Kysymys

Liittymän sulkeminen ilman varoitusta, miten saan liittymän taas käyttöön?

  • 25 September 2015
  • 30 kommenttia
  • 7898 katselukerrat

Hei,

Halusin vain kertoa miten liittymäni suljettiin ja miten sitä tällä hetkellä ei avata. Ihan vain läpinäkyvästi neuvoksi kaikille muille ja ihan vain siksi, että koen, että tällainen eeppinen säätö Elisan puolelta pitää tehdä näkyväksi. Varmaan laitan saman tekstin muillekin foorumeille ihmisten iloksi.

Tänään (kesken aktiivisen työnhaun muuten) puhelin ilmoittaa, että ei ole verkkoa. Potentiaalinen työnantaja lähettää sähköpostia, että voisinko soittaa hänelle, koska minulle ei voi soittaa. En saa puhelinta mitenkään verkkoon, lähetän pahoittelusähköpostin ja sanon, että soitan heti kun voin ja lähden varapuhelimen kanssa Elisa myymälään.

Myymälässä minulle sanotaan, että liittymä on suljettu maksamattomien laskujen takia. Sanon, että tämä on mahdotonta, koska minulla tulee laskut verkkopankkiin suoraan ja olen maksanut ne kaikki, joka kerta. Kysyn, että miten saan hoidettua asian niin, että saan liittymän päälle. Kuulemma minulla on laskuja auki ja ainoa tapa on mennä pankkiin maksamaan ne. No, ei se mitään. Ostan prepaidin ja soitan työnantajalle.

Menen kotiin ja avaan verkkopankin, jossa ei ole maksamattomia laskuja. Soitan Elisan asiakaspalveluun, jossa sanotaan, että on maksamattomia laskuja. Verkkopankista on tullut vain osittainen suoritus kaksi kertaa. Kysyn, että saanko laskun tiedot, jotta voin maksaa ne heti ja miten saan liittymäni käyttöön heti. Kuulemma se tulee heti käyttöön kun maksan saman pankin tililtä. Ja laitetaan kaiken varalta soitonsiirto. Tämä sopii minulle vaikka soitonsiirto maksaa 12e. Sen saisi muuten itse ilmaiseksi omaElisasta, joka ei tällä hetkellä toimi, ainakaan minun tunnuksillani. Ehkä siksi että liittymäni on suljettu.

Pyydän kaveria soittamaan liittymääni ja hän sanoo, että sieltä sanotaan, että liittymä ei ole käytössä. Soitan uudestaan asiakaspalveluun, josta uusi neuvoja sanoo, että soitonsiirtoa ei voi laittaa suljettuun liittymään, mutta veloitus on toki tehty jo. Kysyn taas, että miten saan liittymän taas auki, kun tosiaan odotan tärkeitä puheluita ja hän sanoo, että on jokin pika-avaus, johon hän toki ei pysty, mutta sen saa ehkä omaElisasta, joka tosin tällä hetkellä ei toimi. Hän lupaa jättää soittopyynnön laskutukseen.

Eli, ilman edes omaa tietoani, liittymäni on suljettu ilman että sitä saan mitenkään omalla toiminnallani auki. Kaikki asiakaspalvelijat sen lisäksi että antavat harhaanjohtavaa tietoa ovat todella nuivia eivätkä mitenkään suostu etsimään ratkaisua ongelmaan, jonka koen olevan virhe Elisan / Saunalahden taholta. Kaikesta lisäpalvelusta pitää maksaa itse (uusi prepaid, soitonsiirto joka ei toimi ja seuraavaksi varmaan se "pika-avaus", jota näin perjantai-illan lähestyessä pelkään, ettei ole luvassa). Ja mielestäni en ole tehnyt mitään muuta väärin kuin olettanut, että verkkopankissa voi vain klikata, että "hyväksy maksu" ja elää elämäänsä eteenpäin. Kun kysyin, että eikö minua olisi voinut muistuttaa, että maksu on maksamatta tai varoittaa, että liittymä suljetaan, koska saan harva se päivä Elisalta muutenkin tarjouksia uusista liittymistä ja puhelimista niin minulle kerrottiin, että kotiin on lähetetty kirje. Kun kysyin, että minne, niin sain tietää, että osoitteeseen, jossa asuin kaksi vuotta sitten. Posti kuulemma yleensä ilmoittaa uudesta osoitteesta, mutta ei nyt.

Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Voisin kuvitella, että ei. Mutta jos joku voi neuvoa, että miten saan liittymäni päälle, jotta minulle voi jopa soittaa mahdolliset uudet työnantajat, niin neuvoja otetaan ilolla vastaan. Kiitos lukemisesta ja tätä tekstiä saa jakaa vaikka missä mediassa. Kiitos Elisa ja kiitos Saunalahti.

