Puheliittymien valikoima supistuu



Näytä ensimmäinen kirjoitus

132 kommenttia

Käyttäjätaso 7

EU-tiedonsiirto ei siis lisää liittymän hintaa, vaan on operaattorille pikemminkin nollasummapeliä.

Muistelen suomalaisten operaattoreiden valittaneen silloin , kun EU-data tuli , että he joutuvat subventoimaan euooppalaisten operaattoreiden verkkoja käyttävien suomalaisten asiakkaiden kayttöä. Kyllä ne EU-datasta aiheutuneet kustannukset on jo leivottu liittymiin eli kaikki maksavat niistä käyttipä EU-dataa tai ei.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4

EU-tiedonsiirron tukkuhinnat ovat myös koko ajan laskeneet. 7,70 €/Gt alv0 vuonna 2017, nyt 1,80 €/Gt alv0.

Jos hinnanmuodostus olisi EU-tiedonsiirrosta kiinni, liittymien hintojen olisi pitänyt kääntyä laskuun, ei nousuun.

Käyttäjätaso 2

En tiedä miksi porukkaa maksaa EU-datasta.

Ite en esmes edes matkusta ulkomailla, viimeksi kävin ulkomailla ensimmäisen ja viimeisen kerran 2016, eikä takaisin turistirysiin ole mitään halua. Ei edes täysiin koneisiin Finskillä. En suostu maksamaan EU-datasta, joten minun piti siirtää laskutusliittymä Moin kautta takaisin Elisalle latausliittymään ja nettiasiaa hoitaa toisessa simmipaikassa Laitenetti 0.5 Mb, joka ei edes toimi ulkomailla eikä näin ollen tule edes EU-datalla. Säästöä tulee sitä kautta, netin hinta vain 3,99 euroa. Netti on kotimaassa rajaton, jos joskus menen ulkomaille, niin otan päivänetin 0.66 Elisaltsa. EU-datasta maksaminen täysin vapaaehtoista, jos hitaampi net kelpaa.

Käyttäjätaso 5

Edelleen onko teil mitään laskukaavaa tuolle väittelle että laskutusliittymä olisi myös kannattava? Siinä pitäisi laskea myös ne ylläpitokulut kuten työntekijät, laitteiden ylläpito jne. Ja saattaa olla että se ei kannata sen takia koska suurinosa on ohjattu käyttämään tuota rajatonta liittymää ja laskutusliittymää haluaa vain pieni ryhmä joka toisi operaattorille liian pienet tulot.

Haluaa rahastaa ei ole mikään syy koska palvelun ylläpitäminen ei ole ilmaista, se maksaa. Vai haluatteko sen laskutusliittymän väkisin välittämättä kannattavuudesta sekä ylläpitokuluista?

Käyttäjätaso 7

Edelleen onko teil mitään laskukaavaa tuolle väittelle että laskutusliittymä olisi myös kannattava? Siinä pitäisi laskea myös ne ylläpitokulut kuten työntekijät, laitteiden ylläpito jne. Ja saattaa olla että se ei kannata sen takia koska suurinosa on ohjattu käyttämään tuota rajatonta liittymää ja laskutusliittymää haluaa vain pieni ryhmä joka toisi operaattorille liian pienet tulot.

Haluaa rahastaa ei ole mikään syy koska palvelun ylläpitäminen ei ole ilmaista, se maksaa. Vai haluatteko sen laskutusliittymän väkisin välittämättä kannattavuudesta sekä ylläpitokuluista?

Tarkoittanet “laskutusliittymällä” Tarkka-tyyppistä liittymää , mistä laskutetaan perusmaksu ja sen päälle käytön mukaan , eikö vain?

Kyllä ne nykyisetkin Tarkka-liittymät ovat operaattorille kannattavia , ei niitä muuten edes olisi.

No se varsinainen pointti onkin sellainen , että käytön mukaan laskutettavassa asiakas voi itse vaikuttaa puhelinkuluihinsa. Noissa huolettomissa hinta on sama käytit liittymää tai sitten et ja hinnoittelu on sellainen , että suurin osa asiakkaista maksaa sellaisesta , mitä ei käytä. Siis käytännössä subventoi suurkuluttajien käyttöä , vaikka heidän pitäisi maksaa käyttönsä itse.

Käyttäjätaso 7

Edelleen onko teil mitään laskukaavaa tuolle väittelle että laskutusliittymä olisi myös kannattava? Siinä pitäisi laskea myös

Ei, meillä ei ole kenelläkään laskukaavoja eikä myöskään tietoa yksittäisten liittymien kustannustasoista. Yleisellä tasolla voi todeta, että Elisan liittymien kannattavuus ei ole huono.

(ja sen vuoksi salkussa kannattaa olla ainakin sen verran Elisan osakkeita, että osingoilla saa laskut maksettua)

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1

Edelleen onko teil mitään laskukaavaa tuolle väittelle että laskutusliittymä olisi myös kannattava? Siinä pitäisi laskea myös ne ylläpitokulut kuten työntekijät, laitteiden ylläpito jne. Ja saattaa olla että se ei kannata sen takia koska suurinosa on ohjattu käyttämään tuota rajatonta liittymää ja laskutusliittymää haluaa vain pieni ryhmä joka toisi operaattorille liian pienet tulot.

Haluaa rahastaa ei ole mikään syy koska palvelun ylläpitäminen ei ole ilmaista, se maksaa. Vai haluatteko sen laskutusliittymän väkisin välittämättä kannattavuudesta sekä ylläpitokuluista?

on tullut joskus pörssiteidotteita luettua ja siellä on termejä “arpu” ja jotain sellaisia. mutta kun nää giga-corporaatiot bundlaa kaiken yhden mössöksi niin ei saa yksityiskohtaista tietoa. esim. moi mobiilistakaan ei saa tietoja enää kun on jossain telenor:n tiedotteiden alla. giga-corporaatiot ajattelee muutenkin eri tavalla, ne voi tehdä ns. tappioita jossain jos vaan keskimääräisesti tulee voittoa.

globetel voi olla niin pieni että siellä voi saada hyviä kannattavuus laskelmia. tosin, se vuokraa telian verkkoa ja minkälainen sopimus siellä on. verkko-operaattorin kulu rakenne on erilainen ja suora.

Osallistu keskusteluun