Pankkitoiminnan suojaus

  • 13 huhtikuu 2017
  • 18 kommenttia
  • 2289 katselukerrat

Turvapaketti ilmoittaa että kaikki on kunnossa, mutta kun menen verkkopankkiin ei pankkitoiminnan suojauspalkki laskeudu alas. En ole ainakaan tietoisesti poistanut suojausta. Käytössä Win 10 ja Lenovo läppäri. Aikaisemmin suojauspalkki kyllä tipahti. Olen epävarma onko suojaus toiminnassa ?

18 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Hmmm....

Pankkisuojaus ei ole käytössä , jos turvapalkkia ei näy.

Tämä on tunnettu vika , joka tuli , kun F-Securen ohjelmisto päivittyi. Itselläni homma korjaantui , kun asensin ohjelmiston uudestaan.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Tuossa on myös ollut hieman epäselvyyttä. Omalla koneellani tuo palkki on oletuksena piilossa, ettei se peitä näkymää, mutta kun kursorin vie näytön yläreunaan niin sieltä keskeltä laskeutuu se palkki alas. Löytyisikö tällä niksillä tuo palkki?
Eikö Elisa voisi ohjeistaa asiakkaitaan kuinka tulee toimia jos pankkitoiminnan suojaus ei toimi. Nykyään on kaikenlaisia haitta- ja urkintaohjelmia liikkeellä, joten on arveluttavaa asioida verkkopankissa mikäli suojaukset eivät ole kunnossa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Eikö Elisa voisi ohjeistaa asiakkaitaan kuinka tulee toimia jos pankkitoiminnan suojaus ei toimi. Nykyään on kaikenlaisia haitta- ja urkintaohjelmia liikkeellä, joten on arveluttavaa asioida verkkopankissa mikäli suojaukset eivät ole kunnossa.

Voisit kokeilla viedä hiiren kursorin keskelle näytön ylälaitaa ja katsoa, laskeutuuko sieltä tuo pankkitoimintojen suojauksen palkki alas vai ei.

Yksi vaihtoehto on asentaa Turvapaketti uudelleen, kuten Sokrates tuossa aiemmin kirjoittikin. Uudelleen asentaminen yleensä korjaa tällaisia ongelmia.

Kolmas vaihtoehto on luopua Turvapaketin käytöstä ja siirtyä käyttämään oikeaa ja aitoa F-Secure Safe -ohjelmistoa, josta Elisa on tuon Turvapaketin itselleen muokannut. Käytän itse tuota originaalia F-Secure Safea tietokoneessa ja puhelimissa, eikä sen kanssa ole koskaan ollut mitään ongelmia.
Minulta oli myös hävinnyt tuo pankkiyhteuksien turvapalkki, eikä tullut näkyviin vaikka kursorin vei ylälaitaan. Asetuksien mukaan pankkiturva oli käytössä. Mutta todellisuudessa sitten ei tainnut olla, koska tuo palkki ei tullut näkyviin.
Ilmeisesti Windows 10 päivitykset olivat tuon poistaneet. Onkohan poistanut kaikilta? Eli nyt voi olla paljon käyttäjiä joilla pankkiturva ei toimi, mutta eivät ole sitä itse huomanneet. Mielestäni F-Securen pitäisi tehdä automaattinen päivitys joka pankkiturvan palauttaa.

Poistin Elisa Turvapaketin ja asensin uudelleen. Siinä oli vähän kikkailua, koska se täytyi ensin jotenkin vapauttaa, kun oli mukamas toisessa koneessa.
Mutta nyt turvapalkki näkyy taas.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Minulta oli myös hävinnyt tuo pankkiyhteuksien turvapalkki, eikä tullut näkyviin vaikka kursorin vei ylälaitaan. Asetuksien mukaan pankkiturva oli käytössä. Mutta todellisuudessa sitten ei tainnut olla, koska tuo palkki ei tullut näkyviin.
Ilmeisesti Windows 10 päivitykset olivat tuon poistaneet. Onkohan poistanut kaikilta? Eli nyt voi olla paljon käyttäjiä joilla pankkiturva ei toimi, mutta eivät ole sitä itse huomanneet. Mielestäni F-Securen pitäisi tehdä automaattinen päivitys joka pankkiturvan palauttaa.

