Kysymys

DNS-palvelin ei vastaa

  • 21 joulukuu 2013
  • 8 kommenttia
  • 45520 katselukerrat

  • Satunnainen osallistuja
  • 15 kommenttia
"DNS-palvelin ei vastaa". Tämä viesti tulee monta kertaa päivässä useammalla eri koneella, kun nettiyhteys katkeaa. On kiinteä laajakaista. Mistä päin vikaa pitäisi ryhtyä etsimään?

8 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
02740 kirjoitti:
"DNS-palvelin ei vastaa". Tämä viesti tulee monta kertaa päivässä useammalla eri koneella, kun nettiyhteys katkeaa. On kiinteä laajakaista. Mistä päin vikaa pitäisi ryhtyä etsimään?

Mikä DNS sinulla on käytössä?

Kokeile vaikka Googlen palvelimia

DNS1 = 8.8.8.8

DNS2 = 8.8.4.4

Jos ei auta , niin vika lienee siinä yhteyden pätkimisessä ja silloin on syytä tehdä vikailmoitus.
Kiitos neuvosta. Olen yrittänyt kokeilla Googlen DNS:ä, mutta pari kysymystä olisi vielä.

Osaan asettaa Googlen DNS:n vain Windowsissa WLAN access pointin asetuksissa. Siellä se pitää tehdä jokaiselle access pointille erikseen jokaisessa läppärissä. Telkkarissa, printterissä ja IP kamerassa sitä ei ehkä pääse tekemäänkään.

Selainkäyttöisellä Kotiboksin diagnoosisivulla DNS serverinä ovat edelleen 193.229.0.40 ja 193.229.0.42. En keksi, miten ne saisi muutetuiksi Googleiksi.

Boksi on BeWAN A2100N. Olen resetoinut sen tässä muutaman kerran.

Samoin en keksi, että Oma Saunalahdessa pääsisi asettamaan DNS servereitä.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
02740 kirjoitti:
Kiitos neuvosta. Olen yrittänyt kokeilla Googlen DNS:ä, mutta pari kysymystä olisi vielä.

Osaan asettaa Googlen DNS:n vain Windowsissa WLAN access pointin asetuksissa. Siellä se pitää tehdä jokaiselle access pointille erikseen jokaisessa läppärissä. Telkkarissa, printterissä ja IP kamerassa sitä ei ehkä pääse tekemäänkään.

Selainkäyttöisellä Kotiboksin diagnoosisivulla DNS serverinä ovat edelleen 193.229.0.40 ja 193.229.0.42. En keksi, miten ne saisi muutetuiksi Googleiksi.

Boksi on BeWAN A2100N. Olen resetoinut sen tässä muutaman kerran.

Samoin en keksi, että Oma Saunalahdessa pääsisi asettamaan DNS servereitä.

Itselläni ei kyseistä modeemia ole ja ohjeista en löytänyt mitään vinkkiä.

Modeemin paikallishallinnassa voi määritellä WAN-liitännän tyypin ja sen , että haetaanko IP-osoite automaattisesti vai onko se kiinteä. Jos sillä sivulla ei ole erikseen valintaa automaattisille tai manuaalisille DNS-osoitteille , niin sitten luultavasti ei ko. modeemilla onnistu. Ihan varma en ole ja toivottavasti joku ko. modeemin omistaja pystyy auttamaan asiassa.

Vaihtamalla modeemi toisen tyyppiseksi asia kyllä järjestyy. Elisan toimittamissa ZyXEL:in modeemeissa ainakin DNS:n manuaaliasetukset voi tehdä ja itselläni on TeleWell TW-EAV510 ja siinä onnistuu.
Vastauksesta rohkaistuneena yritin jälleen pari kertaa saada DNS:n vaihdetuksi modeemissa ja yhtäkkiä se onnistui. Klikkasin IP:n manuaaliselle asetukselle ja täytin vain DNS:t, klikkasin takaisin automaattiselle ja painoin ok. Diagnostiikkalehdellä muutos näkyy tehdyn mukaisena, mutta kun menee takaisin valintasivulle, siellä IP-automatiikka on päällä ja DNS-ruudut ovat tyhjät.

