Vastattu

One Plus 7 Pro puhelimen huollon jälkeinen järjestelmäversio ja bugit


Käyttäjätaso 2
  • Entinen OmaYhteisön jäsen
  • 194 kommenttia

otsikon mukainen puhelin (One Plus 7 Pro 12GB/256GB) oli huollossa 17.6. - 10.7.2020.
syystä että näyttö oli palanut kiinni.
Hain puhelimeni siis eilen Elisan liikkeestä.

Kotona nyt aamulla huomasin että asetusvalikosta toimii suurinpiirtein vain lukitus- ja taustakuvat. 
 

Lukitusnäyttö ei toimi jos taustalla on esim. radio tai musiikki.

Ainakin joitakin perussovelluksia on häipynyt mitkä oli aikaisemmin oletuksena käyttöliittymässä, niin sen perusteella ajatteli ensin että siinä on “uusi” järjestelmä, mitä aikaisemmin. Siinä on vanha järjestelmä.

Otin  ennen huoltoon viemistä ja tehdasasetusten palautusta järjestelmäkuvauksesta kuvakaappauksen ja sen mukaan puhelimessa oli ennen huoltoa Oxygen OS 10.0.6GM21BA. Nyt on Oxygen OS 10.0.2GM21BA, mikä oli käytössä viimeksi marras- joulukuussa 2019.

Järjestelmäversio on siis mennyt huollossa vanhempaan, eikä se tarjoa päivityksiä vaan järjestelmäpäivitys sanoo että järjestelmä on ajan tasalla.
puhelimen kun ottaa käytöön joko uutena tai tehdasasetusten jälkeen niin järjestelmähän yleensä hakee ne uusimmat päivitykset tai ainakin antaa ne manuaalisesti päivittää.  tarkistin asian kuitenkin.

Tekeekö tuo vanha järjestelmä versio sen, että asetusvalikko ja lukitusnäyttö ei toimi ?

Auttaisiko tehdasasetuksen palautus, vaikka juuri eilen tämän avasin ekaa kertaa huollon jälkeen.

 

 

 

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Sokrates 11 July 2020, 14:34

Katso alkuperäinen viesti

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

26 kommenttia

Käyttäjätaso 7

Auttaisiko tehdasasetuksen palautus, vaikka juuri eilen tämän avasin ekaa kertaa huollon jälkeen.

Jos asetusten varmuuskopiot ovat kunnossa , niin aina kun järjestelmä on vaihtunut vanhemmaksi on suositeltavaa aloittaa tehdasasetuksien palautuksella ja päivittää järjestelmä sekä sitten palauttaa varmuuskopiosta asetukset.

Käyttäjätaso 2

Auttaisiko tehdasasetuksen palautus, vaikka juuri eilen tämän avasin ekaa kertaa huollon jälkeen.

Jos asetusten varmuuskopiot ovat kunnossa , niin aina kun järjestelmä on vaihtunut vanhemmaksi on suositeltavaa aloittaa tehdasasetuksien palautuksella ja päivittää järjestelmä sekä sitten palauttaa varmuuskopiosta asetukset.


Ajattelin asiaa näinkin, että koska laitteeseen tietysti tein tehdasasetuksen palautuksen kun vein huoltoon. Niin siihen ei tarvitsisi käyttöönoton jälkeen uudestaan heti tätä tehdä.
Tein kyllä varmuuskopioinnin, ja palautuksen, mutta ei auttanut asiaa.
Yritin päivittää järjestelmän, mutta siellä tulee ilmoitus että järjestelmä on ajantasalla.
vaikka on vanha versio.

Kokeilen kuitenkin vielä palauttaa tehdasasetukset kolmanteen kertaan. on tässä nyt pari vuorokautta aikaa.

 

Käyttäjätaso 7

Minua vähän kummastuttaa se , että jos laitteen vika oli näytössä ja se vaihdettiin , niin miksi järjestelmän versio muuttui vanhemmaksi. Ei mielestäni siihen ole mitään tarvetta pelkän näytön vaihdon vuoksi. Mitähän kaikkea siellä huollossa oikein on sählätty ja onko laite edes se sama minkä huoltoon toimitit????

Jos laite ei tokene tehdasasetusten palautuksella , niin se kannattaisi palauttaa takaisin huoltoon.

PS. Se että laite ei saa päivitystä uusimpaan versioon saattaa johtua siitä , että OnePlus on sen ottanut jo pois päivityspalvelimeltaan. Ei niitä siellä iänkaiken pidetä. No huollossa sen uusimman version kyllä pitäisi kaiken järjen mukaan olla saatavilla.

