Kysymys

Mobiilidata katkeilee kun jaan nettiä

  • 20 November 2016
  • 24 kommenttia
  • 1392 katselukerrat

Moikka!

Eli siis melkein aina kun jaan nettiyhteyden koneeni kanssa, kaikki toimii aluksi moitteettomasti, mutta vähän ajan kuluttua tulee puhelimeen semmoinen kielto merkki 4G:n kohdalle ja netti katkeaa.

Tätä tapahtuu myös harvoin silloinkin, kun en edes jaa nettiä. Mistä ongelma voisi johtua?

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

24 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +26
Mikä puhelin?

Onko ongelma vain kotona vai esiintyykö ongelma myös muualla?

Mikäli ongelma esiintyy vain kotona, voi sen aiheuttaja olla puhtaasti ruuhkainen tukiasema. Myös esim. maaston muodoilla, talon rakenteilla sekä omalla sijainnilla tukiasemaan nähden voi olla vaikutusta.

Jos 4G -verkko ei ole vahvimmillaan juuri sinun kotisi kohdalla, voi myös itse puhelimella olla vaikutusta asiaan. Jotkut puhelimet kykenevät toimimaan kehnommassakin mobiiliverkossa, toiset taas eivät.
Mikä puhelin?

Onko ongelma vain kotona vai esiintyykö ongelma myös muualla?

Mikäli ongelma esiintyy vain kotona, voi sen aiheuttaja olla puhtaasti ruuhkainen tukiasema. Myös esim. maaston muodoilla, talon rakenteilla sekä omalla sijainnilla tukiasemaan nähden voi olla vaikutusta.

Jos 4G -verkko ei ole vahvimmillaan juuri sinun kotisi kohdalla, voi myös itse puhelimella olla vaikutusta asiaan. Jotkut puhelimet kykenevät toimimaan kehnommassakin mobiiliverkossa, toiset taas eivät.


Puhelin on Samsung Galaxy Alpha, veljelläni oli sama puhelin, eikä hänellä ilmennyt tälläisiä ongelmia. Netti ei katkea ainoastaan kotona, vaan muuallakin, jos jaan nettiä.

4G toimii moitteettomasti muuten, tulee sen 4G merkin viereen +, en tiedä että tarkoittaako tämä mitään mutta oletan että se tarkoittaa sitä että yhteys on todella hyvä(?)

Eli siis kuten mainitsin, veljellä oli sama puhelin käytössä, mutta hänelle ei ongelmia tullut. Siskolla eri puhelin, mutta ei hänelläkään tule mitään ongelmia nettiyhteyttä jakaessa, joten tämä kohdistuu vain minuun.

Niin ja siis kaikki sisarukset asumme samassa talossa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +26
Sinulla ja veljelläsi myös identtinen liittymä? Jos näin on, puhelimessasi on jotain häikkää. Jos mahdollista, vaihda veljesi kanssa SIM -kortteja päittäin testataksesi, liittymän toiminnan toisella laitteella.

Jos liittymäsi toimii veljesi puhelimella normaalisti ja veljesi liittymä oireilee sinun puhelimellasi, on puhelimesi se ongelman aiheuttaja.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +4
Tuo 4G+ merkintä tarkoittaa sitä, että puhelimesi on yhdistetty LTE-A verkkoon eli se yhdistää kaksi 4G-taajuutta yhdeksi (yleensä nopeaksi) yhteydeksi. Saatko otettua screenshotin siitä kun tulee varoitusmerkki ja yhteys katkeaa? Jaatko nettiä USB-johdolla vai wifin yli?
Tuo 4G+ merkintä tarkoittaa sitä, että puhelimesi on yhdistetty LTE-A verkkoon eli se yhdistää kaksi 4G-taajuutta yhdeksi (yleensä nopeaksi) yhteydeksi. Saatko otettua screenshotin siitä kun tulee varoitusmerkki ja yhteys katkeaa? Jaatko nettiä USB-johdolla vai wifin yli?

