Arvostelussa Polar Vantage V


Käyttäjätaso 5
  • OmaYhteisön yhteisömanageri
  • 312 kommenttia
Arvostelun meille on kirjoittanut @Krotti voitettuaan Polar Vantage V -urheilukellon käyttötestiin.

Yleistä Vantage V:stä

Ensivaikutelma
Kello on pakattu Polarin laitteista poikkeavaan läpinäkymättömään laatikkoon. Laatikko muistuttaa normaalin kellon pakkausta ja hieman Suunnon pakkaustyyliä.



Ensivaikutelma kellosta on laadukas. Kello istuu ranteessa erittäin mukavasti. Ranneke on uudenlaista hieman liukkaampaa silikonia. Kellon koko on sopiva pienempäänkin ranteeseen. Ympärysmitaltaan kello on Suunto Spartan Ultran luokkaa, mutta siromman olemuksen ansiosta näyttää pienemmältä. Todellisen näytön koko on hieman Suunnon kelloja pienempi, mutta kuitenkin tarpeeksi suuri.

Vantage V:ssä on kosketusnäyttö ja 5 painiketta. Painikkeet ovat karheat ja sen ansiosta niitä on helppo painaa. Kosketusnäyttö on käytössä muulloin kuin treenitilassa. Pääosin kosketusnäyttö toimii erittäin hyvin, mutta joissain valikoissa sen käyttö on bugista ja näkymät hyppivät liian pitkälle, vaikka näyttöä käyttäisi kuinka varovasti.

Kädessä Vantage V on erittäin mukava. Ranneke on uutta “kuivemman” tuntuista silikonia ja hieman kapeampi, kuin aikaisemmissa malleissa. Vantage V:n ranneke ei tartu hikiseen ihoon kuten edeltävien mallien Polarin ranneke. Koska sykemittauksen “kumpu” kellon alla on pinta-alaltaan suuri, ei sitä tunne käytössä juuri lainkaan.

Kellon käyttöönotto ja asetukset
Kellon käyttöönotto on erittäin helppoa. Kellon voi ottaa käyttöön käyttämällä tietokonetta tai puhelinta, joka tukee Polar Flow aplikaatiota. Käyttäjän tulee luoda tunnus tai kirjautua Polar Flowhun, jonka jälkeen kello päivittyy ja synkronoi tiedot Flowhun. Käyttäjä asettaa omat terveystiedot ja kellon tiedot, jonka jälkeen kello on valmis käytettäväksi. Kellon voi ottaa myös käyttöön ilman Polar Flow:ta

Kellotauluja on saatavilla ainoastaan kaksi erilaista. Digitaalinen ja analoginen. Näyttävämpiä tauluja ei ole ainakaan vielä saatavilla. Vantage V on varustettu kosketusnäytöllä ja swaippaamalla oikealle tai vasemmalle kellon perusnäkymässä saa esiin erilaisia tietoja kuten aktiivisuuden, sen hetkisen sykkeen, sen hetkisen treenien kuormittavuuden tai viimeisimmän treenin.

Asetuksista voi määrittää käyttäjän tiedot, 24/7 sykkeenseurannan, palautumisen palautteen, kielen ja kellonajan.

Harjoitustilojen asettaminen ja käyttö
Vantage V:hen voi asettaa 20 valmista urheiluprofiilia. Profiilit asetetaan Polar Flow:sta. Kaikille lajeille voi asettaa omat sykealueet ja muut tietoalueet. Jokainen harjoitustila tukee kahdeksaa eri harjoitusnäyttöä. Harjoitusnäytöille voi asettaa erilaisia harjoituskohtaisia tietoja. Esimerkiksi keston, sykkeen, juoksutehon jne. Näistä myöhemmin lisää

Harjoitus käynnistyy valitsemalla vasemman puoleisesta alapainikkeesta harjoituksen aloituksen ja urheiluprofiilin. Urheiluprofiilin kuvakkeen yläpuolelle tulee symboli sykkeestä, ja jos urheiluprofiilissa käytetään GPS:ää, GPS symboli. Kun molemmat symbolit ympyröityvät vihreällä, voi on ne synkronoitu ja harjoituksen voi aloittaa.



Eri harjoitustiloissa on mahdollista asettaa automaattiset kierrokset ajan tai matkan mukaan. Esimerkiksi juoksussa on defaulttina 1km automaattiset kierrokset. Kierroksia voi myös merkata painamalla keskimmäistä oikeanpuoleista painiketta.

