Kysymys

4G mobiili yhteys katkeaa hyvin usein

  • 26 November 2018
  • 9 kommenttia
  • 3386 katselukerrat

Moi!

Ongelma on jatkunut jo käytännössä vaihtelevasti useita vuosia ja on seuraavanlainen.

Yhteys on 4G superi ja se menee ns. polvilleen useita kertoja päivässä. Ajankohta on satunnainen, eli ei rajoitu ilta-aikaan. Nopeus hidastuu, hidastuu, hidastuu ja menee täysin poikki. Mihinkään ei saa yhteytä 10s - minuuttiin. Sitten hyppää taas ylös, kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Nopeudet parhaimmillaan 70Mbps, keskimäärin 20 - 30 Mbps.
Vaihdoin pari vuotta sitten Huawei 593 reitittimen pois, kun kuvittelin siinä olevan vikaa ja tilalle tuli Asuksen 4G-N12 laite. Sama peli jatkui. Vaihdoin nyt syksyllä reitittimen vielä kerran (Ipv6 takia, jotka eivät muutes nekään toimi!!) Asus 4G-AC55U laitteeseen. Nopeudet kasvoivat, mutta ongelma on jatkunut. Reititin on kiinni piuhalla pöytäkoneessa ja pätkiminen tapahtuu myös silloin, jos on langattomasti yhteys. Silloin ei pätki jos olen naapurin laajakaistassa kiinni langattomasti (naapureilta lupa!)
Eli, missä ongelma? Tukiasemassa? Olen käynyt muutamaan otteeseen keskustelun paikallisen (Iisalmi) Elisan toimipisteen kanssa ja he ovat laittaneet tietoa eteen päin, mutta tilanne ei ole korjautunut tai on tullut tietoa tukiaseman olevan ok!

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

9 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13
Tähän on täällä jo satoja (ellei tuhansia) vastauksia. Nämä löytyy kun laittaa hakuun että miksi mobiiyhteys on hidas / pätkii.

Yleisesti mobiilin netin ongelmat johtuvat kahdesta asiasta. Toinen on huono kuuluvuus, jonka ongelmia voi taklata sijoittamalla laite eri paikkaan asunnossa tai asentamalla suuntavaava ulkoantenni. Sitten on toinen pääongelma ja se on verkon ruuhkat. Kun yhden tukiaseman alueella on liikaa raskaasti verkko kuormittavaa käyttäjää (vaikka Netflix / Yuotube- katselija), niin verkko hidastuu ja lopulta kaikkien yhteys alkaa pätkiä. Tätä ongelmaa voi kiertää vaihtamalla operaattoria, mutta usein verkko on samoilla alueilla tukossa kaikilla operaattoreilla.

Ongelmaan auttaa kiinteä yhteys, jos sellaista on (vielä) saatavilla. Joissakin tapauksissa mm. pienkerros,- rivi,- ja omakotialuiella opeeraatorit ovat saattanee purkaa kiinteän verkon kokonaan jolloin mobiilin varassa toimiminen on ainoa mahdollisuus.

T: Tuokki

Ps. Naapurilla taitaa WLAN- olla kiiinni kiinteässä nettiyhteydessä.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +26
Ongelman aiheuttajan arvailussa voisi auttaa tuon mobiilireitittimen signaaliarvot. Eli kaiveletko Asusin asetuksista SINR, RSSI, RSRQ ja RSRP -arvoja? Niiden avulla näkisi, minkälaista ja -tasoista signaalia laite saa itseensä.
Selailin kaikkien palveluntarjoajien foorumeita ja kaikilla tarjotaan juurikin tuota patenttivastausta " huono kuuluvuus, jonka ongelmia voi taklata sijoittamalla laite eri paikkaan asunnossa tai asentamalla suuntavaava ulkoantenni. Sitten on toinen pääongelma ja se on verkon ruuhkat".
Eli ei auta oikein tässä tapauksessa. Tukiasemaan on matkaan noin 900 metriä ja vain yksi seinä on välissä. Ongelma esiintyy myös aamuyöllä 2 -6 samalla tavalla, kuin illallakin. Illalla tietenkin nopeudet tippuu alle 10Mbps:n. Arkiyönä tuskin kauheaa ruuhkaa tukiasemalla on....