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

30 kommenttia

Sama kirjoittaja. Maksoin siis heti avoimet laskut Dansken tililtä Dansken tilille. Ensimmäinen neuvoja sanoi, että liittymä aukeaa itsestään parin tunnin päästä ja seuraava sanoi, että menee pari päivää ja suositteli pika-avausta, jota ei pystynyt itse tehdä. Soittopyyntö laskutuksessa odottaa. Ja palvelu maksaa toki jotain 30 euroa, vaikka en ole itse mielestäni tehnyt mitään väärin. 
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +3
Hei
  • ? ja tervetuloa Palstalle!

    Olen vilpittömän pahoillani tilanteesta ja siitä, että olet saanut selkeästi virheellistä tietoa ensimmäisellä kerralla ollessasi meihin yhteydessä. Jos laskut maksetaan verkkopankissa, menee aina muutama pankkipäivä ennen kuin suoritukset näkyvät meillä ja liittymä aukeaa. Jos avausta nopeutetaan, veloitetaan pika-avausmaksu 36 euroa. Jos laskut maksetaan OmaElisassa, liittymä aukeaa yleensä heti ja avausmaksu on normaalin 18 euroa.

    Syyt, jotka tilanteeseen ovat johtaneet, voivat olla moninaiset. Mikäli e-lasku on ollut voimassa jo kauan, sen pitäisi meidän puolestamme toimia entiseen tapaan. Mikäli se on vasta avattu, voi verkkolaskutuksen käynnistymisessä olla hiukan viivettä. Jos sinulla on ollut e-lasku jo kauan, niin ehkä jokin lasku on jäänyt hyväksymättä maksuun? Jos yksi lasku jää välistä, kohdistuvat myöhemmin tehdyt suoritukset vanhemmille laskuille, jolloin syntyy tällaisia osamaksuja ja laskuja jää auki.

    Laskuista kuitenkin aina lähtee kehotuskirje, mutta on toki asiakkaan vastuulla huolehtia, että hänen tiedoissaan on ajantasainen osoite. Pääsääntöisesti Posti ilmoittaa meille, mikäli asiakkaan osoite muuttuu, mutta aina näin ei ole. Esimerkiksi silloin, jos automaatti-ilmoitus on asiakkaan omasta tahdosta pois käytöstä.

    Mihin OmaElisa-kirjautumisesi pysähtyy? Onhan sinulla henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset, joilla tunnuksia yrität luoda?
  • Käyttäjätaso 4
    Kyllä minä näkisin ensimmäisen ongelman pankissa, jos tilillä on ollut rahaa niin pankin virhe. Danske kyseessä en ylläty...

    Toinen juttu, miksi pidän näistä nykyajan omaelisa ym. omalle asiakastilille kirjautumismahdollisuuksista, koska kun käyttää hetken aikaa, voi muuton jälkeen varmistaa, että osoite on muuttunut koska kaikesta huolimatta, saattaa se osoitteenmuutos lipsahtaa ohi, osaan posti toimittaa, osaan maistraatti.

    Kerron oman kokemuksen, eri firmasta josta kakkosliittymä. Se kun on kovin vähällä käytöllä ei siitä laskujakaan tule kovin useasti. Mulla tulee laskut s-postiin. Lasku oli tullut mutta olin unohtanut sen. Sain kakkospuhelimeen tekstiviestin maksamattomasta laskusta. Unohdin senkin. Sain toisenkin tekstiviestin ja muistin maksaa. S-postiin oli myös tullut ilmoitus samana päivänä kuin toinen tekstari. Tästä opin varmistamaan säännöllisesti, että laskut on maksettu. Siihen ei mene kuin pari minuuttia kerralla.

    Saunikselta/Elisalta ei vastaavia kokemuksia mutta ihmettelen jos ei ilmoiteta tekstiviestillä liittymän sulkemisesta, tuleehan jo liittymän siirrostakin tarpeeksi monta muistutusta, sekä vanhalta että uudelta...
    Hei,

    En tiedä miksi omaElisa ei toimi. Se sanoi vain, että virhe. Siksi maksoin laskut jo verkkopankissa. Laskutuksesta ei ole vieläkään soitettu. Olen aivan valmis lähettämään jonkun printin maksetusta laskusta, jotta he tai mikä tahansa taho voisi avata liittymäni. Puhelimessa myös toinen neuvoja sanoi, että "juu, omaElisa ei toimi juuri nyt", saattoi siis olla, että teilläpäin oli joku hetkellinen virhe.

    En tiedä miksi teillä oli väärä osoite. Muuttaessani tein normaalit osoitenmuutosilmoitukset paitsi paikkoihin, jotka sanoivat ottavansa tiedot maistraatista tai postilta. En ole siis kissojen ja koirien kanssa etsinyt keillä on minulle väärä osoite.

