Kiinnitetty keskustelu ELISA TUNNUS

Kirjautuminen Elisan palveluihin uudistuu

  • 28 February 2024
  • 39 kommenttia
  • 1763 katselukerrat
Kirjautuminen Elisan palveluihin uudistuu
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +8
  • OmaYhteisön yhteisömanageri
  • 265 kommenttia

Kirjautuminen Elisa Tunnuksella Elisan palveluihin uudistuu tulevien vuosien aikana. Ensimmäisessä vaiheessa 28.2.2024 alkaen kirjautuminen muuttuu henkilöasiakkaidemme OmaElisaan.

Miksi  uudistus tehdään?

Monia tilejä ja tunnuksia on raskasta muistaa ja ylläpitää. Haluamme parantaa asiakaskokemusta sisäänkirjautumisessa ja Elisan palveluiden käytössä. Tulevaisuudessa kirjautuminen kaikkiin Elisan palveluihin, myös tänne OmaYhteisöön, onnistuu yhdellä tunnuksella. Sinun ei enää tarvitse muistaa mitä sähköpostia ja salasanaa missäkin Elisan palvelussa käytät.

Miten uudistus etenee?

Ensimmäisessä vaiheessa uudistus koskee OmaElisaa selaimella käytettynä.

Uudistus etenee vaiheittain vuoden 2024 aikana eri Elisan palveluihin, OmaYhteisön lisäksi mm. Elisan verkkokauppaan, elisaviihde.fi-palveluun ja yritysasiakkaiden Työntekijän OmaElisaan.

En ole vahvistanut Elisa Tunnukseni sähköpostiosoitetta,  pitääkö se vahvistaa? 

Elisa Tunnuksen sähköpostiosoite pitää vahvistaa tietoturvasyistä, jos et ole sitä aikaisemmin tehnyt. Jos tunnustasi ei ole vahvistettu, näet kirjautumisen jälkeen ohjeet miten toimia.
 

Usein kysytyt kysymykset kirjautumisen uudistuksesta 


Kysymyksiä muutoksesta? Kysy kommenteissa!


39 kommenttia

Käyttäjätaso 7

Monia tilejä ja tunnuksia on raskasta muistaa ja ylläpitää. Haluamme parantaa asiakaskokemusta sisäänkirjautumisessa ja Elisan palveluiden käytössä. Tulevaisuudessa kirjautuminen kaikkiin Elisan palveluihin, myös tänne OmaYhteisöön, onnistuu yhdellä tunnuksella. Sinun ei enää tarvitse muistaa mitä sähköpostia ja salasanaa missäkin Elisan palvelussa käytät.

Elekää viittikö. Eikö me väännetty teille riittävästi ratakiskoa aiemmin tästä aiheesta. Kirjautuminen tärkeiden asioiden Omaelisaan ja vähemmän tärkeiden asioiden muihin palveluihin pitää pitää erillään - tai erottaa toisistaan niiltä osin, kun asioita on tähän mennessä ehditty sotkea.

Teidän suunnitelmanne on järkyttävä tietoturvariski.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Monia tilejä ja tunnuksia on raskasta muistaa ja ylläpitää. Haluamme parantaa asiakaskokemusta sisäänkirjautumisessa ja Elisan palveluiden käytössä. Tulevaisuudessa kirjautuminen kaikkiin Elisan palveluihin, myös tänne OmaYhteisöön, onnistuu yhdellä tunnuksella. Sinun ei enää tarvitse muistaa mitä sähköpostia ja salasanaa missäkin Elisan palvelussa käytät.

Elekää viittikö. Eikö me väännetty teille riittävästi ratakiskoa aiemmin tästä aiheesta. Kirjautuminen tärkeiden asioiden Omaelisaan ja vähemmän tärkeiden asioiden muihin palveluihin pitää pitää erillään - tai erottaa toisistaan niiltä osin, kun asioita on tähän mennessä ehditty sotkea.

Teidän suunnitelmanne on järkyttävä tietoturvariski.

