Vastattu

Datan käyttö ulkomailla

  • 29 lokakuu 2017
  • 14 kommenttia
  • 1532 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 2 kommenttia
Minulla Elisan huoleton Premium liittymä. Mistä saan tiedon ulkomailla käytetyn datan jäljelläolevasta saldosta? Käytössähän on kuukaudessa ”ilmaista” dataa 10 Gt. Milloin tämä käytetty data nollautuu ja alkaa uusi jakso?
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Arska 29 lokakuu 2017, 10:28

Oma Elisasta näkee käytetyn datan. Tosin kuvassa on päivä Tallinnassa, joka kuuluu "kotikenttään". Nollautuu kalenterikuukauden vaihtuessa, näin ainakin sanoi Elisan liittymämyyjä.

//Edit Elisan sivuilta
"Premium-liittymien puhelut ja viestit EU- ja ETA-maissa Suomeen, oleskelumaahan tai muihin EU- ja ETA-maihin
toimivat kotimaan hinnoilla. Datakäyttö Premium-liittymillä on rajatonta Pohjolassa ja Baltiassa (Ruotsi, Norja, Tanska,
Viro, Liettua ja Latvia). Muissa EU- ja ETA-maissa Premium -liittymien kuukausimaksu sisältää datasiirtoa 10Gt/
kalenterikuukausi. Kalenterikuukausi määritellään Suomen kellonajan mukaan. 10Gt ylittävästä datasiirrosta veloitetaan
voimassa olevan roaming-hinnaston mukaisesti."
Katso alkuperäinen viesti

14 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
Oma Elisasta näkee käytetyn datan. Tosin kuvassa on päivä Tallinnassa, joka kuuluu "kotikenttään". Nollautuu kalenterikuukauden vaihtuessa, näin ainakin sanoi Elisan liittymämyyjä.

//Edit Elisan sivuilta
"Premium-liittymien puhelut ja viestit EU- ja ETA-maissa Suomeen, oleskelumaahan tai muihin EU- ja ETA-maihin
toimivat kotimaan hinnoilla. Datakäyttö Premium-liittymillä on rajatonta Pohjolassa ja Baltiassa (Ruotsi, Norja, Tanska,
Viro, Liettua ja Latvia). Muissa EU- ja ETA-maissa Premium -liittymien kuukausimaksu sisältää datasiirtoa 10Gt/
kalenterikuukausi. Kalenterikuukausi määritellään Suomen kellonajan mukaan. 10Gt ylittävästä datasiirrosta veloitetaan
voimassa olevan roaming-hinnaston mukaisesti."
Minulla on Saunalahti Huoleton Premium. Voinko Espanjassa katsoa tallenteitani ja kuunnella Suomen radiota ilman lisäkustannuksia?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Minulla on Saunalahti Huoleton Premium. Voinko Espanjassa katsoa tallenteitani ja kuunnella Suomen radiota ilman lisäkustannuksia?

Tää on hieman kaksipiippuinen juttu, koska et kerro asutko pysyvästi siellä vai, ajatteletko tässä viikon lomamatkaa. Käytössäsi on liittymän kuukausihintaan sisältyvänä 10 Gt:a dataa. Se riittää esimerkiksi Yle Areenasta katsoen noin kolmen neljän kokopitkän elokuvan katsomiseen. Radiota voi toki useita tunteja pidempään. Jos käytössäsi on paikallinen langaton verkko (WLAN) niin, mikset käyttäisi sitä. Toinen kustannustehokas vaihtoehto on ostaa paikallinen rajaton dataliittymä.

