Jokaisella pankilla on varmasti hieman erilaiset verkkopankkisivut.
Olen kyllä sukulaiselleni saanut tehtyä OP:n pankissa e laskutuksen voimaan monelle eri laskuttajalle.
Samoin Handelsbankenissa.
Nordeasta ei ole kokemusta, mutta kuten tuolla linkatuissa ohjeissa ensimmäisenä on:
“Kysy neuvoa omasta pankistasi, jos tarvitset lisäohjeita e-laskun käyttöönottoon!”
Nuo sopimukset tehdään omassa verkkopankissa ja laskutus on tilin omistajan ja hänen pankkinsa välinen sopimus siitä että pankki saa hoitaa tililtä x määrän rahaa tietyille tahoille säännöllisesti.
Laskun voi myös hoitaa omaelisan kautta itse eikä siitäkään tule veloitusta, ottaa vain muistutuksen tekstiviestillä ja omaelisaan tulee muistutusta laskusta.
Syystä, jota minä en tiedä, yhdistyksen OmaElisa ei toimi (ehkä siksi, että palveluna on vain langallinen laajakaista), joten se on pois laskuista.
OP ja Nordea ohjeistavat siten, että verkkolaskuosoite pitää ilmoittaa laskuttajalle (siis Elisalle).
Tämän ilmoituksen joustavasta tekemisestä on siis kysymys. Pankissa ei siis tehdä mitään erityistä sopimusta maksuista.
Ehkäpä löydän ilmoittamiseen jonkin muun kanavan kuin puhelinjonon?
On harmi, että sellainen perusasia kuin verkkolaskun käyttöönotto on kuvattu väärin ohjeissa:
https://elisa.fi/asiakaspalvelu/laskutus-maksaminen/e-laskuopas/
Ainakaan Nordea ja OP eivät toimi noiden ohjeiden mukaisesti.
Yhdistyksen OmaElisa ei toimi eikä viitsisi roikkua puhelinjonossakaan.
Asiakaspalveluun ei voi lähettää sähköpostia.
Sähköpostilasku on kuulemma muuttumassa maksulliseksi.
HARMITTAA!
Kokeile vaikka viestiä
tuonne:
asiakaspalvelu.liittymat@elisa.fi
Tai:
Lähetä viesti Facebookissa Arkisin ja viikonloppuisinkin 8-21
Lähetä viesti Twitterissä Arkisin ja viikonloppuisinkin 8-21
Kiitos - minäpä kokeilen!
Kiitos - minäpä kokeilen!
Kiitos - minäpä kokeilen!
Pari vaihtoehtoa vielä, vaikkapa
vastaisuuden varalle:
https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteyslomake/
Soittoajankin voi varata tuolta:
https://elisa.fi/asiakaspalvelu/soittakaa-minulle/
Yhdistykset, yritykset ja osuuskunnat käyttävät verkkolaskua, eivät yksityishenkilöiden e-laskua. Nämä kaksi järjestelmää ovat kyllä serkuksia keskenään, mutta eivät täysin samoja.
Olisiko syy verkkolaskun ja e-laskun eroissa, ettei tilaus onnistu.
Onko pankkitili yksityishenkilön vai yhdistyksen nimissä?
Onko internet-liittymä yksityishenkilön vai yhdistyksen nimissä?
Näyttää oleva yritysten laskujen maksutavat tuolla:
Voit vastaanottaa Elisa-laskusi...
- Nettilaskuna. Nettilaskun eli sähköpostilaskun saat sähköpostiisi liitetiedostona (PDF). Jos et löydä laskuasi, kirjaudu Yritysten OmaElisaan ja näet kaikki laskusi siellä.
- Verkkolaskuna. Verkkolaskujen vastaanottoon ja käsittelyyn tarvitset taloushallinnon ohjelmiston tai palvelun sekä sopimuksen pankkisi tai verkkolaskuoperaattorin kanssa. Elisa lähettää yritysten verkkolaskut OVT-tunnuksella 003701165106 ja käyttää verkkolaskuoperaattorina PostNord Strålforsia.
- Paperilaskuna (maksullinen). Saat laskut tarvittaessa myös maksullisina paperilaskuina.
On harmi, että sellainen perusasia kuin verkkolaskun käyttöönotto on kuvattu väärin ohjeissa:
https://elisa.fi/asiakaspalvelu/laskutus-maksaminen/e-laskuopas/
Tuossa ohjeessa ei siis tosiaan sanota mitään B2B verkkolaskusta, kun kyseessä on B2C e-laskun ohje, ja sellaisenaan ihan pätevä (jos joku tarvitsee noin monisanaisen version ohjeelle: tutustu pankin ohjeeseen).
Yhdistykset, yritykset ja osuuskunnat käyttävät verkkolaskua, eivät yksityishenkilöiden e-laskua. Nämä kaksi järjestelmää ovat kyllä serkuksia keskenään, mutta eivät täysin samoja.
Olisiko syy verkkolaskun ja e-laskun eroissa, ettei tilaus onnistu.
Onko pankkitili yksityishenkilön vai yhdistyksen nimissä?
Onko internet-liittymä yksityishenkilön vai yhdistyksen nimissä?
Sekä tili että liittymä ovat yhdistyksen nimissä.
Nordea ja OP ohjeistavat ilmoittamaan yhdistyksen verkkolaskuosoitteen laskuttajalle. Ainakin Nordea käyttää tässä yhteydessä e-Lasku-termiä.
Ehkäpä asiakaspalvelu reagoi asiaan maanantaina, jos viesti ei mennyt henkilöpuolelle?
Kiitoksia - yhteydenottokanava löytyi ja sitä käytin.
Yrityspalveluissa saisi olla selkeä maininta, että verkkolaskuosoite pitää ilmoittaa Elisalle. eLasku-ohjeilla homma ei onnistu.
Asia on loppuun käsitelty.