Puheliittymien valikoima supistuu



Näytä ensimmäinen kirjoitus

183 kommenttia

Käyttäjätaso 7

EU-tiedonsiirto ei siis lisää liittymän hintaa, vaan on operaattorille pikemminkin nollasummapeliä.

Muistelen suomalaisten operaattoreiden valittaneen silloin , kun EU-data tuli , että he joutuvat subventoimaan euooppalaisten operaattoreiden verkkoja käyttävien suomalaisten asiakkaiden kayttöä. Kyllä ne EU-datasta aiheutuneet kustannukset on jo leivottu liittymiin eli kaikki maksavat niistä käyttipä EU-dataa tai ei.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

EU-tiedonsiirron tukkuhinnat ovat myös koko ajan laskeneet. 7,70 €/Gt alv0 vuonna 2017, nyt 1,80 €/Gt alv0.

Jos hinnanmuodostus olisi EU-tiedonsiirrosta kiinni, liittymien hintojen olisi pitänyt kääntyä laskuun, ei nousuun.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +2

En tiedä miksi porukkaa maksaa EU-datasta.

Ite en esmes edes matkusta ulkomailla, viimeksi kävin ulkomailla ensimmäisen ja viimeisen kerran 2016, eikä takaisin turistirysiin ole mitään halua. Ei edes täysiin koneisiin Finskillä. En suostu maksamaan EU-datasta, joten minun piti siirtää laskutusliittymä Moin kautta takaisin Elisalle latausliittymään ja nettiasiaa hoitaa toisessa simmipaikassa Laitenetti 0.5 Mb, joka ei edes toimi ulkomailla eikä näin ollen tule edes EU-datalla. Säästöä tulee sitä kautta, netin hinta vain 3,99 euroa. Netti on kotimaassa rajaton, jos joskus menen ulkomaille, niin otan päivänetin 0.66 Elisaltsa. EU-datasta maksaminen täysin vapaaehtoista, jos hitaampi net kelpaa.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +7

Edelleen onko teil mitään laskukaavaa tuolle väittelle että laskutusliittymä olisi myös kannattava? Siinä pitäisi laskea myös ne ylläpitokulut kuten työntekijät, laitteiden ylläpito jne. Ja saattaa olla että se ei kannata sen takia koska suurinosa on ohjattu käyttämään tuota rajatonta liittymää ja laskutusliittymää haluaa vain pieni ryhmä joka toisi operaattorille liian pienet tulot.

Haluaa rahastaa ei ole mikään syy koska palvelun ylläpitäminen ei ole ilmaista, se maksaa. Vai haluatteko sen laskutusliittymän väkisin välittämättä kannattavuudesta sekä ylläpitokuluista?

Käyttäjätaso 7

Edelleen onko teil mitään laskukaavaa tuolle väittelle että laskutusliittymä olisi myös kannattava? Siinä pitäisi laskea myös ne ylläpitokulut kuten työntekijät, laitteiden ylläpito jne. Ja saattaa olla että se ei kannata sen takia koska suurinosa on ohjattu käyttämään tuota rajatonta liittymää ja laskutusliittymää haluaa vain pieni ryhmä joka toisi operaattorille liian pienet tulot.

Haluaa rahastaa ei ole mikään syy koska palvelun ylläpitäminen ei ole ilmaista, se maksaa. Vai haluatteko sen laskutusliittymän väkisin välittämättä kannattavuudesta sekä ylläpitokuluista?

Tarkoittanet “laskutusliittymällä” Tarkka-tyyppistä liittymää , mistä laskutetaan perusmaksu ja sen päälle käytön mukaan , eikö vain?

Kyllä ne nykyisetkin Tarkka-liittymät ovat operaattorille kannattavia , ei niitä muuten edes olisi.

No se varsinainen pointti onkin sellainen , että käytön mukaan laskutettavassa asiakas voi itse vaikuttaa puhelinkuluihinsa. Noissa huolettomissa hinta on sama käytit liittymää tai sitten et ja hinnoittelu on sellainen , että suurin osa asiakkaista maksaa sellaisesta , mitä ei käytä. Siis käytännössä subventoi suurkuluttajien käyttöä , vaikka heidän pitäisi maksaa käyttönsä itse.

Käyttäjätaso 7

Edelleen onko teil mitään laskukaavaa tuolle väittelle että laskutusliittymä olisi myös kannattava? Siinä pitäisi laskea myös

Ei, meillä ei ole kenelläkään laskukaavoja eikä myöskään tietoa yksittäisten liittymien kustannustasoista. Yleisellä tasolla voi todeta, että Elisan liittymien kannattavuus ei ole huono.