Niin sanotuissa älypuhelimissa on usein mahdollista lisätä omaehtoisia käyttörajoituksia, jottei liittymähintaan sisältyvä dataraja pääse paukkumaan kovin paljoa yli. Toki datasiirto on nykyään huomattavasti halvempaa EU:n sisämarkkinoilla kuin vielä ennen viime kesäkuun puoliväliä.
Olen Espanjassa 1 kuukauden ja asun hotellissa, jossa voin käyttää sen WiFiä
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Hienoa. Kerroit itse kustannustehokkaan ratkaisun kuunnella ja katsoa tallenteitasi silloin, kun olet hotellissa. Matkaviestimen asetuksista voi vielä halutessaan sulkea hotellissa ollessaan mobiilidatan, jotta laite varmasti käyttää siellä ainostaan hotellin langatonta verkkoa. Joskus se WLAN/Wi-FI tuntuu olevan heikohko hotellihuoneissa, mutta puhunkin nyt vain kotimaisista hotelliketjuista pk-seudulla. Espanjassa voi kaikki olla paremmin langattomien verkkojen osalta.
Olen menossa Espanjaan.Esim.Granadassa oli hotelli missä WiFi toimi aika heikosti ja pätki.
Yleensä siellä ei toimi hyvin,jos hotellissa ja ravintoloissa ei ole WiFI koodia.Sevillassa on
hotelli,jossa oli kannettava PC hotllihuoneesa.Netti toimi tosi hyvin.Minulla oli Netin kanssa
ongelmia toissa talvena toimi tosi heikosti välityspalvelimena minulla oli älykännykkä.
Viime talvena otin mokkulan mukaan ja vika selvisi.Syynä oli älykännykkäjoka vaimensi
singaalia liika.Masmovil ilmoitti,että he selvittävät vikaa.Meni 2 viikkoa rupesin sitten itse
selvittämään asiaa.Netti toimi mokulalla tosi hyvin kun laitoin siihen uudet asetukset.
Operaattori kokeili omalla älypuhelimella nettiä mutta ei toiminut.Operaattori oli minulle
ehdottanut välityspalvelimeksi älypuhelinta.Nyt otan mukaan Elisan SIM kortin mokkulaan.
Tosin verkovierailu on tänä talvena halvempaa.Viime talvena katsotiin viestihiihtoa niin
60€ katto täyttyi 45 min.Nyt otan käyttöön Masmovilin 10G paketin Espanjassa myydään
1 kk kohtaisia nettiyhteyyksiä. Tosin käytän elokuvien ja muuhun katseluun hotellini verkkoa.
Espanjan verkot ovat kyllä heikompia kuin Suomessa riipuen kaupungista.Yllämainittu yhteys
oli Fuengirolassa.Mutta verkot paranee koko ajan.Kun liikumme paljon Espanjassa niin yllä
mainittut yhteydet ovat varalla. Koska pankkipalveluja tarvitsee aina ja muitakin viranomais
yhteyyksiä ,jos viipyy ulkomailla pitempää.
Sepe3

En ymmärrä. Olen Espanjassa lomilla pari viikkoa. Tulin joulukuun puolella. 10gt euro-data ei ole nyt vuoden vaihteessa"nollautunut" eli eu-datan määrä vähenee. Jos laskurissa lukee että "kalenteri kk kohtainen data", niin eikös sen pitäisi palautua kk:n vaihtuessa ?

Vai onko niin että kk-kohtainen datasiirto kuluu 30 PV ajan kun ulkomailla eu:saa alkaa käyttämään dataa

Kiitos jos joku voisi valistaa!

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5

En ymmärrä. Olen Espanjassa lomilla pari viikkoa. Tulin joulukuun puolella. 10gt euro-data ei ole nyt vuoden vaihteessa"nollautunut" eli eu-datan määrä vähenee. Jos laskurissa lukee että "kalenteri kk kohtainen data", niin eikös sen pitäisi palautua kk:n vaihtuessa ?

Vai onko niin että kk-kohtainen datasiirto kuluu 30 PV ajan kun ulkomailla eu:saa alkaa käyttämään dataa

Kiitos jos joku voisi valistaa!

Hei @Luurimiäs. Tervetuloa palstalle.

Ainakin DNA:lla EU-data alkaa laskutuskauden vaihtoon eli käytännössä kuun 1. päivä uusi paketti. Kävin viime jouluna Amsterdamissa ja ahkeroin kuluttamaan koko 5 Gt muutamassa päivässä. Tammikuussa sain uuden, minkä kulutin myös ääriään myöten muutamassa päivässä ennen paluuta Suomeen. Uskoisin että Elisan periaate on täysin sama. Saat viestin kun paketti on loppumassa. DNA laittaa viestiä kun paketista on käytetty 80% ja seuraavan 100%.

Nyt soi Anime - Stand Your Ground (Radio Edit).

En ymmärrä. Olen Espanjassa lomilla pari viikkoa. Tulin joulukuun puolella. 10gt euro-data ei ole nyt vuoden vaihteessa"nollautunut" eli eu-datan määrä vähenee. Jos laskurissa lukee että "kalenteri kk kohtainen data", niin eikös sen pitäisi palautua kk:n vaihtuessa ?

Vai onko niin että kk-kohtainen datasiirto kuluu 30 PV ajan kun ulkomailla eu:saa alkaa käyttämään dataa

Kiitos jos joku voisi valistaa!

Hei @Luurimiäs. Tervetuloa palstalle.