    Verkkolasku on ollut käytössä vaikka kuinka kauan. Varmaan puolitoista vuotta jollei kaksi. Niin kauan kun minulla on ollut teidän liittymä. En tiedä mikä meni pieleen ja se on tällä hetkellä pienin huolenaiheeni. Voisitko siis kertoa miten ilman omaa elisaa ja ilman soittoa laskutuksesta saan puhelimeni päälle nyt? Toki eiköhän tämä päivä ole työnhaun osalta jo menetetty. Kiitos edelleen siitä. Tiedän siis jo yhden tahon, joka onneksi tajusi lähettää mailia perään. Kiitos heille siitä.
    Käyttäjätaso 4
    Kokeilin itse kirjautua omaan omaElisaan, ei ongelmia. Tuli nyt samalla katottua, että kaikki laskut on maksettu.

    Kokeile uudestaan kirjautua, ehkä se nyt toimii.
    Moi,

    Joo, nyt se toki toimii. Mutta siellä laskut näkyy maksamattomina. Pitää soittaa taas asiakaspalveluun.
    Käyttäjätaso 4
    iltsinen jo mainitsi, että jos ei laskua maksa omaElisan kautta, kestää pari pankkipäivää ennen kuin se näkyy omaElisassa, näin myös omien kokemusten mukaan.
    Moi iltsinen ja TeippiToni ja kaikki muut lukijat,

    Sain liittymän vihdoin auki. Soitin siis kolmatta kertaa asiakaspalveluun ja he "suostuivat" uskomaan, että olen maksanut laskun. Liekö lukeneeet tämän ketjun tai muuten vaan kyllästyivät, että sama ihminen soittaa kolmatta kertaa. He aukaisivat liittymän, mutta 36e maksu tulee silti minulle, ellen valita pankkiin. Ja valitanhan minä. Kunhan valitan ensin tänne.

    Mitä olisin toivonut, että olisi tapahtunut, kun jostain syystä jokin osa laskua tai jokin lasku on jäänyt välistä. No, olisin toivonut, että siitä tulisi joko tekstiviestimuistutus (minulla on kuitenkin TEIDÄN LIITTYMÄ JA NUMERO) tai mailimuistutus (kaikkien Elisa Viihde -mainosten ohella olisi ollut kiva saada edes yksi validi viesti, etenkin kun uhka sulkea puhelin olisi saanut minut HETI reagoimaan, sadatta kertaa: olen siis aktiivinen työnhakija, aktiivinen työtön työnhakija).

    Vielä myymälässä kaveri olisi voinut kertoa, että ehdottomasti kannattaa hoitaa asia omaElisan kautta, muuten liittymä ei avaudu ikinä. Ei, hän vain päivitteli, että MENE PANKKIIN. Siis fyysisesti. Se nyt vähiten olisi auttanut. Varsinkin, koska tiedoissani ei näy avoimia laskuja.

    Ensimmäinen puheluneuvoja olisi voinut kertoa, että kannattaa saada omaElisa toimimaan tavalla millä hyvänsä, eikä tekstata näitä laskutietoja minun prepaidiini luvaten, että liittymä aukeaa parin tunnin päästä. Ja luvaten soitonsiirron, jota ei laitettukaan päälle ja kuitenkin veloittaen minua siitä.

    Toinen puheluneuvoja toimi kait tässä tilanteessa ihan hyvin. Tuolloin olin kuitenkin jo maksanut ne laskut ja ihmettelin lähinnä, että miksi soitonsiirto ei toimi ja milloin liittymä menee päälle. Hän vasta korjasi nuo aiemman neuvojan antamat väärät tiedot.

    Ensimmäisen ja toisen neuvojan nimet otin ylös. Tiedän myös missä liikkeessä kävin ja mihin aikaan. Jos joku teidän virallinen edustaja tahtoo siis epäillä tätä kertomusta niin tervetuloa juttusille. Ihan mielelläni kerron lisää.

    Kolmannen neuvojan nimen unohdin kysyä. Mutta hän avasi liittymäni.

    Prepaid maksoi 6e, soitonsiirto 12e (ellen saa sitä takaisin) ja liittymän avaus maksaa 36e. Mitä minulle tarjottiin korvaukseksi? Veloituksetonta vaihtoa uuteen 4g-liittymään. Ihanko tosi? Ihanko tosi, Elisa? Vaikka virhe olisi tapahtunut Danskessa, niin teillä olisi ollut Elisalla monta tilaisuutta estää tätä paisumasta näin isoksi. Minä olen edelleen todella pettynyt teihin, en enää ikinä osta mitään Elisan tai Saunalahden palveluita tai suosittele niiitä muille. Viisi tuntia tästä päivästä olen vain selvittänyt, että miten saan liittymän taas käyttöön. Seuraavaksi joudun varmaan lähettämään sähköpostia ympäri työnhakujani selittäen, että pahoittelen, jos liittymä ei toiminut, olen vielä täällä ja vielä kiinnostunut töistä. Tuo on jo ajatuksena niin väsyttävä, etten osaa sanoa teenkö sitä vai en. Ehkä valitsen uskoa, että ei kukaan minulle soittanut, paitsi tuo taho, joka lähetti sähköpostia. Muuten en voi edes kuvitella sitä kustannusta mikä tästä seurasi.