Polar Flown programs osiosta voi tehdä valmiita treenejä kelloon. Tällöin kello esimerkiksi ilmoittaa intervallitreeneissä intervalliajat äänimerkeillä. Tällöin kelloa ei tarvitse katsoa turhaan.

Aktiivisuusseuranta
Kello mittaa aktiivisuutta ranteen liikkeistä ja sykkeestä. Niiden perusteella se arvioi poltetut kalorit. Lisäksi aktiivisuuteen vaikuttaa päivän aikana tehdyt treenit.

Polar Flowsta näkee päivän aktiivisuuden (makaaminen, istuminen, seisominen, kävely, reipas urheilu) sekä koko päivän sykekäyrän, jos 24/7 sykeseuranta on päällä. Vantage V mittaa sykkeen joka sekunti, milloin päivän sykekäyrä on erittäin tarkka. Miinusta kello saa siitä, että se ei tunnista istuma ja seisomatyötä, vaan seisomatyön se lukee istumatyöksi, koska ranteen asento on sama.



Vantage V mittaa myös unen laatua. Se merkkaa unen matalimman sykkeen ja keskeytykset. Näiden mukaan se laskee varsinaisen unen keston ja yhtenäisyyden. Vantage V ei kuitenkaan mittaa stressitasoja sykevälivaihtelun perusteella. Tällöin se ei mittaa esimerkiksi REM unta, vaan keskeytykset tarkoittavat liikettä unen aikana.



Ortostaattinen testi

Ortostaattisen testin avulla voidaan seurata palautumista treeneissä. Polar suosittelee, että testi tehdään aamuisin mahdollisimman monena aamuna viikossa, kuitenkin vähintään kolmena aamuna parhaan seurannan mahdollistamiseksi. Testi tulee tehdä sykevyöllä. Polar markkinoi ainoastaan H10 sykevyötä, mutta testin voi tehdä myös yhden tai kaksi sukupolvea vanhemmilla sykevöillä.

Testi mittaa sykevälivaihtelun ja koostuu makuuasennon ja seisoma-asennon mittauksesta. Testi kestää n. 4min. Testin jälkeen kello antaa palautetta sen hetkisestä palautumisen tilasta ja siitä, minkälaista treeniä olisi hyvä tehdä.



Akunkesto

Polar on ilmoittanut akunkeston ainoastaan harjoitustilassa sykkeenseuranta ja GPS päällä. Tällöin akunkestoksi on ilmoitettu 40h. Mistään en kuitenkaan löytänyt akunkestoa muilla asetuksilla. Kysyin asiaa Polarilta ja heidän mukaan akunkesto “tavallisessa” käytössä muutamalla treenikerralla viikossa 24/7 sykemittauksella on n. 5 päivää. Tämä pitää hyvin paikkansa oman kokemuksen mukaan. Ilman sykeseurantaa akun pitäisi kestää n. 20 päivää.

Testipäiväkirja

Päivä 1.

Otin Vantage V:n käyttöön tietokoneen kautta ja sen käyttöönotto oli erittäin helppoa. Etenkin, kun Polar Flow tili oli jo valmiiksi olemassa. Kellon akku oli miltei tyhjä, joten lataus piti tehdä ennen käyttöönottoa. Kellon mukana tulee USB-laturi, ja sen voi kytkeä mihin tahansa pienitehoiseen USB-laturipäähän. iPhonen laturilla lataus täyteen tehoon kestää noin 1h.

Heti ensimmäisenä päivänä kello pääsi urheilutestiin. Vuorossa treeneissä oli tunnin CrossFit treeni. Vantage V on ensimmäinen kello, missä minulla on ollut rannesykemittaus, joten sen käyttäminen hieman mietitytti, jos treenissä tulee olemaan kahvakuulaliikkeitä tai levytankoliikkeitä. Tällöin kello saattaa jäädä kahvakuulan alle tai ranne painaa kelloa.

Treenissä tietenkin oli kahvakuulatempauksia, mutta otin muista mallia ja siirsin kellotaulun ranteen kämmenpuolelle (tajusin tämän vasta ensimmäisen kierroksen jälkeen. Otin kellon silloin pois). Tällöin kahvakuula osuu rannekkeeseen, eikä kellotauluun. Ranneke on liukasta ja kestävän tuntuista silikonia, joten siihen ei jäänyt kahvakuulan takia mitään jälkiä.