(ja sen vuoksi salkussa kannattaa olla ainakin sen verran Elisan osakkeita, että osingoilla saa laskut maksettua)

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +12

Edelleen onko teil mitään laskukaavaa tuolle väittelle että laskutusliittymä olisi myös kannattava? Siinä pitäisi laskea myös ne ylläpitokulut kuten työntekijät, laitteiden ylläpito jne. Ja saattaa olla että se ei kannata sen takia koska suurinosa on ohjattu käyttämään tuota rajatonta liittymää ja laskutusliittymää haluaa vain pieni ryhmä joka toisi operaattorille liian pienet tulot.

Haluaa rahastaa ei ole mikään syy koska palvelun ylläpitäminen ei ole ilmaista, se maksaa. Vai haluatteko sen laskutusliittymän väkisin välittämättä kannattavuudesta sekä ylläpitokuluista?

on tullut joskus pörssiteidotteita luettua ja siellä on termejä “arpu” ja jotain sellaisia. mutta kun nää giga-corporaatiot bundlaa kaiken yhden mössöksi niin ei saa yksityiskohtaista tietoa. esim. moi mobiilistakaan ei saa tietoja enää kun on jossain telenor:n tiedotteiden alla. giga-corporaatiot ajattelee muutenkin eri tavalla, ne voi tehdä ns. tappioita jossain jos vaan keskimääräisesti tulee voittoa.

globetel voi olla niin pieni että siellä voi saada hyviä kannattavuus laskelmia. tosin, se vuokraa telian verkkoa ja minkälainen sopimus siellä on. verkko-operaattorin kulu rakenne on erilainen ja suora.

Käyttäjätaso 7

Palataanpa tähän aiheeseen pienen tauon jälkeen.

Elisan laskutettavien uusmyynnissä olevien puhelinliittymien tarjonta on kyllä mielestäni vinksahtanut aika pahasti.

Siis on enää vain yksi käytön mukaan laskutettava Tarkka-liittymä , mutta senkin datanopeus on nykykäyttöön riittämätön 5 Mbit/s ja ylöspäin vain 1 Mbit/s. Mielestäni noihin datanopeuksiin pitäisi laittaa ainakin nolla perään ja hinta sama. Vai mitä arvelette?

Huolettomia on neljä 10M , 300M , 600M ja 1000M , joista kolme viimeisintä ovat 5G-liittymiä. Mielestäni tuo 10M pitäisi olla samalla hinnalla vähintään 50M tai 100M. Itselläni ei ole puhelimessa tarvetta sen suurempaan nopeuteen , joten kaikkiin liittymiin tulisi aktivoida 5G. Siitäkin on jo aiemmin täällä keskusteltu , että kaikkien liittymien tulisi tukea kaikkia verkkoversioita , myös noiden hitaimpien. Kohtahan meillä ei ole jäljellä kuin 2G , 4G ja 5G.

 

Palataanpa tähän aiheeseen pienen tauon jälkeen.

Elisan laskutettavien uusmyynnissä olevien puhelinliittymien tarjonta on kyllä mielestäni vinksahtanut aika pahasti.

Siis on enää vain yksi käytön mukaan laskutettava Tarkka-liittymä , mutta senkin datanopeus on nykykäyttöön riittämätön 5 Mbit/s ja ylöspäin vain 1 Mbit/s. Mielestäni noihin datanopeuksiin pitäisi laittaa ainakin nolla perään ja hinta sama. Vai mitä arvelette?

Huolettomia on neljä 10M , 300M , 600M ja 1000M , joista kolme viimeisintä ovat 5G-liittymiä. Mielestäni tuo 10M pitäisi olla samalla hinnalla vähintään 50M tai 100M. Itselläni ei ole puhelimessa tarvetta sen suurempaan nopeuteen , joten kaikkiin liittymiin tulisi aktivoida 5G. Siitäkin on jo aiemmin täällä keskusteltu , että kaikkien liittymien tulisi tukea kaikkia verkkoversioita , myös noiden hitaimpien. Kohtahan meillä ei ole jäljellä kuin 2G , 4G ja 5G.

 

Juuri tuon valikoiman takia en ole enää Elisan puhelinliittymäasiakas. Kilpailijan 100M käytön mukainen laskutusliittymä on ihan passeli ja maksaa vain kuukausittaisen minimin.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +12

pistetäämpä paksuksi huumoriksi.

kun katselee kartellikolmikon hintoja niin alin hinta on noin 15.99€/kk. tämähän on kuin henkivero, jokaisen on pidettä yhtä puhelinliittymää välttämättömyyksiin, fyffet tosin menee yksityiselle sektorille. vastaavaa voi sanoa pankkipalveluista.

olisin enemmänkin kohtuullisimpien hintojen puolesta.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

pistetäämpä paksuksi huumoriksi.

kun katselee kartellikolmikon hintoja niin alin hinta on noin 15.99€/kk. 

