Vastattu

5G Satulamaakarintie

  • 27 syyskuu 2020
  • 13 kommenttia
  • 532 katselukerrat

Tuli hankittua Elisan 5G 600M liittymä ja Huawei 5G CPE Win ulkoinen reititin. Kolme päivää on nyt koekäytetty, mutta nopeudessa jokin mättää. Reititin on asennettu ulos ja siitä on suora näköyhteys 5G tukiaseman antenniin, etäisyyttä 200m. Reitittimen raportoima 5G signaalin voimakkuus on tapissa ja täydet 100 pinnaa. SINR 21db ja RSRP -53dbm. Useamman kerran olen mitannut eri laitteilla ja Ooklan websivulla ja Download nopeus on tasaisen varmasti 90M ja upload 50M joka kerta, joka vastaa noin 4G -luokan nopeutta. Olen mitannut myös siten, että reitittimen Ethernet -piuha on suoraan kiinni läppärissä. Erilaisia asetuksia olen kokeillut reitittimeen, mutta niistä ei ole ollut apua. Factoryreset ja virrat pois myös kokeiltu. Erikoista on, että jos reitittimessä valitsee 5G only -verkon, niin silloin ei enää mikään data kulje ja reititin sanoo “no service”. Nyt on verkon valinta “Auto” tilassa ja reitittimen käyttöliittymästä voisi kuitenkin päätellä, että ehkä käyttää 5G verkkoa, eli web sivun ikoni 4G/5G ja 5G:n kohdalla pienet nuolet, molemmat LED valot 4G/5G palavat vihreinä reitittimen sivussa ja tietysti tuo diagnostiikka, joka kertoo 5G signaalin olevan erinomainen. Epäilen kyllä, että vika voisi olla tukiaseman puolella. Ongelmasta on nyt jätetty vikatiketti Elisalle, mutta ajattelin kysäistä myös täältä jos löytyy vinkkejä.  

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Harri-abc 28 syyskuu 2020, 17:22

Katsos tuolta configuration välilehdeltä, että valittuna on 4G+5G? Toinen asia, oliko tää sun SIM-kortti aikaisemmin 4G-käytössä ja olit päivittänyt sen sitten 600M 5G-liittymäksi vai oliko tää kokonaan uusi liittymä? Noissa liittymien päivityksissä Elisalla ollut jonkun verran ongelmia.

Joo, on 4G+5G valittuna. Tilasin 5G 600M liittymän + SIM samassa paketissa Huawein kanssa. Nyt kun kyselit, niin kokeilin kyllä SIMmiä mun vanhassa 4G mokkulassa ennen Huaweihin työntämistä. Onko mahdollista, että tuosta olisi jäänyt jotain SIMmiin tai verkon päähän?

Kokeile vielä huvikseen käyttää 3G:lla ja sitten takaisin auto-moodia onko vaikutusta. Jos tuo on uusi simmi niin ei siinä silloin pitäisi olla mitään ongelmaa vaikka olisit käyttänyt toisessa 4G-laitteessa ennen Huaweita. Kannattaa myös kokeilla ladata jotain isoa tiedostoa pidempään (ei pelkkä speedtest) ja katsoa aktivoituuko tuo 5G. Mutta kieltämättä hieman mystistä on.

Nyt ilmeisesti löytyi syyllinen eli Ethernet piuha PoE injektorista eteenpäin. Oli CAT-5 johto ja en ollut muistanut tarkemmin tutkia kun kaivoin sen romulaatikosta. Vaihdoin piuhan ja nyt saan 500MBit downloadissa, jee. Jos tuolla tasolla pysyy, niin ei voi olla kuin tosi tyytyväinen. Seurataan tilannetta, mutta kyllä on jo helpottunut olo. Kiitos kaikille hyvistä neuvoista.  