Käyttäjätaso 2

Minua vähän kummastuttaa se , että jos laitteen vika oli näytössä ja se vaihdettiin , niin miksi järjestelmän versio muuttui vanhemmaksi. Ei mielestäni siihen ole mitään tarvetta pelkän näytön vaihdon vuoksi. Mitähän kaikkea siellä huollossa oikein on sählätty ja onko laite edes se sama minkä huoltoon toimitit????


Aivan se juuri minuakin kummastuttaa, eikä vallan vähän. :thinking:
huoltoraportissa tosiaan lukee : “ Completed repair, display assembly replaced. quality check completed”. Elisan aspan mukaan tarkoittaa että näyttö vaihdettu.

Eikös IMEI tunnus tai sarjanumero paljasta jos laite ei ole sama mikä huoltoon lähti ? Otin kuvakaappauksen myös siitä. Sitä en ole vielä verrannut.
 

Jos laite ei tokene tehdasasetusten palautuksella , niin se kannattaisi palauttaa takaisin huoltoon.

PS. Se että laite ei saa päivitystä uusimpaan versioon saattaa johtua siitä , että OnePlus on sen ottanut jo pois päivityspalvelimeltaan. Ei niitä siellä iänkaiken pidetä. No huollossa sen uusimman version kyllä pitäisi kaiken järjen mukaan olla saatavilla.

Sillä minun nyt täytyisikin tietää että laite on yhä viallinen, että mikäli se on huollon mielestä kunnossa, niin lasku tulee minulle, vaikka onkin takuulaite.

Käyttäjätaso 7

Eikös IMEI tunnus paljasta jos laite ei ole sama mikä huoltoon lähti ?

Kyllä ja normaalisti se IMEI löytyy myös ostotositteista.

Käyttäjätaso 2

IMEI tunnukset ja sarjanumero on samat. Se taitaa ollakin ainoat samat asiat mitkä on ennen huoltoa ja nyt.

Olen luullut että laitteella on yksi IMEI tunnus, mutta näköjään puhelimissa on kummallekin SIM korttipaikoille oma IMEI tunnuksensa.

Laitoin tänne kuviakin, mutta näköjään ne oli jotain tosi kiellettyjä, kun hävisi.

Käyttäjätaso 7

Olen luullut että laitteella on yksi IMEI tunnus, mutta näköjään puhelimissa on kummallekin SIM korttipaikoille oma IMEI tunnuksensa.

Joo jos laitteessa on yksi SIM-paikka , niin IMEI-koodeja on vain yksi. Tupla-SIM laitteissa on kaksi IMEI:tä.

IMEI = International Mobile Equipment Identity

IMEI ja SIM-tunnus kulkevat parina millä verkko tunnistaa laitteen. Tupla-SIM laitteessa voi olla eri operaattoreiden SIM:t eri korttipaikoissa ja silloin kummallakin pitää olla oma IMEI. Aikojen alussa verkko tunnisti ja hyväksyi laitteen verkkoon pelkällä SIM-tunnuksella , mutta pian huomattiin , että varastettuja laitteita on verkossa tuhottomasti ja niitä ei voinut operaattori jäljittää mitenkään. Sitten lisättiin puhelimiin IMEI , joka rekisteröityy verkkoon ja sen perusteella laitteita voi sulkea ulos verkosta väärinkäytöstapauksissa.

Laitteen sarjanumeroja toki on vain yksi.

PS. Helpoiten nuo numerot saa kerralla näytölle , kun puhelinsovellukseen naputtelee koodin *#06#.

Käyttäjätaso 2

kiitos. Näin ne IMEI tunnukset kyllä ja tuon sarjanumeron. Ne kyllä täsmäsivät.
Mutta kolmen tehdasasetuksen palautuksenkin jälkeen ongelma on sama.
 

Käyttäjätaso 7

IMEI tunnukset ja sarjanumero on samat. Se taitaa ollakin ainoat samat asiat mitkä on ennen huoltoa ja nyt.

Sama on sitten laite ja vain näyttö lienee vaihdettu. No jos se ei edelleenkään toimi kunnolla ja itse et asialle mitään voi , niin sitten vain takaisin huoltoon.

Käyttäjätaso 2

Matkapuhelinfoorumilla joku kirjoitti 31.5.2020 “OnePlus 7 pro 5G sai just 10.0.0.6 version “.
Eli tuo versio oli minunkin puhelimessani vielä 12.6.2020 kun vein huoltoon.
Sitä ennen OnePlussan puhelimessa oli 10.0.0.5 versiokin. ja vaikka mitä tuon jälkeen, mitä puhelimessa oli viime vuonna.