Alotan nyt jakamisen, pistän heti kun netti katkeaa
Netti katkes, tämmönen kielto merkki sinne aina tulee ton akun viereen (missä normaalisti olis se 4G -

Ja sori en vastannut aimepaan USB/wifi jakamiseen, molemmilla tulee sama ongelma. Pääsääntöisesti jaan wifin avulla.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23
Tuo "kieltomerkki" kertoo, että laite hukkaa mobiilidatayhteyden. Testin vuoksi voisi koittaa pakottaa laitteen 3G-verkkoon ja sitten jakaa uudelleen, saisi vähän rajattua ongelmaa.
Tuo "kieltomerkki" kertoo, että laite hukkaa mobiilidatayhteyden. Testin vuoksi voisi koittaa pakottaa laitteen 3G-verkkoon ja sitten jakaa uudelleen, saisi vähän rajattua ongelmaa.

Miten voin laittaa sen 3G-verkkoon ja saahan sen sitten palautettua?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23
Omassa S7:ssa menisi seuraavasti: Asetukset -> Mobiiliverkot -> Verkkotila -> "Vain 3G"

Saa toki palautettua samaisesta valikosta ennalleen.
Omassa S7:ssa menisi seuraavasti: Asetukset -> Mobiiliverkot -> Verkkotila -> "Vain 3G"

Löysin täältä verkkotilan ja siinä on 4 vaihtoehtoa: LTE/WCDMA/GSM (nykyinen), WCDMA/GSM, WCDMA ja GSM. En tiedä yhtään että mitä nämä tarkoittavat, enkä myöskään löytänyt mistään mitään 3G:hen viittaavaa.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +4
Omassa S7:ssa menisi seuraavasti: Asetukset -> Mobiiliverkot -> Verkkotila -> "Vain 3G"

Löysin täältä verkkotilan ja siinä on 4 vaihtoehtoa: LTE/WCDMA/GSM (nykyinen), WCDMA/GSM, WCDMA ja GSM. En tiedä yhtään että mitä nämä tarkoittavat, enkä myöskään löytänyt mistään mitään 3G:hen viittaavaa.


Lukita WCDMA:lle.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23
WCDMA on sama asia kuin pelkkä 3G.

Nuo menevät "tutummin" niin, että LTE=4G, WCDMA=3G ja GSM=2G.
WCDMA on sama asia kuin pelkkä 3G.

Nuo menevät "tutummin" niin, että LTE=4G, WCDMA=3G ja GSM=2G.


Elikkä laitan WCDMA päälle, aloitan taas jakamisen ja katson että tapahtuuko mitään erilaista?

Nyt kun laitoin sen 3G päälle, vaihtelee se H+:n kanssa. Näin on myös käynyt välillä bussissa tms, mitä se taas tarkoittaa?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +4
WCDMA on sama asia kuin pelkkä 3G.

Nuo menevät "tutummin" niin, että LTE=4G, WCDMA=3G ja GSM=2G.


Elikkä laitan WCDMA päälle, aloitan taas jakamisen ja katson että tapahtuuko mitään erilaista?

Juuri näin. Jos sama tapahtuu kannattaa kokeilla liittymää toisessa puhelimessa ja toista liittymää omassa puhelimessa jos kerta velielläsi on sama puhelin.
H+, H, 3G ovat 3G:n muotoja H+ on noista nopein.
Toistaiseksi kaikki on sujunut moitteettomasti, tässä kohtaa yleensä olisi se 4G yhteys jo katkennut.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Eli jostakin syystä puhelimesi ei osaa vaihtaa 4G verkosta 3G verkkoon yhteyden laadun huonontuessa, vaan se "hukkaa" yhteyden verkkoon kokonaan. Jos kerran toinen, täsmälleen sama puhelinmalli samoilla ohjelmistoilla (onhan sama käyttöjärjestelmäversio?) kuitenkin toimii niin vika lienee omassa puhelimessasi. Kokeile palauttaa siihen tehdasasetukset (factory reset) ja jos ei auta, niin puhelin takuuhuoltoon. Ennen resetointia ota varmuuskopiot kaikesta tärkeästä datasta (esim. valokuvat, viestit) tai varmista, että ne löytyvät Googlen palveluista varmuuskopioituina.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Hei.

Harmi kuulla ongelmista nettiä jakaessa läppärille.

