Vastattu

Prepaid nettipaketin peruminen

  • 6 kesäkuu 2016
  • 13 kommenttia
  • 2025 katselukerrat

Oli 4g paketti menossa vanhaksi ja tuli viesti päivää ennen,että oli ladattu puolenvuodenpaketti(256 kbit/s). En ole kyseistä pakettia ladannut enkä maksanut. Tiedä tuliko joltain vahingossa vai antoiko saunalahti sen. Voiko kyseistä pakettia perua ?koska se on hidas ja latasin itse uuden 4g paketin mikä meni jonoon,eli vasta joulukuussa alkaisi.
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Tiude- 7 kesäkuu 2016, 09:14

Moikka!



Valitettavasti prepaidin paketteja ei voida mitenkään muuttaa, koska liittymiä ei rekisteröidä. Omistajaa ei voida siis varmistaa, eikä toistaalta paketteja vaihtaa, koska hyvityksiä niiden hintojen ja voimassaolon mukaan ei voida tehdä. On mahdollista, että joku on kirjannut numeronsa väärin tilatessaan ja käyttänyt sinun numeroasi. Siten paketti on voinut tulla voimaan, vaikka et itse sitä ole tilannut.
Katso alkuperäinen viesti

13 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
Moikka!

Valitettavasti prepaidin paketteja ei voida mitenkään muuttaa, koska liittymiä ei rekisteröidä. Omistajaa ei voida siis varmistaa, eikä toistaalta paketteja vaihtaa, koska hyvityksiä niiden hintojen ja voimassaolon mukaan ei voida tehdä. On mahdollista, että joku on kirjannut numeronsa väärin tilatessaan ja käyttänyt sinun numeroasi. Siten paketti on voinut tulla voimaan, vaikka et itse sitä ole tilannut.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Jos tuo hypoteettinen tilanne on päässyt syntymään kolmannen osapuolen virheen vuoksi. Siis väärinsyötetty numero sabotoi täysin vieraan henkilön esimaksetun liittymän. Kuluttajan oikeusturvan vuoksi olettaisin, että Elisalla on keinonsa kuolettaa aiemmin maksettu 256 kt/s kuuden kuukauden paketti kuluttaja-asiakkaan näin halutessa. Tilannehan ei millään tavalla aiheuta luottamuksellisten numeroiden tai henkilötietojen päätymista kolmannen osapuolen haltuun. Nyt tarvitaan ainoastaan toimia, vai mitä?
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
Hei LeonM,

Kuten jo mainitsin, prepaid-liittymiä ei rekisteröidä kenellekkään. Täten emme voi tietää kuka on paketin ladannut tai kuka omistaa liittymän jolle lataus kohdistui. Paketin poistaminen olisi liittymän muuttamista ja tilatun paketin poistamista, jolloin maksaja menettäisi käytetyn rahan kokonaan. Koska emme voi tietää maksajaa tai kuka kohdeliittymän omistaa, ei asiakkaalla ole valitettavasti mahdollisuutta pyytää liittymään muutosta. Muutokset kun vaativat aina varman tunnistamisen esimerkiksi osoitteen, syntymäajan tai henkilötunnuksen loppuosan perusteella. Sen vuoksi prepaidien osalta muutokset eivät ole mahdollisia. Ymmärrän toki sen, että tässä yksi asiakas on mahdollisesti saanut toiveidensa vastaisen paketin, kun toinen asiakas taas on menettänyt rahansa siihen. Kummankaan osalta tilannetta ei silti voida muuttaa, koska maksaja olisi tässä tilanteessa itse valinnut kohdenumeron väärin, eikä kumpaakaan asiakasta voida mitenkään tunnistaa. Muutos ei yksinkertaisesti ole mahdollinen järjestelmänkään puolesta. Kyseisessä tapauksessa emme toki voi tietää, onko tilanne varmasti tämä. Suosittelen aloittajalle, että hän laittaa meille viestiä: elisa.to/viestipalstatiimille , jos tästä jäi kysyttävää. 🙂 Käydään sitten juuri kyseisen numeron tilannetta tarkemmin läpi!
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
pistän oman näkemyksen asiasta ja palautetta saunalahti prepaid:stä.

