Vastattu

Kiinteä laajakaista pätkii pariksi sekunniksi useita kertoja päivässä

  • 15 December 2017
  • 10 kommenttia
  • 2726 katselukerrat

Eli kiinteä laajakaista tosiaan pätkäisee pariksi sekunniksi useita kertoja päivässä. Tämä on erittäin ongelmallista kun yrittää pelata jotain netissä.

Olen troubleshootannut tätä ongelmaa jo pari viikkoa ilman tulosta, joten päädyin nyt vihdoin kysymään apua. DSL liittymää käyttäessä netti pätkii, mutta jos samaan reitittimeen laittaa WAN yhteyden 4G nettitikun kautta niin ongelmaa ei ole. Olen kokeillut vaikka mitä asetuksia reitittimestä ja mikään ei tunnu auttavan. Voisikohan joku Elisalta tsekata linjan toimivuuden teidän suunnasta?

Minulla on tarkoituksena käyttää kiinteää DSL liittymää ja 4G liittymää yhdessä load balance tilassa, koska tänne ei saa kuin 16mbps kiinteän liittymän joka on mielestäni liian hidas tarpeisiini. Tämä tosiaan onnistuu ihan hyvin, mutta koko homma sekoaa täysin kun DSL yhteys katkeaa.

Käytössä on Asus DSL-AC52U reititin modeemi. Asiakasnumero löytyy profiilista. Jos tarvitsette jotain muita tietoja tai logeja reitittimeltä niin kysykää ihmeessä ja laitan vastausta pikimmiten.
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi sakarialanne 28 December 2017, 15:23

Katso alkuperäinen viesti

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

10 kommenttia

Bump.

Edelleenkin sama ongelma jatkuu. Kaikki ideat on tervetulleita.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22
Moro Hopelez ja tervetuloa Palstalle! Anteeksipyyntöni heti alkuun, että vastaamisessa on kestänyt näin pitkään 😞 Tarkistelin linjaasi ja siellä oli mittauksissa epämääräisyyttä, tein tuolle nyt korjaavia toimenpiteitä. Toimenpiteet aiheuttivat äskeisen hetkellisen katkoksen, pahoittelut tästä että tuli ilmoittamatta! Koita nyt toimivuutta ja tarvittaessa resetoi tuo Asus vielä kertaalleen. Ilmoittele miten toimivuus on nytten tuon jälkeen 🙂
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
Vaikuttaisi että Elisan DHCP-palvelimessa saattaa olla jotain häikkää. Täällä reititin ei pysty uudistamaan IP:ta -> Pätkäisee muutamaksi minuutiksi yhteyden ja lopulta saa kokonaan toisen IP:n mitä ei pitäisi tapahtua
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +5
Mulla oli joskus ongelmia entisen ADSL liittymän kanssa ja rakentelin tuollaisen allamainitun kaltaisen vempeleen, tosin tein sen piirilevylle noiden sokeripalojen sijaan. Se auttoi ihmeesti linjan laatuun, tosin silti jäi jotenkin ongelmaiseksi ainakin lähtevän kaistan osalta - lopulta syyksi paljastui hapettunut liitos jossain ilmeisesti laitekaapissa matkan varrella. Siitä ei sitten kovinkaan kauaa kun vaihtui VDSL ja toi 'vempain' tuli tarpeettomaksi.

http://www.wirelesswaffle.com/index.php?m=02&y=12&d=11&entry=entry120211-055210

VDSL:n kanssahan tuota ei voi käyttää koska se hyödyntää taajuuskaistaa aina jonnekin 30Mhz paikkeille jonka tuo sulkee pois.
Noniin joulukiireiltä kerkeää nyt taas palaamaan tämän asian pariin. Yhteys toimii nyt ihan hyvin, tosin pätkimistä tapahtuu edelleen, mutta uskon sen johtuvan reitittimestä. Tässä on nyt tullut käytettyä vain 4G WAN yhteyttä reitittimellä joulun ajan ja nyt alkanut pätkimään tälläkin puolella. Myös käyttäjiä nyt ollut enemmän niin vika alkanut tarkentua. Eli ihan randomisti näyttäisi reititin tiputtavan portteja alas noin 3-4 sekunniksi kerrallaan satunnaisin väliajoin, ei siis koko sisäverkkoa tai WAN yhteyttä, vain yksittäisiä portteja. Logeissa tällainen merkintä:

00:02:30 kernel: Link State: LAN_2 down.
00:02:34 kernel: Link State: LAN_2 up.

Kaikki portit eivät tipu samaan aikaan, ja ongelmaa tapahtuu sekä DSL, että 4G liittymää käyttäessä, eli ongelma todennäköisesti reitittimessä. Myös WLAN tippuu samaan malliin välillä.

