Kysymys

matkapuhelinmaksu eli mpm?

  • 23 August 2013
  • 29 kommenttia
  • 46350 katselukerrat

Nyt en meinaa mitenkään löytää Saunalahden matkapuhelinmaksun hintaa. Kas soitin IFvakuutusyhtiöön ja sen sivuilla oli ilmoitettu hinnaksi pvm/mpm. Katsoin sitten puheluerittelystä ja ilmeni, että olin maksanut 26 min puhelusta 2,39euroa. Olen tässä kuuklettanut vaikka kuinka ja en ymmärrä kuinka tämä näin nyt menee.

Minulla on MegaReilu liittymä.

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

29 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Megareilu:

  • Paketin ylittävät puhelut normaalihintaisiin kotimaisiin GSM- ja lankaliittymiin 0,09 e/min
  • Paketin ylittävät teksti- ja multimediaviestit kaikkiin GSM-liittymiin 0,09 e/kpl
  • Videopuhelut 0,09 e/min
Siihen Saunalahti voi vastata, miksi Ifille soittaminen on paketin ylittävää.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Mpm ei kuulu puhepakettiin.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Ne 010, 020 ja jne.. eivät ole normaalihintaisia http://yle.fi/aihe/artikkeli/2007/11/22/asiakaspalvelunumerot-maksavat-maltaita vähän vanha, mutta pitää edelleenkin paikkansa.

Suomessa on omituista se, että jos asiakas haluaa tietää jotain palvelusta, niin puhelu maksaa maltaita. Jenkeissä perusajatus on se, että puhelu asiakkaalle ei maksa mitään (toll free /0800). Ehkä täällä ei vaan kilpailu toimi.

Sama hulluus on valtion numeroissa, jonka palvelun veronmaksajat maksaa. Jos haluat puhelimitse tietoa maksamastasi palvelusta, niin maksat siitä vielä lisää.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Tai 010- ja 020-alkuiset yrityspalvelunumerot ei kuulu puhepakettiin. Mutta miksi ?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Yritysnumerot ovat kalliimpia soittaa eikä puhepakettien hinnoissa ole ajateltu näihin soittamista.

Operaattorihan siinä joutuisi maksamaan, jos kuluttaja käyttäisi puhepakettiaan yrityspuheluihin niin paljon, että operaattori jäisi miinukselle.
Hmm.. siis voinko jostain nähdä tämän matkapuhelinmaksun suuruuden? Löytyykö se jotenkin jostain sauniksen salaisista kansioista vai olenko vain sokea?

>En enää soita mihinkään noihin nk 010 tai 020 numeroihin, koska en voi tietää mitä minulta veloitetaan.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Jos puhelun hinnaksi on ilmoitettu pvm/mpm, niin operaattorihan ne rahat saa eikä ko. yritys johon soitat ?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
MPM on sama hinta kuin liittymän soitto normaalihintaiseen numeroon, mutta se ei mene puhepaketissa. Reilussa taitaa olla 9 snt/min. Halvempi taksa on Kelpo-liittymässä, jossa se on 7 senttiä muistaakseni.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
^^^ Saunalahden verkkokaupasta, Megareilun lisätiedot.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
hpguru kirjoitti:
MPM on sama hinta kuin liittymän soitto normaalihintaiseen numeroon, mutta se ei mene puhepaketissa. Reilussa taitaa olla 9 snt/min. Halvempi taksa on Kelpo-liittymässä, jossa se on 7 senttiä muistaakseni.

Millä tavalla Saunalahti joutuisi maksamaan ja kenelle, jos mpm-hintaiset 010- ja 020-alkuiset numerot menisivät puhepaketista ?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Puheluiden yhdistämishinnat verkosta toiseen ovat korkeammat, koska tavallisesti asiakaspalvelunumerot eivät ole normaaleja GSM-liittymiä ja välissä voi olla useita operaattoreita.

Lisätietoa tuolta http://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/01/24/monessa-puhepaketissa-maksetaan-tyhjasta

"Yritysnumerot eivät kuulu kuluttajien puhepaketteihin siksi, että emme voi automaattisesti tietää niiden hintoja, sanoo viestintäjohtaja Tatu Tuominen Sonerasta.

