Vastattu

Sony Xperia Z5 compact

  • 2 September 2015
  • 36 kommenttia
  • 4048 katselukerrat

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Nyt voi varmistaa että saa omansa ensimmäisten joukossa ja pääsee nauttimaan myös ennakkotilaajan eduista.

--Lue lisää -> Sony Xperia Z5 Compact

- Max
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Spedee 26 October 2015, 16:51

Katso alkuperäinen viesti

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

36 kommenttia

Voiko hinta vielä muuttua? Vaikuttaa nimittäin hieman kalliilta
Käyttäjätaso 1
Ennakkovaraajien tilauksia aletaan toimittamaan 29.9 lähtien tilausten saapumisjärjestyksessä. Voisiko joku Elisalainen kertoa millainen jono on tällä hetkellä, eli milloin voisi olettaa saavansa laitteen käsiinsä kun tilaus tehty 20.9? Thanks.
Varsinaisesta jonosta ei ole tietoa, mutta itse ennakkotilasin 4.9 ja se on tänään pistetty postitukseen.
Kunniamerkki
Miten on, kun ennakkotilasi luurin, niin olisiko pitänyt erikseen laittaa koriin ne kuulokkeet. Eilen tuli kotiovelle saakka se ennakkoon tilattu Z5 compact, mutta kuulokkeet jäivät tulematta. Pitäisikö olla asiakaspalveluun yhteydessä vai toimitetaanko ne jälkikäteen.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +3
  • ?Samassa paketissa niiden olisi pitänyt tulla! Laitatko minulle asiakasnumerosi yksityisviestillä, niin katsotaas mihin kuulokkeet ovat jääneet. 
  • Hei!

    Sain oman z5 compactin tänään postissa. Puhelimesta osoittautuu kuitenkin heti eräs pettymys 😞 Näyttö "jumiutuu" välillä eikä anna painaa mitään tai sitten antaa painaa vain joitakin kirjaimia. Ongelma korjautuu näytön sulkemisella ja aukaisemisella uudestaan. Tätä on kuitenkin tämän iltapäivän aikana ehtinyt sattua jo monta kertaa, niin alkaa ärsyttämään. Onko muilla samaa ongelmaa? Onko vain minun luurissani ongelma ja pystynkö sen vaihtamaan?
    Käyttäjätaso 5
    Kunniamerkki +3
  • ? voi ei, pahoittelut viallisesta laitteesta 😞 Vie se ihmeessä myymälään, he voivat päättää lähetetäänkö se huoltoon vai tehdäänkö suoraan vaihto uuteen puhelimeen.
  • Taattua XPERIA-laatua kyllä. Aikaisemmin ollut Z1 Compact ja tämä pelittää kyllä toivotulla tasolla. Kamera on pikakokeilulla ihan eri maasta verrattuna aikaisempaan, nopeampi ja tarkempi selvästi.

    Ainoo ärsytys on tämä uuden puhelimen (Androidin) muokkaus/optimointi ja ohjelmien asentelu, että sen saa taas oman näköiseksi vekottimeksi 🙂 Mutta kaikki tietää, että lopputulos on sitten just eikä melkein.
    Kunniamerkki
    @saraemmina oletko kokeillut tehdasasetusten palauttamista, sitä kokeilisin ennen kuin laittaisin puhelimen huoltoon.
    @saraemmina

    Sain puhelimen eilen. Minulla on ollut ihan samanlaista ongelmaa näytön kanssa. Täytynee pistäytyä liikkeessä.
    @Lince tuntuu vähän turhalta kun just eilen otin pakkauksesta eli tehdasasetukset alun perin.. 😕
    Kunniamerkki
    @saraemmina
    Vaikka tunnustaakin tyhmältä vetää factory reset uuteen luuriin, niin ehdottomasti suosittelen sitä. Monesti esim luurin uusien päivitysten jälkeen joillakin käyttäjillä tulee ongelmia puhelimen eri toiminnoissa ja ne yleensä korjaantuu just tällä toimenpiteellä.
    Täällä samaa näytön jumiutumista vaimon puhelimessa. Näytön alareuna lakkaa toimimasta, välillä viestejä kirjoittaessa tulee monta samaa merkkiä ja normaalia suurempaa lämpeämistä esim. videota kuvattaessa.