Sykemittaus oli melko tarkkaa. Työosuus treenissä oli 42min, minkä aikana tarkkailin sykemittausta. Joissain vaiheissa kello näytti mielestäni liian matalaa sykettä, mutta sykekäyrää tarkasteltuani treenin jälkeen, oli se kohdallaan.



Polar Flow korjaa sykkeen epäkohdat treenin jälkeen, kun kellon sykronoi, milloin treenin aikana näkyvä syke saattaa olla väärin, mutta näkyy oikein treenin tarkastelussa.

Yleistuntuma treenin aikana kellosta oli hyvä. Vaikka kello oli ensimmäistä kertaa kädessä ja vielä normaalista poikkeavalla tavalla, ei sitä suuremmin huomannut.

Perus treeninäytöt ovat lajikohtaisesti toteutettuja ja yleensä perusnäytöistä näkee kaikki tarvittavat tiedot. Näyttöjä voi kuitenkin halutessaan muokata lajiporifiileista

Kun Vantage V:n synkronoi Polar Flowhun, kysyy se käyttäjän mielipiteen treenin rankkuudesta asteikolla 1-10. Tätä tietoa käytetään palautumisen seurannassa. Tämä on erittäin hyvä ominaisuus, koska aikaisemmin palautuminen on arvioitu sykkeen ja treenin keston perusteella. Tällöin esimerkiksi treenin aikana käytettävät painot eivät tule huomioiduksi.

Päivä 2.

Kellon käyttöönoton yhteydessä määrittelin ortostaattisen testin päiviksi tiistain, torstain ja lauantain. Tein kuitenkin testin toisen päivän aamuna.

Sykevälivaihtelusta huomasi, että edellisenä päivänä on harjoiteltu kovaa. Aikaisemmin minulla ei ole ollut tällaiseen tietoon pääsyä ja itselle sykevälivaihtelu on erittäin mielenkiintoista dataa, koska se kertoo palautumisesta ja stressitasosta parhaiten. Olen aikaisemmin tehnyt Firstbeat mittauksia, joiden perusteella sykevälivaihtelu on seurattavissa, mutta mittaukset kestävät vain 3 päivää.

Toinen itseäni palautumisen kannalta kiinnostava mittari on yön sykekäyrä. Sen kautta on myös mahdollista nähdä palautumisen tasoa. Kello kertoo nukkumisajan matalimman leposykkeen ja näyttää sykekäyrän koko yöltä. Lisäksi se mittaa unen keskeytyksiä.

Toisena päivänä kokeilin nopeasti myös juoksua. 2km pikahölkällä testasin, miten rannesykemittaus toimii juostessa sekä mitä dataa kello antaa juoksutehosta. Sykemittaus toimi hyvin. Joitakin pieniä epäkohtia lukuunottamatta. Polar Flow kuitenkin korjasi nämäkin epäkohdat, kun kellon synkronoi.

Juoksuteho antaa keskimääräisen juoksutehon, sen hetkisen juoksutehon ja lenkin korkeimman juoksutehon. Treenin jälkeen kello antaa erittäin paljon tilastoja ja dataa juoksusta. Siitä lisää myöhemmin.

Päivä 3.

Lepopäivä. Normaali aktiivisuuden mittaus.

Aktiivisuutta kello mittaa tällä hetkellä ranteen liikkeistä. Olisi hienoa, jos aktiivisuusalgoritmi ottaisi huomioon myös sykkeen. Sillä esimerkiksi omassa arjessa tulee työmatkapyöräilyä, milloin sykkeet nousevat paljonkin n. 30min ajaksi per päivä.

Lisäksi kello voisi päätellä sykkeestä sen tekeekö käyttäjä seisoma- vai istumatyötä. Teen itse toimistotyötä seisten poislukien palaverit ja tauot. Tällöin syke on n. 65bpm. Istuessa syke on n. 50bpm.

Nyt kun teen töitä seisten, ranteen asento on sama kuin istuessa. Tällöin kello laskee sen istumatyöksi, vaikka päivän aikana kaloreita seisomatyössä kuluu oikeasti n. 500 kaloria enemmän. Sykkeeseen perustuvalla aktiivisuuden mittaamisella voisi parantaa kalorilaskennan tarkkuutta.

Päivä 4.

Ortostaattinen testi ja tasan 10km lenkki.

Ortostaattinen testi kertoi, että sykevälivaihtelu oli huomattavasti suurempaa kuin ensimmäisessä testissä. Tällöin palautumista on tapahtunut. Hyvää dataa!