H+ tarkoittaa sitä kun 3G-data liikkuu, H on silloin kun sitä ei liiku, ja mobiiliverkko on lepotilassa. Verkko voi olla 21Mbps 900/2100 H tai 42Mbps 2100 DC-H.

Soita Samsung-puhelimella *#0011# numeroon ja tsekkaa verkon asetukset avautuvassa valikossa. "Soittaminen" ko. numeroon on maksutonta.

Jos voit, postaa tänne valikon tiedot 4G-yhteydestä, erityisesti arvot RSRP, RSRQ ja SNR. Näistä saa jo hyvin selville onko yhteydessä esim. paljon häiriöitä ja huono signaalinvoimakkuus, joiden vuoksi yhteys mahdollisesti katkeilee.

Mielestäni alueesi 4G on heikko, jos puhelin ei pysy siinä koko ajan.

Mukavaa alkavaa viikkoa!
Eli jostakin syystä puhelimesi ei osaa vaihtaa 4G verkosta 3G verkkoon yhteyden laadun huonontuessa, vaan se "hukkaa" yhteyden verkkoon kokonaan. Jos kerran toinen, täsmälleen sama puhelinmalli samoilla ohjelmistoilla (onhan sama käyttöjärjestelmäversio?) kuitenkin toimii niin vika lienee omassa puhelimessasi. Kokeile palauttaa siihen tehdasasetukset (factory reset) ja jos ei auta, niin puhelin takuuhuoltoon. Ennen resetointia ota varmuuskopiot kaikesta tärkeästä datasta (esim. valokuvat, viestit) tai varmista, että ne löytyvät Googlen palveluista varmuuskopioituina.

Pidän mielessä tämän tehdasasetusten palauttamisen jos muu ei auta, kiitos!
Hei.

Harmi kuulla ongelmista nettiä jakaessa läppärille.

H+ tarkoittaa sitä kun 3G-data liikkuu, H on silloin kun sitä ei liiku, ja mobiiliverkko on lepotilassa. Verkko voi olla 21Mbps 900/2100 H tai 42Mbps 2100 DC-H.

Soita Samsung-puhelimella *#0011# numeroon ja tsekkaa verkon asetukset avautuvassa valikossa. "Soittaminen" ko. numeroon on maksutonta.

Jos voit, postaa tänne valikon tiedot 4G-yhteydestä, erityisesti arvot RSRP, RSRQ ja SNR. Näistä saa jo hyvin selville onko yhteydessä esim. paljon häiriöitä ja huono signaalinvoimakkuus, joiden vuoksi yhteys mahdollisesti katkeilee.

Mielestäni alueesi 4G on heikko, jos puhelin ei pysy siinä koko ajan.

Mukavaa alkavaa viikkoa!


Otin nyt screenshotit sekä 4G että 3G yhteyksien valikoista, jos siitä olisi mitään apua.

Ja siis kyllä tää 4G pysyy muuten ihan koko päivän mittaan täydellisenä (jos en jaa), niin en usko että se alueestani johtuu. (Sisaruksilla ei mitään ongelmaa jakamisen kanssa)
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Hei.

Kiitos tiedosta.

3G-signaali on normaali voimakkuudeltaan ollen noin 50%, liittymäsi käyttää nopeampaa Dual Carrier 3G -verkkoa. Nopeuden tulisi olla hyvä kahden kanavan takia.

4G on voimakkuudeltaan kohtalainen, mutta yhteydessä on paljon häiriöitä. Tästä syystä yhteytesi on käyttökelvoton. Yhteyden SNR mahdollistaisi noin 50 Mbps maksiminopeuden mikäli verkossa ei olisi noin paljoa häiriöitä. Häiriöt voivat johtua monista 4G-peitoista päällekkäin, erittäin kovista liikennemääristä alueen tukiasemassa, mikä taas kertoo useimmiten ruuhkasta.

