Vastattu

Miten tunnistautua pelkällä puhelimella?

  • 24 September 2023
  • 32 kommenttia
  • 813 katselukerrat

Minulla on keskihintainen Samsungin kännykkä. Usein tunnistautuminen palveluihin onnistuu pelkällä kännykällä, mutta silloin tällöin käsillä täytyisi olla toinenkin laite. Esimerkiksi, kun halusin kännykällä omaelisan sivulle, elisa lähetti minulle tekstiviestillä vahvistuskoodin, joka minun olisi pitänyt näppäillä sille alkuperäiselle nettisivulle. En päässyt palaamaan tekstiviestisivulta takaisin, koska yhteys oli katkennut siirtyessäni tekstareihin. Samaten silloin tällöin minun on pitänyt näppäillä pankkitunniste eri laitteella. Viitsiikö joku neuvoa tätä tyhmää?

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi irritus 25 September 2023, 07:41

Katso alkuperäinen viesti

32 kommenttia

Käyttäjätaso 7

Minulla on keskihintainen Samsungin kännykkä. Usein tunnistautuminen palveluihin onnistuu pelkällä kännykällä, mutta silloin tällöin käsillä täytyisi olla toinenkin laite. Esimerkiksi, kun halusin kännykällä omaelisan sivulle, elisa lähetti minulle tekstiviestillä vahvistuskoodin, joka minun olisi pitänyt näppäillä sille alkuperäiselle nettisivulle. En päässyt palaamaan tekstiviestisivulta takaisin, koska yhteys oli katkennut siirtyessäni tekstareihin. Samaten silloin tällöin minun on pitänyt näppäillä pankkitunniste eri laitteella. Viitsiikö joku neuvoa tätä tyhmää?

OmaElisan Chatti kertoo:

Joskus tuo on palvelusta riippuvaista jos tulee tekstiviestillä ilmoitus että pitää sitten alkuperäisellä sivulla tunnistautua. Joskus myös yhteydet pätkäisevät. Halutessaan voi vikailmoitusta meille tehdä”

Tuolla vaihtoehtoja vika/häiriöilmoituksen tekoon:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/

Soittakaa minulle Häiriöilmoituksetkin

Asiakaspalvelupuhelu:

010 190 240 (mpm/pvm)​

Numerossa voi tehdä myös vika/häiriöilmoituksen virka-ajan ulkopuolellakin.

Ympäri vuorokauden, myös viikonloppuisin.

(Kuuntelet vaan nauhoitteen ihan lopuun asti)

Omaelisassa:

Omaelisa/Asiakaspalvelu/Viestit ja ilmoitukset/Asiakaspalvelun viestit>Uusi viesti>Häiriöilmoitukset

Joskus tietokoneellakin OmaElisan Chatissa ollessakin, jos sattuu

käväisemään toisella sivulla, ja välillä muutenkin yhteys katkeilee joskus

vähäksi aikaa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Samsung, OnePlus ja Huawei ovatkin prosessinhallinnaltaan markkinoiden huonoimmat brändit, ainakin Don't kill my app! -sivuston mukaan.

MItä sitten voit tehdä?

  • Hanki toinen puhelin liittymineen pelkästään tekstiviestivahvistuksia varten. Koska siinä tarvitaan ainoastaan tekstiviestit, kirpputorilta vanhakin puhelin kelpaa, kuten esimerkiksi Microsoft Lumia 550, 650, 850, 950, 1030 tai 1330.
  • Pakota näyttö pysymään päällä ladattaessa. Aktivoi kehittäjän asetukset, käännä valinta Pysy käynnissä, Näyttö ei sammu puhelimen latautuessa päälle ja kytke puhelimeen laturi kirjautumisen ajaksi.
  • Tutustu puhelinvalmistajan omiin virranhalinta-asetuksiin ja aseta käyttämäsi selain taustalla ajettavaksi sovellukseksi.
Käyttäjätaso 7

Minulla on keskihintainen Samsungin kännykkä. Usein tunnistautuminen palveluihin onnistuu pelkällä kännykällä, mutta silloin tällöin käsillä täytyisi olla toinenkin laite. Esimerkiksi, kun halusin kännykällä omaelisan sivulle, elisa lähetti minulle tekstiviestillä vahvistuskoodin, joka minun olisi pitänyt näppäillä sille alkuperäiselle nettisivulle. En päässyt palaamaan tekstiviestisivulta takaisin, koska yhteys oli katkennut siirtyessäni tekstareihin. Samaten silloin tällöin minun on pitänyt näppäillä pankkitunniste eri laitteella. Viitsiikö joku neuvoa tätä tyhmää?

