Skip to main content

Kirjautuminen Elisa Tunnuksella Elisan palveluihin uudistuu tulevien vuosien aikana. Olemme jo uudistaneet kirjautumisen tänne OmaYhteisöön sekä OmaElisaan, kun käytät palvelua selaimella. Seuraavaksi uudistamme kirjautumisen OmaElisa-sovellukseen.

 

Mikä muuttuu kirjautumisessa OmaElisa-sovellukseen (iOS & Android)?

Uudistamme 30.10.2024 alkaen OmaElisa-sovelluksen kirjautumisen ensin Apple-laitteiden (iOS) käyttäjille, jolloin tuomme uuden sovellusversion ladattavaksi App Storeen. Jatkossa voit käyttää kirjautumiseen sormenjälki- ja kasvojentunnistusta (Face ID, Touch ID) Applen laitteilla. Tämä on ollut toivottu ominaisuus asiakkailtamme ja ominaisuutta on toivottu myös Ideapajassa.

Muokattu 4.11.2024
Uusimman sovellusversion päivitys aloitetaan 4.11.2024 alkaen myös Android-laitteille. Päivitykset tehdään vaiheittain, joten päivitys ei ole vielä tänään saatavilla kaikille. Useimmissa Android-laitteissa OmaElisa-sovelluksen käytössä on sormenjälkitunnistus. Kasvojentunnistus on tarjolla vain osalle Android-laitteita.

 

Miten saan sormenjälki- tai kasvojentunnistuksen käyttöön OmaElisa-sovelluksessa?

Saat ominaisuuden käyttöösi, kun olet päivittänyt uusimman version sovelluksesta ja kirjautunut palveluun Elisa Tunnuksella, pankkitunnuksella tai Mobiilivarmenteella.

Marraskuussa 2024 uudistamme kirjautumisen myös Android-laitteiden OmaElisa-sovellukseen.

👉 Lataa OmaElisa-sovellus iOS-laitteelle 

👉 Lataa OmaElisa-sovellus Android-laitteelle

Asiakasohjeet uudesta kirjautumisesta

 

Miksi uudistus tehdään?

Monia tilejä ja tunnuksia on raskasta muistaa ja ylläpitää. Haluamme parantaa asiakaskokemusta sisäänkirjautumisessa ja Elisan palveluiden käytössä. Tulevaisuudessa kirjautuminen kaikkiin Elisan palveluihin onnistuu yhdellä tunnuksella. Sinun ei enää tarvitse muistaa mitä sähköpostia ja salasanaa missäkin Elisan palvelussa käytät.
 

En ole vahvistanut Elisa Tunnukseni sähköpostiosoitetta, pitääkö se vahvistaa? 

Elisa Tunnuksen sähköpostiosoite pitää vahvistaa tietoturvasyistä, jos et ole sitä aikaisemmin tehnyt. Jos tunnustasi ei ole vahvistettu, näet kirjautumisen jälkeen ohjeet miten toimia.

 

Kysymyksiä muutoksesta? Kysy kommenteissa!

Hei, android-sovellus päivittyi, mutta nyt se unohtaa kirjautumisen aina sulkemisen jälkeen! Eli joka kerta kun sen avaa, pitää kirjautua uusiksi.


Saatko laitettua FaceID tai sormenjälkitunnistuksen päälle, jolloin kirjautuminen on huomattavasti näppärämpää.
 

Asiakkaalla on vanha laite, joka ei tue sormenjälki- ja kasvojentunnistusta tai asiakas ei halua ottaa sormenjälki- ja kasvojentunnistusta käyttöön. Miten kirjautuminen onnistuu jatkossa?

Asiakas voi kirjautua uuteen sovellusversioon Elisa Tunnuksella, pankkitunnuksella tai Mobiilivarmenteella. Asiakkaan tulee kirjautua sovellukseen joka käyttökerta uudelleen eli sovellus ei enää muista kirjautumista seuraavalla käyttökerralla.

Tervetuloa myös OmaYhteisöön @Sanchez! ❤️


Hei, en pääse Oma Elisaan uusimmalla versiolla. Android 14 puhelimella. Kertoo että väärä selain. Edge ei toimi. Vaan pitää olla Chrome, Firefox tai Simsang. Mikä typeryys on isketty pöytään? 

 


Hei, en pääse Oma Elisaan uusimmalla versiolla. Android 14 puhelimella. Kertoo että väärä selain. Edge ei toimi. Vaan pitää olla Chrome, Firefox tai Simsang. Mikä typeryys on isketty pöytään? 

 

OmaElisa-sovelluksen uusimmassa versiossa kirjautuminen OmaElisa-sovellukseen on uudistunut ja muutoksen myötä OmaElisa-sovellukseen kirjautuminen tapahtuu selaimessa. Kirjautumisratkaisuun valittu tekninen toteutus ei tällä hetkellä tue muita kuin mainittuja selaimia eli Chrome-, Firefox- tai Samsung Internet- selainta. Sovellusta ja sen kirjautumisratkaisua kehitetään jatkuvasti eteenpäin.

 

Kuten @Snouppi totesikin, ottamalla sormenjälki- tai kasvojentunnistuksen käyttöön kirjautumista ei tarvitse tehdä jokaisella sovelluksen käyttökerralla 📱

 


Edgehän on Chromium pohjainen.... 

Tuo sormenjälkijuttu on ihan ok kun ekan kerran pääsee sisään. 


Edgehän on Chromium pohjainen.... 

Tuo sormenjälkijuttu on ihan ok kun ekan kerran pääsee sisään. 

Näin on, mutta toistaiseksi tosiaan mennään näillä kolmella. Pyrkimys on kehittää käyttökokemusta ja kirjautumista edelleen, mutta en voi tässä kohtaa luvata vielä sen enempää tuettujen selaimien suhteen.


