Vastattu

Netistä otetun liittymän peruutus

  • 23 maaliskuu 2019
  • 27 kommenttia
  • 1508 katselukerrat


Näytä ensimmäinen kirjoitus

27 kommenttia

@Sokrates jos korttia ei nouda ei liittymä tietenkään aukene. Tuossa yksi merkittävä osuus on myös numeronsiirto. Mikäli numero siirretään, kortin kun hakee esim. postikonttorilta aktivoituu numeronsiirto jossa yleensä menee noin puolitoista viikkoa. Tänä aikana sopimus ei siis vielä ole meillä auki vaan aukenee vasta kun numero siirtyy meille. Mikäli taas kyseessä on uusi liittymä, aktivoituu sopimus siitä kun liittymä on vahvistettu (kortti noudettu/luovutettu/jne)

@Moose Ensimmäiseen kyselyyn yllä vastaus :)


Ei nyt sotketa numsia tähän. Teknisestihän netistä tilattu liittymä taitaa autate silloin kuin sen tilaa, mutta tämä ei ole mitenkään oleellista tämän asian kannalta. Lainaan nyt kolmannen kerran tähän ketjuun pätkän elisan omista peruutusohjeista, joissa nimenomaan mainitaan että käyttöönotetusta liittymästä menee veloitus (luulisi tämän tarkoittavan että jos liittymää ei ole otettu käyttöön maksua ei mene). Tästä syystä haluaisin edelleen tietää, milloin liittymä katsotaan käyttöönotetuksi.

"Mikäli peruutat sopimuksen palvelun käyttöönoton jälkeen, vastaat kuitenkin palvelun maksuista siltä osin kun ne ovat syntyneet ennen sopimuksen peruutusta. Palvelun maksuilla tarkoitetaan esimerkiksi kuukausimaksua tai käyttöön perustuvaa laskutusta."

KKV ohjeen jatkotulkintaa:
Kun sopimus palvelusta tehdään, sovitaan tuolloin palvelun aloittamisajankohta. Mikäli kyseessä on numeronsiirto, sovitaan siirto ajankohdalle X yhdessä ja tuolloin kun liittymä siirtyy, on sopimus aktiivinen. Mikäli kyseessä on uusi liittymä, sovitaan tuo avausjankohta samalla tyylillä tuossa. Käyttöönotostahan tuolla ei puhuta palvelusopimuksen kohdalla, vaan palvelun toimittamisesta. Tuo on käytännössä verrannollinen esimerkiksi taksin tilaamiseen kotipihaan; Mikäli tilaat taksin, se saapuu ja päädytkin ettet lähde taksilla, olet velvoitettu maksamaan kuljettajalle taksamittarissa olevan aloitusmaksun sekä odotustaksan mukaisen veloituksen koska palvelu on toimitettu sinulle tilauksen mukaisesti käytettäväksi :)


Missä vaiheessa liittymätilausta pääsee valitsemaan avausajankohdan? Käyttöönotosta elisa puhuu omissa ehdoissaan.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Varmistuksena että viittaat tuohon "Etämyynnin peruuttamislomake"? Tuo viitttautuu Yleisten sopimusehtojen kohtaan "Palvelu katsotaan toimitetuksi, kun teleyritys on omalta osaltaan tehnyt palvelun käyttöönottamiseksi tarpeelliset toimenpiteet." :)

Uuden liittymän tilauksessa tuolta verkkokaupan kautta itsepalveluna ei paljoa mahdollisuuksia ole vaikuttaa toimittumiseen muuta kuin se, milloin tilauksen tekee ja milloin kortin noutaa eli osaltaan avittaa liittymän toimittumaan loppuun. Asiakaspalvelun kautta tuo on mahdollista tilata ilman sillä hetkellä tapahtuvaa vahvaa tunnistautumista (TUPAS) jolloin kortti toimitetaan kotiin tyhjänä ja liittymän toimittuminen alkaa vasta kun asiakas tekee tuon tunnistautumisen OmaElisassa, tässä toki huomioitavana että tilaus peruuntuu mikäli sitä tunnistautumista ei tee tuolta kautta :)

Numsin nostin tähän keskusteluun mukaan sillä se on oleellinen osa kuitenkin noita liittymiä ja ajattelin että jos tänne tosiaan joku myöhemmin eksyy ihmettelemään samaa aihetta, niin löytyy siihenkin puoleen vastaus samasta ketjusta 🙂

Osallistu keskusteluun