Ilmeisesti kuitenkin kyseessä on älykännykkä?

Oma Elisaa varten on Google Playsta ladattavissa Oma Elisa sovellus , jolla voi kirjautua Oma Elisaan Elisa tunnuksella. Sitä ennen kuitenkin pitää ensin rekisteröityä Oma Elisaan pankkitunnuksilla. Sen jälkeen ei mitään vahvistuskoodeja tarvita , vain Elisa tunnus ja rekisterinnin yhteydessä luotu salasana kirjoitetaan sovellukseen.

Myös pankeilla on vastaavia sovelluksia.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Tuolla vaihtoehtoja vika/häiriöilmoituksen tekoon:

Elisan asiakaspalvelu ei pysty tekemään mitään, kun kyse on siitä, että Google ja puhelinvalmistaja ovat suunnitelleet käyttöjärjestelmänsä ja laitteensa päin mäntyä.

Mm. Xiaomin luurissa Lidlin sovellukseen puhelinnumeroksi piti antaa toisen puhelimen numero, sillä Xiaomi tappaa Lidlin sovelluksen sillä välin, kun vahvistustekstiviestin käy lukemassa.

Käyttäjätaso 7

Kirjautuminen tunnuslukusovellusta tms käyttäen pitäisi kyllä toimia myös Samsungin puhelimella.

Jos asiassa on jatkuvasti ongelmia, kannattaa testata eri tapoja siirtyä sovelluksesta toiseen (esim. tekstiviestisovellukseen siirtyminen ilmoituksen kautta ja takaisin paluu sovelluksenvaihtonapin avulla eikä kotinäytön kautta).

Näytön jakaminen ei muistaakseni toimi ainakaan Nordean tunnuslukusovelluksella, muilla sovelluksilla voisi kokeilla sitäkin.

Eri selaintakin voisi kokeilla, jos käytössä oleva sovellus pätkii yhteyttä.

 

 

Tuolla vaihtoehtoja vika/häiriöilmoituksen tekoon:

Elisan asiakaspalvelu ei pysty tekemään mitään, kun kyse on siitä, että Google ja puhelinvalmistaja ovat suunnitelleet käyttöjärjestelmänsä ja laitteensa päin mäntyä.

Joo, ihan joka asiaan ei tarvitsisi työntää ensimmäiseksi vastaukseksi aspan yhteystietoja, kun ei ne siellä mitään ihmeidentekijöitä ole (ellei kyseesssä ole vain tapa kerätä mahdollisimman suuri viestiluku nimimerkille?), mutta en nyt tiedä onko uuden laitteen ostaminenkaan ihan kärkipään neuvo.

Käyttäjätaso 7

Tuolla vaihtoehtoja vika/häiriöilmoituksen tekoon:

Elisan asiakaspalvelu ei pysty tekemään mitään, kun kyse on siitä, että Google ja puhelinvalmistaja ovat suunnitelleet käyttöjärjestelmänsä ja laitteensa päin mäntyä.

Mm. Xiaomin luurissa Lidlin sovellukseen puhelinnumeroksi piti antaa toisen puhelimen numero, sillä Xiaomi tappaa Lidlin sovelluksen sillä välin, kun vahvistustekstiviestin käy lukemassa.

Valitettavasti ongelma ei ole vain Xiaomin , vaan aika moni älykännykkä toimii noin. Laitteiden ohjelmien moniajossa on todellakin toivomisen varaa.

Testailin taannoin pankin mobiilisovellusta ja siinäkin tarvittiin kaksi appia , toinen varsinaiseen pankkiasiointiin ja toinen tunnistautumiseen (tunnusluvut). No se kyllä toimii , kun sovellukset ovat suunniteltu yhteiskäyttöön. 99% ei ole.

Muuten kyllä tietoturvan vuoksi heivasin koko mobiilipankin.

Käyttäjätaso 7

 

 

 

 

 

 

Joo, ihan joka asiaan ei tarvitsisi työntää ensimmäiseksi vastaukseksi aspan yhteystietoja,  (ellei kyseesssä ole vain tapa kerätä mahdollisimman suuri viestiluku nimimerkille?)

