Vastattu

Liittymän käyttö ulkomailla ei toimi

  • 21 kesäkuu 2019
  • 14 kommenttia
  • 965 katselukerrat

Hei!

Minkä takia liittymäni ei toimi ulkomailla kuten pitäisi? Premium liittymä minulla on, mutta viimeksi Saksassa ei löytänyt verkkoa!? Nyt lähdössä Kroatiaan ja pelkään, että sama toistuu jälleen.. Kävin kysymässä Elisan pisteellä jossa eivät osanneet selittää mistä johtuu...
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi JJesseJ 24 kesäkuu 2019, 13:38

Olitkos nyt siellä Kroatiassa? Oliko puhelin mihin verkkoon siellä nyt liitetty?

Ja näillä ohejilla olit kokeillut ne verkkoasetukset puhelimesta säätää https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/matkapuhelinliittymat/laiteohjeet/#!/device/nokia/6/topic/internet/mobiilidatan-roaming-kayttoonotto-ulkomailla/8
Katso alkuperäinen viesti

14 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +2
Oma elisasta ulkomaan datakäyttö sallittuna?
Meidän tukisivuilta sitten oman luurin asetusten tarkistus:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/matkapuhelinliittymat/laiteohjeet/

Se mobiili data roaming tärkeimpänä asetuksena päällä.
Roaming on sallittuna ja oma elisassa ei mitään estoja päällä.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +2
Sitten se toimii
Ei toimi.
Käyttäjätaso 3
Aloitetaas vianetsintä alusta: Eli liittymä ei toimi, ei löydä verkkoa. Onko puhelimessa verkon haku automaattisena vai manuaalisena? Oletetaan että on manuaalisena, hait verkkoja, löysikö yhtään? Minkä operaattorin verkon valitsit? Antoiko minkäänlaista virhettä/ilmoitusta verkkoon rekisteröitymisestä?
Automaattisesti ei tapahdu mitään. Manuaalisesti näkyy muutama vaihtoehto joihin yhdistettävissä kuitenkin tulee ilmoitus, että valitettavasti juuri nyt ei voinut muodostaa yhteyttä yritä myöhemmin uudelleen...
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Mitäpä, jos sammutat puhelimen ja annat sen olla vaikka muutaman minuutin kokonaan ilman virtaa ja sitten käynnistät puhelimen uudelleen ja kokeilet tuota automaattista / manuaalista verkkohakua, jos puhelin ei suoraan yhdistä itseään paikalliseen verkkoon.

Lisäksi olisi hyvä tietää, mikä puhelin on käytössä. Joskus esim. verkkoasetusten nollaus puhelimesta ja tämän jälkeen uudelleen käynnistys saattaa auttaa.

Itselläni (ja puolisollani) Elisan Huoleton -liittymät ovat toimineet esim. Berliinissä, Krakovassa ja vaikkapa Tallinnassa moitteetta.
Käyttäjätaso 3
Moikka @Hengator Tervetuloa Yhteisöön.

Tuossa tulikin jo muilta jäseniltä hyviä neuvoja, auttoiko noista mitkään? 🙂
Kaikkea tullut kokeiltua. Nokia 6 puhelin mulla käytössä. Ei toimi vieläkään. Kiitos vinkeistä.
Käyttäjätaso 3
Olitkos nyt siellä Kroatiassa? Oliko puhelin mihin verkkoon siellä nyt liitetty?

Ja näillä ohejilla olit kokeillut ne verkkoasetukset puhelimesta säätää https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/matkapuhelinliittymat/laiteohjeet/#!/device/nokia/6/topic/internet/mobiilidatan-roaming-kayttoonotto-ulkomailla/8
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Kaikkea tullut kokeiltua. Nokia 6 puhelin mulla käytössä. Ei toimi vieläkään. Kiitos vinkeistä.

Jos mikään noista aiemmin annetuista vinkeistä ei auta, on ongelman aiheuttaja joko SIM -kortti tai liittymä itse. Ellen pahasti väärin muista, joissain vastaavissa tapauksissa liittymä on pitänyt "perustaa uudelleen" Elisalla ennen kuin se on lähtenyt toimimaan kunnolla.

Toki SIM -kortin vaihto saattaa jeesata myös. Yleensä kyllä viallinen SIM -kortti temppuilee myös kotimaassa.

@Hengator Kannattaisi melkeinpä lisäillä asiakasnumero tai puhelinnumero omaan profiiliin täällä OmaYhteisössä. Omassa profiilissa oleva tieto näkyy vain OmaYhteisö-tiimille, joka pystyy sitten tutkimaan asiaa tarkemmin. Tiedon lisääminen onnistuu kun klikkaat oikeasta yläkulmasta profiilisi kuvaketta ja valitset "Asetukset".
Käyttäjätaso 3
Sellainen juolahti vielä mieleen että eikös Nokia 6 ole dual-sim puhelin? Onko laitteessa yksi vai kaksi simmiä? Jos kaksi niin kannattaa kokeilla vain yhdellä simmillä.
Toinen mikä juolahti mieleen oli että minkälainen verkkotila on valittuna, onko 4g, 3g vaiko 2g, vai valitseeko automaattisesti? Onnistuisiko jos pakottaisi vaikka 3g:lle?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Törmäsin itsekin samaiseen pulmaan, kun vierailin EU- ja ETA-alueiden ulkopuolella Sveitsissä. Yksikään laitteistani ei kyennyt käyttämään hirmuhintaista mobiilidataa, vaikka elisan verkkoasioinnissa myös EU-alueiden ulkopuolinen datakäyttö oli sallittuna. Onneksi hotellin Wifi pelasi ja yliopistoverkkoa oli tarjolla Zürichissä paikoitellen. Sama toimimattomuus vaivasi sekä puhe- että mobiililaajakaistaliittymiäni Sveitsissä.

Microsoftin DualSIM -luurissa ollut erillinen mobiililaajakaistaliittymäni ei rekisteröitynyt edes yhteenkään Sveitsissä toimivaan verkkoon, vaikka sekin oli toiminut moitteetta vielä Italian puolella. Puhelut ja tekstarit kyllä toimivat. Myös eri verkkotiloja 3G:n ja 4G:n välillä tuli testattua. Nyt jo kotona, eikä em. tarvetta enää ole. Olishan se aina kiva, jos kaikki toimisi täydellisesti.
Käyttäjätaso 3
@Hengator Mites kävi? Toimiko liittymä siellä Kroatiassa?

Jos sait toimimaan niin oliko mitä kikkoja mitä teit? 🙂

Osallistu keskusteluun