Yritysnumerot on määritelty operaattorien keskinäisessä liikenteessä ns. kiinteän verkon numeroiksi. Eli kun kansalainen soittaa Elisan liittymällä Soneran ylläpitämään yritysnumeroon, Elisa joutuu maksamaan puhelusta Soneralle. Välissä voi olla muitakin operaattoreita.

- Puhepaketeissa puheluiden hinta voi olla alle yhden eurosentin. Jos maksetaan yhdysliikennehintaa toistakymmentä senttiä toisen operaattorin ylläpitämään yritysnumeroon soitettaessa, niin sehän on taloudellisesti mahdoton yhtälö, sanoo liittymäliiketoimintajohtaja Henri Korpi Elisasta."
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Tämä on se pääpointti: 

"Kuka saa rahat?

Lisämaksullisista yritysnumeroista hyötyvät yritykset ja operaattorit.Joissain tapauksissa yritys saa maksullisen numeron käyttöönoton yhteydessä esimerkiksi sisäiset puhelut ilmaiseksi."

Soittavat asiakkaat: Haistakaa jotain
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
^ Kiitos tuosta. Tämänkään takia näissä liian suurissa puhepaketeissa ei ole mitään järkeä. Sitten kun puhelimella pitää hoitaa asioita, ne ei kuitenkaan kuulu pakettiin.
Pääpointti on se, että mitä minä maksan. Ja etenkin minun pitää saada tietää etukäteen millaisissa summissa mennään, kun soitan johonkin pvm/mpm instansseihin. Jos olisin ymmärtänyt tuonkin hyödyttömäksi ilmenneen soiton hinnan etukäteen, olisin jättänyt soittamatta ja turvautunut sähköpostiin ja soittopyyntöön. Asiani koski vieläpä heidän toimimatonta nettipalveluaan.

Sylettää melkosesti tällainen tiedonsaannin vaikeus.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Nimenomaan.

Juuri niin siinä käy. Asiakas uskoo saavansa kaiken parillakympillä ja sitten kuitenkin esim. Kelaan soittaminen ei menekään siitä paketista.

0800-alkuiset numerot ovat aina ilmaisia eli näitä käytetään ainakin Netflixin ja Lidlin asiakaspalvelussa. Mutta ilmaisetkin puhelut joku maksaa, käytännössä maksajana voi olla asiakas itse. Ilmainen asiakaspalvelu kuuluu siis käytännössä jotenkin tuotteen hintaan. Ilmaisnumeroon soitettaessa ei siis mene myöskään matkapuhelumaksua.

Tuossa Ylen sivustolla on hyvä juttu siitä että monella on liian suuri paketti käyttöön nähden. Alan uskoa miksi, kun Saunalahti myy 5 tunnin pakettia kolmella eurolla väkisin eli totta kai silloin tulee maksettua tyhjästä ja paljon.

Ja me kuluttajat maksamme riippumatta siitä onko meillä tarvetta joka kk viidelle tunnille puhetta. Minulla puhe ohjautuu Elisan verkkoon ja sitäkin on vain 10-30 minuuttia kuukaudessa joten taidan pitäytyä Kelvossa.

Operaattorin sisäiset puhelut eivät tietenkään maksa mitään eli jos soitan Elisan verkon liittymästäni Elisan verkon kaverin liittymään, operaattori ei joudu maksamaan näitä yhdistämismaksuja, koska Elisa omistaa Elisan verkon ja usein operaattorit tarjoavatkin näitä Oman verkon puheluita lähes ilmaiseksi. Saunalahdella on esim. 33 tuntia oman verkon puheluita Satakieli 2000 -tuotteessa ja 100 minuuttia saa rupatella omaan verkkoon Kelpo-liittymissä.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
PasiS kirjoitti:
^ Kiitos tuosta. Tämänkään takia näissä liian suurissa puhepaketeissa ei ole mitään järkeä. Sitten kun puhelimella pitää hoitaa asioita, ne ei kuitenkaan kuulu pakettiin.

Niinpä. Monessa paikassa tulee lisäksi alussa ilmoitus, että myös jonotusaika on maksullista. Siinä kun tunnin venailet selvittääksesi parin minuutin asian asian, niin hintaa tulee.

Onkohan tässä ongelmana se, että kuka luuriin vastaa, pitäisi tietää asia heti. Sen sijaan, jos laitat sähköpostia, niin siihen vastataan 1 - ääretön ajassa ja toivotaan, että tuo yhteydenottajatumpelo unohtaisi koko asian, jos asia on vähänkin hankalampi..