En tiedä, mistä varmistaisin, mitkä serverit ovat todellisuudessa käytössä. Täytyy seurata, ovatko yhteysongelmat ratkenneet.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
02740 kirjoitti:
Vastauksesta rohkaistuneena yritin jälleen pari kertaa saada DNS:n vaihdetuksi modeemissa ja yhtäkkiä se onnistui. Klikkasin IP:n manuaaliselle asetukselle ja täytin vain DNS:t, klikkasin takaisin automaattiselle ja painoin ok. Diagnostiikkalehdellä muutos näkyy tehdyn mukaisena, mutta kun menee takaisin valintasivulle, siellä IP-automatiikka on päällä ja DNS-ruudut ovat tyhjät.

En tiedä, mistä varmistaisin, mitkä serverit ovat todellisuudessa käytössä. Täytyy seurata, ovatko yhteysongelmat ratkenneet.

Ei sitä ihan noin voi tehdä. Kun palautit IP-asetuksen takaisin automaatille , niin operaattorin DHCP-palvelin muutaman tunnin päästä seuraavan osoitteen tarkistuksen yhteydessä ylikirjoittaa käsin tehdyt muutokset.

Siis jos ei modeemissa ole erillistä manuaalivalintaa , jonka voi jättää päälle pysyvästi , DNS:lle , niin sitten ei onnistu sillä purtilolla.
OK. Kiitos tiedosta.
Googlen DNS -osoitteet ovat nyt pysyneet käytössä torstaista lähtien. Yhtään DNS:än viittaavaa vikailmoitusta ei ole tullut. Sen sijaan nyt IP -osoitteen puute ilmenee päivittäin. Välillä vikailmoitus sanoo myös: "Oletusyhdyskäytävä ei ole käytettävissä."

 Perjantaina aamupäivällä oli välillä vaikeata saada yhtään laitetta verkkoon. Iltapäivällä taas saman laiterepertuaarin kanssa kaikki pitkään ok. Perjantaina oli vieraita ja kytkeytyvien laitteiden määrä oli kaksinkertainen normaaliin verrattuna. Niitä oli 12.

Miten modeemi jakaa IP -osoitteita? Näyttäisi, että laitteella olisi aina sama IP -osoite. Kun vierailevia laitteita käy verkossa, kiinnittyykö niihin tietty IP -osoite kullekin laitteelle? Ilmeisesti käytettävissä on vain nelisenkymmentä IP -osoitetta?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
02740 kirjoitti:
Googlen DNS -osoitteet ovat nyt pysyneet käytössä torstaista lähtien. Yhtään DNS:än viittaavaa vikailmoitusta ei ole tullut. Sen sijaan nyt IP -osoitteen puute ilmenee päivittäin. Välillä vikailmoitus sanoo myös: "Oletusyhdyskäytävä ei ole käytettävissä."

 Perjantaina aamupäivällä oli välillä vaikeata saada yhtään laitetta verkkoon. Iltapäivällä taas saman laiterepertuaarin kanssa kaikki pitkään ok. Perjantaina oli vieraita ja kytkeytyvien laitteiden määrä oli kaksinkertainen normaaliin verrattuna. Niitä oli 12.

Miten modeemi jakaa IP -osoitteita? Näyttäisi, että laitteella olisi aina sama IP -osoite. Kun vierailevia laitteita käy verkossa, kiinnittyykö niihin tietty IP -osoite kullekin laitteelle? Ilmeisesti käytettävissä on vain nelisenkymmentä IP -osoitetta?

Modeemin WAN-portin IP-osoite ja myöskin DNS-osoitteet yleensä säilyvät samana , jos laite on aina päällä , vaikka osoitteiden haku on automaatilla. Siksi nuo käsin asettamasi DNS-osoitteet ovat säilyneet toistaiseksi. Buutin jälkeen IP-osoite voi muuttua , mutta ei välttämättä. Buutissa DNS-osoitteet luultavasti vaihtuvat oletuksiin.

Modeemi jakaa LAN / WLAN-osoitteita alueelta 192.168.100.10 ... 192.168.100.50

http://asiakastuki.saunalahti.fi/ohje/82/

Varsin tavallista on , että modeemin DHCP jakaa aina saman osoitteen samalle laitteelle laitteen MAC-osoitteen perusteella , mutta ei välttämättä.. Joidenkin modeemien asetuksissa voi jopa lukita IP-osoitteen ja MAC-osoitteen pariksi pysyvästi. Tästä BeWAN A2100N:stä en tiedä.

Osallistu keskusteluun