Olen samaa mieltä kv36:n kanssa, eli Omayhteisö erikseen ja muut tärkeämmät palvelut kuten OmaElisa ja Elisaviihde erikseen.

Käyttäjätaso 7

Monia tilejä ja tunnuksia on raskasta muistaa ja ylläpitää. Haluamme parantaa asiakaskokemusta sisäänkirjautumisessa ja Elisan palveluiden käytössä. Tulevaisuudessa kirjautuminen kaikkiin Elisan palveluihin, myös tänne OmaYhteisöön, onnistuu yhdellä tunnuksella. Sinun ei enää tarvitse muistaa mitä sähköpostia ja salasanaa missäkin Elisan palvelussa käytät.

Elekää viittikö. Eikö me väännetty teille riittävästi ratakiskoa aiemmin tästä aiheesta. Kirjautuminen tärkeiden asioiden Omaelisaan ja vähemmän tärkeiden asioiden muihin palveluihin pitää pitää erillään - tai erottaa toisistaan niiltä osin, kun asioita on tähän mennessä ehditty sotkea.

Teidän suunnitelmanne on järkyttävä tietoturvariski.

Juuri näin.

Kaikki Elisan palvelut , missä käsitellään rahaa tai muuten vaan käsitellään palveluja kuten Oma Elisa , Verkkokauppa jne. pitää olla vahvan tunnistautumisen takana.

Sen sijaan tämä Yhteisö on vähemmän tärkeä höpötyspaikka , joka tulee pitää visusti erillään em. tärkeistä palveluista. Se vain ei ole viisasta laitaa kaikkia munia samaan koriin.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +3

Helppous on tietysti mukavaa, mutta täytyy silti olla samaa mieltä edellä kirjoittajien kanssa. Varsinkin omaelisa ja verkkokauppa vaatisivat, että mennään turvallisuus edellä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +8

Kiitos palautteista @kv36@JV0600​​​​ ja @Sokrates ja hienoa, että tietoturva-asiat kiinnostavat.

Tässä tapauksessa, vaikka jatkossa palveluiden käyttöä helpottamaan tuleekin yksi tunnus kaikkiin palveluihin, tulemme palvelu- ja sisältökohtaisesti mahdollistamaan turvallisempaa kirjautumista, esim. kaksivaiheisella tai vahvalla tunnistautumisella, kuten Mobiilivarmenteella tai pankkitunnuksilla.

Jo tälläkin hetkellä Elisa Tunnukseen saa itse otettua käyttöön kaksivaiheisen tunnistautumisen.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +7

Kuten millainen tietoturvariski tos muka on? Tohon "ongelmaan" auttaa että ottaa kaksivaiheisen tunnistamisen kuten itsellä se on kaikkial käytös mihin sen saa.

Tämmönen samanlainen käytäntöhän on myös Googlella että kun kirjaudut yhteen palveluun niin oot kaikkiin sen palveluihin kirjautunu jos avaat toiselle välilehdellä paitsi että muistaakseni siihen tuli muutos tuon EU:n digipalvelusäädöksen takia.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Tietoturva on aina tärkeä kriteeri, kun uudistuksia suunnitellaan. Elisa Tunnuksen avaaminenhan vaatii aina vahvan tunnistamisen (kuten mobiilivarmenteen, verkkopankkitunnukset tai tunnistautumisen Elisa myymälässä). 

Kaksivaiheinen tunnistautuminen kannattaa ottaa käyttöön, jos ei vielä ollut 👍

Käyttäjätaso 7

Kuten millainen tietoturvariski tos muka on? Tohon "ongelmaan" auttaa että ottaa kaksivaiheisen tunnistamisen kuten itsellä se on kaikkial käytös mihin sen saa.

Tämmönen samanlainen käytäntöhän on myös Googlella että kun kirjaudut yhteen palveluun niin oot kaikkiin sen palveluihin kirjautunu jos avaat toiselle välilehdellä paitsi että muistaakseni siihen tuli muutos tuon EU:n digipalvelusäädöksen takia.