Omia kokemuksia aiheesta PRH:n kanssa.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
maarirok kirjoitti:
Pääpointti on se, että mitä minä maksan. Ja etenkin minun pitää saada tietää etukäteen millaisissa summissa mennään, kun soitan johonkin pvm/mpm instansseihin. Jos olisin ymmärtänyt tuonkin hyödyttömäksi ilmenneen soiton hinnan etukäteen, olisin jättänyt soittamatta ja turvautunut sähköpostiin ja soittopyyntöön. Asiani koski vieläpä heidän toimimatonta nettipalveluaan.

Sylettää melkosesti tällainen tiedonsaannin vaikeus.

Ensin pitää katsoa ko. firman nettisivulta puhelun hinnat. Jos se on mpm, niin se on tuo Saunalahden perimä 0,09 €/min, mutta se voi olla jossain numeroissa paljon enemmänkin, mutta se pitää kuitenkin näkyä niillä sivuilla. Tosin, kuka tietää puhelun keston etukäteen, joten lopullinen hinta on aina ?
"Juuri niin siinä käy. Asiakas uskoo saavansa kaiken parillakympillä ja sitten kuitenkin esim. Kelaan soittaminen ei menekään siitä paketista."

En mitenkään kuvittele, että saisin kaikki puhelut pakettihintaan. Huudan sen perään vain, että minun kuuluisi saada tietää etukäteen mitä puheluni maksaa. Nyt tosin taidan jo tietää, joten käyttäytymiseni viranomaistahoille ja yrityksille muuttuu aivan varmasti.

       
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Tuli muuten mieleen että Soneralla itsellään on asiakaspalvelunumero yritysnumerona eli Sonera nyhtää rahaa asiakkaalta joka etsii palvelua ongelmiin. Ja raha juoksee asiakkaan tililtä Soneralle kun tämä juttelee robotin kanssa jotta kuinka pääsee puhumaan ihmisen kanssa. Muutama vinkki jos joku kyllästyy "En saanut selvää" -jorinaan, kannattaa ollaa hiljaa niin robotti yhdistää asiakaspalvelijalle.

DNA:n asiakaspalvelussa jono lyhenee kun "erehtyy" ruotsinkieliseen asiakaspalveluun juttusille. Se kikka toimii myös muissakin yrityksissä, jos tarjoavat erillisen numeron ruotsinkielisille asiakkailleen.

Saunalahden numero on tavallinen lankanumero eli puhelu menee puhepaketista tai Alle euron päivistä.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Arska kirjoitti:
Ne 010, 020 ja jne.. eivät ole normaalihintaisia http://yle.fi/aihe/artikkeli/2007/11/22/asiakaspalvelunumerot-maksavat-maltaita vähän vanha, mutta pitää edelleenkin paikkansa.

Suomessa on omituista se, että jos asiakas haluaa tietää jotain palvelusta, niin puhelu maksaa maltaita. Jenkeissä perusajatus on se, että puhelu asiakkaalle ei maksa mitään (toll free /0800). Ehkä täällä ei vaan kilpailu toimi.

Sama hulluus on valtion numeroissa, jonka palvelun veronmaksajat maksaa. Jos haluat puhelimitse tietoa maksamastasi palvelusta, niin maksat siitä vielä lisää.

USA:ssa toll free ei tietääkseni ole ilmainen matkapuhelimesta vaan se kuluttaa pakettiminuutteja siinä missä muukin. Suomessa 0800 on aina ilmainen.Siinä olet oikeassa että Suomessa ei juurikaan tajuta tätä, että bisneksen kannattaa pitää matalaa kynnystä. Asiakkaalta tulee ottaa maksu itse tuotteessa, ei oheismaksuina. Erityisen raivostuttava on taksitilaus, josta maksaa yli euron vaikka ei saisikaan taksia.

Operaattorien kannalta kannalta nämä erikoisnumero, jotka eivät sisälly paketteihin ovat hyvä rahasampo. Niillä voidaan markkinoida edullisia paketteja. Yritysnumeroon soittamisesta matkapuhelinoperaattorisi voi saada jopa 15 c/min ja sitten kun valitat sama operaattori sanoo, ettei se voi mitään, kun vastaanottava operaattori määrittelee hinnat. Yritysnumeroiden käänteinen hinnoittelu pitäisi purkaa. Viranomaisnumerot tulisi kuulua paketteihin (se annetaanko velvollisuus viranomaisille vai operaattoreille on sivuseikka).