Poistin Elisa Turvapaketin ja asensin uudelleen. Siinä oli vähän kikkailua, koska se täytyi ensin jotenkin vapauttaa, kun oli mukamas toisessa koneessa.
Mutta nyt turvapalkki näkyy taas.
kyllä toi pankkisuojaus palkki näytön ylälaidassa kun käy pankin sivuilla kuuluu elisalle korjata jos kyseessä on elisan tietoturva koska suojauspalkki toimii oikein f-securen kaupasta ostettaessa
Käyttäjätaso 7
kuuluu elisalle korjata jos kyseessä on elisan tietoturva koska suojauspalkki toimii oikein f-securen kaupasta ostettaessa

Niin no, menee pilkun viilaamiseksi, mutta yhtä lailla fsecuren pitää se Elisan versiokin korjata, kun ei Elisa itse tee sille mitään muuta kuin toimii jälleenmyyjänä ja ylimääräisenä välikätenä sopimuksissa.

Päivitysten hitaus on näiden operaattoriversioiden ongelma. Fsecure päivittää ensin omat tuotteensa, ja operaattoriversion korjaukset on työlistalla sitten joskus kun ehditään.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +1
Kyselen asiasta lisätietoa asiantuntijoilta 🙂 Palataan asiaan heti vastauksen saatuamme.
Olisikohan samantapaisesta ongelmasta kyse kuin tämänkin linkin jutussa:
http://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000005252428.html?ref=rss
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Tekniikan puolella testailtiin tätä asiaa useammalla omalla koneella, joissa Win10 ja kaikki viimeisimmät päivitykset. Näillä koneilla ei saatu vikaa toistettua, eli tämä virhetilanne ei taida koskea kaikkia Win10-käyttäjiä kuitenkaan. Tieto ongelmasta on kuitenkin välitetty F-Securelle selvitystä varten.
Juu, on toiminut minullakin uudelleen asennuksen jälkeen. Pitäisi testata päivittämättömällä Windowsilla, antaen sen päivittyä.
En kyllä itse sitä ollut poistanut, ja kummallista että asetuksissa se näytti olevan päällä, ei vain tullut palkkia näkyviin verkkopankkiin mennessä.
Käyttäjätaso 7
Tekniikan puolella testailtiin tätä asiaa useammalla omalla koneella, joissa Win10 ja kaikki viimeisimmät päivitykset. Näillä koneilla ei saatu vikaa toistettua, eli tämä virhetilanne ei taida koskea kaikkia Win10-käyttäjiä kuitenkaan. Tieto ongelmasta on kuitenkin välitetty F-Securelle selvitystä varten.

Tämä vika oli F-Securen alkuperäisessä versiossa jo vuosi sitten ja ovat kyllä asiasta tietoisia. Alkuperäiseen vika on korjattu jo viime kesänä , mutta tästä Elisa brändätystä versiosta en tiedä.

Vika koskee kaikkia käyttöjärjestelmiä eikä oikeastaan johdu käyttöjärjestelmästä , vaan selaimesta. Siis WIN 10:llä päivityksissä tulee muutoksia myös yleensä selaimeen vai temppuileeko pankkisuojaus WIN 10 ympäristössä myös muilla kuin Microsoftin selaimilla?
Minulla on käytössä Firefox, ei tullut kokeiltua muilla selaimilla.
Käyttäjätaso 7
Minulla on käytössä Firefox, ei tullut kokeiltua muilla selaimilla.

Firefoxia käytän itsekin ja kuten aiemmin kerroin , niin vikaa oli viime vuonna muillakin kuin Microsoftin selaimilla ja ei johtunut käyttöjärjestelmästä , vaan selaimista. Alkuperäisen F-Secure korjasi jo viime vuonna , mutta Elisan versiosta ei ole tietoa. Ilmeisesti ei ole korjattu , jos vikaa vieläkin esiintyy.

Uudelleen asennus korjaa kyllä tilanteen ainakin tilapäisesti.
Microsoft on tunnustanut ainakin jotain:
http://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000005265612.html
Kyseisessä tapauksessa homman nimi taitaa olla se, että Kasperskyn virusohjelma ei kaikilta osin ole yhteensopiva Windows 10:n kanssa. Näin ainakin MS selittää. Tätä ongelmaa ei pitäisi olla F-Secure Safen kanssa. Aikoinaan lopetin Elisan sorkkiman F-secure- ohjelman käytön, kun tarjolla oli aina yhtä versiota vanhempi painos.