Itsepä sen juuri tuossa kerroit , mikä se ongelma on. Ei tarvita kuin yksi murtautuminen ja pääsee suureen määrään palveluja , kun ei se kaksivaiheinen tunnistautuminenkaan mikään onni ja autuus ole.

Jos tunnukset eri palveluihin ovat erillisiä , niin yhden murtaminen avaa tien vain yhteen palveluun.

Käyttäjätaso 7

Tietoturva on aina tärkeä kriteeri, kun uudistuksia suunnitellaan. Elisa Tunnuksen avaaminenhan vaatii aina vahvan tunnistamisen (kuten mobiilivarmenteen, verkkopankkitunnukset tai tunnistautumisen Elisa myymälässä). 

Kaksivaiheinen tunnistautuminen kannattaa ottaa käyttöön, jos ei vielä ollut 👍

Se , että Elisa-tunnuksen luomisessa vaaditaan vahva tunnistautuminen on eri asia kuin Elisa-tunnuksen käyttäminen. Siinä ei vaadita kuin tunnus ja salasana eikä se kaksivaiheinen vahvistus tekstiviestillä ole mikään aukoton tapa.

Vahva tunnistautuminen pitäisi olla käytössä aina , kun kirjaudutaan palveluihin , missä käsitellään rahaa/sopimuksia jne...

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Toivon ettei Elisa Viihteen sivuille kirjautumista tehdä turhan hankalaksi, ei siis mitään pankkitunnistautumista tai kaksi vaiheista tunnistamista, itse en esim. pidä kännykkää auki kuin silloin kun en ole kotona. Jos Elisa viihteen sivuille kirjautuminen on hankalaa, jää moni käynti siellä väliin. OmaElisa-sivut on sitten toinen juttu sinänsä, siellä käydään harvemmin, paitsi jos maksaa laskunsa sitä kautta, siellä voi olla pankkitunnuksin tunnistautuminen.

 

Olen @Sokrates kanssa samaa mieltä että kaksivaiheinen tunnistautuminen ei ole onni ja autuus, tekee vaan hankalammaksi kaiken, olen samaa mieltä myös siitä että mitä useammassa paikassa on sama käyttäjätunnus-salasana pari, niin sen helpommin kräkkerit sinne tunkeutuu ja murtautuu.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +12

ainakin oma yhteisöön erilliset tunnarit, koska en ole välttämättä elisan asiakas ikuisesti tai kokoajan.

olisi tosiaan hyvä että tunnari voisi olla kahdessa osassa, eli tärkeille vahva tunnistus ja vähemmän tärkeile pääsisi helpommalla, ns lukuoikeus.

petollisuus on kuitenkin yksityiskohdissa, ja tarkkaa tietoa ei ole mitä elisa sunnittelee.

itse näen kaksivaiheisen tunnistuksen kaksinaishintaiseksi, voi olla hyvä joillakin tekniikoilla. mutta jos ruvetaan pakottamaan ns. suljettuja järjestelmiä, esim google ja apple, niin näen sen pahaksi ongelmaksi. sms ja email pohjaiset 2fa tunnistukset ovat jokseenkin ongelmallisia, koska sitoo jonkun yhteystiedon, muutenkin tietoturvan taso email:ssa ja sms:ssa on niin ja näin.

TOTP on kuitenkin yksi vaihtoehto joka ei sido suljettuihin järjestelmiin ja yhteystietoihin.

https://en.wikipedia.org/wiki/Time-based_one-time_password

 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +7

Kuten millainen tietoturvariski tos muka on? Tohon "ongelmaan" auttaa että ottaa kaksivaiheisen tunnistamisen kuten itsellä se on kaikkial käytös mihin sen saa.

Tämmönen samanlainen käytäntöhän on myös Googlella että kun kirjaudut yhteen palveluun niin oot kaikkiin sen palveluihin kirjautunu jos avaat toiselle välilehdellä paitsi että muistaakseni siihen tuli muutos tuon EU:n digipalvelusäädöksen takia.

