Vastattu

Ohjeet Elisan laskun muuttamiseksi verkkolaskuksi eivät pidä paikkaansa


Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +4

On harmi, että sellainen perusasia kuin verkkolaskun käyttöönotto on kuvattu väärin ohjeissa:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/laskutus-maksaminen/e-laskuopas/

Ainakaan Nordea ja OP eivät toimi noiden ohjeiden mukaisesti.

Yhdistyksen OmaElisa ei toimi eikä viitsisi roikkua puhelinjonossakaan.

Asiakaspalveluun ei voi lähettää sähköpostia.

Sähköpostilasku on kuulemma muuttumassa maksulliseksi.

HARMITTAA!

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Rauturitari 29 March 2023, 09:07

Katso alkuperäinen viesti

13 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +17

Jokaisella pankilla on varmasti hieman erilaiset verkkopankkisivut.

Olen kyllä sukulaiselleni saanut tehtyä OP:n pankissa e laskutuksen voimaan monelle eri laskuttajalle. 

Samoin Handelsbankenissa.

Nordeasta ei ole kokemusta, mutta kuten tuolla linkatuissa ohjeissa ensimmäisenä on:

“Kysy neuvoa omasta pankistasi, jos tarvitset lisäohjeita e-laskun käyttöönottoon!”

 

Nuo sopimukset tehdään omassa verkkopankissa ja laskutus on tilin omistajan ja hänen pankkinsa välinen sopimus siitä että pankki saa hoitaa tililtä x määrän rahaa tietyille tahoille säännöllisesti.

 

Laskun voi myös hoitaa omaelisan kautta itse eikä siitäkään tule veloitusta, ottaa vain muistutuksen tekstiviestillä ja omaelisaan tulee muistutusta laskusta.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +4

Syystä, jota minä en tiedä, yhdistyksen OmaElisa ei toimi (ehkä siksi, että palveluna on vain langallinen laajakaista), joten se on pois laskuista.

OP ja Nordea ohjeistavat siten, että verkkolaskuosoite pitää ilmoittaa laskuttajalle (siis Elisalle).

Tämän ilmoituksen joustavasta tekemisestä on siis kysymys. Pankissa ei siis tehdä mitään erityistä sopimusta maksuista.

Ehkäpä löydän ilmoittamiseen jonkin muun kanavan kuin puhelinjonon?

Käyttäjätaso 7

On harmi, että sellainen perusasia kuin verkkolaskun käyttöönotto on kuvattu väärin ohjeissa:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/laskutus-maksaminen/e-laskuopas/

Ainakaan Nordea ja OP eivät toimi noiden ohjeiden mukaisesti.

Yhdistyksen OmaElisa ei toimi eikä viitsisi roikkua puhelinjonossakaan.

Asiakaspalveluun ei voi lähettää sähköpostia.

Sähköpostilasku on kuulemma muuttumassa maksulliseksi.

HARMITTAA!

Kokeile vaikka viestiä

tuonne:

asiakaspalvelu.liittymat@elisa.fi 

Tai:

Lähetä viesti Facebookissa  Arkisin ja viikonloppuisinkin 8-21
Lähetä viesti Twitterissä Arkisin ja viikonloppuisinkin 8-21

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +4

Kiitos - minäpä kokeilen!

Käyttäjätaso 7

Kiitos - minäpä kokeilen!

Kiitos - minäpä kokeilen!

 

Pari vaihtoehtoa vielä, vaikkapa

vastaisuuden varalle:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteyslomake/

Soittoajankin voi varata tuolta:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/soittakaa-minulle/

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Yhdistykset, yritykset ja osuuskunnat käyttävät verkkolaskua, eivät yksityishenkilöiden e-laskua. Nämä kaksi järjestelmää ovat kyllä serkuksia keskenään, mutta eivät täysin samoja.

Olisiko syy verkkolaskun ja e-laskun eroissa, ettei tilaus onnistu.

Onko pankkitili yksityishenkilön vai yhdistyksen nimissä?
Onko internet-liittymä yksityishenkilön vai yhdistyksen nimissä?

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +8

^... Elisan yhteisö- ja yritysasiakkaiden viestilomake: https://yrityksille.elisa.fi/ota-yhteytta/luo-uusi-viesti

Käyttäjätaso 7

Näyttää oleva yritysten laskujen maksutavat tuolla:

Voit vastaanottaa Elisa-laskusi...
 