Katso alkuperäinen viesti

13 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

Tuli hankittua Elisan 5G 600M liittymä ja Huawei 5G CPE Win ulkoinen reititin. Kolme päivää on nyt koekäytetty, mutta nopeudessa jokin mättää. Reititin on asennettu ulos ja siitä on suora näköyhteys 5G tukiaseman antenniin, etäisyyttä 200m. Reitittimen raportoima 5G signaalin voimakkuus on tapissa ja täydet 100 pinnaa. SINR 21db ja RSRP -53dbm. Useamman kerran olen mitannut eri laitteilla ja Ooklan websivulla ja Download nopeus on tasaisen varmasti 90M ja upload 50M joka kerta, joka vastaa noin 4G -luokan nopeutta. Olen mitannut myös siten, että reitittimen Ethernet -piuha on suoraan kiinni läppärissä. Erilaisia asetuksia olen kokeillut reitittimeen, mutta niistä ei ole ollut apua. Factoryreset ja virrat pois myös kokeiltu. Erikoista on, että jos reitittimessä valitsee 5G only -verkon, niin silloin ei enää mikään data kulje ja reititin sanoo “no service”. Nyt on verkon valinta “Auto” tilassa ja reitittimen käyttöliittymästä voisi kuitenkin päätellä, että ehkä käyttää 5G verkkoa, eli web sivun ikoni 4G/5G ja 5G:n kohdalla pienet nuolet, molemmat LED valot 4G/5G palavat vihreinä reitittimen sivussa ja tietysti tuo diagnostiikka, joka kertoo 5G signaalin olevan erinomainen. Epäilen kyllä, että vika voisi olla tukiaseman puolella. Ongelmasta on nyt jätetty vikatiketti Elisalle, mutta ajattelin kysäistä myös täältä jos löytyy vinkkejä.  

 

Kuulostaa tosiaan nopeuksien puolesta siltä, että data kulkee pelkästään 4G:n puolella. Tuo 5G Only-verkon valinta liittynee SA-tilaan (5G Standalone), jossa laite käyttää pelkästään 5G:tä eikä käytä 4G:tä edes signalointiin. SA ei ole vielä tällä hetkellä tuettu Elisan verkossa ja tulee myöhemmin tulevaisuudessa käyttöön, joten sen takia valitna ei toimi. Tällä hetkellä käytössä siis NSA (Non Standalone), joka vaatii 4G-ankkuritaajuuden pohjalle, jotta 5G toimii. 

Miltä tiedot näyttävät, jos kirjaudut selaimella Huawein hallintaan ja sen jälkeen avaat selaimen uuteen välilehteen ja menet osoitteeseen http://192.168.x.x/api/device/signal (jossa x.x laitteen tarkka ip-osoite) niin miltä signaaliarvot siellä näyttävät. Tuon saa lukukelpoisemmaksi esim. Google Chrome selaimessa, jos painaa sitten F12, josta aukeaa kehittäjämoodi ja klikkaamalla koodin auki sieltä näkyy tarkemmat selitykset eri signaaliarvoille. Kiinnostaisi nähdä sieltä sekä 4G ja 5G signaalin tarkemmat arvot.

Mutta tosiaan kannattaa odottaa mitä saat vikapalvelusta vastaukseksi, koska vaikuttaa siltä, että olet jo kattavasti testanut asioita eikä kovin paljoa ole enää tehtävissä.

Miltä tiedot näyttävät, jos kirjaudut selaimella Huawein hallintaan ja sen jälkeen avaat selaimen uuteen välilehteen ja menet osoitteeseen http://192.168.x.x/api/device/signal (jossa x.x laitteen tarkka ip-osoite) niin miltä signaaliarvot siellä näyttävät.


<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<response>
<pci>256</pci>
<sc></sc>
<cell_id>199940</cell_id>
<rsrq>-9.0dB</rsrq>
<rsrp>-56dBm</rsrp>
<rssi>&lt;=-113dBm</rssi>
<sinr>13dB</sinr>
<rscp></rscp>
<ecio></ecio>
<mode>7</mode>
<ulbandwidth>10MHz</ulbandwidth>
<dlbandwidth>10MHz</dlbandwidth>
<txpower>PPusch:-2dBm PPucch:-5dBm PSrs:0dBm PPrach:-2dBm</txpower>
<tdd></tdd>
<ul_mcs>mcsUpCarrier1:25</ul_mcs>
<dl_mcs>mcsDownCarrier1Code0:5 mcsDownCarrier1Code1:13</dl_mcs>
<earfcn>DL:6400 UL:24400</earfcn>
<rrc_status>1</rrc_status>
<rac></rac>
<lac></lac>
<tac>39150</tac>
<band>20</band>
<nei_cellid>No1:479No2:405</nei_cellid>
<plmn>24405</plmn>
<ims>0</ims>
<wdlfreq></wdlfreq>
<lteulfreq>8570</lteulfreq>
<ltedlfreq>8160</ltedlfreq>
<transmode>TM[3]</transmode>
<enodeb_id>0000781</enodeb_id>
<cqi0>32639</cqi0>
<cqi1>32639</cqi1>
<ulfrequency>857000kHz</ulfrequency>
<dlfrequency>816000kHz</dlfrequency>
<nrulbandwidth>100MHz</nrulbandwidth>
<nrdlbandwidth>100MHz</nrdlbandwidth>
<nrulmcs>NRmcsUpCarrier1:7</nrulmcs>
<nrdlmcs>NRmcsDownCarrier1Code0:0 NRmcsDownCarrier1Code1:0</nrdlmcs>
<nrtxpower>PPusch:4dBm PPucch:13dBm PSrs:0dBm PPrach:-27dBm</nrtxpower>
<nrearfcn>DL:641326 UL:641326</nrearfcn>
<nrulfreq>3619900kHz</nrulfreq>
<nrdlfreq>3619900kHz</nrdlfreq>
<nrsinr>22dB</nrsinr>
<nrrsrp>-54dBm</nrrsrp>
<nrrsrq>-10.0dB</nrrsrq>
<arfcn></arfcn>
<bsic></bsic>
<rxlev></rxlev>
</response>
 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