Vuorossa oli keskirankka 10km lenkki mäkisellä reitillä. Tässäkin treenissä käytin kellon omaa sykemittausta. Kello istuu hyvin hanskan ja juoksutakin väliin. Kylmemmillä keleillä kello kannattaa olla takin alla, jotta sykemittaus ei kärsi kylmästä ihosta.

Jos kelloa haluaa käyttää kylmässä, esimerkiksi hiihtäessä, suosittelen sykevyötä. Tällöin kelloa voi pitää takin päällä näkyvissä.

Lenkin jälkeen kello antaa paljon dataa. Siitä kuvat alla ja liitteenä.



Päivä 5.

Tavallinen Crossfit treeni. Käytin tässä treenissä sykevyötä kellon kanssa. Omassa treenaamisessa on korkea riski siihen, että kello ottaa osumaa.

Kello voi olla sykevyön kanssa n. 5 metrin päässä, jotta syke siirtyy kelloon. Tämä matka on varmasti sopiva. Itse laitoin kellon juomapullon ympärille.

Kello ontaa samat tiedot treenistä, mitä se antaisi rannesykemittauksellakin. Tämän treenin jälkeen kello alkoi laskea treenien Kardiokuormitusta. Tämä tarkoittaa sitä, kuinka paljon treeni on kuromittanut verenkierto- ja hengitysjärjestelmää. Kardiokuormitus vaikuttaa palautumisen mittaamiseen.



Polar Flow antaa viikoittaisen yhteenvedon aktiivisuudesta, sykkeestä, palautumisesta, treeneistä ja unesta. Näitä on kiva vertailla edellisiin viikkoihin ja tunnustella omaa oloa niiden perusteella.

Päivä 6.


Jooga. Kellosta löytyy valmis jooganäkymä. Kuitenkin omaan käyttöön sykealueet ovat liian korkeita tavalliseen restoratiiviseen joogaan, missä vaikeiden liikkeiden sijasta keskitytään rentoutumiseen, liikkuvuuteen ja lihashuoltoon. Tämän takia pudotin sykealueet kaikissa lajeissa, missä uskon, että sykkeet ovat normaalia matalammat.

Päivä 7.

Ortostaattinen testi. Sykevälivahtelu oli edellistä testi korkeampi. Palautumista on siis tapahtunut.

Testasin myös kelloa muutamassa pöytätennisottelussa. Tässäkin lajissa sykealueet olivat liian korkeat, joten laskin niitä hieman alaspäin.

Päivä 8.

Crossfit. Otin tälläkin kertaa sykevyön mukaan treeniin, jotta kello ei häiritsisi kädessä. Teimme alkuun liikkuvuutta ja kehonhuoltoa, jonka jälkeen kova noin 15 minuutin Metconin. Metconin aikana menin ilmeisesti hetkeksi liian kauas kellosta, minkä takia sykkeen mittaus katkesi. Polar Flow ei ilmeisesti korjaa sykevirheitä, jos käytetään sykevyötä. Tämä on harmillista ja manuaalinen korjaus sykkeelle olisi plussaa.

Mittauksen katkeaminen ei vaikuta keskisykkeen laskemiseen, mutta sykekäyrään tulee ikävän näköinen pudotus.

Viikon käytön jälkeen Vantage V antaa alkaa antamaan treenien kuormittavuudesta ja sykevälivaihtelusta laskettua palautumisen tasoa. Minulle kello löi tauluun heti ylitreenaamisen. Kello näyttää treenien palautumisen tason asteikolla 0-2. 0 tarkoittaa aliharjoittelua ja 2 tai sen yli menevä ylitreenaamista.

Ylitreenatessa kellon ruutuun tulee “injury and illness risk”

Tämä kuitenkin oli ristiriidassa sykevälivaihtelun mittausten kanssa, koska tämänkin jälkeen, vaikka kello näytti ylitreenausta. Sykevälivaihtelumittaukset näyttivät “olet palautunut hyvin, tänään on hyvä päivä treenata”-viestiä.

Päivä 9.

Ortostaattinen testi ja lepopäivä. Ortostaattinen testi näytti hyvää palautumista, mutta Kardiokuormitus edelleen yliharjoittelua ja “Injury and illness risk” statusta.

Päivä 10.

Lepopäivä. Kardiokuorma on laskenut hieman, mutta edelleen ylikuormitusta

Päivä 11.

Ortostaattinen testi ja lepopäivä.

