Vastattu

050-alkuisen liittymän uudelleen avaus mahdotonta?


  • Anonymous
  • 0 kommenttia

Hei!

050 alkuinen liittymäni suljettiin rästilaskujen takia, jotka olen nyt sitemmin hoitanut kuntoon. Kuitenkin sopimus oli kerralla päätetty ja minulla 20 vuotta ollut Saunalahti/Elisa liittymä meni sinne. Asiakaspalvelusta sanottiin pari asiaa vähän sekavasti, ensimmäisenä se että 050-alkuisia numeroita ei myönnetä kuluttajille, sitten ettei näitä 050-alkuisia numeroita palauteta ollenkaan käyttöön jos se on kerran suljettu. Onko oikeasti näin? 

20-vuotta samalla numerolla menneenä, olisi parhainta saada oma numero takaisin käyttöön. Mietin myös mitä järkeä siinä on, etten voi edes yritysliittymäksi valita sitten tuota numeroa. (Y-tunnus löytyy)

 

Olisiko tähän ratkaisuja tarjota? 

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Keinotekoinen 12 March 2020, 12:46

Katso alkuperäinen viesti

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

16 kommenttia

Tuo on totta, ettei 050-alkuista numeroa saa enään kuluttajat. Eivät ole enään muutamaan vuoteen saanut tai avattu liittymiä kuin Saunalahden alaisuudessa. Ne kuluttaja-asiakkaat, jotka on edelleen Elisan asiakkaana Elisa ei todennäköisesti aja pois.

Käyttäjätaso 7

Tuo on totta, ettei 050-alkuista numeroa saa enään kuluttajat. Eivät ole enään muutamaan vuoteen saanut tai avattu liittymiä kuin Saunalahden alaisuudessa. Ne kuluttaja-asiakkaat, jotka on edelleen Elisan asiakkaana Elisa ei todennäköisesti aja pois.


Juu uuteen liittymään ei enää saa 050-alkuista. Kun liittymä suljetaan , niin numero menee karanteeniin noin puoleksi vuodeksi eli sitä ei saa kukaan muukaan.

Olisi tosiaan mukava kuulla Elisan virallinen kanta asiaan , koska ainakin muiden kuin 050-alkuisten numero on käsittääkseni palautettavissa alkuperäiselle omistajalle karanteenin ajan.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21


Käytännössä juuri näin, eli jos 050-alkuinen liittymä on irtisanoutunut yli 2 viikkoa sitten, ei numero ole enää täällä Saunalahden puolella, ja sitä ei enää valitettavasti pystytä enää avaamaan uudelleen. Tuosta numeron avaamisesta Elisan yrityspuolella taas vastaa Elisan Yritysasiakaspalvelu, täällä OmaYhteisön puolella meillä ei valitettavasti yrityspuolen henkilöstöä löydy - suosittelen olemaan Elisan yritysasiakaspalveluun yhteydessä asian suhteen. Yhteystiedot löydät täältä: https://yrityksille.elisa.fi/yhteystiedot 

Käyttäjätaso 7

Käytännössä juuri näin, eli jos 050-alkuinen liittymä on irtisanoutunut yli 2 viikkoa sitten, ei numero ole enää täällä Saunalahden puolella, ja sitä ei enää valitettavasti pystytä enää avaamaan uudelleen.

Hmmm….

Nyt en oikein ymmärrä miten tätä tulkitaan. Mikä tuo kaksi viikkoa on , kun käsittääkseni suljettu numero mene karanteeniin noin puoleksi vuodeksi.

Jos en ihan väärin ymmärtänyt aloittajan viestiä , niin kyse oli rästiin jääneistä laskuista ja siitä syystä liittymä meni sulkuun , mutta eikös sen pitäisi avautua uudelleen , kun maksaa laskut???