Miltä tiedot näyttävät, jos kirjaudut selaimella Huawein hallintaan ja sen jälkeen avaat selaimen uuteen välilehteen ja menet osoitteeseen http://192.168.x.x/api/device/signal (jossa x.x laitteen tarkka ip-osoite) niin miltä signaaliarvot siellä näyttävät.


<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<response>
<pci>256</pci>
<sc></sc>
<cell_id>199940</cell_id>
<rsrq>-9.0dB</rsrq>
<rsrp>-56dBm</rsrp>
<rssi>&lt;=-113dBm</rssi>
<sinr>13dB</sinr>
<rscp></rscp>
<ecio></ecio>
<mode>7</mode>
<ulbandwidth>10MHz</ulbandwidth>
<dlbandwidth>10MHz</dlbandwidth>
<txpower>PPusch:-2dBm PPucch:-5dBm PSrs:0dBm PPrach:-2dBm</txpower>
<tdd></tdd>
<ul_mcs>mcsUpCarrier1:25</ul_mcs>
<dl_mcs>mcsDownCarrier1Code0:5 mcsDownCarrier1Code1:13</dl_mcs>
<earfcn>DL:6400 UL:24400</earfcn>
<rrc_status>1</rrc_status>
<rac></rac>
<lac></lac>
<tac>39150</tac>
<band>20</band>
<nei_cellid>No1:479No2:405</nei_cellid>
<plmn>24405</plmn>
<ims>0</ims>
<wdlfreq></wdlfreq>
<lteulfreq>8570</lteulfreq>
<ltedlfreq>8160</ltedlfreq>
<transmode>TM[3]</transmode>
<enodeb_id>0000781</enodeb_id>
<cqi0>32639</cqi0>
<cqi1>32639</cqi1>
<ulfrequency>857000kHz</ulfrequency>
<dlfrequency>816000kHz</dlfrequency>
<nrulbandwidth>100MHz</nrulbandwidth>
<nrdlbandwidth>100MHz</nrdlbandwidth>
<nrulmcs>NRmcsUpCarrier1:7</nrulmcs>
<nrdlmcs>NRmcsDownCarrier1Code0:0 NRmcsDownCarrier1Code1:0</nrdlmcs>
<nrtxpower>PPusch:4dBm PPucch:13dBm PSrs:0dBm PPrach:-27dBm</nrtxpower>
<nrearfcn>DL:641326 UL:641326</nrearfcn>
<nrulfreq>3619900kHz</nrulfreq>
<nrdlfreq>3619900kHz</nrdlfreq>
<nrsinr>22dB</nrsinr>
<nrrsrp>-54dBm</nrrsrp>
<nrrsrq>-10.0dB</nrrsrq>
<arfcn></arfcn>
<bsic></bsic>
<rxlev></rxlev>
</response>
 

 

Kaikki näyttäisi olevan kunnossa. Kokeiles vielä lukita pelkälle LTE1800 eli B3:lle laite ja katsoa että lähteekö sillä 5G toimimaan. 

 

 

Kaikki näyttäisi olevan kunnossa. Kokeiles vielä lukita pelkälle LTE1800 eli B3:lle laite ja katsoa että lähteekö sillä 5G toimimaan. 