Itsepä sen juuri tuossa kerroit , mikä se ongelma on. Ei tarvita kuin yksi murtautuminen ja pääsee suureen määrään palveluja , kun ei se kaksivaiheinen tunnistautuminenkaan mikään onni ja autuus ole.

Jos tunnukset eri palveluihin ovat erillisiä , niin yhden murtaminen avaa tien vain yhteen palveluun.

 

Sehän on juuri kaksivaiheisen todennuksen idea, että se vaikeuttaa ulkopuolisen pääsyn tilillesi. Toki ehkä saattaa olla keinot ohittaa tuo kaksivaiheinen todennus mut en usko et se kovin helppoa on, se teettää lisää työtä jos haluaa päästä tiliin käsiksi. 

Kaikki riippuu siitä miten kaksivaiheinen todennus on toteutettu, se saattaa olla eri paikois eri taval. 

Toi on vain asenne kysymys et onko kaksivaiheisen todennuksen käyttö vaikeaa vai ei, itselleni se ei ole vaikeaa. Ja yleensähän se kysytään vain kerran ja silloin jos kirjaudut eri laitteella.

Näiden ominaisuuden kyseenalaistaminen jotka parantaa käyttäjien turvallisuutta, on tosi typerää. Haluatte siis että kaksivaiheista tunnistautumista ei ole, jolloin se on rikollisille paljon helpompi kaapata tili kuin et kaksivaiheinen todennus teettää lisää työtä ja vaikeuttaa tiliin pääsemistä? Osaisitteko kehittää tai ees ideaa miten rikollisten tiliin pääsyä vaikeutettaisiin jolloin se tekisi niille niin paljon ylimääräistä työtä jolloin sitä ei oo järkevää tehdä?

Käyttäjätaso 7

Kuten millainen tietoturvariski tos muka on? Tohon "ongelmaan" auttaa että ottaa kaksivaiheisen tunnistamisen kuten itsellä se on kaikkial käytös mihin sen saa.

Tämmönen samanlainen käytäntöhän on myös Googlella että kun kirjaudut yhteen palveluun niin oot kaikkiin sen palveluihin kirjautunu jos avaat toiselle välilehdellä paitsi että muistaakseni siihen tuli muutos tuon EU:n digipalvelusäädöksen takia.

Itsepä sen juuri tuossa kerroit , mikä se ongelma on. Ei tarvita kuin yksi murtautuminen ja pääsee suureen määrään palveluja , kun ei se kaksivaiheinen tunnistautuminenkaan mikään onni ja autuus ole.

Jos tunnukset eri palveluihin ovat erillisiä , niin yhden murtaminen avaa tien vain yhteen palveluun.

 

Sehän on juuri kaksivaiheisen todennuksen idea, että se vaikeuttaa ulkopuolisen pääsyn tilillesi. Toki ehkä saattaa olla keinot ohittaa tuo kaksivaiheinen todennus mut en usko et se kovin helppoa on, se teettää lisää työtä jos haluaa päästä tiliin käsiksi. 

Kaikki riippuu siitä miten kaksivaiheinen todennus on toteutettu, se saattaa olla eri paikois eri taval. 

Toi on vain asenne kysymys et onko kaksivaiheisen todennuksen käyttö vaikeaa vai ei, itselleni se ei ole vaikeaa. Ja yleensähän se kysytään vain kerran ja silloin jos kirjaudut eri laitteella.

Näiden ominaisuuden kyseenalaistaminen jotka parantaa käyttäjien turvallisuutta, on tosi typerää. Haluatte siis että kaksivaiheista tunnistautumista ei ole, jolloin se on rikollisille paljon helpompi kaapata tili kuin et kaksivaiheinen todennus teettää lisää työtä ja vaikeuttaa tiliin pääsemistä? Osaisitteko kehittää tai ees ideaa miten rikollisten tiliin pääsyä vaikeutettaisiin jolloin se tekisi niille niin paljon ylimääräistä työtä jolloin sitä ei oo järkevää tehdä?