Veisinhän minä toki puhelimen heti maanantaina takasin huoltoon, mutta ei viitsisi maksaa jos ne väittää että siinä ei ole mitään vikaa.
Sitten tulisi laitemaksujen lisäksi vielä tämä huoltolaskukin.
Ihan siksi minä täältä ensin yritän kysellä viisaammilta että mitä kannattaa vielä kokeilla.
Kun se ei anna päivittääkään, vaan väittää että laite on ajan tasalla.
Meneeköhän siinä vaan aikaa, ennen kun se huomaa ne päivitykset ? ja voiko niitä hakea jostain verkosta ?

 

Käyttäjätaso 7

Matkapuhelinfoorumilla joku kirjoitti 31.5.2020 “OnePlus 7 pro 5G sai just 10.0.0.6 version “.
Eli tuo versio oli minunkin puhelimessani vielä 12.6.2020 kun vein huoltoon.
Sitä ennen OnePlussan puhelimessa oli 10.0.0.5 versiokin. ja vaikka mitä tuon jälkeen, mitä puhelimessa oli viime vuonna.

Veisinhän minä toki puhelimen heti maanantaina takasin huoltoon, mutta ei viitsisi maksaa jos ne väittää että siinä ei ole mitään vikaa.
Sitten tulisi laitemaksujen lisäksi vielä tämä huoltolaskukin.

Ymmärrän.

Asiassa ei kuitenkaan liene muuta vaihtoehtoa kuin palauttaa takaisin huoltoon. Sinun pitää vain riitauttaa aiemmat toimet ja vaatia , että saat toimivan laitteen. Huollolla on aina takuu tekemilleen toimille ja ei sinulla ole velvollisuutta maksaa sellaisesta , mikä ei ole kunnossa. Vaihdetut osat varmaankin joudut maksamaan , mikäli niiden takuu on jo umpeutunut ja osan töistä , mutta ei sellaisista mikä on vain rikkonut laitetta lisää. Huollon omat töppäilyt kuten tarpeeton käyttöjärjestelmän vaihto jne. kuuluu mennä heidän takuun piikkiin.

Käyttäjätaso 2

Ymmärrän.

Asiassa ei kuitenkaan liene muuta vaihtoehtoa kuin palauttaa takaisin huoltoon. Sinun pitää vain riitauttaa aiemmat toimet ja vaatia , että saat toimivan laitteen. Huollolla on aina takuu tekemilleen toimille ja ei sinulla ole velvollisuutta maksaa sellaisesta , mikä ei ole kunnossa. Vaihdetut osat varmaankin joudut maksamaan  ja osan töistä , mutta ei sellaisista mikä on vain rikkonut laitetta lisää. Huollon omat töppäilyt kuten tarpeeton käyttöjärjestelmän vaihto jne. kuuluu mennä heidän takuun piikkiin.

On vaihtoehto: myyn pois koko puhelimen näillä tiedoin ja en katsokaan enää tämän merkkisiin puhelimiin päin.
Kun tosiaankaan en maksa enää yhtään tästä puhelimesta. varsinkaan kun syy alkuperäiseenkään laitevikaan ei ollut minun. Eikä myöskään se, että huolto ei osannut tehtäviään.
Olen uutena lokakuussa tähän ostanut heti panssarilasin ja suojakotelot.
Nyt ostin heti huollosta saatuani tähän uuden panssarilasin.
Sekin oli jo siinä ja siinä.

 

 

Käyttäjätaso 7

On vaihtoehto: myyn pois koko puhelimen näillä tiedoin ja en katsokaan enää tämän merkkisiin puhelimiin päin.
Kun tosiaankaan en maksa enää yhtään tästä puhelimesta. varsinkaan kun syy alkuperäiseenkään laitevikaan ei ollut minun. Eikä myöskään se, että huolto ei osannut tehtäviään.
Olen uutena lokakuussa tähän ostanut heti panssarilasin ja suojakotelot.
Nyt ostin heti huollosta saatuani tähän uuden panssarilasin.
Sekin oli jo siinä ja siinä.

Onhan se noinkin , mutta silloin jo tehdyt toimet varmaankin joudut ainakin osittain  maksamaan ellei laitteen takuu enää ole voimassa. No yleensähän se takuu on 12kk tai 24kk , mutta OnePlussasta en tiedä.

Sitten on vielä ns. myyjän virhevastuu , joka on pidempi kuin takuu eli laitteen oletetun kestoajan verran.