  • Nettilaskuna. Nettilaskun eli sähköpostilaskun saat sähköpostiisi liitetiedostona (PDF). Jos et löydä laskuasi, kirjaudu Yritysten OmaElisaan ja näet kaikki laskusi siellä. 
  • Verkkolaskuna. Verkkolaskujen vastaanottoon ja käsittelyyn tarvitset taloushallinnon ohjelmiston tai palvelun sekä sopimuksen pankkisi tai verkkolaskuoperaattorin kanssa. Elisa lähettää yritysten verkkolaskut OVT-tunnuksella 003701165106 ja käyttää verkkolaskuoperaattorina PostNord Strålforsia.
  • Paperilaskuna (maksullinen). Saat laskut tarvittaessa myös maksullisina paperilaskuina.

 

Käyttäjätaso 7

On harmi, että sellainen perusasia kuin verkkolaskun käyttöönotto on kuvattu väärin ohjeissa:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/laskutus-maksaminen/e-laskuopas/

Tuossa ohjeessa ei siis tosiaan sanota mitään B2B verkkolaskusta, kun kyseessä on B2C e-laskun ohje, ja sellaisenaan ihan pätevä (jos joku tarvitsee noin monisanaisen version ohjeelle: tutustu pankin ohjeeseen).

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Morjes @Rauturitari! Kyse taisi tosiaan olla verkkolaskusta, ei yksityishenkilön e-laskusta? 🙂 Silloin tuo e-laskun ohje ei tosiaan päde. Yrityksen tai yhdistyksen verkkolaskutustiedot tulisi ilmoitella Elisan asiakaspalveluun, @Kimblez olikin jo kattavasti linkkaillut vaihtoehtoisia yhteydenottokanavia (kiitos!) mitä pitkin asiakaspalveluun saa yhteyden. 😊 Näin viikonloppuisin someasiakaspalvelu Facebookissa ja Twitterissä on helpoin ja nopein tapa ottaa yhteyttä, arkisin voipi vaikka tuota soittopyyntöä varailla soittopyyntölomakkeen kautta. 👍🏼 

Yhdistykset tuppaavat olemaan yleensä niin sanotusti Elisan henkilöasiakaspuolella, ei yrityspuolella, joten kokeilisin ensisijaisesti henkilöasiakkaiden asiakaspalvelua. 🙂 Yhteydenottajan tulisi olla yhdistyksen yhteyshenkilö, jonka tiedot on ilmoitettu Elisalle, jotta yhteydenottajan oikeudet tehdä muutoksia mm. laskutustapaan voidaan asiakaspalvelun toimesta vahvistaa.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +4

Yhdistykset, yritykset ja osuuskunnat käyttävät verkkolaskua, eivät yksityishenkilöiden e-laskua. Nämä kaksi järjestelmää ovat kyllä serkuksia keskenään, mutta eivät täysin samoja.

Olisiko syy verkkolaskun ja e-laskun eroissa, ettei tilaus onnistu.

Onko pankkitili yksityishenkilön vai yhdistyksen nimissä?
Onko internet-liittymä yksityishenkilön vai yhdistyksen nimissä?

Sekä tili että liittymä ovat yhdistyksen nimissä. 

Nordea ja OP ohjeistavat ilmoittamaan yhdistyksen verkkolaskuosoitteen laskuttajalle. Ainakin Nordea käyttää tässä yhteydessä e-Lasku-termiä.

Ehkäpä asiakaspalvelu reagoi asiaan maanantaina, jos viesti ei mennyt henkilöpuolelle?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Verkkolaskuosoite liittyy tosiaan @Rauturitari yrityksien ja yhdistyksien verkkolaskutukseen, joten Nordean termi e-lasku on tässä kieltämättä harhaanjohtava. 😅 Löysin nopealla haulla tällaiset kaksi kätevää artikkelia laskutustapojen eroista Maventan ja Aktian sivuilta. 😊 

Jos viesti meni vahingossa yritysasiakaspalveluun eikä yhdistyksen sopimusta löydy yrityspuolelta, ei hätää, yritysasiakaspalvelu kyllä ohjaa yhteydenoton sitten henkilöasiakkaiden asiakaspalveluun. 😊

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +4

Kiitoksia - yhteydenottokanava löytyi ja sitä käytin.

Yrityspalveluissa saisi olla selkeä maininta, että verkkolaskuosoite pitää ilmoittaa Elisalle. eLasku-ohjeilla homma ei onnistu.

Asia on loppuun käsitelty.

Osallistu keskusteluun