    Mutta siis, elämästä pois viisi tuntia ja 44e tai 56e. Ihan oikeasti. Vaikka vika olisi alunperin Danskella ja vaikka en ollut tajunnut varmistaa, että teillä on minun oikea fyysinen osoite, niin olen todella pettynyt. Aivan oikeasti.

    Kiitos kuitenkin avusta TeippiTero, ja yrityksestä auttaa iltsinen ja kiitos lukijoille. Toivottavasti teidän kokemuksenne Elisasta ovat parempia kuin minun. 
    Käyttäjätaso 4
    5 tuntia? Mun mielestä kiitettävän nopeaa toimintaa.

    Jos joku palstalainen voisi vielä kertoa, eikö Elisalla/Saunalahdella ole käytäntöä ilmoittaa tekstiviestinä liittymän sulkemisesta?

    Hyvin uskoisin, että pari ensimmäistä sua palvellutta saattoi olla uusia. Tai eivät ymmärtäneet koko sotkua täysin, mistä näistä tietää, ihmisiä hekin ovat.

    Pääasia, että voit nyt jatkaa työnhakua. Onnea siihen.
    Moi TeippiToni,

    Ja sori että nimi meni väärin tuossa äsken. 5 tuntia ei ole pitkä aika jos istuu ja katsoo Netflixiä, mutta jos hirveän paineen alla yrittää setviä asiaa sekä verkkopankissa, Elisan sivuilla (jotka ovat eeppisen sekavat), omaElisassa, joka ei toimi ja puhelimessa prepaidilla, josta saattaa loppua saldo hetkenä minä hyvänsä (prepaidin sai ostettua Elisa myymälästä, mutta lisäsaldoa sai vain R-kioskilta), niin nuo viisi tuntia tuntuivat aika halvatun pitkiltä.

    Kiitos kuitenkin empatiasta.
    Käyttäjätaso 7
    TeippiToni kirjoitti:
    Toinen juttu, miksi pidän näistä nykyajan omaelisa ym. omalle asiakastilille kirjautumismahdollisuuksista, koska kun käyttää hetken aikaa, voi muuton jälkeen varmistaa, että osoite on muuttunut koska kaikesta huolimatta, saattaa se osoitteenmuutos lipsahtaa ohi, osaan posti toimittaa, osaan maistraatti.

    Elisalle tiedot toimittaa (ainakin kun viimeksi tarkistin) vain toinen noista. Ja ei, ne tiedot ei pitäisi lipsahtaa mistään ohi. Asiakkaan pitäisi pystyä luottamaan siihen, että tiedot menee oikein.

    ... käytännössä taas voi käydä niin kuin minulla viimeksi muuttaessani. Elisan järjestelmissä laskutusosoite ja kännykkäliittymän osoite muuttui, mutta mobiilinettiliittymän osoite ("käyttöpaikka") ei muuttunut. Nuo kaikki olivat samalla nimellä, asiakasnumerolla yms. tiedoilla. Täällä palstalla joku asiakaspalvelija kerran yritti selittää, että osoitteenmuutos ei mene perille, jos ei liittymätiedoissa ole hetua. Mutta miten ihmeessä minä olisin onnistunut sen mobiilinetin tilaamaan netistä ilman riittäviä tietoja, ja kuitenkin niin että se yhdistyi samalle asiakasnumerolle toisen liittymän kanssa?

    (tuollaisella "käyttöpaikalla" tai yksittäisen liittymän osoitteella ei liene mitään merkitystä, mutta ihmetytti kovasti miten tuo oli mahdollista)
    Kiva kuulla sinunkin kokemuksesi, kv36. Itse ihmettelen myös, että miksi osoite ei ole päivittynyt. En kuitenkaan ole laittanut mitään päivityskieltoja päälle tai mikä tuon Elisan edustajan pointti olikaan aiemmin. 

    Ja tuli mieleen kun jommalta kummalta kahdesta ensimmäisestä puhelinpalvelijasta kysyin, että miksi minulle ei voitu tekstata, että liittymä suljetaan. Niin kuulemma nuo tekstiviestit ovat poissa käytöstä, jotta asiakaspalvelunumeron jonot eivät ruuhkaudu. Ihanko tosi? Edelleen, ottaisin mielelläni Elisan edustajan kommentin tähän, vaikka edes jonkun foorumin operaattorin?

