Skip to main content

Mulle tuli Elisan sähköpostista tiedote ja miten palvelun hinnat muuttuu.

Pisti silmään kohta:

Tehokas roskapostisuodatin

 

I call that bullshit

 

Joko spam score laskenta ei toimi tai sitten jossain muualla on jotain pahasti vialla, koska esim b-immopartners.be osoitteesta tulee postia mitä erinäköisimmillä sisällöillä. Kaikennäköistä on nähty tässä ajan saatossa mutta luulisi, että Ironport tai mikä ikinä siellä muurin päässä nappuloi posteja osaisi raakata heti kättelyssä postit joiden näennäinen lähettäjäosoite ja vastausosoite on eri domainia.

Jos vastaus tähän on “Laita osoite hallinnasta mustalle listalle” niin pitäisikö ainakin mainonnasta poistaa tuo “Tehokas roskapostisuodatin” ?


Käytössä uudelleenlähettävä laatikko joka tallettaa viestit postilaatikkoon ja lähettää ne sen jälkeen edelleen. Laatikossa +999 viestiä (pääosin roskapostia) ja roskapostikansioon päätynyt viisi (joista yksi ei ole roskapostia). Eli karkeasti ottaen noin 5 promillea roskapostista on päätynyt filtteriin ja todettu roskapostiksi.

Vastaanottavassa päässä, mikä on pieni kotimainen palvelinhotelli, suodatus toimii huomattavasti paremmin ja merkkailee elisalta tulevia uudelleenlähetettyjä, elisan filtteristä läpi tulleita  roskaposteja roskapostiksi.

On totta, että roskapostisuodattimien toimivuus voi vaihdella, ja joskus joitakin roskaposteja voi silti päästä läpi suodattimista. Meidän tavoitteenamme on jatkuvasti parantaa suodatusjärjestelmiämme, ja palautteesi on arvokasta kehitystyössä. Varmistamme, että sähköpostitiimimme tarkastelee asiaa tarkemmin.


Hei voisiko joku Elisan päästä valistaa, miten ja missä vaiheessa filtterit toimivat ja onko niiden ajamiseen jollain käyttäjän asetuksin mahdollista vaikuttaa? Huomasin nimittäin omituisen ominaisuuden ja yritän ymmärtää, mikä sen aiheuttaa:

Luen yksityispostejani yleensä iPadillani ja kännykälläni. Kummallakin on postiohjelmassa monta sähköpostitiliä IMAP-protokollalla. Kolumbus-tilille tuntuu tulevan suodattamattomana läpi aivan kaikki roska, mitä robotit vaan jaksavat työntää — ja muiden palveluiden tilien kautta ei tule yhtäkään. Tyypillinen avausnäkymä on pari sivullista roskaposti- ja kalasteluviestejä (80 % posteista), mainoksia asiallisilta tahoilta (15 😵, ja joukossa yksi asiallinen viesti (5 😵. MUTTA jos avaan saman kolumbus-postilaatikon nettiselaimella osoitteessa webmail.elisa.fi, suodatin poistaa webmail-näkymässä roskapostit (80 😵 ja jäljelle jää asiallisten tahojen mainokset sekä se asiallinen viesti. SAMALLA roskapostit katosivat myös IMAP-protokollaa käyttävistä postiohjelmista. Eli näyttää siltä, että filtteri toimii, mutta vain jos webmail-sivulle käy kirjautumassa. 


Pitääpä testailla tarkemmin. Kuulostaa erikoiselle! Olikos kyse siis suodatinsäännöistä vai estoista, mitä olet mahdollisesti tehnyt Webmailin kautta?


Osallistu keskusteluun