En oleta saavani Elisan suunnalta tähän mitään älytöntä määrää apua, kyseessä kun ei ole Elisan tarjoama reititin, mutta kaikki apu olisi silti tervetullutta. Eli jos kellään täällä on ideoita niin otetaan vastaan, muussa tapauksessa täytyy varmaan laittaa reititin vaihtoon. Itsestä alkaa jo tuntua että kyseessä olisi viallinen "maanantaikappale".
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

00:02:30 kernel: Link State: LAN_2 down.
00:02:34 kernel: Link State: LAN_2 up.

Kaikki portit eivät tipu samaan aikaan, ja ongelmaa tapahtuu sekä DSL, että 4G liittymää käyttäessä, eli ongelma todennäköisesti reitittimessä. Myös WLAN tippuu samaan malliin välillä.


Näyttää siltä, että kyse firmis ongelmasta ? Voiko olla mahdollista, että sähköverkon kautta tulee jokin "räpsy" läpi modeemin muuntajasta, joka aiheuttaa tuon ?

Olen vastaavaan törmännyt aikaisemmin, mutta siinä laite boottasi satunnaisesti ja siinä oli juuri sähköverkonsta tullut häiriö. Ilmeni että saman sulakkeen takana oli mikroaaltouuni ja aina kun sen käynnisti, niin modeemi sekosi. Nuo modeemien muuntajat ovat aika mallia pilipali. Tämän teorian voi poisulkea laittamalla modeemi eri "sulakkeen" taakse tai UPS- laitteen läpi jos sellainen löytyy nurkista.

T: Tuokki
Käyttäjätaso 7
Näyttää siltä, että kyse firmis ongelmasta ? Voiko olla mahdollista, että sähköverkon kautta tulee jokin "räpsy" läpi modeemin muuntajasta, joka aiheuttaa tuon ?T: Tuokki

Hmmmm...

Veikkaisin pikemminkin rautavikaa ko. laitteessa kuin softavikaa , sillä kyllä sitä esiintyisi useammalla , jos firmiksessä olisi bugi. Toki voi olla vaikka sekä rauta- että softavika.
No se selvinnee vain kokeilemalla toisella modeemilla.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23
Sellaista voisi vielä kokeilla, että laitteen konfiguroi kokonaan siltaavaksi, eli ottaa siitä kaiken "älykkyyden" pois päältä. Jos edelleen LAN-portit räpsyvät niin lienee rautavika. HUOM! siltaavassa tilassa IP-osoitteita riittää vain viidelle laitteelle, se kannattaa huomioida testatessa, samoin tietoturvasta kannattaa huolehtia kun ei ole NAT:ia "suojaamassa".
Eli kiinteä laajakaista tosiaan pätkäisee pariksi sekunniksi useita kertoja päivässä. Tämä on erittäin ongelmallista kun yrittää pelata jotain netissä.

Minulla oli sama ongelma, jonka sain korjattua. Taustatietoja:
  • pöytäkoneessa Windows 7 Home Premium
  • reititin ZyXEL (musta pystyasennossa seisova)
  • PC:n ja reitittimen välillä ethernet-kaapeli
Windowsin oma ongelmanratkaisin ei löytänyt mitään vikaa. Windowsin lokista löysin useita merkintöjä samasta ongelmasta:
DHCP-client, error code 0x79. Tekstissä sanottiin vielä, että tietokoneen verkkokortti ei saa IP-osoitetta.

Kävin läpi verkkokortin asetuksia (Lähiverkon ominaisuudet) ja muutin kokeeksi yhtä asetusta:
Energy Efficient Ethernet -> Disabled

Tämän jälkeen pätkimistä ei ole esiintynyt.

Yksi asetus, mitä olisin varmaan kokeillut seuraavaksi, on Green Ethernet -> Disabled. Tätä minun ei tarvinnut kokeilla.

En tiedä, miksi tämä yksi muutos auttoi. Syy saattaa olla jossakin huonossa liitoksessa tms.
Käyttäjätaso 7
Kävin läpi verkkokortin asetuksia (Lähiverkon ominaisuudet) ja muutin kokeeksi yhtä asetusta:Energy Efficient Ethernet -> Disabled
Tämän jälkeen pätkimistä ei ole esiintynyt.

En tiedä, miksi tämä yksi muutos auttoi. Syy saattaa olla jossakin huonossa liitoksessa tms.


Tuo asetus on verkkokortin tehonsäästö. Siis kun verkkoa ei hetkeen käytetä , niin Windows torkuttaa verkkokortin. Vaikuttaa siltä , että se ei toimi ihan niin kuin pitäisi , koska tehonsäästön sammuttaminen korjasi tilanteen.