Mietinkin tuota aikarajaa, kun sattui kaikenlaista niin ei päässyt yli kuukauteen asiaa hoitamaan. Pakko sanoa että erikoinen ettei olisi mitenkään mahdollista avata uudelleen, keinothan siihen löytyy ja luulisi olevan neuvoteltavissa. Minäpä kyselen asiasta yritysasiakaspalvelusta! 

 

V

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Käytännössä juuri näin, eli jos 050-alkuinen liittymä on irtisanoutunut yli 2 viikkoa sitten, ei numero ole enää täällä Saunalahden puolella, ja sitä ei enää valitettavasti pystytä enää avaamaan uudelleen.

Hmmm….

Nyt en oikein ymmärrä miten tätä tulkitaan. Mikä tuo kaksi viikkoa on , kun käsittääkseni suljettu numero mene karanteeniin noin puoleksi vuodeksi.

Jos en ihan väärin ymmärtänyt aloittajan viestiä , niin kyse oli rästiin jääneistä laskuista ja siitä syystä liittymä meni sulkuun , mutta eikös sen pitäisi avautua uudelleen , kun maksaa laskut???


Yleisesti ottaen kun laskut ovat tarpeeksi paljon myöhässä, niin liittymä irtisanoutuu kokonaan. Ensin toki liittymä menee ainoastaan tilapäisesti sulkuun, ja tällöin liittymä aukeaa automaattisesti uudelleen, kun maksusuoritus on tullut perille. Jos taas liittymäsopimus puretaan maksamattoman laskun vuoksi, tällöin tuo aukeaminen ei ole automaattista ja riippuu myös siitä, millainen numero on kyseessä, ja miltä operaattorilta numero on alunperin lähtöisin.


Numerot palautuvat alkuperäiselle operaattorille noin kahden viikon kuluessa siitä, kun liittymä on irtisanottu. Numerot toki pysyvät edelleen karanteenissa senkin jälkeen.

Käyttäjätaso 7


Yleisesti ottaen kun laskut ovat tarpeeksi paljon myöhässä, niin liittymä irtisanoutuu kokonaan. Ensin toki liittymä menee ainoastaan tilapäisesti sulkuun, ja tällöin liittymä aukeaa automaattisesti uudelleen, kun maksusuoritus on tullut perille. Jos taas liittymäsopimus puretaan maksamattoman laskun vuoksi, tällöin tuo aukeaminen ei ole automaattista ja riippuu myös siitä, millainen numero on kyseessä, ja miltä operaattorilta numero on alunperin lähtöisin.


Numerot palautuvat alkuperäiselle operaattorille noin kahden viikon kuluessa siitä, kun liittymä on irtisanottu. Numerot toki pysyvät edelleen karanteenissa senkin jälkeen.

Ok.

Taisi aloittaja jo ehtiä kommentoimaan , että laskut ehti olla maksamatta kuukauden verran. No tällainen kahden viikon sääntö oli minulle uusi asia , mutta hyvä tietää.

Se on kyllä vähän erikoista , että jos numero on alunperin Elisan sarjasta ja palautuu kahdessa viikossa Elisan “pankkin” , että sitä ei voi antaa takaisin asiakkaalle. Onhan se kuitenkin karanteenissa ja ei voi mennä muualle.

PS. Itselläni on 050-alkuinen numero , josta en halua luopua , mutta ei ole tällä hetkellä Elisalla. No kun huolehtii laskuistaan , niin eipä ole vaaravyöhykkeessä. :blush:

Käytännössä juuri näin, eli jos 050-alkuinen liittymä on irtisanoutunut yli 2 viikkoa sitten, ei numero ole enää täällä Saunalahden puolella, ja sitä ei enää valitettavasti pystytä enää avaamaan uudelleen.

Hmmm….

Nyt en oikein ymmärrä miten tätä tulkitaan. Mikä tuo kaksi viikkoa on , kun käsittääkseni suljettu numero mene karanteeniin noin puoleksi vuodeksi.

Jos en ihan väärin ymmärtänyt aloittajan viestiä , niin kyse oli rästiin jääneistä laskuista ja siitä syystä liittymä meni sulkuun , mutta eikös sen pitäisi avautua uudelleen , kun maksaa laskut???