    Olen nyt myös valittanut aiheesta ihan ystäville kasvokkain ja minua on kehotettu kääntymään kuluttajansuoja-asiamiehen puoleen. Ja varmaan käännynkin, mutta kunhan ensin selvitän, mistä tuo laskujen ohimeno johtui (eli pankkini kanssa).

    Se mitä on siis tapahtunut on, että laskun ollessa sanotaan 33e niin tililtä on lähtenyt vain 5 tai 6e, kahteen otteeseen. Molemmilla kerroilla tilillä on ollut katetta. Ja joskus muistan että yrittäneeni maksaa todella isoa laskua niin verkkopankki on herjannut, että tilillä ei ole katetta, eikä siis ole antanut maksaa. Mutta tämän selvitän pankkini kanssa.

    Mutta Elisan edustaja voisi myös kertoa minulle, että mikä heidän kokemuksensa on näissä tapauksissa kun ihan tahtomattaan saa 44-56 euron laskun siitä, että vain luuli, että verkkopankkipalvelu toimii ja jos ei toimi niin tokihan operaattori kertoo ennen kuin sulkee liittymän?

    Kerron pankin kannan ja kuluttaja-asiamiehen kannan myös tähän ketjuun. Ja ilmoitan kaikki kerrat kun onnistun saamaan jonkun ihmisen vaihtamaan operaattoria kuultuaan tämän minun kokemukseni. Pysykää kuulolla.
    Käyttäjätaso 4
    kv36 kirjoitti:
    TeippiToni kirjoitti:
    Toinen juttu, miksi pidän näistä nykyajan omaelisa ym. omalle asiakastilille kirjautumismahdollisuuksista, koska kun käyttää hetken aikaa, voi muuton jälkeen varmistaa, että osoite on muuttunut koska kaikesta huolimatta, saattaa se osoitteenmuutos lipsahtaa ohi, osaan posti toimittaa, osaan maistraatti.

    Elisalle tiedot toimittaa (ainakin kun viimeksi tarkistin) vain toinen noista. Ja ei, ne tiedot ei pitäisi lipsahtaa mistään ohi. Asiakkaan pitäisi pystyä luottamaan siihen, että tiedot menee oikein.

    ... käytännössä taas voi käydä niin kuin minulla viimeksi muuttaessani. Elisan järjestelmissä laskutusosoite ja kännykkäliittymän osoite muuttui, mutta mobiilinettiliittymän osoite ("käyttöpaikka") ei muuttunut. Nuo kaikki olivat samalla nimellä, asiakasnumerolla yms. tiedoilla. Täällä palstalla joku asiakaspalvelija kerran yritti selittää, että osoitteenmuutos ei mene perille, jos ei liittymätiedoissa ole hetua. Mutta miten ihmeessä minä olisin onnistunut sen mobiilinetin tilaamaan netistä ilman riittäviä tietoja, ja kuitenkin niin että se yhdistyi samalle asiakasnumerolle toisen liittymän kanssa?

    (tuollaisella "käyttöpaikalla" tai yksittäisen liittymän osoitteella ei liene mitään merkitystä, mutta ihmetytti kovasti miten tuo oli mahdollista)

    Pitäisi pystyä luottamaan, siinä olet hyvin oikeassa.

    Tuosta sun jutusta tuli mieleen yksi juttu, minkä olin jo unohtanut, viimeksi kun muutin, jätin eksälle viihteen ja netin omiin nimiin vanhaan osoitteeseen. Puolen vuoden jälkeen riidat karkasi käsistä ja hän jätti maksamatta laskut ja vaikka kaikkialla piti olla ja oli laskutusosoitteet oikein, meni muistutus silloiseen asennusosoitteeseen, niin ollen en siis itse niitä saanut. Netistä kyllä näin, että on maksamatta ja sieltä sainkin ne silloin maksettua.

    Jostain syystä sain kuukausi sen jälkeen puhelun jonka kuuli ilman kaiutinta toiseen pitäjään asti :D

    @ongelmatapaus Mun mielestä vaikuttaa pankin virheeltä, jotain tossa välissä on tapahtunut. Selvitä ensin niin pitkälle kuin voit, mistä se johtuu ja ota sitten vasta yhteyttä kuluttajasuojaan. Helpompi ja nopeampi selvittää jos faktat on jo käsillä.
    Käyttäjätaso 4
    Kunniamerkki +1
    Muuhun en kantaa ota kun en tiedä kaikkia faktoja, mutta ymmärtääkseni ennen liittymän sulkua kotiin tulee vähintään yksi ellei jopa kaksi paperista huomautus-/muistutuslaskua laskutustavasta riippumatta ennenkuin liittymää aletaan sulkemaan. Ja kai se minimisumma on edelleen 50€ sululle?
    Summa, minkä maksoin, mikä oli erääntynyt kahdesta eri laskusta oli 56,44e. Eli ylittää näköjään tuon maagisen rajan. omaElisasta näin, että kyseessä on ihan tämän kuun lasku, ainakin toinen. Mutta siis, hyväksyttyäni laskut verkkopankissa muiden laskujen ohessa en todellakaan ole tajunnut käydä katsomassa, että onhan kaikki laskut lähteneet täysinä. Minulla ei ole koskaan aiemmin ollut tällaista ongelmaa.