Nyt koneessani on Windows 10 Home, versio 1703, koontikäännös 15063.413 ja selaimena Edge.
Kakkoskone on Windows 10 Pro insider esiversio 1703 ja 16215.1000
Molemmissa koneissa F-Secure toimii moitteetta.

Ongelmatapauksessa tarkistaisin muutaman pointin:
1) Onhan koneessa kaikki Windows-päivitykset ladattuna
2) F-Securella on luultavasti vielä käytössä 30 pv:n testiversio. Kokeilisin sitä, mutta Elisan versio on poistettava täydellisesti koneesta. Onko Elisan ohjelmaan poisto-ohjelma. Jos ei, niin F-Securelta sellainen löytyy. Kun kone on vapaa Elisan paketin rippeistä, testiversio koneelle.
3) Jos edelleen pankkiturva ei pelaa, kontakti suoraan F-Securen asiakastukeen. Elisa ei siinä tilanteessa auta, vaan siirtää ongelman heti F-Securelle.

Henkilökohtainen mielipiteeni on, että Elisa ei tuo minkäänlaista lisäarvoa esim. tällaisissa ohjelmissa. Kuukausilaskutus? Se kirpaisee kerran vuodessa, kun pitää uusia lisenssi, mutta kyse ei ole suurista summista. Asiointi on tietysti Elisan kanssa mutkatonta, mutta ei se ole F-Securenkaan kanssa vaikeaa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Olen täysin samoilla linjoilla kuin Timkem. Olen käyttänyt originaalia F-Secure Safea jo tovin aikaa, eikä mitään tällaisia ongelmia ole koskaan esiintynyt.

F-Securella on tuosta Safesta edelleen tarjolla tuo 30pv testiversio kolmelle laitteelle. Sen saa otettua käyttöön täältä. Jotta Elisan toimittama Turvapaketti lähtee varmasti, suosittelen käyttämään F-Securen poistotyökalua ennen tuon originaalin Safen asentamista.

Itse olen pariin otteeseen ollut yhteydessä F-Securen tukeen, lähinnä verkkosivujen turvallisuutta koskevissa asioissa. F-Secure on tarttunut välittömästi härkää sarvista ongelmien korjaamiseksi ja ongelmat on korjattu todella nopeasti. Myös muissa asioissa F-Secure on ottanut asian hoitaakseen pikapuoliin, eikä tuen toiminnassa tai korjaustoimenpiteiden aikataulussa ole ollut valittamista. Ihan samaa en voi sanoa Elisasta.

Mitä originaalin F-Secure Safen hintaan tulee vs. Elisan Turvapaketti:
- yhden laitteen lisenssillä maksaa Elisalla 34,80€/vuosi (hinnassa ei ole huomioitu uuden tilaajan etua), kun originaali F-Secure maksaa noin 29,90€/vuosi. Säästöä tulee noin 5€/vuosi.
- kolmen laitteen lisenssi maksaa Elisalla 82,80€/vuosi (hinnassa ei ole huomioitu uuden tilaajan etua), kun originaali Safe maksaa 59,90€/vuosi. Säästöä tulee noin 23€/vuosi

Elisa tarjoaa lisäksi 6 ja 15 laitteen lisenssejä. Kuuden laitteen lisenssin vuosihinta on normaalisti 118,80€ ja 15 laitteen lisenssin vuosihinta noin 167€. F-Secure tarjoaa 7 laitteen lisenssiä hintaan 99,90€/vuosi. Tuo 7 laitteen lisenssi on moneen kotitalouteen varsin riittävä.
Minulla turvapalkin katoaminen ajoittui samoihin aikoihin kun Windows 10 päivittyi versioon 1703.
Elisan turvapaketin uudelleen asennus auttoi, ja on toiminut siitä lähtien.

Olipa syy ongelmaan mikä tahansa, niin uskon että nyt on ihmisiä joilla turvapalkki on kadonnut, mutta eivä ole sitä huomioineet.

Mutta tosiaan nyt on viesteistänne tullut perusteita vaihtaa F-secureen, täytyy harkita.

Osallistu keskusteluun