Se kiusallisin asia on tietysti , että joutuisit riitauttamaan koko kaupan ja vaatimaan tilalle uutta laitetta , jos alkuperäistä ei kuntoon saada.

Käyttäjätaso 2

On tässä takuu yhteensä kolme vuotta.
Näissä puhelimissakin yleensä vuoden tai kaksi. Elisalla laitteilla kolmen vuoden takuu, mikäli on heiltä jokin liittymä. Minulla on kaikki liittymät Elisalla.

Sitten on vielä ns. myyjän virhevastuu , joka on pidempi kuin takuu eli laitteen oletetun kestoajan verran.

Kuka sen määrittää mikä on laitteen oletettu kestoaika ?
Tämän laitteen osalta se voi hyvinkin olla vaikka vain noin puoli vuotta.

Mieluummin minä myyn tämän tällaisenaan jollekin. kun vaihtoehtona olisi se että joutuisin huollosta maksamaan satasia, vaikka alkuperäinen eikä nykyinenkään laitevika ole ollut minun syyni.
Mikäli jättäisin laitteen vaan lunastamatta, niin lievimmissäkin tapauksessa häviäisin laitteen yli 800 euron hinnan. Se on kuitenkin käytännöllisesti katsoen uusi puhelin. ainakin minun näkökulmastani vajaa 9 kk. ikäinen laite on uusi.

Käyttäjätaso 7

On tässä takuu yhteensä kolme vuotta.
Näissä puhelimissakin yleensä vuoden tai kaksi. Elisalla laitteilla kolmen vuoden takuu, mikäli on heiltä jokin liittymä. Minulla on kaikki liittymät Elisalla.


Niinpä.

Jos et itse ole laitetta vahingoittanut , niin takuun pitäisi kattaa kaikki korjaukset. Ne omat töppäilyt yleensä ovat tiputtamisia tai veteen upottamisiä , jotka on helposti todennettavissa. Jos sellaisia jälkiä ei ole , niin minä en huollosta takuuaikana maksaisi yhtään mitään.

Käyttäjätaso 2

Niinpä.

Jos et itse ole laitetta vahingoittanut , niin takuun pitäisi kattaa kaikki korjaukset. Ne omat töppäilyt yleensä ovat tiputtamisia tai veteen upottamisiä , joka on helposti todennettavissa. Jos sellaisia jälkiä ei ole , niin minä en huollosta takuuaikana maksaisi yhtään mitään.

Laitteessa ei todellakaan ole mitään muuta käytön jälkiä kun sormenjälkiä välillä. Kun olen ihan uutena heti ostopäivänä ostanut siihen kaikki mahdolliset suojat. ja lisäksi huollon jälkeen heti.
Enkä ole sitä vielä onnistunut pudottamaankaan. enkä muutenkaan kolhimaan.

Nyt jos ne taas roplaa näytön irti ja panssarilasin, jonka juuri eilen uudestaan ostin. saisi kohta korvata nekin. nekin maksaa nykyään 30 - 35 per kappale.

Käyttäjätaso 7

Kuka sen määrittää mikä on laitteen oletettu kestoaika ?
Tämän laitteen osalta se voi hyvinkin olla vaikka vain noin puoli vuotta.

Ei ole puoli vuotta.

Keskimääräisen käyttöiän määrittää alan toimijat ja kuluttajaviranomaiset yhdessä ja älypuhelimilla se on pidempi kuin takuuaika. Siis vaikka takuu olisi jo päättynyt , niin tapauksissa , missä käyttäjä ei itse ole toimillaan särkenyt laitetta , virhevastuu on yleensä aina voimassa jonkin aikaa.

Käyttäjätaso 7

Mieluummin minä myyn tämän tällaisenaan jollekin. kun vaihtoehtona olisi se että joutuisin huollosta maksamaan satasia, vaikka alkuperäinen eikä nykyinenkään laitevika ole ollut minun syyni.

Joo onhan sekin jonkinlainen vaihtoehto. Otathan huomioon , että jos myyt viallisen laitteen eteenpäin , niin ostaja voi riitauttaa kaupan ja olet vastuussa myymästäsi tuotteesta. Vähintäänkin sinun pitää kertoa ostajalle laitteen vioista ja huomioida se laitteen hinnassa.

Käyttäjätaso 2

Mieluummin minä myyn tämän tällaisenaan jollekin. kun vaihtoehtona olisi se että joutuisin huollosta maksamaan satasia, vaikka alkuperäinen eikä nykyinenkään laitevika ole ollut minun syyni.