    Ja, koska siitä on todella pitkä aika kun asuin edellisessä osoitteessa niin en tiedä kääntyykö posti lopulta minulle. Voihan olla, että uusi asukas heittää ne roskiin tai sitten vie takaisin postiin, jossa joku ehtiessään kaivaa uuden osoitteeni. Postin siirto oli voimassa kai 6kk, ja 12kk saakka olen saanut jotain siirtoja postin kuoressa, mutta en kait sen jälkeen. Kyseessä siis yli kaksi vuotta sitten ollut muutto. En tiedä miten posti toimii tuollaisissa tapauksissa, mutta sinne asti en jaksa valittaa tästä. Voin toki infota tähän ketjuun myös sen, jos saan joskus nuo paperiset kirjeet tänne uuteen osoitteeseen joku kaunis päivä.

    Laskutustapa on verkkopankki ja minulla on joku mainosliittymä, jolla Elisa koko ajan tekstaa ja mailaa minulle kaikkia uutisia, niin en mitenkään tajunnut, että he eivät voisi kertoa, että jossain laskussa on jokin ongelma. Ihan oikeasti kuulisin mielelläni muidenkin kokemuksia? Onko keneltäkään suljettu liittymä samalla tavalla?
    TeippiToni, teen juuri kuten sanoit. Selvitän ensin pankin kanssa ja sitten otan yhteyttä kuluttaja-asiamieheen. 
    Käyttäjätaso 4
    Kirjeposti kääntyy vuoden maksutta, paketit 1kk, maksettuna kummatkin pitempään.

    Valitettavan moni heittää roskiin väärällä nimellä tulleen postin, osa p-päisyyttään, osaa ei jaksa kiinnostaa ja loput ei viitsi kirjoittaa kirjeeseen ettei tämännimistä henkilöä asu kyseisessä osoitteessa...
    Käyttäjätaso 7
    TeippiToni kirjoitti:
    Valitettavan moni heittää roskiin väärällä nimellä tulleen postin, osa p-päisyyttään, osaa ei jaksa kiinnostaa ja loput ei viitsi kirjoittaa kirjeeseen ettei tämännimistä henkilöä asu kyseisessä osoitteessa...

    Pykälien mukaan väärin jaettua postia ei saa (saisi) heittää roskiin, mutta sitä ei myöskään ole mikään velvollisuus lähettää eteenpäin.

    Tämäkin asia tuli tarkistettua joskus opiskelijaboksiaikoina :smileycheesy:
    Käyttäjätaso 4
    Ja ennen oli niitä merkkejä, jotka jätettiin postilaatikkoon, että postinjakaja tietää ottaa kirjeen mukaansa 😉
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +1
    TeippiToni kirjoitti:
    Ja ennen oli niitä merkkejä, jotka jätettiin postilaatikkoon, että postinjakaja tietää ottaa kirjeen mukaansa ;)

    Vain jossain maaseudulla...
    Käyttäjätaso 4
    Totta.. Maaseudulla haisi myös jos jonkin näköset tuotokset ja ilma oli eri väristä. Care to share more of Your wisdom?

    [offtopic] Lyödäänkö vetoa, että minä en osaa käyttä metroa enkä ratikkaa (en muuten oikeesti osaa vieläkään) etkä sinä osaa ottaa tosissasi vastuuta 35tkg koneesta (kulkee se melkein 40km/h ja pääkaupunkiseudulla melkein mahtuu kaistalle) ammuruuhkassa tiellä, koneella mikä on tarpeeksi käytetty, jolla jos takarengas osuu monttuun, saatat aiheuttaa vastaantulevalle autoilijalle ylimääräistä pyykkiä...

    [offtopic]

    P.S. Ei pahalla, huono päivä, enkä tajua miksi maaseutua pitää aina haukkua. Niitä merkkejä muuten käytettiin myös kaupungeissa (aikaan jolloin ei joka kerrostalossa vielä ollut joka ovessa omaa postiluukkua), maaseudulla niiden käyttöä jatkettin tosin melko paljon kauemmin.
    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +3
    Eihän tässä kai kukaan ole halaistua sanaa sanonut maaseutua, tai maaseudulla asuvia, vastaan? Ei ainakaan minun lukutaidolla ole sellaista löydettävissä.