Jos joku miettii miksi Reilussa ylimenevät ovat 9 c/min eikä 6,9 c/min niin voin sanoa, että syy ei ole ne, jotka puhuvat pakettinsa täyteen. Moni asiakas unohtaa, että tämä hinta vaikuttaa asiointi ja palvelunumeroihin soitettaessa sekä ulkomaanpuheluissa. Tämäkin puhelu olisi ollut Kelvolla 55 senttiä edullisempi.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
maarirok kirjoitti:
"Juuri niin siinä käy. Asiakas uskoo saavansa kaiken parillakympillä ja sitten kuitenkin esim. Kelaan soittaminen ei menekään siitä paketista."

En mitenkään kuvittele, että saisin kaikki puhelut pakettihintaan. Huudan sen perään vain, että minun kuuluisi saada tietää etukäteen mitä puheluni maksaa. Nyt tosin taidan jo tietää, joten käyttäytymiseni viranomaistahoille ja yrityksille muuttuu aivan varmasti.

       
En tarkoittanut sinua siis vaan ihan yleisesti että moni ei tiedä että Alle euron päiviin / Puhepakettiin ei kuulu näitä yritysnumeroita. Toki on myös ajan hermollakin olevia kuten sinä, se on hienoa.

Auttaisiko asiassa se, jos yritykset ottaisivat laajemmin käyttöön hintatiedon puhelun alussa tai jos yritys soittaisi takaisin mikäli jonotus on kestänyt yli kolme minuuttia?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
hpguru kirjoitti:
 

Juuri niin siinä käy. Asiakas uskoo saavansa kaiken parillakympillä ja sitten kuitenkin esim. Kelaan soittaminen ei menekään siitä paketista.

Ainakin minä maksan veroja ja oletan saavani palvelut edes pvm-hinnalla.

hpguru kirjoitti:
 

0800-alkuiset numerot ovat aina ilmaisia eli näitä käytetään ainakin Netflixin ja Lidlin asiakaspalvelussa. Mutta ilmaisetkin puhelut joku maksaa, käytännössä maksajana voi olla asiakas itse. Ilmainen asiakaspalvelu kuuluu siis käytännössä jotenkin tuotteen hintaan. Ilmaisnumeroon soitettaessa ei siis mene myöskään matkapuhelumaksua.


Muualla maailmassa 0800-alkuisia numeroita kutsutaan asiakaspalvelunumeroiksi. Jos Lidlin ranskaperunat maksaa tuon takia 3 senttiä/kg enemmän, niin minusta asia on ok.

Ja ennenkuin rupeat jankkaamaan enempää asiasta otin yhteen entiseen työpaikkaan 0800- numeron. Teimme tutkimuksen käyttäjien keskuudessa, jonka perusteella se 0800-numero toi moninkertaisesti siihen sijoitetut rahat takaisin.

hpguru kirjoitti:
Tuossa Ylen sivustolla on hyvä juttu siitä että monella on liian suuri paketti käyttöön nähden. Alan uskoa miksi, kun Saunalahti myy 5 tunnin pakettia kolmella eurolla väkisin eli totta kai silloin tulee maksettua tyhjästä ja paljon.

Ja me kuluttajat maksamme riippumatta siitä onko meillä tarvetta joka kk viidelle tunnille puhetta. Minulla puhe ohjautuu Elisan verkkoon ja sitäkin on vain 10-30 minuuttia kuukaudessa joten taidan pitäytyä Kelvossa.

Operaattorin sisäiset puhelut eivät tietenkään maksa mitään eli jos soitan Elisan verkon liittymästäni Elisan verkon kaverin liittymään, operaattori ei joudu maksamaan näitä yhdistämismaksuja, koska Elisa omistaa Elisan verkon ja usein operaattorit tarjoavatkin näitä Oman verkon puheluita lähes ilmaiseksi. Saunalahdella on esim. 33 tuntia oman verkon puheluita Satakieli 2000 -tuotteessa ja 100 minuuttia saa rupatella omaan verkkoon Kelpo-liittymissä.