Ortostaattinen testi näyttää nyt hyvää palautumista sekä kehottaa treenaamaan. Kardiokuorma on laskenut takaisin “ylläpitävän harjoittelun”-alueelle.



Flunssan oireita on alkanut ilmaantumaan. Onko kello ennustanut sairastumisen?

Päivät 12 ja 13.

Flunssan oireta. Lepopäiviä. Kehonhuoltoa ja parantelua.

Päivä 14.

Ortostaattinen testi ja lepopäivä.

Sykevälivaihtelu on laskenut hieman edellisestä ja indikoi ilmeisesti sairastumista. Vältän harjoittelua.

Mielenkiintoista, miten sykevälivaihtelu näkyy myös sairastuessa. Unen laatu myös heikkenee. Tämä on mielenkiintoista dataa, koska nyt ei tarvitse miettiä sitä, onko liian kipeä treenaamaan, vaan voi tarkastella sitä datan perusteella (sykevälivaihtelu ja uni). Treenien väliin jättämisellä voi välttää haitallisen treenaamisen ja flunssan pitkittymisen sekä jälkitaudit.

Päivät 18 ja 19.

Työmatkoja. Näinä päivinä en ehtinyt treenaamaan. Kiinnostavaa dataa oli kuitenkin aktiivisuuden vähyys istumatyössä sekä päivien sykekäyrä. Mielenkiintoista oli myös nähdä miten työmatkustaminen vaikuttaa unenlaatuun.

Päivä 20.

Pitkän työmatkapäivän jälkeen uni on näyttänyt maittaneen parhaiten ja yöllä Vantage V on mitannut matalimman leposykkeen koko testijakson aikana. Joitakin käyttäjiä varmasti kiinnostaa tällainen data.

Yleiskuva testijaksolta
Polar Vantage V sopii käytännössä kaiken tasoisille urheilijoille. Kello on ulkonäöltään ja istuvuudeltaan hyvä niin naiselle kuin miehelle. Yli 130 treenin perusasetuksista löytyy miltei kaikki tahansa lajit kenelle tahansa. Treeninäkymät on hyvin mietitty, vaikkakin jotkut lajit vaativat sykealueiden säätöä.

Kellossa on paljon hyvää ja vähän huonoa verrattuna tämän hetkisiin kilpailijoihin verrattuna. Palautumisen seuranta ja treenien kuormittavuuden seuranta ovat erittäin tärkeitä työkaluja kovaa treenaaville, mutta myös mielenkiintoisia työkaluja tavalliselle liikkujalle

Aktiivisuuden-, unen- ja sykkeenseuranta ovat perusluokkaa. Plussaa kello saa tarkasta rannesykemittauksesta. Vantage V:llä on potentiaalia tulla tämän hetken parhaaksi multisport kelloksi, kun päivitysten mukana kello saa lisää ominaisuuksia.

Plussat

  • Ulkonäkö. Sopii miehelle kuin naiselle
  • Istuvuus ranteessa
  • Akunkesto
  • Treeninäkymässä 4 tietokenttää
  • Palautumisen seuranta
  • Treenien kuormittavuuden mittaaminen
  • Sykemittauksen tarkkuus
  • Helppokäyttöisyys
  • Ortostaattinen testaus
  • Juoksutehon mittaus ranteesta
  • Juoksun eri datojen mittaus
  • Multisport-ominaisuudet
  • Polar Flow palvelu on kehittynyt huimasti viime näkemästä
Miinukset

  • Ei sykevälivaihtelun mittausta suoraan kellosta
  • Ei tunnista seisomatyötä istumatyöstä
  • Ei REM unenseurantaa (REM:n seurantaa sykevälivaihtelusta ei ole vielä todistettu aukottomaksi)
  • Oleellisia ominaisuuksia tulossa päivityksissä tämän vuoden lopulla ja ensi vuoden alkupuolella
  • Ei sekuntikelloa tai intervallikelloa (tulossa ohjelmistopäivityksessä)
  • Ei reittinavigointia (tulossa ohjelmistopäivityksessä)
  • Ei puhelinnotifikaatioita (tulossa ohjelmistopäivityksessä)
  • Ei Fitness-testiä (tulossa ohjelmistopäivityksessä)
  • “Täydellinen käyttö” vaatii sykevyön
  • Ei maksuominaisuutta

Keskustelussa ei ole vielä kommentteja.

Vastaa ensimmäisenä!

Osallistu keskusteluun