Hei!
Käytössäni on Elisa Viihteen "musta" digiboksi (en valitettavasti osaa sanoa mallia, pieni neliskulmainen laatikko). Aiemmin Wi-Fi -yhteys on yhdistynyt automaattisesti ja toiminut hyvin, nyt joka kerta kun käynnistän digiboksin, täytyy minun käydä asetusten kautta yhdistämässä WLAN.
Missä vika? Kuitenkin digiboksi muistaa WLAN salasanani, joten kaikkia yhteystietoja se ei ole unohtanut, ei vaan halua yhdistää automaattisesti.
Digiboksi on toiminut enemmän tai vähemmän moitteetta jokusen vuoden, nyt n. viikon ajan on ollut yhdistämisongelmaa ja se ei näytä menevän pois.
Onko tehdasasetusten palauttaminen ensimmäinen askel, vai onko muita vinkkejä asiaan?
Kiitos paljon!
Sivu 1 / 1
Minulla auttoi tehdasasetusten palauttaminen. Viimeisin päivitys aiheutti ongelman.
Moro @NJK ja tervetuloa OmaYhteisöön! Kerkesitkö jo testailla tuota tehdasasetusten palauttamista? 🙂 Auttoiko?
Tätä kyseistä ongelmaa on tosiaan esiintynyt laajemminkin viimeisimmän päivityksen jälkeen. Voisitte laittaa uuden päivityksen kehitteille. Myöskin tuo toisissa keskusteluissa mainittu Youtuben jumittaminen voitaisiin korjata samalla, niin saataisiin käytettävyys normaalille tasolle.
Tehdasasetusten palautus ei edelleenkään ole mikään kunnon ratkaisu ongelmiin, varsinkin jos tekee muutoksia asetuksiin, niin tällöin joutuu tekemään ne aina uudelleen. Ohjelmistovikojen korjaus olisi tässä tilanteessa se oikea ratkaisu.
Tehdasasetusten palautus ei edelleenkään ole mikään kunnon ratkaisu ongelmiin, varsinkin jos tekee muutoksia asetuksiin, niin tällöin joutuu tekemään ne aina uudelleen. Ohjelmistovikojen korjaus olisi tässä tilanteessa se oikea ratkaisu.
Tehdasasetusten palautus ei edelleenkään ole mikään kunnon ratkaisu ongelmiin, varsinkin jos tekee muutoksia asetuksiin, niin tällöin joutuu tekemään ne aina uudelleen. Ohjelmistovikojen korjaus olisi tässä tilanteessa se oikea ratkaisu.
Aiheellinen palaute ja kiitos siitä 🙂 Koodarit työstää toki korjauksia ja parannuksia sitä mukaa kun vain kerkeevät, ohjelmistopäivityksiin laitellaan noita ominaisuuksia sitten mukaan kunhan niitä saadaan ensin testailtua ja todettua että uskaltaa jaella. Valitettavasti aina kaikki ei kuitenkaan mene nappiin, eli laboratoriossa ei päästä kaikkia mahdollisia muuttujia testaamaan ja yllättäviäkin ongelmia voi sitten ilmetä :/
Tehdaspalauttelu ei tokikaan mikään paras ratkaisu aina ole, mutta valitettavasti välillä se on ainoa mitä pystytään tarjoamaan. Toisinaan myös sen mahdollisesti mukanaan tuomat muutokset tilanteeseen avaa tilannetta paremmin että missä perimmäinen ongelma voisi lymyillä 🙂
Ymmärrän toki, mutta tehdasasetusten tekemä korjaus on yleensä väliaikainen ja sama ongelma toistuu taas hetken päästä uudelleen, koska varsinaista vian aiheuttajaa ei ole korjattu.
Muodostuuko näistä mitään virhelokia mihinkään vai miten ylipäätään päästään sitten vian jäljille?
Muodostuuko näistä mitään virhelokia mihinkään vai miten ylipäätään päästään sitten vian jäljille?