    Sen sijaan sinä itse tässä taisit nyt hyökätä aika henkilökohtaisesti. Jos itsekin tiedostat omaavasi huonon päivän, ja annat sen vielä vaikuttaa kirjoitukseesi täällä, niin pitäisikö siinä vaiheessa jo pysähtyä hetkeksi miettimään..

    Ihan näin yhä vaan offtopicissa pitäytyen..
    Käyttäjätaso 4
    @Piampi Itseasiassa olet oikeassa, taisin hermostua turhasta.

    Pahoittelut asiaankuulumattomasta tekstistä. Palataan takaisin aiheeseen;

    Miten on noitten tekstari-ilmoitusten kanssa? Oon yrittäny etsiä infoa mutten ole joko ymmärtänyt tai löytänyt. Sen verran olen löytänyt, että sulkemistekstari on ainakin joskus lähetetty liittymän omistajalle, ei siis välttämättä käyttäjälle? Se lanka oli muualla ja 2000 alkupuolelta.. Näissä asioissa olen melkoinen uuno mutta utelias vaan miksi ei OP:lle ole mennyt mitään ilmoitusta sulkemisesta perille.
    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +3
    Minulta suljettiin kerran liittymä. Siitä on joku n.5v. aikaa, ja se johtui väärinkäsityksestä (ei oleellista, mutta halusin silti mainita). Minulta on myös kerran suljettu liittymä, jossa olin omistajana, mutta laskut meni suoraan liittymän käyttäjälle.

    Kummassakaan tapauksessa ei tullut liittymän sulkemisesta mitään erillistä ilmoitusta. Normaalin kaavan mukaan tuli kaksi maksumuistutusta, joissa jälkimmäisessä kerrottiin, että liittymä saatetaan sulkea, jollei suoritusta maksusta kuulu.

    Muistaakseni myös minulle lähetettiin tämä toinen maksumuistutus liittymästä, josta muuten laskut meni vain käyttäjälle. En ole tästä ihan varma, mutta melkein-varma kuitenkin.

    Aloittajan tapauksessahan hänelle on lähetetty karhukirjeet postitse, eli Elisa on käyttänyt myös toista laskutustapaa, ilmeisesti juuri varmistaakseen, että viesti varmasti löytää perille. Tämä itsessäänhän on jo "ylimääräistä" Elisalta, jos laskutustapa asiakkaan pyynnöstä on muuten sähköinen. Elisa ei mielestäni olisi velvollinen edes tuohon kirjeeseen, vaan se on vain hyvää asiakaspalvelua.

    Se onkin sitten toinen juttu, että kenen syy on, ettei asiakkaan osoitetiedot olleet ajantasalla Elisalla. Vastuu niiden ajantasalla pitämisestä on tietenkin asiakkaalla, mutta ilmeisesti asiakas tässä tapauksessa olikin kaikki tarvittavat toimenpiteet osoitettaan muuttaessa tehnyt.. Meneekö tämä tapaus sitten niihin valitettaviin tietoteknisiin kömmähdyksiin, vai mihin? Ei kuitenkaan voida mielestäni odottaa Elisaltakaan, että se automaattisten osoitetietojärjestelmiensä lisäksi vielä aika ajoin tarkastelisi erikseen kaikkien asiakkaidensa osoitetietoja.

    En sano, että tämä tapaus olisi vain aloittajan omaa mokaa, mutta; vaikka laskut maksettaisiin suoraan tililtäni pankin puolesta, niin kyllä itse ainakin silloin tällöin tilannetta käyn tarkastelemassa. Oli laskuttava taho sitten mikä tahansa, niin kun siinä kuitenkin minun rahat kyseessä, haluan myös olla tilanteesta aina varmasti perillä.

    Ja aina muuton jälkeen olen itse hoitanut/varmistanut uudet osoitetiedot kaikkiin sellaisiin paikkoihin, jotka minulta laskuttavat rahaa. Niitä nyt ei kuitenkaan niin paljoa ole, etteikö asia olisi suht helppo homma. Eri juttu on sitten kaiken maailman entisiä lehtitilauksia/yms. muistella, joista yhä silloin tällöin lähetellään mainoksia osoitteella merkittynä. Niitä aina jokunen unohtuukin, mutta kyllä nekin muistaa viimeistään sitä myötä hoitaa, kun Posti kääntää niitä lippusia vanhasta osoitteesta uuteen.

    OmaElisa on varsin kätevä tapa pysyä ajantasalla laskuissaan. Sieltä myös helposti tarkastaa tietojensa ja kaikkien asetusten oikeellisuuden. Siellä käynnillä olisi säästytty tältäkin tapaukselta.