Ilmeisesti ei ainakaan allekirjoittaneen viestiä ole ymmärretty oikein tai esitin sen epäselvästi. No yritetäänpä uudestaan. 😉

Siis ei minulla ole mitään kaksivaiheista tunnistautumista vastaan , kun se tehdään oikein.

Edellä kerrotusta huolimatta useita palveluita ei pitäisi yhdistää yhden tunnistautumisen taakse. Ei niitä tunnuksia normaalisti tavan tallaajalla niin monta ole , että niitä ei muista.

Jos joka palveluun tunnistaudutaan eri tunnuksilla , se on lisäturva , koska vielä  ei ole keksitty sellaista tapaa , joka olisi pomminvarma.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Niin tarkoitin ettei pidä mennä siihen että tehdään asiat liian vaikeiksi, kyllä se kaksivaiheinen tunnistus voi olla tehty niin vaikeaksi ettei tee mieli kirjautua ko. palveluun vaikka olisi ihan se oikea käyttäjä. Esim. sähköposti ja Elisa Viihde pitää jättää tuollaisten vaikeiden tunnistusten ulkopuolelle, Omaelisassa voi käyttää pankkitunnuksia kun kirjautuu, Omayhteisö taas ei ole niin tärkeä kohde kräkkereille että sekin pitäisi olla kaksivaiheisen tunnistuksen tai pankkitunnistuksen takana!

Ja Elisan verkkokauppa on kanssa sellainen jonne voi laittaa pankkitunnistautumisen, koska tuskinpa siellä niin jatkuvasti samat ihmiset tekee ostoksia, lisäksi kun ne ostokset maksetaan usein samantien niin pankkitunnarit on oltava käsillä.

Omaelisasta vielä sen verran että ne pankkitunnukset on oltava jokatapauksessa käsillä jos aikoo maksaa laskunsa sitä kautta joten miksi ei voisi Omaelisaankin kirjautua pankkitunnuksilla kuten esim. Dna on Minunpalveluni-sivustonsa nykyisin tehnyt.

Ja on myös otettava sekin seikka huomioon ettei ihan kaikilla ole edes mahdollisuutta kaksivaiheiseen kun tiedän ihmisiä joilla ei ole edes peruskännykkää! Uskokaa tai älkää mutta sellaisiakin ihmisiä on. Esim. voi olla lankaluuri tai sen korvaava palvelu jossa ei ole mahdollisuutta tekstiviesteihin.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +12

tuliko just jotain tällaista sms pohjaisesta 2fa varmennuksesta.

https://techcrunch.com/2024/02/29/leaky-database-two-factor-codes/?guccounter=1

lyhyesti, yrityksen tietokanta vuosi internettiin ilman autentikointia tai suojausta.

no koska on kyseessä lisävarmennus, niin tuskin on niin iso ongelma, mutta kertoo että 2fa ei välttämättä ole ns. täydellinen.

 

Käyttäjätaso 7

Omayhteisö taas ei ole niin tärkeä kohde kräkkereille että sekin pitäisi olla kaksivaiheisen tunnistuksen tai pankkitunnistuksen takana!

Omayhteisö voi olla houkutteleva kohde siinä mielessä, jos tätä kautta pääsee käsiksi myös muihin asiakas- tai kirjautumistietoihin. Siksi tällaiset keskustelupalstojen käyttäjätilit olisi parempi pitää ihan erillään tärkeiden palveluiden kuten OmaElisan käyttäjätileistä.

Ja onhan siinä vähän muitakin näkökulmia, joiden johdosta ainakin tämä nimimerkki suurella todennäköisyydellä hiljenee, jos vanhat nimimerkit pakotetaan tunnistautumaan.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +1

Kysymyksiä muutoksesta? Kysy kommenteissa!