Palauttelu korjaa osan vioista, tosin tuolloin ongelman pitää olla joku ns. temp-muuttuja eli joko jumittelu muistissa tai pielessäoleva asetus (todennäköisesti sellainen mitä käyttäjä ei pääse muuttamaan). Jos ongelma korjautuu hetkeksi sillä mutta palaa X ajan jälkeen, on kyseessä monesti joku boksista riippumaton ongelma ja jos taas ongelma palaa tietyssä tilanteessa aina (esimerkiksi pitkä stand-by) viittaa se taas sitten boksin ongelmaan. Toki noissakin on aina muuttujia taustalla, eli sama virhe ei kaikilla laukea kun ei tietty ehto toteudu (WLAN voimakkuus alle 40% tai MUX A signaalitaso heittelehtivä tai mitä vain maan ja taivaan väliltä), suoraa selkeää ongelmaa harvemmin pääsee läpi eli sitten ongelman juurisyy jää vähän muuttujien haravointiin ja toteutumisen ehtojen selvittelyyn.
Toki tuolla jotain logeja edempänä sitten aina tutkitaan (en tiedä tarkemmin mitä), mutta yleensä ennen sitä on hyvä aina tehdä liuta näitä ns. perustemppuja että saadaan haarukoitua ongelmaa oikeille jäljille ellei nyt sitten vielä paikannettua suorilta 🙂 Mitä itellä aikanaan tuli koulun myötä koodaamisesta kokemusta, niin eipä kateeksi käy noita jotka meillä hommia tekee Omat kokemukset oman koodin debuggauksesta alla:
Toki tuolla jotain logeja edempänä sitten aina tutkitaan (en tiedä tarkemmin mitä), mutta yleensä ennen sitä on hyvä aina tehdä liuta näitä ns. perustemppuja että saadaan haarukoitua ongelmaa oikeille jäljille ellei nyt sitten vielä paikannettua suorilta 🙂 Mitä itellä aikanaan tuli koulun myötä koodaamisesta kokemusta, niin eipä kateeksi käy noita jotka meillä hommia tekee Omat kokemukset oman koodin debuggauksesta alla:
Hei!
Ongelma lähti itsekseen pois muutamaksi päiväksi, mutta tänään taas oli aamu jolloin ei yhdistänyt WLANiin suoraan.
Joten tein juuri tehdasasetusten palautuksen, toivottavasti tämä tepsii.
Palaan, mikäli ongelma toistuu jälleen.
Ongelma lähti itsekseen pois muutamaksi päiväksi, mutta tänään taas oli aamu jolloin ei yhdistänyt WLANiin suoraan.
Joten tein juuri tehdasasetusten palautuksen, toivottavasti tämä tepsii.
Palaan, mikäli ongelma toistuu jälleen.
Tehdasasetusten palautus teki tilanteen vielä huonommaksi. Nyt ei löydy enää automaattisesti kanavatkaan, eikä yhdistä WLANiin. (Johdot ovat paikoillaan ja reititin on päällä, eli digiboksi vain kusee.)
Todella turhauttavaa.
Todella turhauttavaa.
Täällä sama ongelma,varsinkin yön jälkeen kun boksi ja netti on sammuksissa. Ärsyttää joka kerta manuaalisesti laittaa langaton toimintaan, aiemmin on hyvin yhdistänyt automaattisesti.
Toivottavasti tähän löytyy korjaus pikaisesti eikä mitään väliaikaista ratkaisua
Toivottavasti tähän löytyy korjaus pikaisesti eikä mitään väliaikaista ratkaisua
Päivä 2 tehdasasetusten palautuksen jälkeen:
Kanavat eivät näy enää automaattisesti, eikä yhdistä WLANiin todellakaan automaattisesti.
Ennenkuin haluaa alkaa katsomaan mitään, joutuu odottamaan 5min että saa yhdisteltyä nettiin ja kanavat näkymiin.
Alkaa turhauttaa todella tämä, sillä kuitenkin tästä maksaa sen pari kymppiä kuussa ja luulisi tuolla hinnalla homman toimivan jatkuvasti.
Uuden boksin paikka vai mitä tehdä?
Kanavat eivät näy enää automaattisesti, eikä yhdistä WLANiin todellakaan automaattisesti.