Ottakoon jokainen sellaisen liittymän kuin haluaa. Minulla on 5000 min puhetta, 5000 tekstaria, rajaton netti 2,1 Mb/s hintaan 14,90. Mielestäni hinta kohtuullinen.
Tähän listaankin parit puhelut, jotka yllättivät minut:

IF asiakaspalvelu

23.08.2013     08:19:54     010191XXX     00:26:33     0     1.927 Eur     2.390 Eur

10023 terveysneuvonnat

13.08.2013     17:17:33     0910XXX     00:04:30     0     0.394 Eur     0.488 Eur

Aallon Auto (asiakaspalvelija laittoi luurin pöydälle kahdeksi minuutiksi)

21.08.2013     10:22:22     0104239XXX     00:02:22     0     0.404 Eur     0.501 Eur
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
PasiS kirjoitti:
Millä tavalla Saunalahti joutuisi maksamaan ja kenelle, jos mpm-hintaiset 010- ja 020-alkuiset numerot menisivät puhepaketista ?
Tämä vähentäisi operaattorin tuloja ja se pitäisi sitten kattaa jotenkin muuten, kuten pakettihintoja nostamalla. Näissä pitää ymmärtää ero yritysnumeroiden, esim. 010, 020 ja 030 sekä asiointinumeroiden 0100, 0200 jne välillä. Yritysnumerot on hinnoiteltu niin, että B-operaattori (vastaanottaja) määrää hinnan. Hinta on sama kaikille, mutta voi riippua liittymän tyypistä: lanka/matkapuhelin. Ainoa tapa vaikuttaa niihin, on hankkia lankapuhelinliittymä (esim. Saunalahti Kotipuhelin).  Niin hassulta kuin se kuuluukin, yritysnumeroiden idea oli taata kaikille halvat puhelut ko. numeroon riippumatta sijainnista. Tämä vain tehtiin lankapuhelinaikana.

Asiointinumerot on hinnoiteltu xxx+mpm, jossa xxx on usein 0. Siis niiden hinta riippuu puhelinliittymästä. Niihin soittaminen on halvempaa Kelpo/Satakieli/Prepaid -liittymistä kuin Reiluista. Erityisen halpaa niihin soittaminen on (suhteessa muihin liittymiin) Kotipuhelimesta ja muista lankaliittymistä, kunhan puhelun pituus on vähintään kaksi minuuttia. 26 minuutin puhelu maksaa Reilusta 2,34 euroa, Kevosta 1,79 euroa ja Kotipuhelimesta 36 senttiä.

Palvelunumerot: 0600 sarjassa ovat samantapaisia, mutta niissä myydään palvelua puhelun muodossa eikä muuta laskutusta ole, joten xxx on selvästi suurempi. Sama koskee viihdenumeroita. Hintaero eri liittymien välillä toki on euroissa sama.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
maarirok kirjoitti:
Pääpointti on se, että mitä minä maksan. Ja etenkin minun pitää saada tietää etukäteen millaisissa summissa mennään, kun soitan johonkin pvm/mpm instansseihin. Jos olisin ymmärtänyt tuonkin hyödyttömäksi ilmenneen soiton hinnan etukäteen, olisin jättänyt soittamatta ja turvautunut sähköpostiin ja soittopyyntöön. Asiani koski vieläpä heidän toimimatonta nettipalveluaan.

Sylettää melkosesti tällainen tiedonsaannin vaikeus.

Jos kyse on heidän virheestään ja jos olet kuluttaja, niin he ovat velvollisia korvaamaan puhelun hinnan. Lähtökohta hinnoissa on, että jos siinä on mpm, niin se löytyy omasta hinnastosta. Jos taas kyse on yritysnumerosta, hinta pitäisi mainita aina numeron yhteydessä

Ficoralla on nykyään lista yritysnumeroiden hienoista, mutta se on varsin sekava:

https://www.viestintavirasto.fi/tietoatoimialasta/tietoatarjonnastajahinnoista/puhelinpalvelut/yritysnumeroihinsoittaminen.html

Kalleimmillaan yritysnumeroon soittaminen maksaa 23 senttiä minuutilta. Minulla aikanaan meni 15 euroa Welhon laajakaistan ongelmien selvittelyyn. Lisäksi Welho oli ilmoittanut hinnan sivuillaan väärin, joten vaikka tarkastin hinnan, en voinut välttää maksua.