Mites tuo sähköposti? Lähdin aikaisemminkin katsomaan usein kysytyt kysymykset osiosta, löytyisikö sieltä tietoa tämän muuttumisesta, mutta ei mitään mainintaa. Pohdin tätä itse omassa ideapajan postauksessa, että sähköpostikin kyllä hyötyisi kaksivaihesesta tunnistautumisesta, jotta voisin tosissani siirtyä sen käyttöön.

 

 

Ja oma mielipiteeni tähän väliin viestiketjuun liittyen: Jos ihan kaikki laitetaan saman katon alle, niin varsinkin silloin on tärkeää kyllä saada myös ne ihan kaikki kaksivaiheisen tunnistautumisen taakse, koska tietovuotoja ja onnistuneita hakkerointeja tapahtuu kyllä, vaikka kuinka olisi firma ylpeä tietoturvastaan ja toimivuudesta. Niin jos kaikki tiedot on saman katon alla, silloin kyllä tarvitaan se second line of defense hidastamaan murtoa. Muutama tunnusta minulla on pelastunut sillä, että huh huh en ajatellutkaan tämän palvelun tulevan hakkeroiduksi, no onneksi oli 2FA päällä niin ei käynyt mitään kummemmin, salasana vain vaihtamaan nopeasti.

Minulla kirjautuminen kaatuu. Tunnus+salasana tai verkkopankilla.

Tulee jatkuvasti "Jotain meni pieleen, yritä uudelleen."

Miten maksan laskun, kun en saa avattua koko sivua?

 

 

Käyttäjätaso 7

Minulla kirjautuminen kaatuu. Tunnus+salasana tai verkkopankilla.

Tulee jatkuvasti "Jotain meni pieleen, yritä uudelleen."

Miten maksan laskun, kun en saa avattua koko sivua?

 

 

Täällä ainakin toimii ihan hyvin, eli ei mitään yleisempää häikkää.

Päivitä sivu/välilehti.

Kokeile selaamista yksityisessä/Ingognito -tilassa.

Tyhjennä selaimen välimuisti.

Kokeile toisella selaimella.

Tai aika-ajoin kokeilet uudestaan, niin tokenee.

Päivitä sivu/välilehti.

Kokeile selaamista yksityisessä/Ingognito -tilassa.

Tyhjennä selaimen välimuisti.

Kokeile toisella selaimella.

Tai aika-ajoin kokeilet uudestaan, niin tokenee.

Valitettavasti ei auta, kokeilin 2 eri selaimella. Tänne pääsen, eli kirjautuminen toimii puolittain, mutta jos esim. klikkaan "1 avoin lasku", tulee tuo. Selaimen urlissa näkyy parametrina mm. "server error". Ei ole minun koneella vika, testaamaton päivitys, katso kuva:
 

 

Käyttäjätaso 7

Päivitä sivu/välilehti.

Kokeile selaamista yksityisessä/Ingognito -tilassa.

Tyhjennä selaimen välimuisti.

Kokeile toisella selaimella.

Tai aika-ajoin kokeilet uudestaan, niin tokenee.

Valitettavasti ei auta, kokeilin 2 eri selaimella. Tänne pääsen, eli kirjautuminen toimii puolittain, mutta jos esim. klikkaan "1 avoin lasku", tulee tuo. Selaimen urlissa näkyy parametrina mm. "server error". Ei ole minun koneella vika, testaamaton päivitys, katso kuva:
 

 

Kyllä laskutkin täällä aukeaa, eli

Jos mahdollista, niin kysäise somessa asiakaspalvelussa.

Onnistuu näin sunnuntainakin.

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/

Lähetä viesti Facebookissa  Arkisin 8-21 ja viikonloppuisinkin 9-21.

Lähetä viesti X-palvelussa  Arkisin 8-21 ja viikonloppuisinkin 9-21.

Tai soita ja tee vikailmoitus.