    Näitä tapauksia on ilmeisesti nyt enemmänkin kun lukee eri foorumeita. Tätä on ollut jännästi ilmeisesti vain valkoisessa mallissa? Tehdasasetusten palautus ei auttanut ainakaan meillä.
    Samat oireet täällä, kyseessä valkoinen Z5 Compact. Kun häiriö ilmenee niin näppäimistö tuottaa useamman kirjaimen yhdellä painalluksella, näytön alareunan napit lakkaavat vastaamasta, aloitusnäytön kuvakkeet eivät vastaa ja näytön vierittäminen johtaa väärintulkittuihin kaksoisnapautuksiin ja muuhun sekoiluun. Sonyn sivuilla on kymmenensivuinen ketju muiden kokemusista, ilmeisesti kaikki pohjoismaiden valkoiset Z5 Compactit ovat riivattuja: https://talk.sonymobile.com/t5/Xperia-Z5-Z5-Compact-Z5-Premium/z5-compact-touchscreen-acting-weird/m-p/1043339#U1043339

    Sivulla 8 Sonyn edustaja kertoo asian olevan käsittelyssä.
    Sama ongelma valkoisen z5 compactin kanssa. Kännykkä kuumenee ja näyttö jumiutuu. Harmi juttu. Onko mahdolista vaihtaa kännykän vai mitä sanoo Sonyn maahantuoja? Ilmeisesti kaikkissa valkoisissa compacteissa samaa vikaa.
    http://www.xperiablog.net/2015/10/06/xperia-z5-compact-owners-reporting-touch-screen-problems/

    This problem has plagued other Sony Xperia models in the past too. Some users experienced problems with the Xperia Z3 series too. We can confirm our resident Xperia Z3 Compact also suffered from this, which was also a white model incidentally. The only ‘fix’ that worked was turning off the double tap to wake feature.

    Itselläni oli tuo ominaisuus käytössä, otin pois. Katsotaan toistuuko ongelmat enää.

    Edit: Toistuu. Vika edelleen korjaamatta.
    Uutiset Sveitsistä,

    https://talk.sonymobile.com/t5/Xperia-Z5-Z5-Compact-Z5-Premium/z5-compact-touchscreen-acting-weird/td-p/1043339/page/13

    I have good news. I spoke with my provider and they say me that Sony tells them that some series are defective. So, i may go today to change my phone.
    Sonyn neuvo: "We have a couple of reports of this issue, and we are now looking into the problem, we can't say when it will be fixed or something like that. We recommend you to contact your retailer if the phone is new."

    Mikä on Saunalahden osuus asiassa nyt? Ainakin omassa puhelimessani vika on sen luonteinen, etten kykene toistamaan sitä millään keinolla, se ilmenee satunnaisesti. Entä jos veisinkin puhelimen huoltoon, jossa se sitten todetaan mahdollisten factory resettien jälkeen toimivaksi kun vikaa ei kyetä toisintamaan? Joudunko maksamaan aiheettoman huoltokäynnin ja saan takaisin edelleen viallisesti toimivan laitteen?

    Voisiko joku Saunalahden työntekijä ottaa kantaa asiaan? Selvitättekö asiaa Sonyn kanssa? Voisinko saada vaihdetuksi puhelimeni valkoisesta mustaan, joissa ilmeisesti vikaa ei ole tavattu?
    Tällä kans valkonen compacti oli viallinen. Ei vaan voi ymmärtää, miten myyjällä ei oo mitään vastuuta tästä. Ostat 600 euron puhelimen ja se on valmiiks jo rikki. Et saa vaihtaa sitä heti uuteen, vaan pakotetaan lähettää huoltoon. Mun puhelin lähti viikon alussa huoltoon ja mitään siitä ei oo kuulunu. Saankohan uuden puhelimen edes tässä kuussa... Hienoa ostaa puhelin ja lähettää se heti ekana huoltoon. No virheistä oppii, ens kerralla ostan puhelimeni muualta.
    Yz, puhut asia, myös en tajua miksi lähetetään huoltoon, kännykän pitää vaihtaa saman tien uuteen. 
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +3
    Tilanne on kieltämättä sangen ikävä, mutta liikkeet eivät voi yksin päättää noista puhelinten vaihdoista suoraan vaan niissä mennään valmistajan antamalla ohjeistuksella joka hyvin sisältää vaatimuksen huoltoon lähettämisestä. Uskokaa tai älkää, tässäkin meidän kätemme ovat tietyllä tapaa sangen sidotut 😞
    Käyttäjätaso 4
    Kunniamerkki +1
    Varmasti näin, mutta ei ne valmistajan/maahantuojant/vast. vaatimukset sitä myyjän vastuuta minnekään poista. Ja kyllähän se liike voi ihan mainiosti tehdä laiteswapin suoriltaan jos vaan kiinnostaa asiakkaan etu enemmän kuin oma.