Edgehän on Chromium pohjainen.... 

Tuo sormenjälkijuttu on ihan ok kun ekan kerran pääsee sisään. 

Näin on, mutta toistaiseksi tosiaan mennään näillä kolmella. Pyrkimys on kehittää käyttökokemusta ja kirjautumista edelleen, mutta en voi tässä kohtaa luvata vielä sen enempää tuettujen selaimien suhteen.

No jos saisi sen kirjautumisen pysymään kaikilla kirjautumistavoilla, kiitos :D


Edgehän on Chromium pohjainen.... 

Tuo sormenjälkijuttu on ihan ok kun ekan kerran pääsee sisään. 

Näin on, mutta toistaiseksi tosiaan mennään näillä kolmella. Pyrkimys on kehittää käyttökokemusta ja kirjautumista edelleen, mutta en voi tässä kohtaa luvata vielä sen enempää tuettujen selaimien suhteen.

No jos saisi sen kirjautumisen pysymään kaikilla kirjautumistavoilla, kiitos :D

Yksi uudistuneen kirjautumisen tavoitteista on parantaa turvallisuutta ja sen myötä sovellukseen on kirjauduttava jokaisella käyttökerralla. 

Ottamalla sormenjälki- ja kasvojentunnistuksen käyttöön kirjaudut sovellukseen aina turvallisesti, vaivattomasti ja nopeasti. 


Tasan eka kerta eri paikkojen suurkäyttäjänä että rajoitettu uusimpia käytössä olevia pois. Museosovellukset erikseeen


Aika syvältä sieltä mistä… 

Miksi mennään aina sen urpoimman kautta eikä normaali järjellä varustettujen käyttäjien ?


Ymmärrän toki turvallisuuden vuoksi erillisen kirjautumisen joka kerran,mutta miksi myös ilmoitukset täytyy joka kerran kieltää erikseen? Ei,en halua mainosviestejä. Riittää kun joka sivustolla hylkii evästeet niin eikö jo näpyttely riitä. 


Ymmärrän toki turvallisuuden vuoksi erillisen kirjautumisen joka kerran,mutta miksi myös ilmoitukset täytyy joka kerran kieltää erikseen? Ei,en halua mainosviestejä. Riittää kun joka sivustolla hylkii evästeet niin eikö jo näpyttely riitä. 

Missään nimessä ei ole tarkoitus, että ilmoitukset täytyy joka kertaa kieltää uudelleen. Niitä ei siis ole tarkoitus kysyä jokaisella kirjautumisella. Tämä on bugi, jota korjataan parhaillaan. Korjaus julkaistaneen mitä todennäköisimmin sovelluksen seuraavassa päivityksessä.

Ja hei, kiva saada sinut mukaan OmaYhteisöön ​@NooM !


Hienoa, että toiveeni toteutui.

Sikäli vaan hauskasti myöhään, että nykyisessä iOS.ssä voi asettaa minkä tahansa sovelluksen FaceID:n taakse halutessaan, joten tavallaan tämä ominaisuus on nyt “turha” iPhonessa, mutta toki Androidissa varmasti hyödyllinen.


Hienoa, että toiveeni toteutui.

Sikäli vaan hauskasti myöhään, että nykyisessä iOS.ssä voi asettaa minkä tahansa sovelluksen FaceID:n taakse halutessaan, joten tavallaan tämä ominaisuus on nyt “turha” iPhonessa, mutta toki Androidissa varmasti hyödyllinen.

Hyödyllisyydestä tiedä. Turhia nuo lukot joka ohjelmassa, koska aluksi jo tarvii sormenjäljen, naamataulun tai koodin et saa puhelimen edes auki. Pankki yms. sovelluksissa tuon vielä ymmärtää, mutta saas kattoo. Vähän on turha ja toivottavasti tuon saa pois päältä ettei kysy moisia.

Tosin pitäisi ensin saada toimimaan edes. Ei ymmärtänyt selaimesta mitään vaikka firefox.


 

Tosin pitäisi ensin saada toimimaan edes. Ei ymmärtänyt selaimesta mitään vaikka firefox.


@Rokha Firefox-selainten osalta on huomattu sellainen valitettava bugi, että kaikissa tilanteissa OmaElisa-sovellus ei tunnista laitteeseen asennettua Firefox-selainta. Tämä on korjauksessa ja pyritään korjaamaan seuraavassa sovellusversiossa.


Onhan tuo turhauttavaa kun omaelisasta siirryt kauppaan, pitää kirjautua kauppaan. Siirryt kaupassa toiselle sivulle, ullatus, useimmiten taas uusi kirjautuminen.

Samsung tab A9+ 5G ja kokeiltu kolmella eri selaimella.


Onhan tuo turhauttavaa kun omaelisasta siirryt kauppaan, pitää kirjautua kauppaan. Siirryt kaupassa toiselle sivulle, ullatus, useimmiten taas uusi kirjautuminen.

Samsung tab A9+ 5G ja kokeiltu kolmella eri selaimella.

Hei ​@PA70 ja kiitos kun ilmoitit!

Tuo kuvailemasi on vikatilanne, jonka luulimme olevan korjattu. Se on tosiaan uusiutunut - sain sen itsekin omalla Samsungin puhelimellani toistettua. 

Tutkimme asiaa!


@Eläkeukko ​@NooM ​@Rokha Uusi sovellusversio on julkaistu ja sen myötä teidän kuvailemat viat on korjattu → me emme näitä ainakaan ole saaneet toistettua ja data näyttää, että virheiden määrä on roimasti vähentynyt.

@PA70 myös tämä vika verkkokauppaan siirryttäessä on korjattu 😊


Osallistu keskusteluun