    Liittymän uudelleen avaaminen sitten olikin pelkkää sähläystä, pitkälti tuon ensimmäisen aspa-kontaktin älyttömien neuvojen takia. Itselläni ei onneksi vastaavia älyttömyyksiä tullut sillon, kun itse soitin aspaan liittymäni sulkeutumisesta kysyäkseni. Sain selkeät ohjeet siitä, mitä kautta laskut kannattaa maksaa, jotta nopeiten liittymän saan auki. Nämä kaikki tiedot toki löytyi myös Elisan sivuilta ja OmaElisasta, mutta silloin siinä paniikissa soitinpa myös aspaan 🙂
    Moi taas kaikki keskustelijat,

    Juu, en sano, että olen tässä mitenkään täysin syytön. Ehkä olisin voinut selvittää onko Elisalla minulle oikea osoite. Siitä muutosta on tosiaan kaksi vuotta. Mutta selvitän nyt jatkossa kaikki nuo laskuttajat, että onhan oikea osoite.

    Se miksi haluan erityisesti pottuilla Elisalle on tuo miten tämä tapaus on hoidettu. Jos he olisivat pahoitelleet asiaa ja yrittäneet auttaa minua avaamaan liittymäni niin en olisi avannut tällaista ketjua enkä kokisi velvollisuudekseni raportoida kaikkia jatkotoimenpiteitä.

    Tuo kirje tuli nyt, mitä Elisalta sanottiin lähetettävän. Eli se oli revitty auki jossain, survottu takaisin sisään ja laitettu postin kuoressa minulle. Aika myöhässä.

    Pankissa sanottiin, että kaksi Elisan laskua on "hylätty". Siitäkin piti tulla kirje kotiin jopa kaksi kertaa ja ei ole tullut, vaikka heillä sentään on oikea osoite. Kysyin, että miten on mahdollista, että laskut on tuosta noin vain hylätty vaikka verkkopankki näyttää, että katetta on ollut tilillä sinä päivänä, niin selvisi, että matkustaessani ulkomailla ja käyttäessäni korttia sinne tuli katevarauksia, jotka varasivat saldoa sen verran, että juuri tuo Saunalahden lasku ei lähtenyt. Ja sama elokuussa. Ja miten olen itse katsonut noita laskuja on, että onko hyväksymättömissä mitään. Se ei kuulemma riitä.

    Mutta arvatkaa mitä? Dansken asiakaspalvelutäti kuunteli kiltisti ongelmani, neuvoi minua miten varmistaa laskun lähtemiset jatkossa aivan eri tavalla, neuvoi ottamaan yhteyttä postiin, joka ei ole tuonut minulle noita kirjeitä (ja kertoi minä päivinä ne on lähetetty ja mistä, jotta minulla on faktat käsillä kun soitan postiin). Ja sitten hän kuunteli sen mitä on tapahtunut, ei syytellyt minua, sanoi että on todella ikävä kuulla miten moni asia on mennyt pieleen, jotta näin kävi ja omalta osaltaan pahoittelut pankin osuudesta tässä kaikessa.

    Harkitsenko edes vaihtavani pankkia? En. Vaihdanko vielä operaattorin? Ehdottomasti. Itse asiassa taidan keskittää netin ja operaattorin samalle toimittajalle ja varmistaa, että heillä on oikea osoite, maksella jatkossa noita heidän nettisivujensa kautta ja maksaa vaikka kalliimmasta liittymästä, jotta voin olettaa ja toivoa, ettei minulle vain pottuilla, jos tulee jotain ongelmia. Nettioperaattorini on aina ollut hyvin auttavainen, jos netin kanssa on ollut mitään ongelmia, erityisesti jos mikään osa ongelmasta johtuu heistä yhtään.

    Eli toki, olisi pitänyt katsoa, erityisesti kesällä ja ulkomailta tullessa, että kaikki on mennyt pankissa ok. Mutta tuota osoitetta en olisi ikinä tajunnut jäljittää. Olen tosiaan iloisesti kaksi vuotta asunut uudessa paikassa, varmaan koko ajan ollut tuo sama puhelinliittymä, eikä siinä ole ollut ikinä mitään ongelmia. Ja jotenkin oletin, että jo laki vaatii, että ennen kuin mitään dramaattista tapahtuu, jos käy jokin virhe tai jos vahingossa jää joku (oletin että paperilasku) maksamatta, niin asioista kyllä varoitetaan. Hei, maksa lasku. Hei, suljemme kohta liittymäsi.

    On ollut tosi mukava ja rentouttava viikonloppu ja silti minua ottaa päähän mitä Elisan kanssa kävi perjantaina. En siis voi muuta kuin päivitellä tähän ketjuun kaikkea mitä seuraavaksi käy. Otan joka tapauksessa yhteyttä nyt kuluttaja-asiamieheen. Ihan sama mitä hän sanoo. Mutta kerron miten käy. Tänään en ehdi sitä tehdä koska on muutakin elämää, mutta kun saan jonkun vastauksen niin ilmoitan tähän ketjuun.