    Toisekseen, itsellähän oli pari ensimmäistä Z1C yksilöä valmistusviallisia eli se repsottavan takakuoren ongelma. Ihan mukisematta nekin menivät DOA-vaihdolla suoraan Shopitin kautta.

    Lisäksi voisi varmaan olla ihan kohtuullista vaatia myyjätaholta kohtuullista korvausta ajalta jolloin laite on ollut ns. käyttökelvoton joko itse ongelman taikka huoltoajan takia. Tämäkään ei missään nimessä voi olla kuluttajan päänsärky, valmistaja ja myyjä voivat sitten keskenään tapella kenen kukkarosta ne lopulta menevät.
    Kyllä, minunkin ymmärtääkseni Suomen laissa on kirjattuna myyjän vastuu. Jos asiakkaalle myydään virheellinen tuote, vastuu on myyjällä, jonka tulee korjata tuotteen virhe kohtuullisessa ajassa. Myyjä voi aikanaan sopia asian laitteen valmistajan kanssa, ostajan ei tarvitse alkaa odottelemaan suurten yritysten välisen byrokratian valmistumista.

    Koska Saunalahdella ei ole mielenkiintoa alkaa selvittää asiaa valmistajan kanssa, kootaan näitä huhupuheita ja lupauksia sitten tähän viestiketjuun. Viime aikoina on kuultu seuraavaa:

    9.10.2015 klo 12.56 Sony Mobile FI

    Näyttöongelmat ovat tiedossamme ja tähän reagoidaan varmasti. Laitan sinulle lisää tietoa tästä mahdollisimman pian.

    Terveisin Kaisa/ Sony Mobile

    Näin siis FB:n yksityisviestillä. Sonyn tukiforumin ketjussa kuultua seuraavassa:

    "According to a Norwegian retailer, Telehuset, this will be fixed with an sw update. Maybe this week."

    Että semmoista. Pääasia kuitenkin että vika on tunnustettu ja asialle, ehkä, ollaan tekemässä jotain. Olisin kuitenkin enemmän kuin mielissäni, mikäli myyjänä toiminut Saunalahti osoittaisi jonkinlaista aktiivisuutta asian selvittämisen suhteen.
    Oliko tuo kohtuullinen aika 2 viikkoa? Joskus jotain sellaista olisin lukenut. Tästä voisin kyllä jonkun kanteen tehdä, jos ei kohta ala ratkasua tulemaan. Puhelin nyt ollut viikon huollossa, eikä mitään ole kuulunut. Onkohan mulla oikeus peruuttaa tää kauppa kokonaan? 
    Kaksi viikkoa minunki muistaakseni se kohtuullinen aika oli.

    Kaupan perumiseen etämyynnin jälkeen on 14 vrk aikaa, Saunalahden sopimustekstissa se taisi tosin olla 28 vuorokautta. Tästä ei kuitenkaan ole juuri iloa, sillä jos olet ottanut laitteen käyttöön, joudut perumisen yhteydessä maksamaan laitteen arvonalennuksen 30% sen hinnasta. Ja kun vikaa ei ole mahdollista havaita ilman käyttöönottoa niin pykälä on vähintään kyseenalainen. Kuluttaja-asiamiehen mielipide lienee melko selvä.

    Ei auta kuin odottaa, että Sony korjaisi vian. Eikä tässä minun mielestäni tarvitse mitään vuorokausien määrää tuijottaa, laitteessa on ollut vika alusta saakka, joten laitteen korjaaminen/vaihtaminen korvauksetta on tehtävä ihan virhevastuunkin nojalla.

    Normaalin lainsäädännön nojalla kuluttajan pitäisi olla tässä tapauksessa vahvoilla. Mikäli tämän viikon lopulla ratkaisua ei ala kuulua, pitänee ottaa yhteyttä kuluttaja-asiamieheen ja selvittää millä tavalla asiaa on mahdollista viedä eteenpäin.