RSSI= -54
SINR= 12
RSRP= -88
RSRQ= -6

Nuo arvot varttia vaille 9 aikaan.
Niin, naapurit ovat kiinni kiinteässä yhteydessä.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Mukavaa keskipäivää Wiski!

Yhteytesi signaali kello 9 on hyvä ja sen laadussa on vähän häiriötä. Yhteydellä pitäisi päästä noin 25-50 megan nopeuksiin, koska verkossa ei ole pahemmin ruuhkaa ja laatu on hyvä.

Illalla käyttäjämäärä kuitenkin lisääntyy ja mm. signaalin taso ja laatu voivat laskea, joka taas vaikuttaa suoraan toteutuvaan nopeuteen. Se, että tukiasema on lähellä, ei takaa mitään.

Tukiasema voi olla kaukana tai nokan edessä ja nopeus voi silti olla huono tai hyvä.

Lisäksi Elisa voi sammuttaa alueen tukiasemista taajuuksia yöksi, esim. 1800 tai 800 tilanteesta riippuen, sähkön säästämiseksi ja tämä voi vaikuttaa kapasiteettiin sekä sitä kautta nopeuksiin. Tämä siitä huolimatta, että on yöaika, 4G-liikennettä on verkossa aina.

Nyt soi Primeshock - Primetime (Pro Mix).

Hauskaa pian alkavaa talvea!
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +26
Kuten hpguru tuossa jo viittasi, nopeuden romahtaminen ei johdu ainakaan signaalin laadusta. Etenkin, jos tuohon aikaan yhteys on takkuillut.

Nuo vastaukset liittyen mobiililaajakaistan kuuluvuusongelmiin ovat samat kaikilla operaattoreilla ja samalla myös kaikkein yleisimmät ongelmien aiheuttajat.

On toki mahdollista, että vian aiheuttaa SIM -kortti. Joissain tilanteissa SIM -kortin vaihto saattaa auttaa tilanteeseen. Joskus ongelma korjaantuu vasta kun liittymä ns. perustetaan uudelleen operaattorin toimesta.

Tuosta kannattaa tehdä vikailmoitusta operaattorin suuntaan. Sitä kautta tuo ongelma lähtee selviämään helpoiten. On epätodennäköistä, että vika olisi laitteissasi, etenkin, jos täysin samaa ongelmaa ilmenee useammalla eri reitittimellä. Vikailmoitusta tehdessä olisi hyvä olla ylhäällä kellonaikoja, jolloin yhteys on todella heikko tai täysin katki. Tämä saattaa auttaa merkittävästi ongelman ratkaisussa operaattorin päässä.
Täytyy kirjailla ylös katkojen aikoja ja tallustella sitten Elisan liikkeeseen. Tiedä vaikka jokin ratkaisu löytyisi.

Kiitokset!!
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22
Kannattaa ennemmin ihan soitella meille, saadaan vikaa paremmin silloin tutkintaan 🙂 Yhteystiedot löytyy https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/ sivulta 🙂
Täytyy kirjailla ylös katkojen aikoja ja tallustella sitten Elisan liikkeeseen. Tiedä vaikka jokin ratkaisu löytyisi.

Kiitokset!!

Minulla oli Elisan linkkiaseman kanssa vähän sama ongelma, että Asus 4G-AC55U :n mobiililaajakaista yhteys katkesi 3-5 kertaa viikossa. Elisa sammutti linkkiaseman aina yöllä klo 01:00 - 07:00 väliseksi ajaksi. Tämä aiheutti sen yhteys katkeili nettiin.
Asuksen WAN kohdasta > Internet-yhteys > Yhteyden tila kohdan oikeassa reunassa paina ?-merkkiä, jolloin aukeaa uusi sivu jossa on Wireless Status > Cell ID numero. Se kertoo linkkiaseman keilan johon Modeemi/reititin on yhteydessä sillä hetkellä (katso netistä CellMapper, josta näkee linnkiaseman keilat).
Itse löysin linkin Elisan yksityisviestipalstalle, jossa kerroin että Elisa sammuttaa yöksi linkkiaseman keilan, johon oma Asuksen "4G Only yhteys" oli silloin kun se pysyi ylhäällä.
Seuraavana päivänä Elisalta tuli sähköposti, jossa he totesivat sen ja kertoivat etteivä enään sammuta sitä.
Tämän jälkeen netti pysyi ylhäälä ei ole katkennut kertaakaan.