jos henkilöllä on pääsy sim-korttiin eli siis puhelimeen, me voidaan olettaa hän käyttäjäksi ja käyttäjälle pitäisi olla kontrolli saunalahti prepaid liittymään esim tekstareilla. eli siis tekstareilla pitäisi olla mahdollista poistaa ja muokata paketteja tarvittaessa,esim järjestystä. jos maksaja on ladannut alunperin väärin niin hän on menettänyt rahat joka tapauksessa. nyt on mahdollista tehdä saunalahti prepaid terroria jollekin mennä lataamaan 6kk 256kbit paketti jolloin netti muuttuu melkein käyttökelvottamaksi (joillekin).
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
...ja näitä sitten suositellaan monille "helppokäyttöisinä". Jostain syystä kun näistä lukee niin taitaa suurempi osa olla negatiivistä palautetta. Ainut hyvä puoli kai on pitää kulut kurissa, jos ei nyt sitten lataa rahojaan väärälle numerolle. No kukin tavallaan. Ehkä silloin voi olla käypä, jos nyt on vaan "kyläilemässä" suomessa tai ehkäpä "rikollisilla" poluilla, muuten ei välttämättä ymmärrys riitä. Ehkä se on sitten se holtiton rahankäyttö. : 0
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Prepaid liittymä on anonyymi. Sillä ei ole omistajaa, joten melko rajattuja on myös muutokset, joita liittymille voi tehdä.
Jos lataus maksutapana on mukava vaihtoehto itselle, mutta haluaisi enemmän päästä hallitsemaan liittymää niin suosittelen tutustumaan Saunalahden Latausliittymiin. 🙂 Sama periaate, mutta liittymällä on omistaja. Rinnastaisin tämän "rekisteröityihin prepaideihin" mitä Saunalahdelta usein toivotaan.

Onhan nämä kieltämättä ikäviä tilanteita kun lataukset tehdään väärin. Paketit asettuvat jonoksi latausvaiheessa, eikä näin ollen siis nyt kolmannen osapuolen tekemä vahinkolataus keskeytä pakettia, joka liittymälle oltiin jo ladattu aiemmin vaan se on nyt sattunut loppumaan, jolloin jonosta seuraava paketti astuu voimaan.

Kiitokset kuitenkin palautteista. 🙂
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
En ainakaan ite kuvitellut, että tuolle kolmannelle osapuolelle, joka ilmeisesti teki epähuomiossa latauksen väärälle numerolla tarvitsisi hyvittää mitään. Itseäni tässä tapauksessa kiinnostaa ainoastaan se, että toisen virhe pa-koo puoleksi vuodeksi prepaidista netin. Tätäkö ei oikeasti voisi korjata edes Elisan omassa liikkeessä.. Tässä kuluttaja joutuu odottamaan puoli vuotta, jotta saisi jonossa odottavan nopeamman netin jälleen käyttöönsä.

Jos itselleni kävisi tapauksessa mainittu tilanne niin, vaatisin operaattoria korjaamaan tilanteen, vaikka sitten kuluttaviranomaisten avustuksella. http://www.kkv.fi/Tietoa-KKVsta/asiointi/kuluttajaneuvonta/

Sillä ei mielestäni ole mitään väliä, onko prepaid anonyymi tms. Mihin lakiin tai asetukseen operaattori tässä vetoaa, vai pelkästään palvelun toimitusehtoihin. Tapauksen vuoksi yhdenkään SIM-kortilla olevan numero- tai henkiötiedot eivät paljastu kolmansille osapuolille..
Käyttäjätaso 7
Prepaid liittymä on anonyymi. Sillä ei ole omistajaa, joten melko rajattuja on myös muutokset, joita liittymille voi tehdä.

Asian vierestä, kolmikirjaimisella kilpailijalla prepaidin voi rekisteröidä (tunnistautuminen pankkitunnuksilla), jonka jälkeen sitä pystyy hallinnoimaan heidän nettipalvelussaan.