Ennenkuin haluaa alkaa katsomaan mitään, joutuu odottamaan 5min että saa yhdisteltyä nettiin ja kanavat näkymiin.
Alkaa turhauttaa todella tämä, sillä kuitenkin tästä maksaa sen pari kymppiä kuussa ja luulisi tuolla hinnalla homman toimivan jatkuvasti.
Uuden boksin paikka vai mitä tehdä?
Minulla sama ongelma, joka ratkesi yv:llä omayhteisötiimille, josta tuli toimiva ehdotus.
Ongelma siis oli, että kun boxi oli yön yli ollut stand-by-tilassa, se ei enää seuraavana päivänä yhdistänyt langattomaan verkkoon. Kyseistä verkkoa ei myöskään löytynyt asetuksista. Boxin virtajohdon irroitus ja uudelleen kytkeminen auttoi aina. Boxi yhdisti heti langattomaan verkkoon.
Ongelma alkoi pari viikkoa sitten ja on sen jälkeen toistunut joka päivä. Tehdasasetusten palautus tai modeemin buuttaus ei auttanut yhtään.
Ratkaisu:
Ongelman aiheutti ilmeisesti pieleen mennyt boxin automaattipäivitys. Päivitys voidaan kuitenkin uusia seuraavasti:
Nyt boxi päivittää uuden käyttöjärjestelmän. Ruudussa näkyy teksti "päivitys/upgrade" tms ja palkki näyttää etenemisen. Kun päivitys on valmis (menee muutama minuutti) boxi on käyttövalmis.
Uusi päivitys ei vaikuta kanavajärjestykseen, joten kanaviakaan ei tarvitse järjestellä uudestaan.
Tämän toimenpiteen jälkeen langattoman verkon yhteysongelmaa ei ole minulla esiintynyt.
Ongelma siis oli, että kun boxi oli yön yli ollut stand-by-tilassa, se ei enää seuraavana päivänä yhdistänyt langattomaan verkkoon. Kyseistä verkkoa ei myöskään löytynyt asetuksista. Boxin virtajohdon irroitus ja uudelleen kytkeminen auttoi aina. Boxi yhdisti heti langattomaan verkkoon.
Ongelma alkoi pari viikkoa sitten ja on sen jälkeen toistunut joka päivä. Tehdasasetusten palautus tai modeemin buuttaus ei auttanut yhtään.
Ratkaisu:
Ongelman aiheutti ilmeisesti pieleen mennyt boxin automaattipäivitys. Päivitys voidaan kuitenkin uusia seuraavasti:
- Irroita boxista virtajohto.
- Pidä boxin virtnappula (Netgem 7700-boxissa etupaneelissa vasemmalla) painettuna ja kytke virtajohto boxiin.
- Pidä edelleen virtanappi pohjassa, kunnes vihreä merkkivalo alkaa vilkkua (n. 3-10 sekuntia).
- Vapauta virtanappi.
Nyt boxi päivittää uuden käyttöjärjestelmän. Ruudussa näkyy teksti "päivitys/upgrade" tms ja palkki näyttää etenemisen. Kun päivitys on valmis (menee muutama minuutti) boxi on käyttövalmis.
Uusi päivitys ei vaikuta kanavajärjestykseen, joten kanaviakaan ei tarvitse järjestellä uudestaan.
Tämän toimenpiteen jälkeen langattoman verkon yhteysongelmaa ei ole minulla esiintynyt.
Tein kuten ed.mainittiin. Okei,boxi teki päivityksen(tein 2 kertaa,ekalla kerralla ei löytänyt langatonta,jälkimmäisellä löysi).
Aamulla kun laitoin netin ja boxin päälle, tapaus oli jälleen sama kun ed.päivinä->ei yhdistynyt automaattisesti,eikun manuaali haku netille!! Mikä tässä oikein riivaa? On kestänyt jo monta päivää/viikkoa...!
Aamulla kun laitoin netin ja boxin päälle, tapaus oli jälleen sama kun ed.päivinä->ei yhdistynyt automaattisesti,eikun manuaali haku netille!! Mikä tässä oikein riivaa? On kestänyt jo monta päivää/viikkoa...!