Yleisesti ottaen kun laskut ovat tarpeeksi paljon myöhässä, niin liittymä irtisanoutuu kokonaan. Ensin toki liittymä menee ainoastaan tilapäisesti sulkuun, ja tällöin liittymä aukeaa automaattisesti uudelleen, kun maksusuoritus on tullut perille. Jos taas liittymäsopimus puretaan maksamattoman laskun vuoksi, tällöin tuo aukeaminen ei ole automaattista ja riippuu myös siitä, millainen numero on kyseessä, ja miltä operaattorilta numero on alunperin lähtöisin.


Numerot palautuvat alkuperäiselle operaattorille noin kahden viikon kuluessa siitä, kun liittymä on irtisanottu. Numerot toki pysyvät edelleen karanteenissa senkin jälkeen.

 

Aika erillaista tietoa minulla eli oli joskus Saunalahden numero siiretty Telialle ja irtisanoin liikkeessä tuon numeron. Niin asiakaspalvelija kertoi numeron palaavan heti takaisin entisen operaattorin käyttöön eikä kahden viikon päästä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Käytännössä juuri näin, eli jos 050-alkuinen liittymä on irtisanoutunut yli 2 viikkoa sitten, ei numero ole enää täällä Saunalahden puolella, ja sitä ei enää valitettavasti pystytä enää avaamaan uudelleen.

Hmmm….

Nyt en oikein ymmärrä miten tätä tulkitaan. Mikä tuo kaksi viikkoa on , kun käsittääkseni suljettu numero mene karanteeniin noin puoleksi vuodeksi.

Jos en ihan väärin ymmärtänyt aloittajan viestiä , niin kyse oli rästiin jääneistä laskuista ja siitä syystä liittymä meni sulkuun , mutta eikös sen pitäisi avautua uudelleen , kun maksaa laskut???


Yleisesti ottaen kun laskut ovat tarpeeksi paljon myöhässä, niin liittymä irtisanoutuu kokonaan. Ensin toki liittymä menee ainoastaan tilapäisesti sulkuun, ja tällöin liittymä aukeaa automaattisesti uudelleen, kun maksusuoritus on tullut perille. Jos taas liittymäsopimus puretaan maksamattoman laskun vuoksi, tällöin tuo aukeaminen ei ole automaattista ja riippuu myös siitä, millainen numero on kyseessä, ja miltä operaattorilta numero on alunperin lähtöisin.


Numerot palautuvat alkuperäiselle operaattorille noin kahden viikon kuluessa siitä, kun liittymä on irtisanottu. Numerot toki pysyvät edelleen karanteenissa senkin jälkeen.

 

Aika erillaista tietoa minulla eli oli joskus Saunalahden numero siiretty Telialle ja irtisanoin liikkeessä tuon numeron. Niin asiakaspalvelija kertoi numeron palaavan heti takaisin entisen operaattorin käyttöön eikä kahden viikon päästä.


Siitä en tiedä miten tuo toisilla operaattoreilla menee tai miten meillä on tuo ennen mennyt. Ainakaan meillä tuo numero ei saman tien poistu toiselle operaattorille, vaan numerot säilyy irtisanomisen jälkeen vielä pari viikkoa meillä.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +16

Kunhan ihmettelen tuota ellun hurjaa sisäistä jakoa kuolevaisten saunalahteen ja yritysmaailman elisaan, vaikka molemmat ovat täysin samaa puljua. Ilmeisesti tietojärjestelmä on rakennettu niin umpioiduksi, että numeroavaruudetkin ovat myyjiltä sementoidut. 