Muitakin vaihtoehtoja on "kolmikolla" tarjoomassa olemassa ja kartellithan ovat kiellettyjä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Muitakin vaihtoehtoja on "kolmikolla" tarjoomassa olemassa ja kartellithan ovat kiellettyjä.

Usein alle 15,99 €/kk vaihtoehtoihin on isketty täysin keinotekoisia rajoituksia.

Esimerkiksi Elisan rajoitus, ettei Laitenettiin eikä Latausliittymään tehdä liittymätyypinvaihtoja Tarkka- eikä Huoleton-liittymistä. Laitenettiin ei oteta vastaan edes numeronsiirtoja.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Muitakin vaihtoehtoja on "kolmikolla" tarjoomassa olemassa ja kartellithan ovat kiellettyjä.

Usein alle 15,99 €/kk vaihtoehtoihin on isketty täysin keinotekoisia rajoituksia.

Esimerkiksi Elisan rajoitus, ettei Laitenettiin eikä Latausliittymään tehdä liittymätyypinvaihtoja Tarkka- eikä Huoleton-liittymistä. Laitenettiin ei oteta vastaan edes numeronsiirtoja.

Laitenetti on laitteille tarkoitettu liittymä, nyt oli kyse puhelinliittymistä.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +8

Kyllä sellainen 25 Mbit/s latausnopeustaso ja 10 Mbit/s lähetyspuolelle mielestäni riittävät lähtötasoksi puhelinliittymätarjoomassa hyvin moneen käyttötarpeeseen. 10 Mbit/s latausnopeusrajoite on kylläkin äärimmäisen huono vitsi tänä päivänä, joskin on ollut sellainen jo ainakin lähemmäs kymmenisen vuotta.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Kyllä sellainen 25 Mbit/s latausnopeustaso ja 10 Mbit/s lähetyspuolelle mielestäni riittävät lähtötasoksi puhelinliittymätarjoomassa hyvin moneen käyttötarpeeseen. 10 Mbit/s latausnopeusrajoite on kylläkin äärimmäisen huono vitsi tänä päivänä, joskin on ollut sellainen jo ainakin lähemmäs kymmenisen vuotta.

10M liittymähän riittää loistavasti mobiilikäyttöön?

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +8

Kyllä sellainen 25 Mbit/s latausnopeustaso ja 10 Mbit/s lähetyspuolelle mielestäni riittävät lähtötasoksi puhelinliittymätarjoomassa hyvin moneen käyttötarpeeseen. 10 Mbit/s latausnopeusrajoite on kylläkin äärimmäisen huono vitsi tänä päivänä, joskin on ollut sellainen jo ainakin lähemmäs kymmenisen vuotta.

10M liittymähän riittää loistavasti mobiilikäyttöön?

On sellainen kyllä aikas onneton latausnopeus, jos vähääkään meinaa edes 576p - HD 720p -tasoisia videoita katsella, tai laadukasta kuva(galleria)sisältöä, joka ei ole erityisen edistyneesti pakatussa, optimoidussa webp-muodossa, vaan vaikkapa perus-JPG:nä.

Käyttäjätaso 7

On sellainen kyllä aikas onneton latausnopeus, jos vähääkään meinaa edes 576p - HD 720p -tasoisia videoita katsella, tai laadukasta kuva(galleria)sisältöä, joka ei ole erityisen edistyneesti pakatussa, optimoidussa webp-muodossa, vaan vaikkapa perus-JPG:nä.

Ihan hyvin on pärjännyt. Tosin ruutukoko on sen verran pieni, ettei siinä kuvanlaadultakaan suuria vaadita.

Pari suvun jäsentä pärjäilee maapallofirman 4M yhteydellä. Heillä tosin puhelin on kotona aina kiinni wlan-verkossa ja päivitykset & varmuuskopioinnit hoituu sitä kautta.

Nuo tosin-sanat on tuossa muistuttamassa, että tarpeita on monenlaisia. Mutta sanooko joku, että puhelinkäytössä olisi jotain hyötyä yli 100M nopeudesta?

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

Eiköhän kaikki yli 50M...100M nopeuteen kykenevät liittyvät tuo sitä kuuluisaa lisäarvoa vain osakkeenomistajille. Toki itselläni on 200M liittymä tarjoushinnalla, niin se on asia erikseen. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Laitenetti on laitteille tarkoitettu liittymä, nyt oli kyse puhelinliittymistä.

Laitenettiä markkinoidaan laitteille, mutta toimii se puhelimessakin, ainakin Hämeenlinnan ulkopuolella. VoLTE:hän taisi Laitenetistä puuttua?

