavilla ollut mitään ongelmia kuvan laadussa? Oliko boksille kaikki temput tehty?


On piuhalla kiinni. Toimii ok muutoin. Otin tuon CEC:n pois päältä, ei korjaa ongelmaa. Välillä kun käynnistää niin näkyy hetkellisesti lumisadetta, mutta yleensä ruutu on pimeä. Live TV ja telkkarin kaikki sovellukset toimii ok...
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22
@Fin10725 lisääkkö profiiliisi asiakasnumeron niin voisin katsoa löytyykö jotain selittävää syytä ongelmaan?
Käyttäjätaso 1
Mulla on ihan samanlaisia ongelmia ja niistä on "Vaihdoin poksin uudempaan -> YLEn tallennuksista häviää äänet!"-threadi.

Ongelma alkoi kun vanha netgem 7700 poksi vaihdettiin uuteen 7800:een. Ennen sitä ei mitään ongelmia, nyt ei käytännössä YLEn kamoja voi katsoa. Testaan vielä toisella telkulla onko siinä tuota ongelmaa, kaikki muut kamat on jo melkein testattu.

Liittyykkö sulla tämä tiettyihin kanaviin? Mulla äänet lähtee minuutin sisään kun katson YLEn tallennuksia.

-Kähmy
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22
@Fin10725 ja @Jon83 saitteko ongelmaa kuntoon ikinä? Mites @SupraJari 'n kävi?
Täälläkin sama ongelma. Sony KD-55XD7005, n7800, Huawei vsdl modeemi.
22.5 kytketty Elisa viihde. Sitä aikaisemmin Telia viihde samassa HDMI portissa, ei ongelmia.
Vika siis jää digiboksiin.
Elikkäs aamulla kuva punainen/punertava, ääni puuttuu, ilmoituksia "heikko signaali" .
Vika ei ilmaannu päivällä ainakaan 5 tunnin pois päältä aikana.
Korjaantuu, digiboksi uudelleen käynnistyksellä tai kuvan tarkkuuden vaihdolla.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +17
Tuo Purppurakuva ongelma johtuu siitä että telkkari yrittää saada HDMIn kautta enemmän mitä digiboxi tarjoilee.
Kun säädät kuvalaatua manuaalisesti, se TV ei yritä saada boxilta liikoja läpi.

Boxien HDMI ja kuvanlaatuominaisuudet ( 1 x HDMI 1.3 (1080p asti) (N7700), 1.4 (N7800) )
Full HD (1920x1080p)

eli mitään omaa HDMI 2.0-kaapeliakaan ei kannata välille virittää.
Televisiossa ei ole manuaalista kuvanlaatu asetusta.
Ja digiboksissa on käytössä 1920x1680p
Ja tuossa on ihan se Elisan oma piuha.
Tarkastam vielä tuon Sonyn portin, ei pitäsi olla 4K portti.
Ja edelleenkin se television portti ja asetukset toimi toisella digiboksilla. 1080p siinäkin ollut.
Ja edelleenkin ongelma on vain aamulla, tänään päivällä vehkeet oli sammutettuna 6 tuntia ei mitään vikaa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +17
Hei,

Linkin ohjeessa on toi HDMI enhanced mode. Tarkista toiste päin ettei se ole päällä:

https://www.sony.fi/electronics/support/articles/00167580
Ja se heikko signaali ilmoitus tulee digiboksista
Joo ei se päällä oo.
Ei ole 4K pelejä ku yks.
Ja digiboxista oli ensiksi 1080p60, nyt huomiseksi kokeile 1080p50
@Fin10725 ja @Jon83 saitteko ongelmaa kuntoon ikinä? Mites @SupraJari 'n kävi?
Moi,

En ole saanut vieläkään tuota ääntä toimimaan vaikka yritin ongelmaa selvittäessäni sitä paikallistaa ja asetuksiakin muuttaa tuloksetta. Tällä hetkellä se on ainoa keino, että tuon boksin buuttaa kun se on ollut esim yön yli sammuksissa niin ääni rupeaa toimimaan.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22
Olitko @Jon83 koittanut käynnistelyä eri järjestyksessä? Eli vaihtoehdot:
  1. TV ensin käyntiin, kun se käynnistynyt niin boksiin virta
  2. TV ja boksi yhtäaikaa käyntiin
  3. Boksi ensin käyntiin, sitten TV
Yleensä toimii että boksi eka käyntiin.
Vaihtaa useasti ip multicast:in ip adaptive:en. (Siis yön aikana, joskus tehnyt päivällä)
"Heikko signaali" ilmoitus tulee digiboksissa.
Sama telkkari kokeiltu aikaisemmin 6 kuutta laitetta, ei ongelmia
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
@19am9 Onko edelleen samaa ongelmaa tuossa boksia käynnisteltäessä?