Asiakaspalvelupuhelu:

010 190 240 (mpm/pvm)​ Numerossa voi tehdä vikailmoituksen ympäri

vuorokauden vuoden jokaisena päivänä. Kuuntelet vaan nauhoitteen

ihan loppuun saakka.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Mitä noihin Elisan laskuihin tulee niin ne kannattaa muuttaa pankissa e-laskuiksi, silloin ei olla Omaelisan varassa laskujen maksamisen suhteen. Laskut voi myös laittaa pankissa automaattiseen maksamiseen jolloin ei tarvitse käydä jatkuvasti katsomassa onko tullut laskuja, lisäksi jos on jotain reklamoitavaa niin sekin onnistuu kun ottaa yhteyttä laskuttajaan ja laskun loppusummaakin voi kaiketi muuttaa, näin ainakin onnistuu Nordeassa.

Jos jollakin muulla on sama ongelma, niin sain itse kuntoon palauttamalla tunnuksen verkkopankkitunnuksilla. Laitoin uuden sähköpostiosoitteen ja kun sen vahvisti sähköpostista, niin uusi tunnus alkoi toimia.

Pettymys kuitenkin, jouduin käyttämään tähän aikaani ja apua en saanut. Erikoista että pitäisi jonkin 3 osapuolen Twitter/Facebook kautta ottaa yhteyttä asiakaspalveluun. Chat ei toiminut, se oli kirjautumisen takana myös. Puhelin on viimeinen vaihtoehto, koska siitä tulee kuluja ja ongelma ollut minun aiheuttamani.

E-lasku automaattimaksaminen tuntuu myös erikoiselta antaa jollekin taholle vapauden laskuttaa mitä tahansa hamaan tulevaisuuteen. Nordeassa ovat tehneet lisäksi sen, että uusista E-laskuita ei saa enää ilmoitusta sähköpostiin. Haluaa kuitenkin olla selvillä mitä laskuja on

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

E-lasku automaattimaksaminen tuntuu myös erikoiselta antaa jollekin taholle vapauden laskuttaa mitä tahansa hamaan tulevaisuuteen. Nordeassa ovat tehneet lisäksi sen, että uusista E-laskuita ei saa enää ilmoitusta sähköpostiin. Haluaa kuitenkin olla selvillä mitä laskuja on

Automaattisen maksamisen voi laittaa pois päältä ja puhelinsovellukseen tulee ilmoitus kun on saapunut uusi lasku. Sähköposti-ilmoitukset ovat monessa paikassa jo melko vanhanaikaisia.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +1

E-lasku automaattimaksaminen tuntuu myös erikoiselta antaa jollekin taholle vapauden laskuttaa mitä tahansa hamaan tulevaisuuteen. Nordeassa ovat tehneet lisäksi sen, että uusista E-laskuita ei saa enää ilmoitusta sähköpostiin. Haluaa kuitenkin olla selvillä mitä laskuja on

Automaattisen maksamisen voi laittaa pois päältä ja puhelinsovellukseen tulee ilmoitus kun on saapunut uusi lasku. Sähköposti-ilmoitukset ovat monessa paikassa jo melko vanhanaikaisia.

Itse näen tässä ongelmaksi sen, että kaikki eivät halua asentaa, jokaisesta palvelusta jota käyttää, omaa sovellustaan. Itse olen aika minimalistinen siinä mitä asennan ja minne teen tunnuksia, niin jos asian saa hoidettua ilmankin tukkimatta puhelinta täyteen, niin sen parempi.

 

Sitä ajattelee helposti, että ei se ole kuin yksi sovellus, mutta ongelma tulee siinä kohtaa kun tunnuksia on kymmeniä ja joka paikka haluaa käyttäjänsä tietoja tunnuksen tai appin kautta 😄 En ole ottanut itselleni e-laskuja ollenkaan käyttöön justiinsa kontrollin vuoksi, se on mukava kun saa hallita asioita ilman että se vaatii ylimääräsiä juttuja. Mutta täytyy sanoa, että kyllä oma sovellus josta näkee tilanteen on kätevä, jos sitä haluaa käyttää. Aina plussaa kun yritetään helpottaa.

Osallistu keskusteluun