Jaa, mites tuo lukitus tehdään? En muista nähneeni tuota mahdollisuutta webkäyttöliittymässä.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

 

 

Kaikki näyttäisi olevan kunnossa. Kokeiles vielä lukita pelkälle LTE1800 eli B3:lle laite ja katsoa että lähteekö sillä 5G toimimaan. 

Jaa, mites tuo lukitus tehdään? En muista nähneeni tuota mahdollisuutta webkäyttöliittymässä.

LTE H-MONITOR ohjelmalla onnistuu tuo taajuuslukon teko. 

 

 

Kaikki näyttäisi olevan kunnossa. Kokeiles vielä lukita pelkälle LTE1800 eli B3:lle laite ja katsoa että lähteekö sillä 5G toimimaan. 

Jaa, mites tuo lukitus tehdään? En muista nähneeni tuota mahdollisuutta webkäyttöliittymässä.

LTE H-MONITOR ohjelmalla onnistuu tuo taajuuslukon teko. 

LTE-H Monitor taitaa sanoa reitittimen toimivan 4G+ moodissa, vai? B3 lukitus ei tuonut nopeuksiin muutosta. 

 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

@Harri-abc 
Oliko tuosta vikailmoituksesta tullut vielä mitään kuittausta sinulle? :) 

Jos ongelmat jatkuu niin voit laittaa meille myös yksityisviestiä OmaYhteisö-tiimi niin voitais katella tilannetta täältäkin kautta tarkemmin. :) 

@Harri-abc 
Oliko tuosta vikailmoituksesta tullut vielä mitään kuittausta sinulle? :) 

Jos ongelmat jatkuu niin voit laittaa meille myös yksityisviestiä OmaYhteisö-tiimi niin voitais katella tilannetta täältäkin kautta tarkemmin. :) 

Kiitos viestistä. Tänään soitti sieltä kaveri ja juttelimme. Tukiasemasta ei hetimiten löytynyt selvää vikaa. Sovimme, että tutkin yhteyden välillä  5G reititin - läppäri. Läppärin verkkokortista voisi varmistaa, että toimii 1GBit nopeudella. Toinen juttu, mikä tuli mulla nyt mieleen on tutkia PoE injektorin toiminta ja vaikka vaihtaa Ethernet -kaapeli, joka lähtee injektorista läppäriin. Näiden jälkeen voi sulkea pois sen, että vika olis mun omassa infrassa. Huomenna aamulla lupas soittaa uudestaan. 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

 

 

Kaikki näyttäisi olevan kunnossa. Kokeiles vielä lukita pelkälle LTE1800 eli B3:lle laite ja katsoa että lähteekö sillä 5G toimimaan. 

Jaa, mites tuo lukitus tehdään? En muista nähneeni tuota mahdollisuutta webkäyttöliittymässä.

LTE H-MONITOR ohjelmalla onnistuu tuo taajuuslukon teko. 

LTE-H Monitor taitaa sanoa reitittimen toimivan 4G+ moodissa, vai? B3 lukitus ei tuonut nopeuksiin muutosta. 

 

Katsos tuolta configuration välilehdeltä, että valittuna on 4G+5G tai Auto? Toinen asia, oliko tää sun SIM-kortti aikaisemmin 4G-käytössä ja olit päivittänyt sen sitten 600M 5G-liittymäksi vai oliko tää kokonaan uusi liittymä? Noissa liittymien päivityksissä Elisalla ollut jonkun verran ongelmia.

 

 

Kaikki näyttäisi olevan kunnossa. Kokeiles vielä lukita pelkälle LTE1800 eli B3:lle laite ja katsoa että lähteekö sillä 5G toimimaan. 

Jaa, mites tuo lukitus tehdään? En muista nähneeni tuota mahdollisuutta webkäyttöliittymässä.

LTE H-MONITOR ohjelmalla onnistuu tuo taajuuslukon teko. 

LTE-H Monitor taitaa sanoa reitittimen toimivan 4G+ moodissa, vai? B3 lukitus ei tuonut nopeuksiin muutosta. 

 

Katsos tuolta configuration välilehdeltä, että valittuna on 4G+5G? Toinen asia, oliko tää sun SIM-kortti aikaisemmin 4G-käytössä ja olit päivittänyt sen sitten 600M 5G-liittymäksi vai oliko tää kokonaan uusi liittymä? Noissa liittymien päivityksissä Elisalla ollut jonkun verran ongelmia.