Muitakin vaihtoehtoja on "kolmikolla" tarjoomassa olemassa

No sitten ei muuta kuin luettelemaan rohkeasti Elisan vaihtoehtoja alle 15,99 €/kk hintaluokkaan.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

@sjuhani, ainakaan YouTuben 720p ei edes ota käyttöön koko 10 Mbit/s liittymän kapasitettia.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +8

@sjuhani, ainakaan YouTuben 720p ei edes ota käyttöön koko 10 Mbit/s liittymän kapasitettia.

Niin no nämä asiathan, että millaista kaistaa tarvitaan ja mitä pitää saada tehtyä, toki vaihtelevat henkilötasolla. Lisäksi YouTubessakin on eroa kaistatarpeille sen mukaan, mitä kodekkia on käytössä (tässä on jonkin verran vaihtelua ihan YouTubestakin johtue; jotkin videot ovat siellä ainakin vielä toistaiseksi eri koodekilla kuin toiset; niin ikään laitteen ja selaimen ominaisuudet vaikuttavat siihen, millä koodekilla pakattua videota sieltä katsojalle puskuroidaan). 

Määrittelen lisäksi sujuvuuden niin, että sen lisäksi, mitä näiden videoiden katselu edellyttää, pitää samanaikaisesti sujua katselua häiritsemättä myös esimerkiksi sähköpostien (vähän isompienkin) vastaanotto ja lähettäminen, sovelluspäivitykset ja niin edelleen.

Käyttäjätaso 7

 

Muitakin vaihtoehtoja on "kolmikolla" tarjoomassa olemassa

No sitten ei muuta kuin luettelemaan rohkeasti Elisan vaihtoehtoja alle 15,99 €/kk hintaluokkaan.

Jos katsotaan rohkeasti kolmikon ulkopuolelle, maapallofirman tarjonta alkaa ilman nettiä 4,90 e ja netin kanssa 7,90 e/kk.

Mitä tähän kolmikkoon tulee, tunnettua lienee että listahintoja ei kannata puhelinliittymien osalta katsoa, kun vaihtotarjoukset on ihan eri luokassa.

Käyttäjätaso 7

Mitä tähän kolmikkoon tulee, tunnettua lienee että listahintoja ei kannata puhelinliittymien osalta katsoa, kun vaihtotarjoukset on ihan eri luokassa.

Niinpä ja se on hyvä osoitus vinksahtaneista markkinoista. Siis tiskin alta myydään alemmilla hinnoilla kuin uudismyynnissä. No toki ne tiskinalushinnat ovat yleensä määräaikaisia. No joka tapauksessa on älytöntä , että asiakkaat pakotetaan vuosittaiseen operaattorinvaihtorumbaan , että saa tarjoushintoja.

Jotakin mätää tällaisissa markkinoissa on.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +8

^ Alan markkinoissa on kirveellä töitä ihan kansainvälisesti. Ratkaisuja tarvitaan siis paitsi koko EU:n tasolla, myös sitä laajemmin.

Käyttäjätaso 7

Lainausta toisaalta:

Huolehdi nykyisistä asiakkaista

“Myynti tarkoittaa monessa yrityksessä uusasiakashankintaa. Vaikka uutta pokaa tulisi sisään ovista ja ikkunoista, niin ilo jää lyhytaikaiseksi mikäli perälauta vuotaa. Mikä ihme siinä on, että nykyisistä asiakkaista ei viitsitä pitää huolta?

Puhelinoperaattoreilla on pahimmat taktiikat

Matkapuhelinoperaattoreilla ei ole intoa erottautua toisistaan ainakaan palvelulla. Tällä toimialalla surkeat myynnin strategiat ja asiakkaan rahastus on maksimoitu. Paukut laitetaan pelkkään uusasiakashankintaan.

Vanhimmat asiakkuudet ovat paras rahastusväline. DNA, Elisa, tai Telia ei oma-aloitteisesti päivitä vanhaa liittymää asiakkaan kannalta järkevämpään eli edullisempaan. Jos ei itse toimi, soittelee mukavilla 90-luvun hinnoilla. Elämä on!

Puhelinliittymän hinnan saa alas vain kepulikonstein. Ilmoita vaihtavasi operaattoria, niin soitto tulee saman tien: Hei jatka meillä, niin saat tiskin alta alehinnan.

Mikä ihme siinä on, että olemassaolevista asiakkaista huolehtiminen on niin vaikeaa? Eihän siinä tarvita kuin:

  • Pitkään asiakkuuteen kannustava hinnoittelu
  • Uusien, järkevien tuotteiden tarjoaminen automaattisesti vanhoille asiakkaille vanhan ja kalliin tuotteen sijaan
  • Nopeasti toimiva asiakaspalvelu

Uusasiakashankinta on tärkeää, mutta huolehdi silti aina ensin olemassaolevista asiakkaista!”

Osallistu keskusteluun