Asut CA/4G+-alueella mikä voi lisätä epävarmuutta entisestään, koska kyseinen 4G-tekniikka korkeiden taajuuksien vuoksi omaa todella suppean signaalin kantokyvyn/peittoalueen, erityisesti jo muutaman askeleen ero voi tiputtaa laitteen pois 4G+-verkosta. Ovatko muiden laitteet samassa 4G+-verkossa samassa paikassa? Mitä heidän LTE-arvot näyttävät? Luultavasti 3G-pakotus korjaa yhteyden toimimaan vakaammin, kuten testeissäsi oletkin jo huomannut.

Kiitos kertaalleen lisätiedoista!
Hei.

Kiitos tiedosta.

3G-signaali on normaali voimakkuudeltaan ollen noin 50%, liittymäsi käyttää nopeampaa Dual Carrier 3G -verkkoa. Nopeuden tulisi olla hyvä kahden kanavan takia.

4G on voimakkuudeltaan kohtalainen, mutta yhteydessä on paljon häiriöitä. Tästä syystä yhteytesi on käyttökelvoton. Yhteyden SNR mahdollistaisi noin 50 Mbps maksiminopeuden mikäli verkossa ei olisi noin paljoa häiriöitä. Häiriöt voivat johtua kovista liikennemääristä alueen tukiasemassa mikä taas kertoo useimmiten ruuhkasta.

Ovatko muiden laitteet samassa verkossa täysin samassa paikassa? Mitä heidän LTE-arvot näyttävät?

Luultavasti 3G korjaa yhteyden toimimaan vakaammin, kuten testeissäsi oletkin jo huomannut.

Kiitos kertaalleen lisätiedoista!


Kyllä, muiden laitteet ovat kutakuinkin samassa paikassa, tämä selittäisi kovat liikennemäärät. Mitä nämä LTE-arvot ovat? Voin koittaa hankkia ne huomiseksi. Luuletko yhtään että tehdas-asetusten palauttaminen voisi auttaa asiaa? Tai onko mitään muuta hoitokeinoa?

Huomiseen!
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Mielestäni tehdasasetusten palauttamisella ei ole merkitystä asiassa. Nämä eivät korjaa huonoa mobiilikuuluvuutta/häiriöisyyttä. Jos heidän puhelin on identtinen, niin samalla tavalla haet LTE-tiedot. Jos heidän luureissa ei ole 4G+- eli 300 Mbps -tukea, heidän parempi toimivuus selittyy pitkälti tällä, koska puhelin ei näe 4G+-verkkoa lainkaan.

4G+-tuki mielestäni aiheuttaa suurimman ongelman tilanteessasi, joten suosittelen testaamaan jaon toimivuutta alueella, missä tällaista 4G+-verkkoa ei ole saatavilla.

Jos SIM-kortti on erityisen vanha, se kannattaisi vaihtaa ja pyytää erityisesti maksuton sellainen.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15
Ei tuo 4G+ sen kummosemmin aiheuta epävarmuutta, kun ihan tavalliset B3 ja B20 käytössä, eli 1800MHz ja 800MHz.

Näytää siltä, että B3 on Primary Carrier, ja B20 on Secondary Carrier. Noita siis lähetetään fyysisesti samasta tukiasemasta. Tuollaisilla signaaliarvoilla ei pitäisi tapahtua yhtäkkisiä katkeamisia kuitenkaan, vaikkakin B3 RSRQ on korkeahko.

Testaa vaikka toisen operaattorin prepaid-korttia tuossa kännykässäsi, jos silläkin katkeaa, niin mitä todennäköisimmin laitevika. Nimittäin tuo "kieltomerkki" tarkoittaa, että koko verkkoyhteys katoaa. Mitäs tuolla Service Modessa on tuolloin kieltomerkin aikaan? Kuumeneeko puhelin voimakkaasti juuri ennen katkeamista?

---
Itse ajan B3+B20 CA:ta B3 RSRP -105dBm, eikä katkeamista ole. Jos B3 "katoaisi" , on B20 vielä olemassa.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +4
Itellä kyllä alkoi vanhassa Note 3:ssa sillein, että ensin signaali katkesi vähän väliä ja sitten ei tullut signaalia ollenkaan. Kävi takuuhuollossa gsm piirin vaihdossa ja alkoi pelittää. Eli testaa siinä toisessa puhelimessa ja vahvista asia.