Joo, on 4G+5G valittuna. Tilasin 5G 600M liittymän + SIM samassa paketissa Huawein kanssa. Nyt kun kyselit, niin kokeilin kyllä SIMmiä mun vanhassa 4G mokkulassa ennen Huaweihin työntämistä. Onko mahdollista, että tuosta olisi jäänyt jotain SIMmiin tai verkon päähän?

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

Katsos tuolta configuration välilehdeltä, että valittuna on 4G+5G? Toinen asia, oliko tää sun SIM-kortti aikaisemmin 4G-käytössä ja olit päivittänyt sen sitten 600M 5G-liittymäksi vai oliko tää kokonaan uusi liittymä? Noissa liittymien päivityksissä Elisalla ollut jonkun verran ongelmia.

Joo, on 4G+5G valittuna. Tilasin 5G 600M liittymän + SIM samassa paketissa Huawein kanssa. Nyt kun kyselit, niin kokeilin kyllä SIMmiä mun vanhassa 4G mokkulassa ennen Huaweihin työntämistä. Onko mahdollista, että tuosta olisi jäänyt jotain SIMmiin tai verkon päähän?

Kokeile vielä huvikseen käyttää 3G:lla ja sitten takaisin auto-moodia onko vaikutusta. Jos tuo on uusi simmi niin ei siinä silloin pitäisi olla mitään ongelmaa vaikka olisit käyttänyt toisessa 4G-laitteessa ennen Huaweita. Kannattaa myös kokeilla ladata jotain isoa tiedostoa pidempään (ei pelkkä speedtest) ja katsoa aktivoituuko tuo 5G. Mutta kieltämättä hieman mystistä on.

Katsos tuolta configuration välilehdeltä, että valittuna on 4G+5G? Toinen asia, oliko tää sun SIM-kortti aikaisemmin 4G-käytössä ja olit päivittänyt sen sitten 600M 5G-liittymäksi vai oliko tää kokonaan uusi liittymä? Noissa liittymien päivityksissä Elisalla ollut jonkun verran ongelmia.

Joo, on 4G+5G valittuna. Tilasin 5G 600M liittymän + SIM samassa paketissa Huawein kanssa. Nyt kun kyselit, niin kokeilin kyllä SIMmiä mun vanhassa 4G mokkulassa ennen Huaweihin työntämistä. Onko mahdollista, että tuosta olisi jäänyt jotain SIMmiin tai verkon päähän?

Kokeile vielä huvikseen käyttää 3G:lla ja sitten takaisin auto-moodia onko vaikutusta. Jos tuo on uusi simmi niin ei siinä silloin pitäisi olla mitään ongelmaa vaikka olisit käyttänyt toisessa 4G-laitteessa ennen Huaweita. Kannattaa myös kokeilla ladata jotain isoa tiedostoa pidempään (ei pelkkä speedtest) ja katsoa aktivoituuko tuo 5G. Mutta kieltämättä hieman mystistä on.

Nyt ilmeisesti löytyi syyllinen eli Ethernet piuha PoE injektorista eteenpäin. Oli CAT-5 johto ja en ollut muistanut tarkemmin tutkia kun kaivoin sen romulaatikosta. Vaihdoin piuhan ja nyt saan 500MBit downloadissa, jee. Jos tuolla tasolla pysyy, niin ei voi olla kuin tosi tyytyväinen. Seurataan tilannetta, mutta kyllä on jo helpottunut olo. Kiitos kaikille hyvistä neuvoista.  

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

Nyt ilmeisesti löytyi syyllinen eli Ethernet piuha PoE injektorista eteenpäin. Oli CAT-5 johto ja en ollut muistanut tarkemmin tutkia kun kaivoin sen romulaatikosta. Vaihdoin piuhan ja nyt saan 500MBit downloadissa, jee. Jos tuolla tasolla pysyy, niin ei voi olla kuin tosi tyytyväinen. Seurataan tilannetta, mutta kyllä on jo helpottunut olo. Kiitos kaikille hyvistä neuvoista.  

 

Hyvä, että ongelma ratkesi! Myös hyvä huomio kaikille, että 5G on niin nopea, että liian vanhoja kaapeleita ei kannata käyttää. :D

 

Osallistu keskusteluun