Joo onhan sekin jonkinlainen vaihtoehto. Otathan huomioon , että jos myyt viallisen laitteen eteenpäin , niin ostaja voi riitauttaa kaupan jo olet vastuussa myymästäsi tuotteesta.

tietty.
SE on vaihtoehto sekin, että käytän tuon huollossa ja sitten kun se sieltä tulee toivottavasti suht koht toimintakunnossa niin myyn sen pois.
Enkä jää odottamaan että se taas jonkun metkunsa ilmoittaa.
Se kun oli susi jo syntyessään.

Tietysti olen vastuussa myymästäni laitteesta. Ei ole tapananikaan myydä laitteita mistä en kertoisi jos niissä jotain vikaa on.
Kyllä tuolla laitteella on takuu siitä huolimatta että sen omistaja vaihtuu.

Käyttäjätaso 7

Mieluummin minä myyn tämän tällaisenaan jollekin. kun vaihtoehtona olisi se että joutuisin huollosta maksamaan satasia, vaikka alkuperäinen eikä nykyinenkään laitevika ole ollut minun syyni.

Joo onhan sekin jonkinlainen vaihtoehto. Otathan huomioon , että jos myyt viallisen laitteen eteenpäin , niin ostaja voi riitauttaa kaupan jo olet vastuussa myymästäsi tuotteesta.

tietty.
SE on vaihtoehto sekin, että käytän tuon huollossa ja sitten kun se sieltä tulee toivottavasti suht koht toimintakunnossa niin myyn sen pois.
Enkä jää odottamaan että se taas jonkun metkunsa ilmoittaa.
Se kun oli susi jo syntyessään.

Tietysti olen vastuussa myymästäni laitteesta. Ei ole tapananikaan myydä laitteita mistä en kertoisi jos niissä jotain vikaa on.
Kyllä tuolla laitteella on takuu siitä huolimatta että sen omistaja vaihtuu.


Jep.

Ei silloin ole ongelmaa , jos laite ensin korjataan ja myyt sen vasta sitten. Ja se on totta , että takuu ei välitä omistajan vaihdoista. Vain ensimmäinen ostopäivä on merkityksellinen.  :wink:

Käyttäjätaso 2


Jep.

Ei silloin ole ongelmaa , jos laite ensin korjataan ja myyt sen vasta sitten. Ja se on totta , että takuu ei välitä omistajan vaihdoista. Vain ensimmäinen ostopäivä on merkityksellinen.  :wink:

Eikä myöskään jos uusi omistaja käyttää sitä huollossa. On kai sama onko omistaja vaihtunut ennen huoltoa vai huollon jälkeen. koska luulenpa että kolmen vuoden sisään kaksikaan huoltokertaa ei riitä tälle yksilölle.

Täytyy sanoa että todella Oikea Pee (OP) reissu, mutta tulipa tehtyä.

Käyttäjätaso 7

Eikä myöskään jos uusi omistaja käyttää sitä huollossa. On kai sama onko omistaja vaihtunut ennen huoltoa vai huollon jälkeen. koska luulenpa että kolmen vuoden sisään kaksikaan huoltokertaa ei riitä tälle yksilölle.

Totta.

Ainoa ero on , että myydessäsi viallisen laitteen et voi yleensä pyytää siitä täyttä hintaa tai ainakin ostajan pitää riskit tietää ja suostua siitä huolimatta.

Itse korjauttaisin laitteen ennen myyntiä ja takuukorjauksesta en maksaisi mitään.

No nämä ovat neuvottelukysymyksiä , mihin ostaja mahdollisesti tietoisena riskeistä suostuu.

Käyttäjätaso 7

Täytyy sanoa että todella Oikea Pee (OP) reissu, mutta tulipa tehtyä.

Olen ymmärtänyt , että OnePlussaa on Elisa myynyt aikamoisia määriä ja mitään suurempaa haloota ei ainakaan Yhteisössä ole sen vikojen suhteen näkynyt.

No maanantai-kappaleita sattuu jokaiselle valmistajalle.

Käyttäjätaso 2

Täytyy sanoa että todella Oikea Pee (OP) reissu, mutta tulipa tehtyä.

Olen ymmärtänyt , että OnePlussaa on Elisa myynyt aikamoisia määriä ja mitään suurempaa haloota ei ainakaan Yhteisössä ole sen vikojen suhteen näkynyt.

No maanantai-kappaleita sattuu jokaiselle valmistajalle.


Aivan sama.

Minulle riitti tätä sorttia.

 

Käyttäjätaso 7

Minulle riitti tätä sorttia.

Ymmärrän.

Suomi on vapaa maa ja kukin voi tehdä laitevalintansa ihan itse.