Tuo jakohan on muuten täysin keinotekoinen, koska elisa maksaa tasan saman verran täyspitkistä numeroista Ficoralle, missä tahansa alkunumeroavaruudessa. Toiseen myyntijärjestelmään lienee sitten syväkoodattu ALV 0%, ettei ihminen vain pääse töpeksimään. ;)

 

Tältä palstalta olen lukenut puolen vuoden sisällä onnellisen tarinan, jossa 050-alkuisen numeronsa menettänyt sai leperreltyä elisan toimipisteessa itselleen takaisin kadotetun numeron yritysavaruudesta. Vaatinee siis ensin käsityötä myyntijärjelmän ulkopuolella. 

Käyttäjätaso 7

Kunhan ihmettelen tuota ellun hurjaa sisäistä jakoa kuolevaisten saunalahteen ja yritysmaailman elisaan, vaikka molemmat ovat täysin samaa puljua. Ilmeisesti tietojärjestelmä on rakennettu niin umpioiduksi, että numeroavaruudetkin ovat myyjiltä sementoidut. 

Tuo jakohan on muuten täysin keinotekoinen, koska elisa maksaa tasan saman verran täyspitkistä numeroista Ficoralle, missä tahansa alkunumeroavaruudessa. Toiseen myyntijärjestelmään lienee sitten syväkoodattu ALV 0%, ettei ihminen vain pääse töpeksimään. ;)

 

Tältä palstalta olen lukenut puolen vuoden sisällä onnellisen tarinan, jossa 050-alkuisen numeronsa menettänyt sai leperreltyä elisan toimipisteessa itselleen takaisin kadotetun numeron yritysavaruudesta. Vaatinee siis ensin käsityötä myyntijärjelmän ulkopuolella. 

Minulla on ollut tuo 050-alkuinen numero jo noin 25 vuotta eikä se ikinä ole ollut mikään yritysnumero.

Haluaisin Elisalta selkeän vastauksen siihen , että miksi 050-alkuista numeroa ei sulkemisen jälkeen voi avata samalle asiakkaalle koko karanteenin aikana. Eihän se numero karkaa Elisan hallinnasta yhtään mihinkään.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Suoraan sanottuna en osaa tähän vastausta antaa, joten laitoin tiedustelua eteenpäin. Palataanpa siis hiukan myöhemmin asiaan. :slight_smile:

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +16

Mullakin on 050-alkuinen lyhytnumero ollut jo 90-luvulta saakka. Jossain vaiheessa viime vuosikymmenen aikana konserni löi “viisaat” päänsä yhteen ja päätti, että 050-alkuista numeroavaruutta tarjotaan/käytetään vain ns. yritysliittymiin, koska saunalahti brändin käyttöön jää sitten ne 045/046 jne alkuiset. Eihän meiltä vanhoilta numeronhaltijoilta ole mitään viety, mutta jos numeromme suljetaan/sulkeutuu jostakin syystä. Liittymämyyjä ei “näe” suoraan 050-alkuisia numeroita myyntisovelluksessaan.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +5

Moikka Anonymous ja muut! 

Saimme ihan virallisen vastauksen, eli 050-numerot on nykyään varattu Elisan yritysliittymille, minkä vuoksi emme voi avata kuluttajaliittymiksi näitä enää numeron yrityspuolelle palautumisen jälkeen. Tämä on tällä hetkellä meillä käytäntö ja sen mukaan toimitaan :)

Moikka Anonymousja muut! 

Saimme ihan virallisen vastauksen, eli 050-numerot on nykyään varattu Elisan yritysliittymille, minkä vuoksi emme voi avata kuluttajaliittymiksi näitä enää numeron yrityspuolelle palautumisen jälkeen. Tämä on tällä hetkellä meillä käytäntö ja sen mukaan toimitaan :)

Hei!

 

Eli mahdollista on ottaa kyseinen numero käyttöön yritysliittymänä? Koska tähän itsellä löytyy mahdollisuus. Alanpa tutkimaan sitten hommaa :) 

Käyttäjätaso 5

Jos siihen mahdollisuus löytyy, niin lisätietoa saa meidän Yritysasiakaspalvelusta: https://yrityksille.elisa.fi/yhteystiedot 👍