 

 

Varsinkin ensimmäistä kertaa tänne tuleville niitä yhteystietojakin(kattavastikin)

laittelen. Ihan pelkästään auttamisen halusta ja muutenkin oman tietämättömyyteni takia.

Enkä mahda sille mitään, jos ei jotakuta miellytä.

Mutta haittaneeko tuo mitään.

 

 

 

Käyttäjätaso 7

Varsinkin ensimmäistä kertaa tänne tuleville niitä yhteystietojakin

laittelen. Ihan pelkästään auttamisen halusta ja muutenkin oman tietämättömyyteni takia.

Se on ihan ok silloin, kun asia kuuluu aspan vastuualueelle, ja varsinkin silloin kun kysyjä huhuilee asiakaspalvelun perään.

Mutta ei ehkä ihan joka asiaan. Tämänkaltaisessa tapauksessa se voi jopa johtaa harhaan ja aiheuttaa turhaa vaivaa ja todennäköisesti myös laskua, jos aloittaja ottaa yhteyttä aspaan ja aspa kääntää asian gurulle.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Se on ihan ok silloin, kun asia kuuluu aspan vastuualueelle, ja varsinkin silloin kun kysyjä huhuilee asiakaspalvelun perään.

Mutta ei ehkä ihan joka asiaan. Tämänkaltaisessa tapauksessa se voi jopa johtaa harhaan ja aiheuttaa turhaa vaivaa ja todennäköisesti myös laskua, jos aloittaja ottaa yhteyttä aspaan ja aspa kääntää asian gurulle.

Jos puhelu siirtyy Omagurulle, asiakas on aina tietoinen puhelun hinnasta ja kukaanhan ei pakota sinne olemaan yhteydessä, vaan se on aina oma valinta.

Käyttäjätaso 7

Se on ihan ok silloin, kun asia kuuluu aspan vastuualueelle, ja varsinkin silloin kun kysyjä huhuilee asiakaspalvelun perään.

Mutta ei ehkä ihan joka asiaan. Tämänkaltaisessa tapauksessa se voi jopa johtaa harhaan ja aiheuttaa turhaa vaivaa ja todennäköisesti myös laskua, jos aloittaja ottaa yhteyttä aspaan ja aspa kääntää asian gurulle.

Jos puhelu siirtyy Omagurulle, asiakas on aina tietoinen puhelun hinnasta ja kukaanhan ei pakota sinne olemaan yhteydessä, vaan se on aina oma valinta.

Noinhan se on ollut iät ajat.

Eipäileviä Tuomaksia ikävä kyllä aina vaan näyttää olevan.

Ja noinkin hoituu esimerkiksi:

OmaElisan Chatissa kun ehdotetaan Gurua, niin ongelmasta

riippuen kerrotaan ilmaisesta alkukartoituksesta.

 

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +4

Immeiset ostakaa vaikka halpa tietokone jossa tietoturva asiat kunnossa ja hoitakaa nämä asiat sillä. Elekee kännykällä. Kännykkä on soittamista ja textailua varten.

 

Tiedän että asianvierestä mutta tämä on ehdoton suositukseni.

Käyttäjätaso 7

OT

Immeiset ostakaa vaikka halpa tietokone jossa tietoturva asiat kunnossa ja hoitakaa nämä asiat sillä. Elekee kännykällä. Kännykkä on soittamista ja textailua varten.

 

Tiedän että asianvierestä mutta tämä on ehdoton suositukseni.

Entäs kun esim. valtio pakottaa alamaisensa käyttämään kännykkäsovellusta, joka vaatii tunnistautumisen? (maajussien vipu-sovellus nyt ainakin)

/OT

 

Ja sitten takaisin aloittajan ongelman käsittelyyn...

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Näytön jakaminen ei muistaakseni toimi ainakaan Nordean tunnuslukusovelluksella

Nordea ID:n toimimattomuus tässä tilassa oli minullekin uusi tieto. Kuinka se voi olla niin surkea?

Muutoin ehdotuksesi on kyllä erinomainen. Tässä vielä ohjeita split screenin käyttöön. Applellä toiminto on ilmeisesti rajoitettu ainoastaan tableteille?

Alkuperäisen kysyjän tapauksessa avataan siis Oma Elisa ja Messages yhtä aikaa puhelimen ruudulle ennen kirjautumisen yrittämistä.

en nyt tiedä onko uuden laitteen ostaminenkaan ihan kärkipään neuvo.

