Pimeä DSL-valo

  • 29 September 2017
  • 7 kommenttia
  • 2361 katselukerrat

Tilattiin tuossa vähän aikaa sitten taloyhtiön tarjoama elisan vdsl laajakaistayhteys mutta ei olla saatu sitä vieläkään toimimaan. Modeemissa palaa vain virran ja internetin merkkivalo mutta dsl valo on ollut pimeä. Kaikki vianetsintäohjeet on käyty monta kertaa läpi mutta ei vieläkään toimi.

Otin isännöitsijään yhteyttä ja pyysin sitten tulla katsomaan tuon datapistokkeen että onko se kunnossa. Yhtenä päivänä tulin kotiin ja pöydällä oli lappu jossa luki näin, "Hei! Pyydä elisalta kytkentä. Tämän huoneiston puhelinlinja on talon jakamossa kytkemättä. Linja on mitattu jakamoon ja merkattu." . Otettiin sitten ohjeiden mukaan yhteyttä elisaan.

Tänään kotiin tullessani huomasin että tuo DSL-valo vilkkui jonkin aikaa ja sitten sammui. Käynnistin modeemin uudestaan ja tein muutkin vianetsintäohjeet kokonaan vielä kerran läpi mutta ei ole auttanut. Valo on ollut nyt siis pimeänä kokonaan lukuun ottamatta paria kertaa milloin on noin 10-20s ajan vilkkunut.
Power ja internet valo palavat vieläkin tasaisesti eikä niiden kanssa ole ongelmaa.

Tuli ehkä vähän liian pitkä romaani mutta toivottavasti saataisiin apua jotta netti toimisi! 😅

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

7 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +6
Onko sinulla huoneiston pistokkeessa kiinni siis tällä hetkellä laajakaistamodeemi/reititin?

Koska kyseessä on taloyhtiön yhteys, saattaa olla että ette tarvitse omaan asuntoonne lainkaan modeemia vaan ainoastaan reitittimen (langallinen tai langaton). Verkon toteutustapa pitäisi kyllä olla isännöitsijän tiedossa. Tietenkin voit ottaa yhteyttä suoraan palvelun tarjoavaan operaattoriin, osoitetiedoilla näkevät miten yhteys on kohteessa toteutettu.

Voit kokeilla käyttää nykyistä modeemiasi vain reitittimenä eli kytke rasialta tuleva johto modeemissasi WAN-liittimeen (voi olla myös merkitty tekstillä "Internet").
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +4
Onko sinulla huoneiston pistokkeessa kiinni siis tällä hetkellä laajakaistamodeemi/reititin?

Koska kyseessä on taloyhtiön yhteys, saattaa olla että ette tarvitse omaan asuntoonne lainkaan modeemia vaan ainoastaan reitittimen (langallinen tai langaton). Verkon toteutustapa pitäisi kyllä olla isännöitsijän tiedossa. Tietenkin voit ottaa yhteyttä suoraan palvelun tarjoavaan operaattoriin, osoitetiedoilla näkevät miten yhteys on kohteessa toteutettu.

Voit kokeilla käyttää nykyistä modeemiasi vain reitittimenä eli kytke rasialta tuleva johto modeemissasi WAN-liittimeen (voi olla myös merkitty tekstillä "Internet").


Kyllähän se sen modeemina väliin vaatii, jos yhteystyyppi tosiaan on VDSL ja netti tulee puhelinpistokkeesta.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +6
Samppa221:
Kyllä olet oikeassa: Modeemi tarvitaan huoneistossa, jos on VDSL ja käytetään puh.pistokkeita.

Olen näitä jokusia asennellut ja aika usein toteutus on seuraava: asunnossa on RJ-45 -rasia seinässä ja varsinainen modeemi on taloyhtiön tiloissa. Tässä toteutustavassa riittää yksittäiseen asuntoon pelkkä reititin..
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +26
Käynnistin modeemin uudestaan ja tein muutkin vianetsintäohjeet kokonaan vielä kerran läpi mutta ei ole auttanut. Valo on ollut nyt siis pimeänä kokonaan lukuun ottamatta paria kertaa milloin on noin 10-20s ajan vilkkunut.
Power ja internet valo palavat vieläkin tasaisesti eikä niiden kanssa ole ongelmaa.


Olethan myös resetoinut modeemin kunnolla? Eli esim. avatulla klemmarilla painat modeemin takaa löytyvää reset -painiketta niin kauan, että kaikki modeemin valot sammuvat yhtäaikaa.

Kokeillut myös toista puhelinkaapelia? Onko huoneistossa useampi kuin yksi puhelinpistoke? Jos on, kokeile modeemia toisessa pistokkeessa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22
Moro Kristian_Kristian ja tervetuloa Palstalle! 🙂 Liitätkö vielä asiakasnumeron profiiliisi sille varattuun kenttään niin voidaan vilkaista liittymän tilaa täältä päin? Kannattaa tosiaan tuo modeemi nyt resetoida ja varmistaa että kytkennät on oikein. Tuossa on tosiaan parikin mahdollisuutta miten tuo voi olla toteutettuna, eli voi vaatia parikin yritystä ennen kuin oikea kytkentä löytyy. Yleensä VDSL2 tulee perinteisestä puhelinpistokkeesta, mutta jos talossa on yleiskaapelointi niin voi olla että tämä on siihen liitetty joko RJ11 pistokkeella (pienempi neliskanttinen eli sama kuin modeemin DSL) tai sitten harvinaisemmissa tapauksissa yhteys tulee asuntoon RJ45 pistokkeen kautta joko tuolla nettiukon mainitsemalla tavalla, tai jopa niin että tekniikka on VDSL2 mutta yhteyspistoke on RJ45 jolloin tuohon tarvitsee erillisen RJ45-RJ11 adapterijohdon väliin
Huoneeniston kytkentätapa on toteutettu VDSL2 tekniikalla. Mulla ei ole omaa asiakasnumeroa koska isä tilasi netin. Asun siis Kouvolassa opiskelijasolussa ja mun huoneistossa on vain yksi datapistoke, semmonen kolmireikänen. Kämppiksellä vissiin toimii netti mutta häneltä en pysty apua kysymään koska ei ole ollut vähään aikaan paikalla. Asentajan piti käydä tänään mutta ei ole näkynyt.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Joko tu oon lähtenyt toimimaan? Vai mikä on tilanne? 🙂