Itse asiaan, olen kyllä samaa mieltä että prepaidia pitäisi pystyä korjaamaan/muokaamaan, kun pystyy osoittamaan että se on itsellä käytössä ja hallinnassa. Kätevimmin tämä osoittaminen tietysti tapahtuu operaattorin liikkeessä.
Käyttäjätaso 7
Prepaid liittymä on anonyymi. Sillä ei ole omistajaa, joten melko rajattuja on myös muutokset, joita liittymille voi tehdä.

Asian vierestä, kolmikirjaimisella kilpailijalla prepaidin voi rekisteröidä (tunnistautuminen pankkitunnuksilla), jonka jälkeen sitä pystyy hallinnoimaan heidän nettipalvelussaan.

Itse asiaan, olen kyllä samaa mieltä että prepaidia pitäisi pystyä korjaamaan/muokaamaan, kun pystyy osoittamaan että se on itsellä käytössä ja hallinnassa. Kätevimmin tämä osoittaminen tietysti tapahtuu operaattorin liikkeessä.


Onhan se näinkin , mutta eikös latausliittymä Norppa (+) ole sellainen , jota voi hallinnoida Oma Elisassa ja rahaa sinne ladataan kuten prepaidissa. Hinnoittelua en ole verrannut , mutta tuskin suurtakaan eroa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Prepaid liittymä on anonyymi. Sillä ei ole omistajaa, joten melko rajattuja on myös muutokset, joita liittymille voi tehdä.

Asian vierestä, kolmikirjaimisella kilpailijalla prepaidin voi rekisteröidä (tunnistautuminen pankkitunnuksilla), jonka jälkeen sitä pystyy hallinnoimaan heidän nettipalvelussaan.

Itse asiaan, olen kyllä samaa mieltä että prepaidia pitäisi pystyä korjaamaan/muokaamaan, kun pystyy osoittamaan että se on itsellä käytössä ja hallinnassa. Kätevimmin tämä osoittaminen tietysti tapahtuu operaattorin liikkeessä.


Onhan se näinkin , mutta eikös latausliittymä Norppa (+) ole sellainen , jota voi hallinnoida Oma Elisassa ja rahaa sinne ladataan kuten prepaidissa. Hinnoittelua en ole verrannut , mutta tuskin suurtakaan eroa.


On! 🙂 Juurikin noita latausliittymiä tuossa aiemmin tarkoitin. 🙂 On sitten verrattavissa siihen kolmikirjaimisen kilpailijan mahdollisuuteen rekisteröidä prepaid ja tämän jälkeen tehdä muutoksia verkkopalvelussa. :8
Ei prepaid kaikille välttämättä olekaan se paras tai helpon vaihtoehto. Onneksi palveluita löytyy moneen junaan niinkun käyttötarpeitakin. 🙂
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Tässä Elisa yrittää leikkiä, ettei kuluttajansuojalaki koske sitä. Jos joku sivullinen pääsee lataamaan paketin puoleksi vuokseksi ja siten tuhoamaan liittymän, se on liittymässä oleva virhe, jonka Elisan tulee korvata. Se, että Elisalla on parempia tuotteita ei vapauta vastuusta prepaideissa. Mitään väärinkäyttöriskiä ei ole, jos asiakas mene SIM:n kanssa Elisan liikkeeseen. Elisa tuntuu käsittelevän tätä liittymän haltijakohtaisuutta järjestelmällisesti asiakkaan tappioksi.
Minulla on prepaid liittymä johon olen aktivoinut nettipaketin jonka pitäisi olla päällä 3.5.2017 saakka. Mutta se ei ole päällä kun katson saldoni ei näy tuo nettipaketti siinä. Ennen näkyi ja kun käytän nettiä menee saldoa. Vaikka on nettipaketti aktiivisena.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +1
Tomppa3, laitatko meille prepaidisi puhelinnumeron yksityisviestillä tänne: http://elisa.fi/palstatiimi niin selvitämme asiaa.

Osallistu keskusteluun