Tuikku79, ikävä, ettei korjannut tilannetta sinulla. Sinun ongelmasi näyttää olevan hieman toisenlainen.
Kun kerrot, että joudut tekemään "manuaalihaun netille", tämä tarkoittanee, että uudelleenyhdistäminen ilman virtajohdon irroittamista sinulla sentään onnistuu. Minulla kun ei koko verkko näkynyt vaihtoehtona yhdistämisnäytöllä.
Mielenkiintoista muuten on, että verkko minulla aina putosi pois yöaikaan. Vaikka päivällä boxi saattoi olla stand-by-tilassa pidempään kuin yöllä, niin verkon katoaminen tapahtui aina klo 01-08 välisenä aikana. Tiedä sitten onko tämä relevantti tieto?
Sinunkin kannattaa varmaan laittaa yksityisviestiä yhteisötiimille. Kerro alkuun mitä kaikkea olet jo tehnyt, jottei ratkaisu turhaan hidastu sillä, että ehdotetaan virta pois/virta päälle, tehdasasetuksien palautuksia jne...
Kun kerrot, että joudut tekemään "manuaalihaun netille", tämä tarkoittanee, että uudelleenyhdistäminen ilman virtajohdon irroittamista sinulla sentään onnistuu. Minulla kun ei koko verkko näkynyt vaihtoehtona yhdistämisnäytöllä.
Mielenkiintoista muuten on, että verkko minulla aina putosi pois yöaikaan. Vaikka päivällä boxi saattoi olla stand-by-tilassa pidempään kuin yöllä, niin verkon katoaminen tapahtui aina klo 01-08 välisenä aikana. Tiedä sitten onko tämä relevantti tieto?
Sinunkin kannattaa varmaan laittaa yksityisviestiä yhteisötiimille. Kerro alkuun mitä kaikkea olet jo tehnyt, jottei ratkaisu turhaan hidastu sillä, että ehdotetaan virta pois/virta päälle, tehdasasetuksien palautuksia jne...
Hei, tein kuten tuossa Johjoh:n viestissä kerrottiin. Se toimi. Olen kerran aiemmin ollut saman ongelman kanssa tekemisissä. Silloin sain samanlaisen ohjeen Elisan tuelta. Se tosin maksoi puhelinlaskussa jonkin verran 😞
Jes laittele meille tosiaan yksityisviestiä ja asiakasnumero profiiliin niin katsotaan täältä yhteisvoimin asiaa eteenpäin 🙂
No niin, se siitä sitten. Rantomeister ilmoitti minulle sähkopostitse: Wi-Fi -yhteys ei enää yhdistä automaattisesti käynnistettäessä, pitää manuaalisesti yhdistää.
Eli vastaisuudessa avatessani television, käyn aina asetuksissa etsimässä verkkoyhteyden. Onneksi sentään muistaa reitittimen salasanan.
Menipä vanhanaikaiseksi!
Eli vastaisuudessa avatessani television, käyn aina asetuksissa etsimässä verkkoyhteyden. Onneksi sentään muistaa reitittimen salasanan.
Menipä vanhanaikaiseksi!
Eli vastaisuudessa avatessani television, käyn aina asetuksissa etsimässä verkkoyhteyden. Onneksi sentään muistaa reitittimen salasanan.
Menipä vanhanaikaiseksi!
Hmmmm...
Jos sinulla on Elisan digiboksi yhdistettynä telkkariin , niin sammuta vain telkkari ja jätä digiboksi päälle. Saattaa helpottaa hiukan.
Digibixin verkkoasetusten lisälsi tekevision verkkoastukset täytyi käydä tsekkaanadsa, jonka jälkeen aut.wifiyhteys alkoi pelata
Liity OmaYhteisöön
Onko sinulla jo tunnus? Kirjaudu sisään
Tervetuloa OmaYhteisöön!
Eikö sinulla ole vielä tunnusta? Luo OmaYhteisö-tunnus
Kirjaudu tai rekisteröidy Elisa Tunnuksella
tai
Anna OmaYhteisö-tunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle sähköpostitse ohjeet salasanan palauttamiseksi