Havaintosi Nordea ID:n toimimattomuudesta split screen-tilassa oikeastaan vastasi tähän, miksi tarvitaan joskus useampia laitteita.

Nordea ID:lle ei tosin sitten mikään vanha Windows-puhelin kelpaa. Täytyy olla vähintään Android 7.0, iOS 12.0 tai iPadOS 12.0

Immeiset ostakaa vaikka halpa tietokone jossa tietoturva asiat kunnossa ja hoitakaa nämä asiat sillä.

Ja asentakaa tietokoneeseen BSD tai Linux.

Windows ja tietoturva kunnossa eivät oikein tahdo mahtua samaan lauseeseen.

Entäs kun esim. valtio pakottaa alamaisensa käyttämään kännykkäsovellusta, joka vaatii tunnistautumisen? (maajussien vipu-sovellus nyt ainakin)

Käytä tunnuslukulistaa tai tunnuslukulaitetta.

Niin tuttavanikin käyttää. Hän ei kerta kaikkiaan saa sisäistettyä, kuinka mobiililaitteilla vaihdetaan sovelluksesta toiseen.

Käyttäjätaso 7

Kun käyttää pankkipalveluja tietokoneella ja tunnistaumisessa puhelimen tunnuslukusovellusta , niin toimii ja on toiminut jo vuosia kaikenlaisessa muussakin tunnistautumisessa.

Kun tuo Nordea tuli edellä mainituksi , niin aiemmin kerroin testanneeni Nordean mobiilipankkia puhelimen sovelluksella , niin se vaatii vielä sen tunnuslukusovelluksen samaan laitteeseen. Sekin toimii ihan mukavasti , kun siinä se kahden sovelluksen yhteiskäyttö on rakennettu niihin sovelluksiin eikä toimivuus riipu käyttöjärjestelmästä.

Siis mobiilipankkisovelukseen kirjoitetaan pankin käyttäjätunnus ja ok-napilla se avaa automaattisesti tunnuslukusovelluksen ja tunnuksen syötön jälkeen ok-nappi avaa taas automaattisesti mobiilipankkisovelluksen ja jos koodit hyväksytään , niin pankki aukeaa. Ei tarvitse kikkailla puhelimen ikkunoiden kanssa itse ollenkaan. No haittapuoli on se , että toimii vain Nordean pankissa , ei muussa tunnistautumisessa.

No sittemmin luovuin koko mobiilipankista lähinnä tietoturvasyistä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Eipäileviä Tuomaksia ikävä kyllä aina vaan näyttää olevan.

Ja mistäköhän syystä? Tässäkin tapauksessa vikailmoitus on epäilyttävästi päätynyt OmaGuruun, jonne vikailmoitukset eivät kuulu.

Käyttäjätaso 7

Eipäileviä Tuomaksia ikävä kyllä aina vaan näyttää olevan.

Tässäkin tapauksessa vikailmoitus on epäilyttävästi päätynyt OmaGuruun

Ei löydy tuollaista.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Ei löydy tuollaista.

Jaa-a. Linkki toimii minulla sekä Firefoxilla että Edgellä.

Nyt porttiohjaus on yhtäkkiä lakannut toimimasta. Kaikki asetukset ovat ennallaan ja kunnossa.

 

Tee vikailmoitus, liittymäsi täytyy luoda puhelinkeskukseen uudelleen.

 

Elisan OmaGuru auttoi selvittämään asiaa heidän päässään eikä sieltäkään löytynyt vikaa.

Käyttäjätaso 7

Ei löydy tuollaista.

Jaa-a. Linkki toimii minulla sekä Firefoxilla että Edgellä.

Nyt porttiohjaus on yhtäkkiä lakannut toimimasta. Kaikki asetukset ovat ennallaan ja kunnossa.

 

Tee vikailmoitus, liittymäsi täytyy luoda puhelinkeskukseen uudelleen.

 

Elisan OmaGuru auttoi selvittämään asiaa heidän päässään eikä sieltäkään löytynyt vikaa.

Eipä mitään epäilyttävää.  (Linkki kyllä toimii.)

Käyttäjätaso 7
 

Elisan OmaGuru auttoi selvittämään asiaa heidän päässään eikä sieltäkään löytynyt vikaa.

Eipä mitään epäilyttävää.