Ainakin DNA:lla EU-data alkaa laskutuskauden vaihtoon eli käytännössä kuun 1. päivä uusi paketti. Kävin viime jouluna Amsterdamissa ja ahkeroin kuluttamaan koko 5 Gt muutamassa päivässä. Tammikuussa sain uuden, minkä kulutin myös ääriään myöten muutamassa päivässä ennen paluuta Suomeen. Uskoisin että Elisan periaate on täysin sama. Saat viestin kun paketti on loppumassa. DNA laittaa viestiä kun paketista on käytetty 80% ja seuraavan 100%.

Nyt soi Anime - Stand Your Ground (Radio Edit).

Moikka hpguru! 

Kiitos tiedosta, kyselin vielä asiakaspalvelusta ja juuri näin eu-datan PITÄISI nollaantua- aina kuun vaihteessa... Mutta eipäs onnistunut meidän perheen KOLMESSA liittymässä. Tarkistin lomilla lasten liittymien tiedoista niin sama tilanne heillä. Alla aspan vastaus kyselyyni. Seurataan tilannetta. Ei anna hyvää kuvaa Elisan laitteiden toiminnasta, en usko että itse kenelläkään "ihmisellä" on tässä ollut sormiansa pelissä:

 

"kiitos viestistäsi. Pahoitteluni häiriöstä, dataroamingin määrä ei tosiaan ole nollautunut. Laitoin tästä häiriöilmoituksen eteenpäin ja tutkimme asiaa. Vastaavia ilmoituksia ei ole tullut, joten en ikävä kyllä tarkemmin osaa vielä kertoa mistä on kyse, voisiko olla jokin viive tai onko tuossa muu häiriötilanne vuoden/vuosikymmenen vaihtumisessa tmv. Tieto päivittyy Omaelisaan kun asia saadaan tutkittua. Tuosta ei ikävä kyllä automaattista ilmoitusta sinulle tule, voin itse laittaa viestin jos olen paikalla kun vika saadaan tutkittua. Suosittelen kuitenkin Omaelisasta varmistamaan tilanteen aika ajoin, koska viankorjaus on meillä 24h avoinna ja voi olla että tuo kuittaus korjauksesta tulee minulle, kun en itse ole työvuorossa. Hyvää Uutta Vuotta! Ystävällisin terveisin"

 

 

 

 

Käyttäjätaso 4

Olin Joulukuussa ulkomailla ja ei muuten ole minunkaan kiintiö nollaantunut vaikka kuukausi on vaihtunut. Jotain yleistä vikaa vaikuttaa olevan nyt. Joskohan ELisan asiantuntijat ryömisivät koloistaan informoimaan lisää.

P.S. Pikkuhiljaa alkaa ottamaan tuon erään operaattorin “erinomaisuuden” mainostaminen kupoliin

Jos vika on pelkässä data laskurissa niin luulisi aspan osaavan jotenkin vääntävän vaikka käsin ne numerot kohdalleen. Tällainen nollauksen möhliminen vit...siis hatuttaa . Eihän tässä uskalla dataa käyttää kun laskuri sanoo 0,5gt jäljellä vaikka kuu vaihtunut. Laskuttavat vielä jos käyttää lisää. Näköjään kun/jos aspalle ei ole tullut muita kyselyitä samaa koskien vielä, niin asiani hautautuu mappi ööhön.

Närästää pahasti juuri tämä eu- data koska vaihdoin oman henkkoht liittymäni elisalle juuri roamingin ja s-lahjakortin takia. perheenjäsenet matkustelee paljon. Lasten liittymätkin päivitettiin kun tuota  ulkomaan dataa tarvitaan.

Nyt eka matka "uusilla" liittymillä , ja p:aa käteen.

Saa nähdä miten kauan tähänkin menee.

Toki pitää vaan yrittää suvaita ja polttaa lisää päreitä kun ei muuta voi. 

Täällä myös espanjassa reissussa eikä ole nollaantunut. Ei minulla tai kaverillakaan. Eli taitaa olla ihan yleinen ongelma.

Käyttäjätaso 4

Ylimenevän datan hinta on 3,72 €/Gt, joten ei “varovainen” käyttö kovin kalliiksi tule ja toisaalta reklamaation kautta tuokin saatetaan jopa hyvittää, ainakin kun uhkailee operaattorin vaihdolla

Käyttäjätaso 3

Tuossa tosiaan on yleinen häiriötilanne päällä, ja se meillä on selvityksessä :blush: Pyritään saamaan toimintakuntoon mahdollisimman nopeasti:wrench:

Osallistu keskusteluun