Ei niin, ei ole epäilyttävää. Se on tuomittavaa, jos Elisan vastuulle kuuluva viankorjaus tuupataan asiakkaan maksettavaksi. Löytyy ihan “muutama” esimerkki palstalta.

Alun perin tarkoitin kuitenkin sitä, että guru ei todennäköisesti ole paras taho auttamaan puhelimen käyttöön liittyvissä ongelmissa. Tietysti asia voi muuttua, jos haluaa maksaa gurun kotikäynnille antamaan opastusta kädestä pitäen, mutta sekään tuskin on kustannustehokkain vaihtoehto.

 

Mutta palataksemme asiaan, onko ketjun harvoista asiaanliittyvistä vastauksista ollut mitään apua aloittajalle, @AnjaKr ?

Kiitos kaikille. Uusia laitteita en aio ostaa, enkä siirtyä tunnuslukulistoihin. Luultavasti keskustelusta sain kuitenkin riittävää tietoa. Oma Guru -varoitus oli hyvä ja tieto Nordeasta tässä yhteydessä, mutta aion myös perehtyä kv36:n ohjeisiin split -näytöstä.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +12

kun tuo nordea on mainittu, niin suosittelen tunnuslukulaitteen hakua, vaikka olisi sovellus käytössä tai ei. muillakin pankeilla voi olla vastaava laite. jos älylaitteelle tapahtuu jotain esim hajoaa niin on vara tunnistusväline.

 

 

Käyttäjätaso 7

kun tuo nordea on mainittu, niin suosittelen tunnuslukulaitteen hakua, vaikka olisi sovellus käytössä tai ei. muillakin pankeilla voi olla vastaava laite. jos älylaitteelle tapahtuu jotain esim hajoaa niin on vara tunnistusväline.

Nordealla voi lisätä palveluun useamman kapulan ja kannattaakin. Toki voi sitä tunnuslukulaitettakin käyttää esim. varalaitteena.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +10

Itselläni pari HMD Nokian ja yksi Xioamin puhelin ja Nordean tunnistuksen kanssa en muista mitään ihmeempiä ongelmia olleen (Itse verkkopankki on kyllä vähän väliä “rikki”). Chrome on selaimena ja esim joku traficom on ihan pahimpia suunnittelun kanssa: Pahimmillaan joutuu 3 kertaa näppäilemään ID-sovellukseen tunnistautumisia, jos jotain maksaa välillä, esim. laittaa autoja seisomaan. Kyllä se yhteys on silti aina säilynyt ja homma toiminut.

Jonkun yksittäisen sovelluksen kanssa on joutunut virransäätöominaisuuksia räkkäämään, että pysyy päällä, mutten muista minkä, kun on jo aikaa tuosta.

Joku tiedote tuli Nordealta että luopuvat tunnuslukukortista Marraskuussa, joten kannattaa tosiaan se varatunnistautumistapa hankkia viimeistään nyt.

Käyttäjätaso 7

Joku tiedote tuli Nordealta että luopuvat tunnuslukukortista Marraskuussa, joten kannattaa tosiaan se varatunnistautumistapa hankkia viimeistään nyt.

Tämä Nordean tiedote ei välttämättä tule muille kuin tunnuslukukorttia säännöllisesti käyttäville , joten tässä YLE:n uutinen aiheesta.

https://yle.fi/a/74-20050950

Varalaite siis alkaa olla välttämättömyys.

PS. Tunnulukukortista luopuminen tosin on ollut käynnissä jo vuodesta 2019 alkaen , mutta nyt ilmeisesti se kuopataan lopullisesti ja samalla myös Nordean vanha verkkopankki.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

kun tuo nordea on mainittu, niin suosittelen tunnuslukulaitteen hakua

Uusia tunnuslukulaitteita ei voi tilata 14.9.2023 jälkeen. Ne tulevat pikku hiljaa korvautumaan Nordea ID-laitteilla.

Huomioithan, että kaikki Nordean palvelut toimivat ainoastaan Nordea ID-sovelluksella.

Koska Nordea ID-laitteella ei voi ottaa käyttöön Nordea ID-sovellusta, kannattaa varalaitteena käyttää ennemmin ylimääräistä tablettia tai puhelinta.

Ainoastaan Danske Bank ja Nordea käyttävät laitteita. Kaikki muut kotimaiset pankit käyttävät edelleen tunnuslukulistoja.

Osallistu keskusteluun